• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Känns ju ovärt att köpa en cykel för ETT lopp. Bättre att låna/hyra cykel. Men om du vill ha en FS-raket för enklare terräng så är ju den @Pinsam säljer typ den bästa som finns. Köp den! Garanterat pedantiskt skött och tvättad med tandborste och tandtråd.
Topsad från topp till tå. Jag har en handfull referenser på detta. Det jag inte använt på hojen är nog tandtråd trots allt.
 
Länk till @Pinsam s cykel. Typ ny, extra allt. Bara att slå till om det är den budgeten du jobbar med. Skönt med trådlösa växlar som nybörjare också.
Skall kika, men vid en första anblick så ligger den lite över min budget..
 
Tjenare käre medlemmar, jag har för ca. 2 veckor sedan testat mountainbike för första gången i Idre med inbitna vänner.
Vi körde trailleder och jag har drömt om cyklar ända sen den dagen, började först med att tänka att jag ska köpa en HT, en snabb smidig lätt cykel gärna i kolfiber. Pratade med en annan vän som kör i närområdet där vi bor (Ursvik, Sthlm) som starkt rekommenderade en FS, FS började hägra på horisonten och min budget gjorde ett rejält kliv uppåt (hade tänkt köpa något prisvärt för 10k:ish).
Nu sitter jag och tänker att min absoluta smärtgräns är 30k, sen finns det så otrolig många cyklar, och för 30k hittar jag även ramar i kolfiber och i min novishjärna känns lättvikt viktigt.

Några av cyklarna jag kikat på är
Orbea Oiz H20 https://www.cykloteket.se/sv/articl...AuMBsQQ7JuiWOG7jSc4PISUy2hpRUH94aArTIEALw_wcB

Kona Hei Hei https://www.bikester.se/kona-hei-hei-M1013345.html?vgid=G1487570&cgid=36900

Focus Jam 8.8 (kolfiber) https://www.bikester.se/focus-jam-8.8-M1024100.html?vgid=G1502390&cgid=36900

Specialized Stumpjumper https://www.tcmcykel.se/trailcykel/specialized-stumpjumper-alloy-satin-black-smoke

Scott Spark 970 https://www.biketown.se/sv/articles...Pdi_FOLWFAqIh4nxtufDcqV62lVmJl3saAt5EEALw_wcB

Nu till frågan, vilken är bäst? Hehe... Någon jag absolut inte ska köpa eller kommer alla duga alldedes utmärkt för trailcykling eller har jag missat någon sjuk cykel som bara flyger fram genom skogarna? Jag väger 75kg är 177cm och ska köra trail främst omkring Sthlm. Tack!
Jag köpte mig en Merida one-forty 600 och är väldigt nöjd. 150/140mm och relativt lätt. Den funkar bra även på de svarta lederna på Vallåsen. Vettig välbyggd cykel för priset på precis under 30k. (Obs. De bytte till annan bättre gaffel 2021 om du kollar recensioner)
 
Börjar bli sugen på att ta tag i MTB igen, var säkert 15 år sen sist. Varit och provat en Scott Spark 960 som var riktigt trevlig men jag funderar på om fulldämpad är nödvändigt för mig. Tänker att börja relativt lugnt men eventuellt köra i någon bikepark nästa år, inga större hopp eller så. Kollat på Scott Scale 930 som alternativ då den är betydligt billigare och det kanske är en bra cykel att växa med men den har inte fulldämpning. Några åsikter?
 
Börjar bli sugen på att ta tag i MTB igen, var säkert 15 år sen sist. Varit och provat en Scott Spark 960 som var riktigt trevlig men jag funderar på om fulldämpad är nödvändigt för mig. Tänker att börja relativt lugnt men eventuellt köra i någon bikepark nästa år, inga större hopp eller så. Kollat på Scott Scale 930 som alternativ då den är betydligt billigare och det kanske är en bra cykel att växa med men den har inte fulldämpning. Några åsikter?
69.5 graders gaffelvinkel….. Jag hade aldrig kört nedför på den, totalt livsfarligt.
 
Ok, men duger den till vanliga stigar då? Har du något förslag på något som funkar för båda alternativen eller är det svårt att hitta något mellanting?
Den är väldigt gammaldags, jag hade inte rekommenderat den alls, till något.

Ska du köpa en hardtail som ska kunna köras i park så behöver den ha väldigt flack gaffelvinkel eftersom gaffelvinkeln blir ännu brantare när gaffeln är i sitt viloläge när du sitter på cykeln. Det finns några väldigt flacka hardtails, men de är inte många och det blir dyrt. Ett exempel är Kona Honso ESD.

På en fulldämpad cykeln ”niger” cykeln istället för ”bockar” när du sitter på den så de har inte samma problem. Hitta en fulldämpad med max 66* gaffelvinkel är mitt tips. Orbea och Kona har en hel del prisvärda.
 
69.5 graders gaffelvinkel….. Jag hade aldrig kört nedför på den, totalt livsfarligt.
@yonsson , du blandar nog ihop den med någon äldre model. Nya Spark (2022 med dämparen innuti sadelröret o helt ny geo). Har 65,8° som även går att ställa med -0,6°. (2021 hade 67,2° så du har nog fått tag i riktigt gammal spec om där står 69,5..)

Tänkt på att Spark och Sprak RC är olika cyklar. RC är mer XC med 120mm, vanliga Spark mer trail med 130mm.

Ingen av de är väl vettiga parkcyklar men Spark (ej rc) funkar ju bra i gröna o blåa löpor i bikeparken.

Skippa hardtail är mitt tips. Visst, kul om man är riktigt vass eller bara ska hoppa stora maskinbyggda hopp,
 
Senast ändrad:
@yonsson , du blandar nog ihop den med någon äldre model. Nya Spark (2022 med dämparen innuti sadelröret o helt ny geo). Har 65,8° som även går att ställa med -0,6°. (2021 hade 67,2° så du har nog fått tag i riktigt gamal spec om där står 69,5..)

Tänkt på att Spark och Sprak RC är olika cyklar. RC är mer XC med 120mm, vanliga Spark mer trail med 130mm.

Ingen av de är väl suveräna parkcyklar men Spark (ej rc) funkar ju bra i gröna o blåa löpor i bikeparken.

Skippa hardtail är mitt tips. Visst, kul om man är riktigt vass eller bara ska hoppa stora maskinbyggda hopp,
Jag syftade på Scott Scale 930. Spark 960 har ju som du skriver OK geometri.
 
Ah, sorry. My bad. Du brukar ju ha grym koll. Håller med sig i allt du skrev.

Ett annat tips är ju canyon som har lite trevliga modeller att välja på imho. Spectral som mer all mountain eller neuron som mer trail.
Och Specialized Status som ska vara ”budgetvänlig” men med progressiv geometri. De är ju dock ”utförsorienterade”.
 
Och Specialized Status som ska vara ”budgetvänlig” men med progressiv geometri. De är ju dock ”utförsorienterade”.
Nice. Har inte kollat på den innan. Verkar finnas antingen i 160mm eller mer stigvänligt 140mm.

Jag kör en merida med 150mm fram och 140mm bak. Den funkar bra även utför på röda och även viss mån svarta löpor i bikepark (ex hemmabacken Vallåsen). Jag har 27,5 på den vilket gör den rätt lekfull men med mycket rötter och bröt så saknar man 29", åtminstone på framhjulet. Annars en riktigt trevlig allroundcykel som även funkar för rundor i skogen.

Scott är väl knappast prisvärda men ska man ha/testa något från dem så kommer väl Genius närmst.
 
Nice. Har inte kollat på den innan. Verkar finnas antingen i 160mm eller mer stigvänligt 140mm.

Jag kör en merida med 150mm fram och 140mm bak. Den funkar bra även utför på röda och även viss mån svarta löpor i bikepark (ex hemmabacken Vallåsen). Jag har 27,5 på den vilket gör den rätt lekfull men med mycket rötter och bröt så saknar man 29", åtminstone på framhjulet. Annars en riktigt trevlig allroundcykel som även funkar för rundor i skogen.

Scott är väl knappast prisvärda men ska man ha/testa något från dem så kommer väl Genius närmst.
@Mikaell kör Status 140, riktigt sexig hoj.

Jag har 130mm coil bak och 150mm fram. Funkar till det mesta både hemma och i Vallåsen. Det jag kör i GBG är hyfsat likvärdigt de röda spåren i Vallåsen brötmässigt.
 
@Mikaell kör Status 140, riktigt sexig hoj.

Jag har 130mm coil bak och 150mm fram. Funkar till det mesta både hemma och i Vallåsen. Det jag kör i GBG är hyfsat likvärdigt de röda spåren i Vallåsen brötmässigt.
Hängde med sonen när han tränade med cykelklubben på Vallåsen förra veckan. Missade uppvärmningsåken och fick kasta mig ut i Maggan efter att inte ha cyklat på över 3 veckor. Klarade 3 åk sedan var benen totalslut. Var nog förra veckans covid som tog ut sin rätt. Man har haft roligare dagar på Vallåsen.

