• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Tjenare käre medlemmar, jag har för ca. 2 veckor sedan testat mountainbike för första gången i Idre med inbitna vänner.
Vi körde trailleder och jag har drömt om cyklar ända sen den dagen, började först med att tänka att jag ska köpa en HT, en snabb smidig lätt cykel gärna i kolfiber. Pratade med en annan vän som kör i närområdet där vi bor (Ursvik, Sthlm) som starkt rekommenderade en FS, FS började hägra på horisonten och min budget gjorde ett rejält kliv uppåt (hade tänkt köpa något prisvärt för 10k:ish).
Nu sitter jag och tänker att min absoluta smärtgräns är 30k, sen finns det så otrolig många cyklar, och för 30k hittar jag även ramar i kolfiber och i min novishjärna känns lättvikt viktigt.

Några av cyklarna jag kikat på är
Orbea Oiz H20 https://www.cykloteket.se/sv/articl...AuMBsQQ7JuiWOG7jSc4PISUy2hpRUH94aArTIEALw_wcB

Kona Hei Hei https://www.bikester.se/kona-hei-hei-M1013345.html?vgid=G1487570&cgid=36900

Focus Jam 8.8 (kolfiber) https://www.bikester.se/focus-jam-8.8-M1024100.html?vgid=G1502390&cgid=36900

Specialized Stumpjumper https://www.tcmcykel.se/trailcykel/specialized-stumpjumper-alloy-satin-black-smoke

Scott Spark 970 https://www.biketown.se/sv/articles...Pdi_FOLWFAqIh4nxtufDcqV62lVmJl3saAt5EEALw_wcB

Nu till frågan, vilken är bäst? Hehe... Någon jag absolut inte ska köpa eller kommer alla duga alldedes utmärkt för trailcykling eller har jag missat någon sjuk cykel som bara flyger fram genom skogarna? Jag väger 75kg är 177cm och ska köra trail främst omkring Sthlm. Tack!
Jag kör Hei Hei och är mycket nöjd. Huruvida mina spår är trail eller XC kan jag inte säga, säkert något mellanting. Sten, rötter, klättring och några mindre drops - inga hopp. Inget downhill a'la @yonsson

Så här ser standard-rundan ut:

Screenshot_20220731-173603.png

Och hojen:

PXL_20220522_093933654.MP-01.jpeg

Beror ju på var man ska köra. Med 100hm/10km är 150/150 helt onödigt och en HeiHei eller motsvarande lär vara roligare.
Jo så kan de va. Jag är alldeles för dålig på att komma ut men när jag väl gör det föredrar jag stök trots att jag har noll kondition. Då är 150/150 helt rätt för mig

Har tyvärr inget takräcke. Bara takräcke skulle kosta nästan 4000.

Hittade denna nedsatt med 20%

Jag köpte takräcke + 3st cykelhållare när Mekonomen hade 25% off på allt för medlemmar vilket de har titt som tätt.

Bikeshop är ett skitföretag som aldrig har det de säger sig ha inne, handla inte därifrån.

Thule icke aerodynamiska takräcke kostar typ 2000kr, sedan kostar väl själva cykelhållare 1900kr/st. Adapter så det passar fyrkantigt takräcke kostar typ 100kr. Så totalt = mycket pengar, ja. Typ 6 papp om du handlar med 25% off. Finns säkert billigare takräcken också. Jag köpte ett skiträcke till Aygon på Biltema för några 100kr. Blev märken på taket, ingen höjdare. Slängde det och köpte Thule.

Senast ändrad:
Jag köpte takräcke + 3st cykelhållare när Mekonomen hade 25% off på allt för medlemmar vilket de har titt som tätt.

Bikeshop är ett skitföretag som aldrig har det de säger sig ha inne, handla inte därifrån.

Thule icke aerodynamiska takräcke kostar typ 2000kr, sedan kostar väl själva cykelhållare 1900kr/st. Adapter så det passar fyrkantigt takräcke kostar typ 100kr. Så totalt = mycket pengar, ja. Typ 6 papp om du handlar med 25% off. Finns säkert billigare takräcken också. Jag köpte ett skiträcke till Aygon på Biltema för några 100kr. Blev märken på taket, ingen höjdare. Slängde det och köpte Thule.

