• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Innan vi börjar snöa in på dämpningsbiten (enkelt uttryckt - det som oljan gör, förutom att smörja) och bara håller oss på fjädringen har @yonsson rätt i att du ska börja med att ställa in rätt häng på gaffel och ev bakdämpare. För enkelhetens skull kan du tömma luftkammaren (och mäta din verkliga slaglängd) för att därefter beräkna hur mycket häng (i mm) du ska ställa in. Kom ihåg att du ska göra dina inställningar med den utrustning och de kläder du normalt sett bär (och glöm inte vätskan!). En bra utgångspunkt är som sagt runt 25%. Upplever du att du är på rätt nivå med ditt häng (följer spåret bra, vettig följsamhet på småstök) men ändå går igenom slaglängden för lätt på stora grejor är det progressiviteten som måste höjas. I de flesta moderna luftgafflar finns det specifika klossar ("tokens") som ska monteras i luftkammaren för att minska volymen (vilket höjer progressiviteten). Där får du prova dig fram (och komma ihåg att justera hänget utifrån de nya förutsättningarna) till du får rätt kombination av följsamhet och stöd.

Dämpningsbiten är rätt mycket mer komplicerad, så den lämnar vi sålänge.


Dessa tokens? Något jag får köpa till själv? Tycker sagen är bra. Bakdänparen står på 2.35 psi högt? Men bottnar iaf. Har dragit lite på ringen emot att den ska bli snabb. Om nu detta påverkar.. Fram är bättre.
 
Dessa tokens? Något jag får köpa till själv? Tycker sagen är bra. Bakdänparen står på 2.35 psi högt? Men bottnar iaf. Har dragit lite på ringen emot att den ska bli snabb. Om nu detta påverkar.. Fram är bättre.
2Frågan är ju hur du tycker dämparna känns...
Jag råkade köra en av rundorna på förra videon jag la upp med låst dämpare. Hellre för hårt inställt än för mjukt, tycker jag. Du har ju hela kroppen att fjädra med när du kör också, drar dämparen däremot i botten så finns ju risk att man tappar kontrollen på hojen. Ställ in, testa, ställ in igen.
 
2Frågan är ju hur du tycker dämparna känns...
Jag råkade köra en av rundorna på förra videon jag la upp med låst dämpare. Hellre för hårt inställt än för mjukt, tycker jag. Du har ju hela kroppen att fjädra med när du kör också, drar dämparen däremot i botten så finns ju risk att man tappar kontrollen på hojen. Ställ in, testa, ställ in igen.

När jag kör mer platt låser jag den lite. Men i backen / parken vill jag ha helt öppet. Stökigt stökigt. Tänker mest om dömpsren kan ta stryk av att gå i botten..
 
Dessa tokens? Något jag får köpa till själv? Tycker sagen är bra. Bakdänparen står på 2.35 psi högt? Men bottnar iaf. Har dragit lite på ringen emot att den ska bli snabb. Om nu detta påverkar.. Fram är bättre.
Drömscenariot är att du för varje given runda/situation ska använda hela slaglängden (kom ihåg - släpp ur all luft och mät/kontrollera hur lång slaglängden i verkligheten är så utgår från rätt ingångsvärden) men inte slå igenom. 235 psi (vilket är vad jag antar att du menar) säger ingenting, utan allt hänger på din vikt, din åkstil, vilken dämpare som avses och hur cykelns länkage/utväxling fungerar.

Klossar/tokens följer antingen med eller så får du ordna det på egen hand. Tipset är att antingen ringa lokala specialistbutiker (var bor du?) eller slänga upp en köpesannons på ex Happyride så lär du lösa ett gäng för småpengar (jämfört med att behöva plocka dem från någon utländsk webbhandlare). Det finns fulmeksmetoder från forntiden innan märkesspecifika volymreducerare, men det är mer eller mindre rena nödlösningar.

Dämpningsbiten lämnar vi därhän tills vidare, men om du valt att justera in snabbare returdämpning så kommer fjädringen jobba något högre upp i slaget (eftersom den så att säga hinner fjädra ut längre mellan stötarna och inte "packar ihop" i botten av slaget), men det är fel sätt att lösa problemet (eftersom du då också mister returdämpning och med det eventuellt kontroll).
 
Nu uttryckte jag mig otydligt. Jag råkade alltså köra nedför med låst gaffel. :D Men hellre för hård än för mjuk gaffel.
Brukar sällan vara ett jätteproblem eftersom det nästan alltid finns en övertrycksventil (låsningen är i praktiken att man stänger kompressionsdämpningen) som öppnar vid för stora stötar.
 
