• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

@ajs
- Det är inget fel på hardtail men det sliter mycket på kroppen. Man får ont i fötter och rygg. Det mesta av farten studsar bort så om man kör fort så sliter det mycket på kroppen.

Som med alla andra intressen så är det värt att lägga pengar om man ska lägga mycket tid på det. Jag har dock kompisar som köpt cykel för 40 papp och aldrig cyklar, det är ju riktigt ovärt.

OM man tycker det är kul och lägger 2-3 dagar/v så är det väldigt värt att köpa fulldämpad cykel. Främst för kroppens skull men även för att en fulldämpad cykel går att cykla mycket snabbare vilket gör att det blir roligare. Tidigare var Vitus ett bra instegsmärke, Orbea är fortfarande prisvärda.

Att köpa i butik för att man får ”gratis service” är ingen idé. Den servicen innebär småjusteringar som man lätt lär sig göra själv. Cyklar är väldigt lätt-mekade (och det kommer från mig som är väldigt opraktisk).
 
Ok, så inte värt att snåla och köra på en Scale 930?
Jag skulle inte se den som ett snål-alternativ utan tvärtom som en rätt nischad produkt. Det är ju en fin och dyr ht för den som vill cykla seriöst men inte så tekniskt, typ cykelvasan. Jag skulle känna mig begränsad på den.
 
  • Like
Reactions: ajs
Tveksamt. Förra året var det stört omöjligt att hitta cyklar. Idag får man fina cyklar på rea. Med -20% så hamnar ju även en Scott hoj i rätt prisnivå. Denna som du föreslår är väl rätt likvärdig med en canyon Neuron 6 som listar 26k.

Se bara till att få rätt ramstorlek. Nya spark 2022 har fått bra kritik så du lär inte bli missnöjd.
Men vem vet, tvätstannar marknaden lär man väl hitta ännu billigare framöver. Begagnatpriserna i år är långt under fjolårets.
 
Tveksamt. Förra året var det stört omöjligt att hitta cyklar. Idag får man fina cyklar på rea. Med -20% så hamnar ju även en Scott hoj i rätt prisnivå. Denna som du föreslår är väl rätt likvärdig med en canyon Neuron 6 som listar 26k.

Se bara till att få rätt storlek. Nya spark 2022 har fått bra kritik så du lär inte bli missnöjd.
Men vem vet, tvätstannar marknaden lär man hitta billigare. Begagnatpriserna i år är långt under fjolårets.
Ska kika på Neuron 6 också. Jag provcyklade som sagt denna Scott och large var riktigt bra. 186 längd. Får klura lite.
 
Ska kika på Neuron 6 också. Jag provcyklade som sagt denna Scott och large var riktigt bra. 186 längd. Får klura lite.
Ja, då låter large bra. Gillar du hur den känns att cykla på och provat några andra som du kan jämföra med så är det väl bara att slå till. 🤔😁😉.

På rea blir ju priset vettigt. Sedan kan man ju så klart hitta mer prisvärda hojar på rea också. Just canyon är nog svårt att hitta på rea eftersom de säljs direkt från fabriken.
 
Ja, då låter large bra. Gillar du hur den känns att cykla på och provat några andra som du kan jämföra med så är det väl bara att slå till. 🤔😁😉.

På rea blir ju priset vettigt. Sedan kan man ju så klart hitta mer prisvärda hojar på rea också. Just canyon är nog svårt att hitta på rea eftersom de säljs direkt från fabriken.
Ska sova på saken och när den är slutsåld imorgon kommer Ågren och knackar på. :D

Är det något annat man bör köpa till?
 
Ska sova på saken och när den är slutsåld imorgon kommer Ågren och knackar på. :D

Är det något annat man bör köpa till?
Att göra däcken tubeless är enkelt, billigt och suveränt.

Sedan behöver du en dämparpump så du själv kan laborera fram rätt tryck.

Beroende på om du tänker cykla i både vått och torrt så kedjeolja för torrt+vått.

Beroende på vad du redan har för skor så gör skor avsedda för flats(pedaler) stor skillnad. Men vissa andra skor funkar riktigt bra. Så prova först med det du har.
 
  • Like
Reactions: ajs
Du kommer ångra dig. Totalt omodern och överprisad. Fastna inte vid kolfiber. Du sparar 500 gram mot aluminium och du kommer inte märka någon skillnad.

Scott är allt som oftast väldigt dyra i förhållande till vad du får komponentmässigt. Scott och Cannondale är till för de som är beredda att betala premium för deras premium-modeller.


Kan vara värt att veta att Scott är väldigt enkla att ha att göra med vid ev. reklamation.
Man får vad man betalar för och dem kör mer fria än fälla. Andra märken kan strula mer!
 
Börjar bli sugen på att ta tag i MTB igen, var säkert 15 år sen sist. Varit och provat en Scott Spark 960 som var riktigt trevlig men jag funderar på om fulldämpad är nödvändigt för mig. Tänker att börja relativt lugnt men eventuellt köra i någon bikepark nästa år, inga större hopp eller så. Kollat på Scott Scale 930 som alternativ då den är betydligt billigare och det kanske är en bra cykel att växa med men den har inte fulldämpning. Några åsikter?
Orbea Occam är det happykorrekta svaret på do it all trail mtb.
 
  • Like
Reactions: ajs
Hjälm, knäskydd, ryggskydd. Du kommer ramla en del i början.
Jag varierar skyddsnivån rätt mycket efter vad jag ska köra. Kör jag ex på Vallåsen så kittar jag upp med skyddsjacka (sjukt smidigt med inbyggda axel- och armbågsskydd gör att man kan rulla vid en krasch istället för att ta emot och bryta handleder o nyckelben), skydsbyxor mnhöftskydd, knäskydd, fullfacehjälm och handskar. Enklare trails i skogen eller öva lite småhopp/dropp teknik kör jag vanlig cykelhjälm och handskar. Stora skaderisken är när det är riktgt brötigt, går fort och gott om stenar och träd att krascha i.

Use a 5 dollar helmet for a 5 dollar head, dvs, köp ordentlig hjälm!

Kör man lite mitt emellan och längre sträckor vill man kanske inte vara fullkittad och då är ju som Yonsson skriver, knä + ryggskydd en bra basnivå. Mjuka knäskydd är riktigt bra idag och funkar bra att cykla med. Dock en liten jungel där vissa skydd är väldigt tunna och andra är grova med hårda skal. Så provad bäst i butik, eller beställ hem lite olika och välj.
 
Senast ändrad:
Klurat lite mer nu. Börjat sikta in mig på en Orbea Occam H30 då man ser ut att få mycket cykel för pengarna i den här prisklassen. Jag var och provade en begagnad H30 TR från 2018 här i trakten och den kändes faktiskt bra men jag vågade inte slå till. Den var i fint skick skulle jag säga men i storlek L Jag är precis på gränsen mellan L och XL enligt Orbeas storleksguide (186 cm). Oklart hur geometrin skiljer sig mellan 2018 och 2022 modellen, skulle behöva prova en 2022 L för att se om jag märker någon skillnad.

Om jag väljer cykeln på Bikesters hemsida så får jag rekommendationen på L om man har en sportig / neutral körstil men L/XL om man väljer en bekväm. Jag tänker som sagt att jag vill använda cykeln till stigarna här i trakten (mycket platt och inte så mycket nedförs) samt ha möjligheten att sticka till någon bike park i framtiden. Ha en hoj att växa i helt enkelt.

Jag jämför nu också mot nya Scott Spark 960 som jag provkörde igen häromdagen och Scotten kändes betydligt trevligare för mig, sittställningen kändes mer naturlig och inte så framåtlutad som på Orbean, men det kanske går att justera. Det var trevligt att kunna justera dämpningen via styret. Säljaren berättade dock Scott hade problem med sparken att om man låser dämpningen så finns en risk att den släpper, men det skulle tydligen vara lätt ordnat och det var på en liten mängd cyklar. Ska få ta och prova en ny Orbea i helgen version XL också så får vi se hur den känns.

Det känns helt klart som att jag har kommit närmare ett köp då jag börjar förstå vad jag vill ha. :)
 
Klurat lite mer nu. Börjat sikta in mig på en Orbea Occam H30 då man ser ut att få mycket cykel för pengarna i den här prisklassen. Jag var och provade en begagnad H30 TR från 2018 här i trakten och den kändes faktiskt bra men jag vågade inte slå till. Den var i fint skick skulle jag säga men i storlek L Jag är precis på gränsen mellan L och XL enligt Orbeas storleksguide (186 cm). Oklart hur geometrin skiljer sig mellan 2018 och 2022 modellen, skulle behöva prova en 2022 L för att se om jag märker någon skillnad.

Om jag väljer cykeln på Bikesters hemsida så får jag rekommendationen på L om man har en sportig / neutral körstil men L/XL om man väljer en bekväm. Jag tänker som sagt att jag vill använda cykeln till stigarna här i trakten (mycket platt och inte så mycket nedförs) samt ha möjligheten att sticka till någon bike park i framtiden. Ha en hoj att växa i helt enkelt.

Jag jämför nu också mot nya Scott Spark 960 som jag provkörde igen häromdagen och Scotten kändes betydligt trevligare för mig, sittställningen kändes mer naturlig och inte så framåtlutad som på Orbean, men det kanske går att justera. Det var trevligt att kunna justera dämpningen via styret. Säljaren berättade dock Scott hade problem med sparken att om man låser dämpningen så finns en risk att den släpper, men det skulle tydligen vara lätt ordnat och det var på en liten mängd cyklar. Ska få ta och prova en ny Orbea i helgen version XL också så får vi se hur den känns.

Det känns helt klart som att jag har kommit närmare ett köp då jag börjar förstå vad jag vill ha. :)
2022 vs 2018 verkar vara uppgraderad geo. Så nog inte dumt att provcykla och nog smart att avstå köp på 2018 när Sparken kändes bättre. Nu har du ju en bra referens med Sparken på vad du gillar!

Personligen har jag ingen nytta alls av att kunna ställa dämparen från styret. Bara fler grejor som kommer paja när jag kraschar. Trodde att det var en grej jag skulle sakna innan jag köpte min hoj, men det var helt fel. Kanske bara jag som tänker så, använder i princip aldrig lock-out vare sig bak eller fram. Men så cyklar jag mest nerför. Dropper är ett måste men det har väl alla idag.

Kolla hur lång styrstam är om du funderar på att välja en större storlek. Är den inte jättekort redan kan du prova att byta till kortare. Däremot blir det inte vidare bra att byta till längre på en mindre hoj. Moderna trail/enduro geometrier har oftast redan kort styrstam. Nyare geo har också längre reach för samma ramstorlek jämfört med några år sedan.

Ligger man mitt emellan storlekarna är det en smakfråga, mer lekfullt eller stabbilare på att plöja bröt.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: ajs
2022 vs 2018 verkar vara uppgraderad geo. Så nog inte dumt att provcykla och nog smart att avstå köp på 2018 när Sparken kändes bättre. Nu har du ju en bra referens med Sparken på vad du gillar!

Personligen har jag ingen nytta alls av att kunna ställa dämparen från styret. Bara fler grejor som kommer paja när jag kraschar. Trodde att det var en grej jag skulle sakna innan jag köpte min hoj, men det var helt fel. Kanske bara jag som tänker så, använder i princip aldrig lock-out vare sig bak eller fram. Men så cyklar jag mest nerför. Dropper är ett måste men det har väl alla idag.

Kolla hur lång styrstam är om du funderar på att välja en större storlek. Är den inte jättekort redan kan du prova att byta till kortare. Däremot blir det inte vidare bra att byta till längre på en mindre hoj. Moderna trail/enduro geometrier har oftast redan kort styrstam. Nyare geo har också längre reach för samma ramstorlek jämfört med några år sedan.

Ligger man mitt emellan storlekarna är det en smakfråga, mer lekfullt eller stabbilare på att plöja bröt.
Nackdelen med Sparken är ju den gömda dämparen kan jag tänka, servicekostnaden lär ju bara öka då det är meckigare att komma åt.

Har en bra deal på en Occam i L just nu modell 2022 och sparar en bra slant. Har pratat med cykelaffären och de säger att både L och XL funkar, L blir mer lekfull och om jag ska prova på att köra i backar sen så rekommenderade de helt klart L. Mitt användningsområde kommer säkert 90% av tiden att vara närområdet där det är mycket platt och mycket stigar, så frågan är vilken storlek jag får ut mest nöje av.

Jag gjorde en jämförelse mellan storlek på cyklarna. Måste ju säga att Occam L är ju nästan identisk med Spark L.
1663159114093.png


Här är mellan Occam XL och Spark L:
1663159210630.png

Occam L och Occam XL:

1663159262293.png
 
Nackdelen med Sparken är ju den gömda dämparen kan jag tänka, servicekostnaden lär ju bara öka då det är meckigare att komma åt.

Har en bra deal på en Occam i L just nu modell 2022 och sparar en bra slant. Har pratat med cykelaffären och de säger att både L och XL funkar, L blir mer lekfull och om jag ska prova på att köra i backar sen så rekommenderade de helt klart L. Mitt användningsområde kommer säkert 90% av tiden att vara närområdet där det är mycket platt och mycket stigar, så frågan är vilken storlek jag får ut mest nöje av.

Jag gjorde en jämförelse mellan storlek på cyklarna. Måste ju säga att Occam L är ju nästan identisk med Spark L.
1663159114093.png


Här är mellan Occam XL och Spark L:
1663159210630.png

Occam L och Occam XL:

1663159262293.png
Jag tror inte servicekostnaden sticker med intern dämpare. Den blir ju snarare mer skyddad mot smuts.

Lekfullt är kul. Modern mountainbiking handlar mycket om att få bra flyt i tekniker som bunnyjumps, manuals mm. En lite mindre cykel gör det lite lättare (och roligare) att öva sånt även där det är relativt platt. Men det är min personliga åsikt. Kan du prova båda, gör det. Annars nöj dig med den storleken de har om du trivs med den skulle jag säga. Har du bra pris på occab 2022 och den känns lika bra som sparken är det ju bara att slå till! Man ska inte tänka för mycket om det känns rätt och man står och väljer mellan olika bra saker imho!
 
  • Like
Reactions: ajs
Nackdelen med Sparken är ju den gömda dämparen kan jag tänka, servicekostnaden lär ju bara öka då det är meckigare att komma åt.

Har en bra deal på en Occam i L just nu modell 2022 och sparar en bra slant. Har pratat med cykelaffären och de säger att både L och XL funkar, L blir mer lekfull och om jag ska prova på att köra i backar sen så rekommenderade de helt klart L. Mitt användningsområde kommer säkert 90% av tiden att vara närområdet där det är mycket platt och mycket stigar, så frågan är vilken storlek jag får ut mest nöje av.

Jag gjorde en jämförelse mellan storlek på cyklarna. Måste ju säga att Occam L är ju nästan identisk med Spark L.
1663159114093.png


Här är mellan Occam XL och Spark L:
1663159210630.png

Occam L och Occam XL:

1663159262293.png
De där listorna är konstiga, lite inte på dem. Man behöver jämföra reach, stam, sadelvinkel och gaffelvinkel.

Occam i L skulle bli på gränsen till för kort för dig om du är 186cm. Min hoj är lite längre än Occam i L och jag är 183cm.

Jag hade kört på XL och satt på en 35mm stam. Då får du ner längden på cykeln så den bara blir lite längre än L och alltså ett mellanting mellan L och XL.

Längre stam än original på L kan bli knas. Kortare stam är helt klart att föredra på den geometrin.

Med det sagt så är ju L säkert OK för dig men det är bra att veta att den kan bli ganska kort för dig med en kortare stam (vilket många gillar). Det går även att flytta upp/ner stammen på gaffeln för att göra cykeln lite längre/lägre eller högre/kortare.

Occam är en kanonhoj för det mesta.
2022 är helt klart att föredra. Det har hänt mycket mellan 2018 och 2022.
 
Senast ändrad:
De där listorna är konstiga, lite inte på dem. Man behöver jämföra reach, stam, sadelvinkel och gaffelvinkel.

Occam i L skulle bli på gränsen till för kort för dig om du är 186cm. Min hoj är lite längre än Occam i L och jag är 183cm.

