• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Misstänkt förfalskning?

Men sluta fortsätta gå på honom nu. Ditt resonemang om ”eget ansvar” är så läskigt, att man skuldbelägger offret, och speglar en jävligt allvarlig, och just nu, pågående diskussion i samhället...
Drygt ett dygn senare vaknar du och kommer på att du antagligen har precis samma köpbeteende och känner sympati? Du förstår antagligen inte vem/vilka som potentiellt blir offer, och helt uppenbart inte vad egenansvar betyder när man handlar lyxvaror på privatmarknaden. När du handlar en sprillans ny Canada Goose jacka för 500kr av en blocketsäljare, då är jag hyfsat säker på att du misstänker att den kan vara oärligt införskaffad eller falsk. Då låter du din moral eller ekonomi styra om du ska köpa eller avstå (jag lägger inga värderingar i din moral eller ekonomi). Men om du skulle genomföra det köpet och sedan gå till deras återförsäljare med jackan och då får veta att den kommer ifrån ett inbrott på deras lager... är det då den som sålt den till dig eller du som är offret i historien (du anser tydligen att det är blocketsäljaren)? Eller är ni båda offer, eller kan det rent av vara så att ingen av er tagit ett egenansvar när det gäller att undersöka den vara man köper & säljer? Utifrån ditt resonemang förstår jag att detta kom som en chock och obehaglig sanning för dig, man har ansvar för det man gör. Alla kan göra fel, alla kan inte veta allt ifrån början, men man kan ju ta till sig och göra rätt nästa gång? Jag vet inte vad det är för liknelse du försöker dra, men den känns ganska malplacerad

Drygt ett dygn senare vaknar du och kommer på att du antagligen har precis samma köpbeteende och känner sympati? Du förstår antagligen inte vem/vilka som potentiellt blir offer, och helt uppenbart inte vad egenansvar betyder när man handlar lyxvaror på privatmarknaden. När du handlar en sprillans ny Canada Goose jacka för 500kr av en blocketsäljare, då är jag hyfsat säker på att du misstänker att den kan vara oärligt införskaffad eller falsk. Då låter du din moral eller ekonomi styra om du ska köpa eller avstå (jag lägger inga värderingar i din moral eller ekonomi). Men om du skulle genomföra det köpet och sedan gå till deras återförsäljare med jackan och då får veta att den kommer ifrån ett inbrott på deras lager... är det då den som sålt den till dig eller du som är offret i historien (du anser tydligen att det är blocketsäljaren)? Eller är ni båda offer, eller kan det rent av vara så att ingen av er tagit ett egenansvar när det gäller att undersöka den vara man köper & säljer? Utifrån ditt resonemang förstår jag att detta kom som en chock och obehaglig sanning för dig, man har ansvar för det man gör. Alla kan göra fel, alla kan inte veta allt ifrån början, men man kan ju ta till sig och göra rätt nästa gång? Jag vet inte vad det är för liknelse du försöker dra, men den känns ganska malplacerad
Wow, okej, jag tänker inte bemöta det där, det är uppenbarligen ingen idé att ens försöka.

Att fippla bort en märkning på en modell med så stor volym vore extremt. Att även använda fel material på boetten vore en sensation.
Jag håller med. Men för mig tyder det mesta på att vi faktiskt står inför en sensation. Kikat på bilderna igen och det känns som vi har en stålboett och en titanlänk. Men inte alls säker, kan också vara en titanboett märkt Stainless Steel.

@Muyfa666 du startar en tråd men du skriver inte allt du vet ! Köparen hör av sig med misstankar om att den är fejk. Då måste denne också ha sagt vad dessa misstankar grundar sig på.

Kikar på min Omega-länk. Har bara denna enda just nu, en standard SMP från 2019. Den är också märkt med dess material. Den har också ett ref-nr STZ001159. Stål-PO och titan-PO har länkar med andra (resp olika) ref-nr. Rimligtvis är PO-länkar också är märkta med dess material men jag har aldrig tänkt på detta förr.
6E0A7B55-D852-4FBC-9E86-55A7BD494336.jpeg

@BarbaBaba vad exakt är det du tycker man bör göra vid köp av begagnade lyxprodukter?
Man kan ju följa den utmärkta guiden jag klistade ovan :) . Det var ett par länkar till trådar på klocksnack i den också, tidigare debakel som kan vara upplysande, någon har du säkert redan läst.
Jag "tycker" egentligen bara att man ska vara medveten om riskerna man tar när man handlar dyra klockor utanför AD, och vara så påläst det bara går. Trådar av detta slag är ju inte roligt för någon inblandad, och borde vara onödiga om man gör det man kan innan köp/sälj

Om det skulle visa sig att det är Omega som gjort fel, så är det AD som krängde den till Butiken på Chrono24, den som sålde den på Chrono24, personen som köpte den på Chrono24 och TS som köpte den av honom som är "offer/hälare".
Om inte så beror antalet "offer/hälare" på var i kedjan klockan har "modifierats".
Inget tyder på att TS gav orimligt lite för klockan på Blocket, alla papper verkar vara i sin ordning, och ingen här har hittat något som tyder på något annat förutom "Stainless Steel vs Titanium".
Jag tycker du hoppade på TS lite för snabbt och för hårt, innan vi hade en helhetsbild, vilket vi fortfarande inte har.
Jag vet inte vad jag skulle gjort mer iaf, om jag handlar en klocka på distans på Blocket?
Men det kanske handlar om att inte köpa en klocka begagnat, på distans, överhuvud taget?

