Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Billig skit med mätare från XXL. Typ 350kr.Får ju börjar labba med dämparinställningar nu, vilken pump har ni?
Innan vi börjar snöa in på dämpningsbiten (enkelt uttryckt - det som oljan gör, förutom att smörja) och bara håller oss på fjädringen har @yonsson rätt i att du ska börja med att ställa in rätt häng på gaffel och ev bakdämpare. För enkelhetens skull kan du tömma luftkammaren (och mäta din verkliga slaglängd) för att därefter beräkna hur mycket häng (i mm) du ska ställa in. Kom ihåg att du ska göra dina inställningar med den utrustning och de kläder du normalt sett bär (och glöm inte vätskan!). En bra utgångspunkt är som sagt runt 25%. Upplever du att du är på rätt nivå med ditt häng (följer spåret bra, vettig följsamhet på småstök) men ändå går igenom slaglängden för lätt på stora grejor är det progressiviteten som måste höjas. I de flesta moderna luftgafflar finns det specifika klossar ("tokens") som ska monteras i luftkammaren för att minska volymen (vilket höjer progressiviteten). Där får du prova dig fram (och komma ihåg att justera hänget utifrån de nya förutsättningarna) till du får rätt kombination av följsamhet och stöd.
Dämpningsbiten är rätt mycket mer komplicerad, så den lämnar vi sålänge.
2Frågan är ju hur du tycker dämparna känns...Dessa tokens? Något jag får köpa till själv? Tycker sagen är bra. Bakdänparen står på 2.35 psi högt? Men bottnar iaf. Har dragit lite på ringen emot att den ska bli snabb. Om nu detta påverkar.. Fram är bättre.
2Frågan är ju hur du tycker dämparna känns...
Jag råkade köra en av rundorna på förra videon jag la upp med låst dämpare. Hellre för hårt inställt än för mjukt, tycker jag. Du har ju hela kroppen att fjädra med när du kör också, drar dämparen däremot i botten så finns ju risk att man tappar kontrollen på hojen. Ställ in, testa, ställ in igen.
Nu uttryckte jag mig otydligt. Jag råkade alltså köra nedför med låst gaffel. Men hellre för hård än för mjuk gaffel.När jag kör mer platt låser jag den lite. Men i backen / parken vill jag ha helt öppet. Stökigt stökigt. Tänker mest om dömpsren kan ta stryk av att gå i botten..
Drömscenariot är att du för varje given runda/situation ska använda hela slaglängden (kom ihåg - släpp ur all luft och mät/kontrollera hur lång slaglängden i verkligheten är så utgår från rätt ingångsvärden) men inte slå igenom. 235 psi (vilket är vad jag antar att du menar) säger ingenting, utan allt hänger på din vikt, din åkstil, vilken dämpare som avses och hur cykelns länkage/utväxling fungerar.Dessa tokens? Något jag får köpa till själv? Tycker sagen är bra. Bakdänparen står på 2.35 psi högt? Men bottnar iaf. Har dragit lite på ringen emot att den ska bli snabb. Om nu detta påverkar.. Fram är bättre.
Brukar sällan vara ett jätteproblem eftersom det nästan alltid finns en övertrycksventil (låsningen är i praktiken att man stänger kompressionsdämpningen) som öppnar vid för stora stötar.Nu uttryckte jag mig otydligt. Jag råkade alltså köra nedför med låst gaffel. Men hellre för hård än för mjuk gaffel.
Yes! Menar bara att en alldeles för mjuk dämpare skadar åkningen mer än en som är för hårt inställd.Brukar sällan vara ett jätteproblem eftersom det nästan alltid finns en övertrycksventil (låsningen är i praktiken att man stänger kompressionsdämpningen) som öppnar vid för stora stötar.
TrailforksKör lite i Ruddalen själv, tycker dock det är svårt att hitta rundorna, "blå spåret" funkar en bit i alla fall.
Kan man se olika spår i någon app som är för inställda?
Ser ut som en trevlig sträcka på bild iafTestade Hallby SOKs SM-bana 2017 idag. Glad i hågen begav jag mig ut med min nya GoPro i hopp om att skapa ett viralt klipp som skulle få varje Bondskurk grön av avund.
Sammanfattning:
Banan var ett jävla as, som nybörjare fattar jag fan inte hur man kan ta sig runt den. Men antar att det finns lite att jobba på för mig i sommar. Mest positiva var att jag sånär cyklade på ett rådjur, och att jag fångade det på film. Eller ja, jag trodde det.
Då jag kommit runt visade det sig att jag lyckats filma 51 sekunder (så snabb var jag inte runt..). I slow motion.. Vafaaan?
Slutade med ett tiominutersklipp under resan hem. Problemet var bara att jag ändrade lite i kamerans inställningar och sabbade vyn fullständigt. Man hör mig pusta och frusta, och ser typ detta:
Att jämföra med innan jag började mecka med inställningarna (skärmdump från häromdagen:
Sällan skådat filmpremiärsfiasko..
