• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Nu kör jag slanglöst! :)
Ena sidan satt fastlimmat i fälgtejpen så inte konstigt att den sidan inte gick att få loss. Slet som ett djur tills jag bytte sida. Trodde aldrig jag skulle kunna pumpa upp däcket då det satt så löst i fälgen men det gick hyfsat smidigt.

Svårt som satan dock att mäta upp rätt mängd tätningsvätska, fick i typ 75ml/däck, siktade på 120ml/däck. :D 450 gram sparat.

Vad ska jag sikta på för däcktryck? 100kg väger jag.
 
Nu kör jag slanglöst! :)
Ena sidan satt fastlimmat i fälgtejpen så inte konstigt att den sidan inte gick att få loss. Slet som ett djur tills jag bytte sida. Trodde aldrig jag skulle kunna pumpa upp däcket då det satt så löst i fälgen men det gick hyfsat smidigt.

Svårt som satan dock att mäta upp rätt mängd tätningsvätska, fick i typ 75ml/däck, siktade på 120ml/däck. :D 450 gram sparat.

Vad ska jag sikta på för däcktryck? 100kg väger jag.
Precis som med fjädringskomponenterna är svaret "det beror på". Om man ska säga något generellt är det att du för skogscykling vill ha så lågt tryck som möjligt, men inte så lågt att du slår igenom så hårt att du punkterar, tappar stödet i kurvor och/eller rapar ur luft ur däcket vid anspråksfull åkning. Oftast brukar lägsta rekommenderade tryck (står på däcksidan) vara en rätt bra utgångspunkt (även om jag mer eller mindre alltid ligger en bra bit under, och har nog 85kg på vågen med utrustning).

Vad är det för modell/bredd på däcken?
 
Vad är det för modell/bredd på däcken?
80019711-2FD6-4304-BC7C-68599D8BF3C2.jpeg

WTB Trailboss 29” 2.25. Tänkte om det fanns något bra utgångsläge att testa, typ 1.8 BAR fram och 1.9 BAR bak, eller något sådant.
 
0CEC0E00-BCB8-44CE-978E-6AB18DABB0D2.png
Jag kör typ 1,4 fram och 1,6 bak men det är så många faktorer som påverkar och inte minst vikten jag väger runt 80kg utan utrustning. Se ovan bild för en formel som kan vara en utgångspunkt.

Här skulle du hamna på 30 psi fram och 33 bak vilket motsvarar typ 2 bar fram och närmare 2,3 bak. Jag skulle börja där och sedan köra ett lite stökigt segment som du kört flera x tidigare men inte är för långt säg typ 500m. Tryck på lite och känn på ovan inställning. Sänk sedan med typ 2-3 psi åt gången tills du tycker att du gått ned för långt öka då med 1-2 psi och sedan är du oftast klar.
 
0CEC0E00-BCB8-44CE-978E-6AB18DABB0D2.png
Jag kör typ 1,4 fram och 1,6 bak men det är så många faktorer som påverkar och inte minst vikten jag väger runt 80kg utan utrustning. Se ovan bild för en formel som kan vara en utgångspunkt.

Här skulle du hamna på 30 psi fram och 33 bak vilket motsvarar typ 2 bar fram och närmare 2,3 bak. Jag skulle börja där och sedan köra ett lite stökigt segment som du kört flera x tidigare men inte är för långt säg typ 500m. Tryck på lite och känn på ovan inställning. Sänk sedan med typ 2-3 psi åt gången tills du tycker att du gått ned för långt öka då med 1-2 psi och sedan är du oftast klar.
@yonsson När det gäller vätska så brukar rekommendationen vara runt 100ml till ett 29:e däck. Du ska inte ha i 120 då är det bättre med 75. Nöj dig du med 75ml.
 
Körde en runda igår. 2BAR bak, 1.8BAR fram, kändes helt OK. Köpte även en digital tryckmätare igår så jag kan testa lite olika inställningar, pumpen är ju inte särskilt exakt med vad den visar.
 