Eller så kör TS en brutal scam och sitter hemma på heltid och meckar ihop Omegas av diverse delar.:eek:😅

Om det skulle visa sig att det är Omega som gjort fel, så är det AD som krängde den till Butiken på Chrono24, den som sålde den på Chrono24, personen som köpte den på Chrono24 och TS som köpte den av honom som är "offer/hälare".
Om inte så beror antalet "offer/hälare" på var i kedjan klockan har "modifierats".
Inget tyder på att TS gav orimligt lite för klockan på Blocket, alla papper verkar vara i sin ordning, och ingen här har hittat något som tyder på något annat förutom "Stainless Steel vs Titanium".
Jag tycker du hoppade på TS lite för snabbt och för hårt, innan vi hade en helhetsbild, vilket vi fortfarande inte har.
Jag vet inte vad jag skulle gjort mer iaf, om jag handlar en klocka på distans på Blocket?
Men det kanske handlar om att inte köpa en klocka begagnat, på distans, överhuvud taget?

Eller så kör TS en brutal scam och sitter hemma på heltid och meckar ihop Omegas av diverse delar.:eek:😅
Jag tycker mitt första inlägg sa det mesta (och inte allt för hårt), sen har det utvecklats under resans gång...
"Snälla, kan lärdomen ifrån liknande trådar vara att inte köpa dyra klockor man egentligen inte har råd med, göra ordentliga efterforskningar innan köp och försäljning av klockor köpta av privatpersoner eller gråhandlare?"
Sen hoppas vi väl för allas skull att det löser sig på bästa vis i detta fall?
Läs gärna guiden jag hittade som är klistad i tidigare inlägg, den hade bra tips. Jag misstänker att det är många som inte följer så många av punkterna som listas. Ingen säger att man endast ska handla av AD (jo... någon har ju tolkat det så) bara göra nödvändiga efterforskningar

@rambo_amadeus och alla som känner att det kan behövas en uppdatering :) Hittade denna vid en snabb googling..
Intressant. Det mesta följer jag nog rätt bra.
En tanke jag kom att tänka på är att många anger i sin returpolicy - "Nej" då ex. klockan frtf är under garanti. Och då pratar jag om forumrävar och inte "plast"-medlemmar. Enl. artikeln så ska man som minimum ha en returätt som ger en möjlighet att gå till en AD och kolla upp klockan. Borde detta tas med i reglerna för K&S? En minimum returpolicy?
Om säljaren sedan håller sitt ord om något skulle vara galet är dock en annan sak.

Det står alla fritt att tycka och skriva i ett öppet forum, men jag tycker inte att det behövs flera kommentarer om huruvida @BarbaBaba varit hård mot mig - det har avhandlats grundligt redan av alla inblandade, och vidare kommentarer om just den biten tillför faktiskt inget alls i sakfrågan.

Missförstå mig rätt; jag uppskattar all pepp och jag tar även till mig av de hårda orden, men allt som sägs om klockan ifråga just nu är ju bara gissningar och spekulationer. Så fort jag får besked från Omega så kommer jag att dela med mig av det.

Är det inte just de stora volymerna som i så fall skulle tala för att man kan ha gjort fel? Om man monterar ett hundratal PO på ett bräde och ett par av dessa råkar vara i titan istället för stål ser jag det inte som helt osannolikt att man skulle ha kunnat parat ihop övriga delar med fel boett?

Jag ser ingen annan rimlig förklaring om den nu har lämnat fabriken på detta vis. Att någon skulle ha letat upp olika originaldelar (förutsatt att de är äkta så klart) låter ännu mer långsökt eller menar du att den i så fall är fake?
Det är ju två olika saker som kan ha hänt. 1:
Felmärkning - Mest troligt i så fall, men vore väldigt konstigt i och med att man tillverkar och märker klockor i batcher. Modeller blandas inte, man tar många likadana boetter i rad.

2: Stålboett:
Sannolikheten för att den är fake bedömer jag som mycket mer troligt än att de råkat sätta stålboett på en titanmodell. Det räcker ju inte att den ska gå igenom monteringen. Den ska gå igenom METAS samt QC flera gånger, sedan ska den hamna hos en AD som inte märker något och slutligen hos flera ägare som inte märker det.

Felmärkning - Mest troligt i så fall, men vore väldigt konstigt i och med att man tillverkar och märker klockor i batcher. Modeller blandas inte, man tar många likadana boetter i rad.