Lite tur i oturen var att sonen inte fetkraschade när han bunnyjumpade utför näst högsta droppet i drop zone. Kom en riktigt stark vindby och flyttade honom 3 meter i sidled i luften. Kompisen bakom hade mindre tur. Stukad handled, näsblod, skrubbsår och en helt rensad cockpit..... Som sagt vissa dagar är sämre än andra, oavsett vilken cykel man kör 🤔😂.
 
Hängde med sonen när han tränade med cykelklubben på Vallåsen förra veckan. Missade uppvärmningsåken och fick kasta mig ut i Maggan efter att inte ha cyklat på över 3 veckor. Klarade 3 åk sedan var benen totalslut. Var nog förra veckans covid som tog ut sin rätt. Man har haft roligare dagar på Vallåsen.

Lite tur i oturen var att sonen inte fetkraschade när han bunnyjumpade utför näst högsta droppet i drop zone. Kom en riktigt stark vindby och flyttade honom 3 meter i sidled i luften. Kompisen bakom hade mindre tur. Stukad handled, näsblod, skrubbsår och en helt rensad cockpit..... Som sagt vissa dagar är sämre än andra, oavsett vilken cykel man kör 🤔😂.
Lätt hänt! Jag fick trasig hjälm och trasig GPS på Maggan förra året. Kolla sista 10s här. Kom i fel spår på branten på Maggan.
 
  • Wow
Reactions: ajs
Börjar bli sugen på att ta tag i MTB igen, var säkert 15 år sen sist. Varit och provat en Scott Spark 960 som var riktigt trevlig men jag funderar på om fulldämpad är nödvändigt för mig. Tänker att börja relativt lugnt men eventuellt köra i någon bikepark nästa år, inga större hopp eller så. Kollat på Scott Scale 930 som alternativ då den är betydligt billigare och det kanske är en bra cykel att växa med men den har inte fulldämpning. Några åsikter?
Mitt bästa tips är att köpa en cykel som passar där man cyklar mest! Kör man sporadiskt i bikepark men mycket till vardags är det smart att utgå från hur stigarna därhemma ser ut. Bor man som jag på platt gammal sjöbotten hyr man med fördel cykel den där enda veckan i Åre…
 
Mitt bästa tips är att köpa en cykel som passar där man cyklar mest! Kör man sporadiskt i bikepark men mycket till vardags är det smart att utgå från hur stigarna därhemma ser ut. Bor man som jag på platt gammal sjöbotten hyr man med fördel cykel den där enda veckan i Åre…
Det är sant. Bor ganska platt nu och har ganska många stigar. Vad kör du med för cykel?
 
Lätt hänt! Jag fick trasig hjälm och trasig GPS på Maggan förra året. Kolla sista 10s här. Kom i fel spår på branten på Maggan.
Hahaha. Jag kom in i precis samma spår som du kraschade i på Maggan nu senast. Var som sagt första åket utan uppvärmningsåk innan. Hade dock stått och kollat in spåret ett par veckor tidigare. Så jag tänkte bara i 0,5s att här finns inte utrymme att tveka, då lär man krascha, så jag sände det spåret. Gick hur bra som helst faktiskt. Blev ganska odramatiskt trots att det ser rejält sketchy ut.

Det är betydligt mer slitet nu än när du filmade. I det spåret är det bergshäll hela vägen ner nu.

Jag håller nog ungefär samma tempo som dig i pipeline. De bästa12-13åringarna i klubben kapar av 25 sekunder på vårt pipeline tempo...
 
Ok, så inte värt att snåla och köra på en Scale 930?
Du kommer ångra dig. Totalt omodern och överprisad. Fastna inte vid kolfiber. Du sparar 500 gram mot aluminium och du kommer inte märka någon skillnad.

Scott är allt som oftast väldigt dyra i förhållande till vad du får komponentmässigt. Scott och Cannondale är till för de som är beredda att betala premium för deras premium-modeller.
 
Du kommer ångra dig. Totalt omodern och överprisad. Fastna inte vid kolfiber. Du sparar 500 gram mot aluminium och du kommer inte märka någon skillnad.

Scott är allt som oftast väldigt dyra i förhållande till vad du får komponentmässigt. Scott och Cannondale är till för de som är beredda att betala premium för deras premium-modeller.
Word
 
Tillbaka
Topp