Precis hemkommen ifrån en kväll i parken med @JooS...

Är det normalt att bromsen luktar bränt och skivan har bytt färg? :D oljig metall, ni vet som vid höga temperaturer. Haha.
Vi åkte en väldig lång coh brant backe.

Annars bra kväll, smällde i lite mer luft i dämparna, över "max" psi. Men fungerade fint.. Man börjar våga Mer och mer, satans kul.. Blir nog en helg till större park snart

IMG_20190625_200814.jpg
 
Precis hemkommen ifrån en kväll i parken med @JooS...

Är det normalt att bromsen luktar bränt och skivan har bytt färg? :D oljig metall, ni vet som vid höga temperaturer. Haha.
Vi åkte en väldig lång coh brant backe.

Annars bra kväll, smällde i lite mer luft i dämparna, över "max" psi. Men fungerade fint.. Man börjar våga Mer och mer, satans kul.. Blir nog en helg till större park snart

IMG_20190625_200814.jpg
Inte normalt, det betyder att du bromsar alldeles för mycket. ;)
 
@DonnieK - Testat rutten jag länkade?
Här är en genväg; Vattentornet lätta + Klubbstugorna.

Kört Ruddalen två dagar i rad nu, tänker köra imorgon också om det inte regnar. Är så löjligt biten av detta, så sjukt kul! :)
Har även beställt hem takrails och cykelfrälste till min lilla Aygo, kommer se förjävla roligt ut. :D
Om någon har en bra Trailforks eller Strava-rutt på Änggårdsbergen så länka gärna den, tänkte dra dit på torsdag.
 
@marw & @Singular - Bakdäcket ploppade till två gånger precis efter varandra, är det ett tecken på för lågt tryck? Eller kanske bara lite otur? Det lät exakt som när däcket ploppar ut när jag pumpade upp det första gången. Kör med 2BAR bak och 1.8BAR fram. Skulle nog kunna sänka lite till fram men nu blir jag orolig att jag borde höja trycket bak.
 
Amatörfråga:
Har ni bytt sadel på er cykel?
Jag vet inte om jag är ovan, har fel grejer eller bara är för fet. Men jag får så j”*vla ont i röven av min sadel... har cykelbyxor, dock för stora så de glider ner.

Någon som kan tipsa om en sadel som är”tunn” och inte så mycket ivägen men som ändå går att sitta på någon mil? :D
 
Amatörfråga:
Har ni bytt sadel på er cykel?
Jag vet inte om jag är ovan, har fel grejer eller bara är för fet. Men jag får så j”*vla ont i röven av min sadel... har cykelbyxor, dock för stora så de glider ner.

Någon som kan tipsa om en sadel som är”tunn” och inte så mycket ivägen men som ändå går att sitta på någon mil? :D
Sänk ner sadeln och stå upp, sitta ska man undvika. ;) Och bra cykelbyxor. Jag fick två svullna kycklingfiléer på skinkorna innan jag köpte cykelbyxor med blöja. Nu känner jag typ inget efter rundorna.

Har du vinklat sadeln rätt?
 
Sänk ner sadeln och stå upp, sitta ska man undvika. ;) Och bra cykelbyxor. Jag fick två svullna kycklingfiléer på skinkorna innan jag köpte cykelbyxor med blöja. Nu känner jag typ inget efter rundorna.

Har du vinklat sadeln rätt?

Klart man ska stå. Men jag använder den lite som motionscykel också, och vill kunna sitta på sadeln när man cyklar lämgre.
Gissar att jag får investera i bättre cykelbyxor, utan är heeelt uteslutet! :D
 
Sänk ner sadeln och stå upp, sitta ska man undvika. ;) Och bra cykelbyxor. Jag fick två svullna kycklingfiléer på skinkorna innan jag köpte cykelbyxor med blöja. Nu känner jag typ inget efter rundorna.

Har du vinklat sadeln rätt?
Vinklar sadeln? - nae, det har jag inte ens tänkt på... ska lämna in på någon service nu i dagarna så får fråga vad dom tycker/tror.
Tack för tips!
 
Amatörfråga:
Har ni bytt sadel på er cykel?
Jag vet inte om jag är ovan, har fel grejer eller bara är för fet. Men jag får så j”*vla ont i röven av min sadel... har cykelbyxor, dock för stora så de glider ner.

Någon som kan tipsa om en sadel som är”tunn” och inte så mycket ivägen men som ändå går att sitta på någon mil? :D
Specialized phenom är den mtb sadel jag brukar rekommendera. Tycker den är grym kör den även på CX. Finns i olika versioner beroende av storlek på plånbok.
 
@marw & @Singular - Bakdäcket ploppade till två gånger precis efter varandra, är det ett tecken på för lågt tryck? Eller kanske bara lite otur? Det lät exakt som när däcket ploppar ut när jag pumpade upp det första gången. Kör med 2BAR bak och 1.8BAR fram. Skulle nog kunna sänka lite till fram men nu blir jag orolig att jag borde höja trycket bak.
Hur mycket tryckte du i när du satte däcken på plats? Ofta ploppar det ngr gånger och inte bara en under montering. Jag tolkar det som att däcket inte ploppat på plats 100% vid montering och att det under din runda ploppade den sista biten. Ingen oro sänk trycket lite till. Du känner ju om du slår igenom och det ska du så klart undvika då fälgen kan skadas. Annars är det roligt att köpa nya lättare hjul också...
 
Specialized phenom är den mtb sadel jag brukar rekommendera. Tycker den är grym kör den även på CX. Finns i olika versioner beroende av storlek på plånbok.
Citerar mig själv och vill klargöra att det så klart är otroligt individuellt och att sadlar finns i olika bredder beroende av kroppens anatomi. Standardmåttet för män får sägas vara 143mm kvinnor kan ofta behöva en ngt bredare sadel. Phenom är en erkännt uppskattad sadel och passar många kanske de flesta så det är mitt råd. En comp version går att beställa för runt 800kr ny. Kolla annars typ happyride efter en som plockats av från ny cykel eller en lättare beggad.
 
Hur mycket tryckte du i när du satte däcken på plats? Ofta ploppar det ngr gånger och inte bara en under montering. Jag tolkar det som att däcket inte ploppat på plats 100% vid montering och att det under din runda ploppade den sista biten. Ingen oro sänk trycket lite till. Du känner ju om du slår igenom och det ska du så klart undvika då fälgen kan skadas. Annars är det roligt att köpa nya lättare hjul också...
OK, ingen fara då alltså. Tryckte i strax över 2BAR och sedan sänkte jag till 2 innan jag körde iväg. När jag kollade idag låg det på 1.9BAR, pumpade upp till 2BAR igen.

Så nu har jag 1.75 fram och 2BAR bak. Hardtail + 100kg. Ska ut och testa imorgon, är ju bara att sänka trycket och testa under rundan.
 
OK, ingen fara då alltså. Tryckte i strax över 2BAR och sedan sänkte jag till 2 innan jag körde iväg. När jag kollade idag låg det på 1.9BAR, pumpade upp till 2BAR igen.

Så nu har jag 1.75 fram och 2BAR bak. Hardtail + 100kg. Ska ut och testa imorgon, är ju bara att sänka trycket och testa under rundan.
Du ska trycka i mkt mer när du sätter det på plats. Brukar stå maxtryck på däcket. Sikta där eller strax under eller gå på känsla. Jag brukar ta upp det till runt 4 bar då har det ploppat klart. Tog du det bara till två så var det inte 100% ploppat på plats.
 
