• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Har varit sugen på att gå över och köra tubeless på MTBn sedan jag köpte den för 2 år sedan men har alltid dragit mig tillbaka då det verkar vara kladdigt och meckigt. Tänkte jag skulle ta tag i det nu inför våren men så läser man de senaste inläggen här. Är det verkligen värt det?
 
Har varit sugen på att gå över och köra tubeless på MTBn sedan jag köpte den för 2 år sedan men har alltid dragit mig tillbaka då det verkar vara kladdigt och meckigt. Tänkte jag skulle ta tag i det nu inför våren men så läser man de senaste inläggen här. Är det verkligen värt det?
Det är lätt värt det om du cyklar regelbundet. Du kan köra lägre tryck utan att få punka och därmed få bättre grepp. Köp något kitt där det ingår en liten kontakt så du kan fylla på guckan via ventilen. Då slipper du mycket av det jobbiga.

MEN om du inte kör så ofta så ska du vara medveten om att du kommer behöva kolla däcktrycket samt pumpa varje gång du ska cykla för oavsett hur tätt du får det så blir det inte 100% tätt. Så om du ska gå tubeless behöver du även en bra tryckmätare.
 
Det är lätt värt det om du cyklar regelbundet. Du kan köra lägre tryck utan att få punka och därmed få bättre grepp. Köp något kitt där det ingår en liten kontakt så du kan fylla på guckan via ventilen. Då slipper du mycket av det jobbiga.

MEN om du inte kör så ofta så ska du vara medveten om att du kommer behöva kolla däcktrycket samt pumpa varje gång du ska cykla för oavsett hur tätt du får det så blir det inte 100% tätt. Så om du ska gå tubeless behöver du även en bra tryckmätare.
Tack men blev inte mycket klokare egentligen :)
Det har inte blivit jätte mkt MTB senaste åren då jag kör mest landsväg.
Kan bli ett par gånger i veckan periodvis sen kan MTBn stå några veckor men att kolla tryck och pumpa är heller inte speciellt tidkrävande så man kanske skulle testa trots allt.
 
Tack men blev inte mycket klokare egentligen :)
Det har inte blivit jätte mkt MTB senaste åren då jag kör mest landsväg.
Kan bli ett par gånger i veckan periodvis sen kan MTBn stå några veckor men att kolla tryck och pumpa är heller inte speciellt tidkrävande så man kanske skulle testa trots allt.
Do it!
 
Om du kör minst en/några gånger i månaden tycker jag det är motiverat. Jag har/hade det inte på jonnarna som kan stå månader i stöten, men på (nu ska vi se...) fyra cyklar är det slanglöst (av olika anledningar).
 
Tips på någon bra pump?
Vill ha till både lvg och MTB, kriterierna för lvg är ju inte mer än att man ska kunna få upp 8-9 bar.
Sen räcker kanske inte en vanlig pump till att "poppa" däcken vid tubeless eller?
Känner att jag inte riktigt litar på min Biltema pump gällande tryckmätaren.
 
Min Biltemapump är faktiskt bättre än mina något flottare. När trycket är lågt och viktigt kör jag ändå med en lös digital manometer. Jag vill minnas att det på mitt ex av Biltemapumpen diffar ungefär 1-2 psi och på i stort sett allt utom tävlingmässig CX är det nära nog. YMMV.

Har du flyt kan du i vissa fall skicka upp däcken med en vanlig golvpump, men det är inte att förutsätta. Jag har en Airshot-flaska (som också säljs under lite andra namn) som är nästan oumbärlig om man inte har en speciell slanglöspump med inbyggd tank.
 
Jag kör med vanlig golvpump från Claes Ohlson och separat däcktrycksmätare. Separat mätare är ett måste, hela vitsen med tubeless är ju att hitta optimalt tryck. Funkar fint att pumpa upp även nya däck tubeless om man tar ur ventilinsatsen först.
 
Tips på någon bra pump?
Vill ha till både lvg och MTB, kriterierna för lvg är ju inte mer än att man ska kunna få upp 8-9 bar.
Sen räcker kanske inte en vanlig pump till att "poppa" däcken vid tubeless eller?
Känner att jag inte riktigt litar på min Biltema pump gällande tryckmätaren.
Finns massa modeller och prisklasser. Jag ville bara ha en pump som enkelt poppade däck och då var det värt att lägga till några hundralappar för att göra livet enkelt. Tänkte att det gör det värt det efter några däck. Har än så länge inte haft punka eller behövt byta däck men den dagen kommer. Hur enkelt som helst för en nybörjare att poppa däcket med en boost. Köpte en enkel variant och är nöjd. Red cycling PRO big air ticket pressure golvpump tubless från bikster.
 
Jag cyklar en crescent brimer i kolfiber. Har tyvärr inte blivit så mycket sen en vurpa i skogen för 2 år sen med brutna ben som resultat. Polaren jag cyklade med slutade höra av sig ...

Får nog ta och ge mig ut själv tror jag, träffar väl nån i spåren
 
Säsongspremiär 😄
6966ACA3-4021-4CD3-A6DF-B06CF5C8B612.jpeg
 
Premiär idag! En enda bild tagen.
20220326_113510-01.jpeg

Har själv inte rört en fena sen sista vändan i höst och de känns nu. Borde blivit någonstans kring 1,8mil.

Helt färdig, några mindre vurpor med skrubbade smalben och en armbåge som jag märkte först när jag kom hem.

Om någon vet var man kan köpa kondition så hojta till.

@audotcom var med på denna vända också och den karl hade inte legat på latsidan iaf.
 
Har @Nissenutz gett sig ut för säsongen så får jag också göra det. Det märks att inomhussäsongen har lagts sig runt midjan.. :D

Och jäklar vad det har blåst sedan i höstas. Minst 30 träd över mil-spåret. Det blev till att swisha ett extra bidrag till cykelklubben.

PXL_20220327_142002738-01.jpeg
 
Lite missnöjd med storleken på min Marlin 6, känns inte riktigt bra... Kan ett styre med högre rise, ca. 50mm hjälpa?
 
Bättre utan is! Verkligen toppenfina stigar nu, jag kunde inte låta bli att ta nya gula till jobbet i morse. Ser ut som en trevlig cykel, vad är det för något?
Scott Spark 960-22. Beställde tidigare, hämtade den idag, dvs premiär. Verkar lovande utifrån mina behov och önskemål.

Ja, lagom mix av tempo och underhållande cykling däromkring, när man behöver 60-90 minuters avkoppling efter arbetsdagen.
 
Tillbaka
Topp