Brukar sällan vara ett jätteproblem eftersom det nästan alltid finns en övertrycksventil (låsningen är i praktiken att man stänger kompressionsdämpningen) som öppnar vid för stora stötar.
Yes! Menar bara att en alldeles för mjuk dämpare skadar åkningen mer än en som är för hårt inställd.
 
Kör lite i Ruddalen själv, tycker dock det är svårt att hitta rundorna, "blå spåret" funkar en bit i alla fall.
Kan man se olika spår i någon app som är för inställda?
 
Testade Hallby SOKs SM-bana 2017 idag. Glad i hågen begav jag mig ut med min nya GoPro i hopp om att skapa ett viralt klipp som skulle få varje Bondskurk grön av avund.

Sammanfattning:
Banan var ett jävla as, som nybörjare fattar jag fan inte hur man kan ta sig runt den. Men antar att det finns lite att jobba på för mig i sommar. Mest positiva var att jag sånär cyklade på ett rådjur, och att jag fångade det på film. Eller ja, jag trodde det.

Då jag kommit runt visade det sig att jag lyckats filma 51 sekunder (så snabb var jag inte runt..). I slow motion.. Vafaaan?

Slutade med ett tiominutersklipp under resan hem. Problemet var bara att jag ändrade lite i kamerans inställningar och sabbade vyn fullständigt. Man hör mig pusta och frusta, och ser typ detta:
Screenshot_20190618-193554_Photos.jpg


Att jämföra med innan jag började mecka med inställningarna (skärmdump från häromdagen:
Screenshot_20190618-194516_Photos.jpg


Sällan skådat filmpremiärsfiasko.. :)
 
Testade Hallby SOKs SM-bana 2017 idag. Glad i hågen begav jag mig ut med min nya GoPro i hopp om att skapa ett viralt klipp som skulle få varje Bondskurk grön av avund.

Sammanfattning:
Banan var ett jävla as, som nybörjare fattar jag fan inte hur man kan ta sig runt den. Men antar att det finns lite att jobba på för mig i sommar. Mest positiva var att jag sånär cyklade på ett rådjur, och att jag fångade det på film. Eller ja, jag trodde det.

Då jag kommit runt visade det sig att jag lyckats filma 51 sekunder (så snabb var jag inte runt..). I slow motion.. Vafaaan?

Slutade med ett tiominutersklipp under resan hem. Problemet var bara att jag ändrade lite i kamerans inställningar och sabbade vyn fullständigt. Man hör mig pusta och frusta, och ser typ detta:
Screenshot_20190618-193554_Photos.jpg


Att jämföra med innan jag började mecka med inställningarna (skärmdump från häromdagen:
Screenshot_20190618-194516_Photos.jpg


Sällan skådat filmpremiärsfiasko.. :)
Ser ut som en trevlig sträcka på bild iaf :D
 
Kör lite i Ruddalen själv, tycker dock det är svårt att hitta rundorna, "blå spåret" funkar en bit i alla fall.
Kan man se olika spår i någon app som är för inställda?
Ruddalen Öset Rideplan
https://www.trailforks.com/ridelog/planner/view/61637/
Jag ruttade denna rundan i Trailforks för någon dag sedan, testa den om du vill. Den kör början av blåa spåret och slutar mitt i smeten så du kan bygga på med fler spår.

D8D65159-9920-4CAF-B026-749472AC5D8C.jpeg

Om du inte vill börja med att köra upp på berget så kan du köra in bakom radhusgaveln istället (ditritat i rött).
 
Har alltid tyckt det är roligt att cykla men av olika anledningar så har det blivit nada av den varan de sista åren.
Nu är det bestämt att nästa år ska jag och en kollega köra Cykelvasan.
Så, min gamla MTB är hjälplöst utdaterad så det blir att skaffa en ny, vad skulle ni rekommendera? Budget är väl 15-20':- tänker jag.
 
Har alltid tyckt det är roligt att cykla men av olika anledningar så har det blivit nada av den varan de sista åren.
Nu är det bestämt att nästa år ska jag och en kollega köra Cykelvasan.
Så, min gamla MTB är hjälplöst utdaterad så det blir att skaffa en ny, vad skulle ni rekommendera? Budget är väl 15-20':- tänker jag.
En canyon exceed CF SL 6.0 Pro race. Väldigt mycket cykel för pengarna som vanligt med canyon. Jag tycker du ska köra på hardtail om cykelvasan är ditt mål.
 