Du ska trycka i mkt mer när du sätter det på plats. Brukar stå maxtryck på däcket. Sikta där eller strax under eller gå på känsla. Jag brukar ta upp det till runt 4 bar då har det ploppat klart. Tog du det bara till två så var det inte 100% ploppat på plats.
Cool, då så. Då kan jag koppla av. :)
 
OK, ingen fara då alltså. Tryckte i strax över 2BAR och sedan sänkte jag till 2 innan jag körde iväg. När jag kollade idag låg det på 1.9BAR, pumpade upp till 2BAR igen.

Så nu har jag 1.75 fram och 2BAR bak. Hardtail + 100kg. Ska ut och testa imorgon, är ju bara att sänka trycket och testa under rundan.
Precis bara att prova sig fram. Finns ingen direkt sanning, gå ned lite i taget tills du slår igenom. Jag gillar att ligga så lågt att det ställvis ”nästan” slår igenom på teknisk stig.
 
Döende... Efter en heldag i yxbacken.. Men fysatan så kul. Note to self. Lär banta ned lite vikt, jobba lite på kondition och hoppa högre/längre. Men vilken dag och vilket väder... Lagom nivå för mig och @JooS. Vsr även joos första gång i en park och på en hoj...


Följdfrågor... Jag bottnade mina dämpare vid flertalet tillfällen.. Inte bra.. Hur mkt. Luft kan man pumpa i? Kan annat göras?
Fråga 2. @yonsson vilken kamera och bröst/hskfäste kör du.. Lär fan börja filma..

Snapchat-1191738639.jpg
Bumpar ditt inlägg lite här.
Fattar givetvis att heldämpat är att föredra när man kör downhill men hur funkar det utan bakdämpare utan endast fram? - går det ens?
Kört mycket cross innan och saknar lite fart pch hopp. Cykling är ju ett billigare alternativ tänker jag. Har dock redan en cykel som inte är heldämpad... :D
 
Bumpar ditt inlägg lite här.
Fattar givetvis att heldämpat är att föredra när man kör downhill men hur funkar det utan bakdämpare utan endast fram? - går det ens?
Kört mycket cross innan och saknar lite fart pch hopp. Cykling är ju ett billigare alternativ tänker jag. Har dock redan en cykel som inte är heldämpad... :D


Funkar ypperligt i de maskingrävda. Cyklade massa dual, dirt och en del Dh med hardtail i yngre ålder. Tycker det är mer "kontroll" på. En sådan.. Såklart förutsatt att det är en grävd fin bana :)
 
Funkar ypperligt i de maskingrävda. Cyklade massa dual, dirt och en del Dh med hardtail i yngre ålder. Tycker det är mer "kontroll" på. En sådan.. Såklart förutsatt att det är en grävd fin bana :)
Det jag tänker lite också. Som sagt, när man var yngre så levde man för cykel. Och då upplevdes det, precis som du säger, att hardtail ger lite mer kontroll.
Skulle kanske testa! Finns dock inte så mycket downhill i Skåne (vad jag vet?).
 
Det jag tänker lite också. Som sagt, när man var yngre så levde man för cykel. Och då upplevdes det, precis som du säger, att hardtail ger lite mer kontroll.
Skulle kanske testa! Finns dock inte så mycket downhill i Skåne (vad jag vet?).
Nu när jag kör heldämpat föredrar jag ju det, Helt klart. Men skulle det anbart vara för hoppen, skulle jag nog köra en dirt. Det står på listan att införskaffa. Så man kan leka i pumpslingan, betongparken och dirthoppen i slutet av backen :D
 
Bumpar ditt inlägg lite här.
Fattar givetvis att heldämpat är att föredra när man kör downhill men hur funkar det utan bakdämpare utan endast fram? - går det ens?
Kört mycket cross innan och saknar lite fart pch hopp. Cykling är ju ett billigare alternativ tänker jag. Har dock redan en cykel som inte är heldämpad... :D
Beror ju mer på hur geometrin är än om man har dubbla dämpare eller inte. Finns ju rätt många olika sätt att bygga en hardtails på.
 
Tillbaka
Topp