Tack! Nu när du nämner det så är jag faktiskt medlem på Mekonomen. Har ju ingen brådska så kan avvakta 😊

Tänkte köra cykelvasan nästa år och påbörjar uppladdningen nu. Behöver dock köpa ny cykel då jag främst kört landsväg innan, vad skall man satsa på? ht eller fs?

Tänkte köra cykelvasan nästa år och påbörjar uppladdningen nu. Behöver dock köpa ny cykel då jag främst kört landsväg innan, vad skall man satsa på? ht eller fs?
Det ska ju gå att cykla på klassisk damcykel så köp något billigt eller låna cykel om du har möjlighet till det.

Beror ju helt på hur du tänkt åka. Lättare stigar med högre fart och fokus på flås. Eller så stökigt det går.

Är du osäker om det är nått för dig skulle jag hålla utkik efter en beggad HT. Även om jag bara åkte HT i ett år så tränar de upp mer teknik då den inte är lika förlåtande som en FS som man oftast bara kan bröta över allt med

Beror ju helt på hur du tänkt åka. Lättare stigar med högre fart och fokus på flås. Eller så stökigt det går.

Är du osäker om det är nått för dig skulle jag hålla utkik efter en beggad HT. Även om jag bara åkte HT i ett år så tränar de upp mer teknik då den inte är lika förlåtande som en FS som man oftast bara kan bröta över allt med
Är det cykel-vasa på g så är väl fokus på flås och inte stök. Eller finns det flera typer av spår under vasan?

Är för dåligt insatt än, men ingen som förespråkar en fs för lite komfortabel resa? Eller är det för slätt för att det skall bli någon skillnad?
Cykelvasan är oteknisk och den som vill cykla fort prioriterar nog en lätt och styv cykel. Vill man därtill ha fulldämpat blir det en dyr historia, men visst finns det såna att köpa också!

Årets segrare körde såvitt jag förstår helstelt, en modifierad variant av den här tror jag: https://www.allebike-sports.com/svPRI/Shop/Allebike/Hardtail/Majestic_HT_XT_AL?id=C28745

Om du tänker träna i lite tuffare terräng och inte jagar placeringar är förstås fs bra, men jag läste ditt inlägg som att det cykelvasan var det primära målet.

Är för dåligt insatt än, men ingen som förespråkar en fs för lite komfortabel resa? Eller är det för slätt för att det skall bli någon skillnad?
Känns ju ovärt att köpa en cykel för ETT lopp. Bättre att låna/hyra cykel. Men om du vill ha en FS-raket för enklare terräng så är ju den @Pinsam säljer typ den bästa som finns. Köp den! Garanterat pedantiskt skött och tvättad med tandborste och tandtråd.

Cykelvasan är oteknisk och den som vill cykla fort prioriterar nog en lätt och styv cykel. Vill man därtill ha fulldämpat blir det en dyr historia, men visst finns det såna att köpa också!

Årets segrare körde såvitt jag förstår helstelt, en modifierad variant av den här tror jag: https://www.allebike-sports.com/svPRI/Shop/Allebike/Hardtail/Majestic_HT_XT_AL?id=C28745

Om du tänker träna i lite tuffare terräng och inte jagar placeringar är förstås fs bra, men jag läste ditt inlägg som att det cykelvasan var det primära målet.
Känns ju ovärt att köpa en cykel för ETT lopp. Bättre att låna/hyra cykel. Men om du vill ha en FS-raket för enklare terräng så är ju den @Pinsam säljer typ den bästa som finns. Köp den! Garanterat pedantiskt skött och tvättad med tandborste och tandtråd.
Loppet är såklart en del av målet, men trevlig träning innan och efter kanske ännu viktigare.
Tack för era tankar, får lura på vad det blir 👍

Loppet är såklart en del av målet, men trevlig träning innan och efter kanske ännu viktigare.
Tack för era tankar, får lura på vad det blir 👍
Länk till @Pinsam s cykel. Typ ny, extra allt. Bara att slå till om det är den budgeten du jobbar med. Skönt med trådlösa växlar som nybörjare också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp