• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Roligt med hjälp när man trampar!
IMG_6524.jpeg

Cube offpath heter den, något lokala handlaren hade på hyllan som låg vettigt i pris och satt bra.

Bell super air, skönt att ta bort hakpartiet vid myscykling

Kask Valegro, en vit och en svart, och en Oakley Aro5.

Tack för tipsen, lade en beställning på den du länkade @Chrisse 👍

En fundering till er som har fulldämpad cykel. Tyckte hojen var väl mjuk bak så pumpade upp trycket i bakdämparen (Fox Float). Tittade på manometern och såg nålen lite hackande sjunka. Läcker dämparen...? Stod och begrundade den en stund och pumpade i mera luft. Funderade lite och motionerade dämparen därefter. Sakta började fenomenet avta och trycket verkade bli mer stabilt.

Jag tror att jag bevittnade det som händer när dämparen tryckutjämnar sig själv. Efteråt insåg jag att jag kanske borde ha minskat dämpningen av returen för att göra det så enkelt som möjligt för dämparen att "tryckutjämna sig själv"(?).

Nu håller den tryck som förväntat.
Hur funkar era dämpare? Känner ni igen fenomenet?

En fundering till er som har fulldämpad cykel. Tyckte hojen var väl mjuk bak så pumpade upp trycket i bakdämparen (Fox Float). Tittade på manometern och såg nålen lite hackande sjunka. Läcker dämparen...? Stod och begrundade den en stund och pumpade i mera luft. Funderade lite och motionerade dämparen därefter. Sakta började fenomenet avta och trycket verkade bli mer stabilt.

Jag tror att jag bevittnade det som händer när dämparen tryckutjämnar sig själv. Efteråt insåg jag att jag kanske borde ha minskat dämpningen av returen för att göra det så enkelt som möjligt för dämparen att "tryckutjämna sig själv"(?).

Nu håller den tryck som förväntat.
Hur funkar era dämpare? Känner ni igen fenomenet?
Läst manualen? Det brukar rekommenderas att man pumpar, komprimerar, sedan pumpar igen. LSC ska vara helt öppen när du ställer trycket, annars blir ju inte dina sag-mått korrekta.
Mätaren kommer också visa lite mindre när du kopplar in den igen eftersom det då åker ut luft i slangen.

Finns bra guider på youtube. - Det låter normalt alltså.

Läst manualen? Det brukar rekommenderas att man pumpar, komprimerar, sedan pumpar igen. LSC ska vara helt öppen när du ställer trycket, annars blir ju inte dina sag-mått korrekta.
Mätaren kommer också visa lite mindre när du kopplar in den igen eftersom det då åker ut luft i slangen.

Finns bra guider på youtube. - Det låter normalt alltså.
Nä, inte läst. Mest tänkt...
Ett tips jag dock snappat upp är att pumpa upp trycket i pumpen när den är monterad på dämparen, men innan dämparens ventil aktiverats, så att man inte tömmer dämparen oavsiktligt när man ska mäta trycket i dämparen. Fiffigt.

Tillbaka
Topp