• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Molle och Yonsson Baselworld 2018

TÄVLINGSDAGS
Massa justa grejer...
Lägg upp en bild på den klocka som betyder mest för dig. Motivera varför.
7 vinnare kommer få saker från nedan presentbord. Jag är enväldig domare.
Tävlingen slutar 24:00 ikväll (vilket alltså innebär den 25/3).

20180325_041339.jpg

Screenshot_20180325-225324.png

Lätt Certinan. Mina andra klockor må binda avsevärt mycket mer flis, men denna är den enda jag har ett "riktigt" band till. Examenspresent från början, och körde OWG med den i flera år. Har egentligen vårdat den ömt, men en cykelolycka 2003 lämnade sina spår på vridring och boett. Helt i onödan egentligen. Styrstångsfylla, ena handen på styret, öl i den andra. Jag skickades sju-åtta meter genom luften, och kan än idag minnas hur det enda jag tänkte på var hur jag skulle rädda ölen. Kom undan med blotta förskräckelsen, ett brutet lillfinger. Ölen överlevde också. Dagen efter upptäckte jag skadorna min kära klocka ådragit sig. Tänkte få den fixad häromåret, men som tur var talade urmakaren mig ur dumheterna.

Stort tack också för rapporteringen, @Molle och @yonsson. Strålande, som vanligt!

TÄVLINGSDAGS
Massa justa grejer...
Tävlingen slutar 24:00 ikväll (vilket alltså innebär den 25/3).

20180325_041339.jpg
Denna Avenger var en gåva från min hustru på min 50 års dag. Respekten för henne att då hon, som mest suckat tungt åt mina hysteriska skratt under KS surfande vareviga Fredagkväll, suttit där i smyg och Googlat, läst på och sedemera köpt mig en Avenger GMT gör att denna klockan för MIG! betyder MINST! lika mycket som vigselringen på samma arm:cigar:. Detta var mitt livs överraskning och är likaledes min absoluta keeper, och definitivt den klocka som betyder mest för mig! Oavsett om ”dyrare” ur införskaffas i framtiden.
8570E3DF-355D-46CA-AFE7-29734B674F78.jpeg

TÄVLINGSDAGS
Massa justa grejer...
Tävlingen slutar 24:00 ikväll (vilket alltså innebär den 25/3)
IMG_20180325_231605.jpg

Denna skönhet var den som startade allt. Vi snackar ett par år innan jag hittade till KS.
Visserligen inte första klockan jag köpte till mig själv, den äran tillfaller en Seiko kinetic, men ändå startpunkten.
Jag ville ha en tung automatisk dykare. Läste på lite. Insåg att safir på toppen och in-house-verk var det som gällde.
Snål som jag var (är?) blev detta ett problem. Hittade Orient på Ebay. Vad fan var Orient?
Läsa, läsa, inse att det verkar vara bra skit för prisklassen.
M-force tickade liksom alla boxar. In-house, hack, handuppdragning, safir, dessutom toolwatch deluxe.
Säljs inte i Sverige säger ni? Perfekt säger jag. Då kan man ju leka besserwisser, eftersom inte en käft vet vad det är. Vilket ju folk gjorde, fast bara här på KS och här var ju inte jag än.
Köpte klockan från Italien. Toknöjd. Köpte en till Orient. Började nörda ner mig i märket. Köpte ett gäng till. Mer nörderi. Ja ni ser.
Under tiden hittade jag hit. Reggade mig med det enda namnet som kändes vettigt, Mforce (man ska ju inte kopiera helt). Skrev sjukt många inlägg i Orienttråden (av olika kvalitet).
Även om det inte ramlar in lika många Orient längre så är det liksom mitt märke på nåt sätt. För det mesta har jag dessutom stannat i Japan vad gäller mina klockor.
Det hade inte hänt utan den här klockan.
Bär den definitivt inte mest idag men den kommer aldrig lämna.

Omega Seamaster Compressor, ifrån tidigt 70-tal.
Med facit på armen, den bästa födelsedagspresent jag fått av mina föräldrar! Egentligen önskade jag mig nog en Citizen med day&date men med åren har den ändå blivit mig mycket kär. I år firar vi 45-år tillsammans, jag och Seamastern. Under många år har den varit vardagsklockan, nu relativt nyservad, får den leva ett betydligt lugnare liv.
IMG_20180325_230044.png

IMG_20180325_230557.png

Måndag morgon post Basel känns lite extra tungt på flertalet sätt. Samtidigt är det kul att se att så många av er uppskattar det vi gjort för att försöka förmedla bilder och intryck från de 5 senaste dagarna. Alltid lika kul. Stort tack till er alla och förhoppningsvis kör vi igen nästa år.

Angående den sista tävlingen så är det roligt att så många tagit sig dit att skriva ner tankar om klockan som betyder mest. Många bra och berörande historier. Det kommer ta lite tid att gå igenom och bestämma sig för vinnarna meb misströsta ej, svar kommer även om det kan dröja någon vecka. Med så många deltagare så kommer jag titta djupt i presentsäcken för att se om jag kan få ihop fler än sju pris.

Återigen, stort tack från mig och @yonsson för intresset och engagemanget i årets Baseltråd. :)

Tillbaka
Topp