Jag hade kört på XL och satt på en 35mm stam. Då får du ner längden på cykeln så den bara blir lite längre än L och alltså ett mellanting mellan L och XL.

Längre stam än original på L kan bli knas. Kortare stam är helt klart att föredra på den geometrin.

Occam är en kanonhoj för det mesta.
Ok. Jag har ganska långa ben, innerbensmått på ca 86.4 cm / 34 inch så det kanske är sunt att ta modell större. Tack för tipset!

Denna video hade bra fakta för mig:
här skrev en person i kommentaren att XL satt bättre och han hade samma mått som mig på längd / innerben också så vi kör på detta. Ska prata med dem om kortare stam.
 
Ok. Jag har ganska långa ben, innerbensmått på ca 86.4 cm / 34 inch så det kanske är sunt att ta modell större. Tack för tipset!

Denna video hade bra fakta för mig:
här skrev en person i kommentaren att XL satt bättre och han hade samma mått som mig på längd / innerben också så vi kör på detta. Ska prata med dem om kortare stam.
Stam är lätt att byta själv, finns i massa olika prisklasser. Jag kör med en 33mm från Renthal vilken är någorlunda dyr.

Det enda du behöver ha koll på är om du har 35mm-styre eller om det är den smalare infästningen. Occam har 35mm-styre.
 
De fixar styrstammen utan kostnad vid beställningen. :) Monterar också på tubeless is samma veva. Bör ha den hemma om 2 - 2,5 v då XL är på väg in.
Uppdatering.. kände att jag ville ha cykeln nu till helgen då jag har lite semester nu så avbokade och drog till GBG där det fanns ett gäng cyklar. Provade en H30 L och XL flera gånger fram och tillbaka. XL kändes mer klumpig men hade kanske också fungerat.

L kändes helt klart bättre och enklare att manövrera så jag slog till på en H10 då jag tyckte att bromsarna var så kassa på H30 och det var 20% rea på den. Växlingen kändes betydligt smidigare och tystare på H10 med. Känns som att jag fick mycket cykel för pengarna och något att växa ordentligt i.

Bilder kommer lite senare. 😊
 
Uppdatering.. kände att jag ville ha cykeln nu till helgen då jag har lite semester nu så avbokade och drog till GBG där det fanns ett gäng cyklar. Provade en H30 L och XL flera gånger fram och tillbaka. XL kändes mer klumpig men hade kanske också fungerat.

L kändes helt klart bättre och enklare att manövrera så jag slog till på en H10 då jag tyckte att bromsarna var så kassa på H30 och det var 20% rea på den. Växlingen kändes betydligt smidigare och tystare på H10 med. Känns som att jag fick mycket cykel för pengarna och något att växa ordentligt i.

Bilder kommer lite senare. 😊
Parkeringsprovning säger ingenting men hoppas du blir nöjd med L trots råd att köpa XL.
 
  • Like
Reactions: ajs
Det kändes som att jag satt mer naturligt på L. Känns som att jag kunde ta vilken som helst men om jag vill ha en smidigare hoj så kändes L enklare att hantera.
Såklart, den är ju mindre. 😂
När man kör uppför/nedför blir dock cykeln kortare i och med vinkeln. Det blir säkert kanon, du ligger ju mitt emellan som sagt.
 
  • Like
Reactions: ajs
Klarade mig från att vurpa men var lite läskigt med rötterna. Helt slut. 😅
 

Bilagor

  • 7FB05777-D11B-4027-B79D-2BFC867F8CBE.jpeg
    7FB05777-D11B-4027-B79D-2BFC867F8CBE.jpeg
    1,019 KB · Visningar: 7
  • 1CF63D6C-2F1A-4B30-881D-D368C9F76F7E.jpeg
    1CF63D6C-2F1A-4B30-881D-D368C9F76F7E.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 7
  • 3A107916-B151-4104-9F5D-C7A969A3B5C5.jpeg
    3A107916-B151-4104-9F5D-C7A969A3B5C5.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 5
  • 46B65513-BB3D-41EA-AE38-0E4BA7DC0010.jpeg
    46B65513-BB3D-41EA-AE38-0E4BA7DC0010.jpeg
    482.8 KB · Visningar: 8
Tillbaka
Topp