Ruddalen Öset RideplanKör lite i Ruddalen själv, tycker dock det är svårt att hitta rundorna, "blå spåret" funkar en bit i alla fall.
Kan man se olika spår i någon app som är för inställda?
En canyon exceed CF SL 6.0 Pro race. Väldigt mycket cykel för pengarna som vanligt med canyon. Jag tycker du ska köra på hardtail om cykelvasan är ditt mål.Har alltid tyckt det är roligt att cykla men av olika anledningar så har det blivit nada av den varan de sista åren.
Nu är det bestämt att nästa år ska jag och en kollega köra Cykelvasan.
Så, min gamla MTB är hjälplöst utdaterad så det blir att skaffa en ny, vad skulle ni rekommendera? Budget är väl 15-20':- tänker jag.
Tack för tipset!En canyon exceed CF SL 6.0 Pro race. Väldigt mycket cykel för pengarna som vanligt med canyon. Jag tycker du ska köra på hardtail om cykelvasan är ditt mål.
Jag har gjort det. Går snabbt och enkelt om man har en rejäl pump.Hur många här har konverterat till tubeless? Tänkte göra det på måndag, undrar vad man kan förvänta sig.
Körde tubless på min förra cykel, tyckte att det blev lite bättre rull då väldigt små ”chockar” absorberas bättre, greppet blev också rejält bättre. Rätt så enkelt om man har rätt redskap.Hur många här har konverterat till tubeless? Tänkte göra det på måndag, undrar vad man kan förvänta sig.
Tubeless är oslagbart. Kör det på Mtb, cx och numera även lvg. Vad du kan förvänta dig på Mtb är möjligheten att gå på mkt lägre tryck vilket ger en annan upplevelse utan risk för ständiga punkor. Du ska gå så lågt att det nästan slår igenom om du kör lite mer teknisk stig. Man hittar rätt efter ett tag. Detta är den stora fördelen på mtb. Sedan blir vikten lite lägre och det kan rulla lite enklare men på mtb är dessa fördelar försumbara. Det viktiga är att du gör ett bra och noggrant grundjobb med fälgtejpen. Sedan kan det ibland vara ett litet helvete att få däcken på plats beroende av fälgar och däck. Har du tur går det lätt men inte alltid. Går så klart att köpa speciella pumpar/kompressorer mm för tubeless men jag brukar slänga in hjulen i bilen och rulla bort till macken och använda deras pump mkt enklare.Hur många här har konverterat till tubeless? Tänkte göra det på måndag, undrar vad man kan förvänta sig.
Gött! Har köpt tubeless-grejer så jag försökte kränga av framdäcket från fälgen idag. Gick inte över huvud taget, däcket satt stenhårt i fälgens ytterkanter, ville/vågade inte ta i för mycket. Ska ge mig på det på måndag igen.Tubeless är oslagbart. Kör det på Mtb, cx och numera även lvg. Vad du kan förvänta dig på Mtb är möjligheten att gå på mkt lägre tryck vilket ger en annan upplevelse utan risk för ständiga punkor. Du ska gå så lågt att det nästan slår igenom om du kör lite mer teknisk stig. Man hittar rätt efter ett tag. Detta är den stora fördelen på mtb. Sedan blir vikten lite lägre och det kan rulla lite enklare men på mtb är dessa fördelar försumbara. Det viktiga är att du gör ett bra och noggrant grundjobb med fälgtejpen. Sedan kan det ibland vara ett litet helvete att få däcken på plats beroende av fälgar och däck. Har du tur går det lätt men inte alltid. Går så klart att köpa speciella pumpar/kompressorer mm för tubeless men jag brukar slänga in hjulen i bilen och rulla bort till macken och använda deras pump mkt enklare.
Fint. Antar att du har däckavtagare/däckjärn att jobba med vid på och av med däcken? Du kan ta i mer än vad du tror. om inte köp en handfull du kommer att behöva det.Gött! Har köpt tubeless-grejer så jag försökte kränga av framdäcket från fälgen idag. Gick inte över huvud taget, däcket satt stenhårt i fälgens ytterkanter, ville/vågade inte ta i för mycket. Ska ge mig på det på måndag igen.
Har köpt det också men var lite halvrädd att jag skulle slita sönder däcket. Ska ge mig på det igen och ta i rejält.
Fint. Antar att du har däckavtagare/däckjärn att jobba med vid på och av med däcken? Du kan ta i mer än vad du tror. om inte köp en handfull du kommer att behöva det.
Börja med att få in däcket mot mitten av fälgen (alltså ner i "diket"/kanalen i fälgprofilen) innan du börjar häva på med däckavtagare. Det kan funka med att trycka hjulet mot marken med ex foten.Har köpt det också men var lite halvrädd att jag skulle slita sönder däcket. Ska ge mig på det igen och ta i rejält.