Sannolikheten för att den är fake bedömer jag som mycket mer troligt än att de råkat sätta stålboett på en titanmodell. Det räcker ju inte att den ska gå igenom monteringen. Den ska gå igenom METAS samt QC flera gånger, sedan ska den hamna hos en AD som inte märker något och slutligen hos flera ägare som inte märker det.
Nu har jag visserligen ingen insikt i hur deras tillverkningsprocess ser ut men vi kan ju definitivt konstatera att boetterna tillverkas på två olika ställen vid två olika tillfällen då de är av annat material och att man då felaktigt skulle ha konfigurerat maskinerna att tilldela boetten stålmärkning när det i själva verket är titan låter märkligt och borde i så fall påverka ett stort antal klockor då jag tar för givet att hela denna batch i så fall skulle vara felmärkt snarare är bara ett enstaka exemplar. Därför ser jag det som osannolikt att den skulle vara felmärkt. Kan det då finnas en möjlighet att de olika varianterna av samma modell monteras sida vid sida och att man någon gång under detta förlopp gjort misstaget (mänskligt eller maskinellt) att blanda ihop två boetter som enligt uppgifter i tråden ska vara väldigt lika till utseendet till skillnad från många andra produkter i titan? Ja, varför inte?

Att den skulle vara fake låter också väldigt märkligt om den nu finns registrerad hos Omega men frågan är vad "My Omega" hävdar att det är för något för det borde rimligtvis gå efter serienumret som finns på boetten? Som jag skrev tidigare i tråden och som du också är inne på så borde det rimligtvis finnas dokumentation från bl.a. METAS där det framgår vilka urverk och boetter som parats ihop och det borde vara rätt enkelt för dem att bekräfta huruvida klockan lämnat fabriken i detta skick eller ej oavsett vad en eventuell felmärkning eller ihopblandning av boetter har för iblandning i frågan.

Men då fanns inte superkloner/superkopior, eller hur?
Jo dom fanns redan långt innan. ;)

Finns en tråd vet inte vad denna heter, men det uppmärksammades då den ägaren försökte pant sätta denna av personal på någon pant bank.
Det var så små saker som dom hitta på denna. Den var nästan bättre en orginalet.

//Simon

Har den haft flera ägare så kan det vara så enkelt att den fått en serviceboett efter någon olycka med en mindre nogaräknad verkstad, och ägaren helt enkelt fått välja en identisk stålboett därför att det är mycket billigare än en boett i titan.

Blir intressant att veta slutet på detta oavsett.

Kan väl knappast vara fejk, om man nu gör man en så väldigt seriös kopia av en titanklocka kan man väl aldrig missa att rista in titanium på boetten även om den vore av rostfritt stål!?
Kan vara som @JensBP nämner ovan.
Att Omega skulle slarva i produktionsprocessen låter högst otroligt. Om så är fallet är nog risken att dom aldrig kommer ta på sig detta utan anse den som fejk.
Naja, blir spännande höra bedömningen från Omega.

Har den haft flera ägare så kan det vara så enkelt att den fått en serviceboett efter någon olycka med en mindre nogaräknad verkstad, och ägaren helt enkelt fått välja en identisk stålboett därför att det är mycket billigare än en boett i titan.

"Säljaren hade köpt den ny från en handlare på Chrono24 och jag fick kopior på transaktionen."

Tänkte själv lite åt det hållet. Frågan är om Omega verkligen skulle sanktionera ett sådant byte? Annars skulle väl inte rätt serienummer stå på boetten?
En fråga till TS: varför frågar du inte redan nu den du köpte klockan ifrån om den vet?

Tänkte själv lite åt det hållet. Frågan är om Omega verkligen skulle sanktionera ett sådant byte? Annars skulle väl inte rätt serienummer stå på boetten?
En fråga till TS: varför frågar du inte redan nu den du köpte klockan ifrån om den vet?
Sant. Matchar serienummer på boett och cert så faller ju den teorin.

Även om vi talar om vad som idag kallas "supercloner", dvs dem bästa kopiorna som ligger ute så är ju dessa kopior skenbyggen, dem kopierar utseendet på Omegas verk och lägger ett billigare under. Det är inte ekonomiskt försvarbart på annat sätt. Men vad jag kan se så är det inte så i detta fall, urverket verkar vara det riktiga rakt igenom, se under bryggorna, spiralen. Jag kan inte se att det skulle vara ekonomiskt lönsamt att bygga en kopia så här.

Klart jag kan ha fel eller att dem nu börjat bygga kopior med Omegas riktiga verk, men det låter inte rätt heller.

Kanske en franken klocka av något slag? Där någon bytt boett mot vad dem för tillfället hade inne.

Använd hellre orden spekulationer, antaganden och analyser istället för gissningar som blir till sanningar så känns allt normalt igen.
*killgissningar

Fake klockor, väskor och annat är något som EU slår ner hårt på. Finns ett (minst) klipp på youtube där man kör en bulldozer över 1000tals fake Rolex. Så, om det visar sig att klockan är fake så är nog chansen att få den i retur inte så hög! Gissar på -10 på en skala 0-10......
Det handlar väl ändå om beslagtagna varor av exempelvis tullen?

Efter 6 sidor skulle någon kunna vara lite mänsklig och sammanfatta vad som har hänt respektive händer?

Tillbaka
Topp