0A6609A7-8F9F-4EFA-A99A-1629744D19A2.jpeg

Smet från jobbet. Tog några genvägar men utöver det så funkade den planerade rutten OK. Sugen på att dra ut igen och utöka. Varmt som satan dock.
 
Hur många här har konverterat till tubeless? Tänkte göra det på måndag, undrar vad man kan förvänta sig.
 
Hur många här har konverterat till tubeless? Tänkte göra det på måndag, undrar vad man kan förvänta sig.
Körde tubless på min förra cykel, tyckte att det blev lite bättre rull då väldigt små ”chockar” absorberas bättre, greppet blev också rejält bättre. Rätt så enkelt om man har rätt redskap.
 
Hur många här har konverterat till tubeless? Tänkte göra det på måndag, undrar vad man kan förvänta sig.
Tubeless är oslagbart. Kör det på Mtb, cx och numera även lvg. Vad du kan förvänta dig på Mtb är möjligheten att gå på mkt lägre tryck vilket ger en annan upplevelse utan risk för ständiga punkor. Du ska gå så lågt att det nästan slår igenom om du kör lite mer teknisk stig. Man hittar rätt efter ett tag. Detta är den stora fördelen på mtb. Sedan blir vikten lite lägre och det kan rulla lite enklare men på mtb är dessa fördelar försumbara. Det viktiga är att du gör ett bra och noggrant grundjobb med fälgtejpen. Sedan kan det ibland vara ett litet helvete att få däcken på plats beroende av fälgar och däck. Har du tur går det lätt men inte alltid. Går så klart att köpa speciella pumpar/kompressorer mm för tubeless men jag brukar slänga in hjulen i bilen och rulla bort till macken och använda deras pump mkt enklare.
 
Senast ändrad:
Har blivit sjuk... Vill ha en dirtcykel likt Trek ticket och en renodlad Dh. Yt tues...... Stoppa mig.. Säg att fuel ex duger till allt. :D
 
Slanglöst är en ickefråga - så bra är det. Visst, man kaaanske kan vinna lite fart i teorin med tunna (latex-)slangar och riktigt fina stommar på däcken (och kanske till och med tuber), men i verkligheten är det helt överlägset att köra tubeless.

Slanglöst är (generellt sett) enklare ju fetare däcken är - MTB är en baggis, grus/cross kan vara lite marigt och landsväg har potential att vara en riktig jävla härdsmälta för tålamodet (jo, jag vet att vissa kan lösa det med handpump - vissa kan inte ens med voodoo, kompressor och välutbildade proffsmekar. Svårt omogen teknik.). Klart är dock att det är fullständigt guld, inte minst om man punkar mycket (både pys-/stickpunkteringar och genomslag). Nu har vi inte så risigt underlag som ex danskarna (med väldigt mycket flinta), annars hade slanglöst även på landsväg varit självskrivet. Jag har kört ett genomslag på snart 20 år på lvg och det var när en vän glömde peka ut ett hål i vägen som jag antagligen hade kunnat gömma hela cykeln i (och som dessutom smällde av några ekrar...) och för min del är det tryck när jag antagligen skulle slå igenom avsevärt lägre än vad jag är bekväm med (i avseendet stöd och stabilitet vid inspirerad åkning) ändå.
 
Tubeless är oslagbart. Kör det på Mtb, cx och numera även lvg. Vad du kan förvänta dig på Mtb är möjligheten att gå på mkt lägre tryck vilket ger en annan upplevelse utan risk för ständiga punkor. Du ska gå så lågt att det nästan slår igenom om du kör lite mer teknisk stig. Man hittar rätt efter ett tag. Detta är den stora fördelen på mtb. Sedan blir vikten lite lägre och det kan rulla lite enklare men på mtb är dessa fördelar försumbara. Det viktiga är att du gör ett bra och noggrant grundjobb med fälgtejpen. Sedan kan det ibland vara ett litet helvete att få däcken på plats beroende av fälgar och däck. Har du tur går det lätt men inte alltid. Går så klart att köpa speciella pumpar/kompressorer mm för tubeless men jag brukar slänga in hjulen i bilen och rulla bort till macken och använda deras pump mkt enklare.
Gött! Har köpt tubeless-grejer så jag försökte kränga av framdäcket från fälgen idag. Gick inte över huvud taget, däcket satt stenhårt i fälgens ytterkanter, ville/vågade inte ta i för mycket. Ska ge mig på det på måndag igen.
 
CCF97B6E-3516-4B09-97F6-B261FA9A026B.jpeg
Gött! Har köpt tubeless-grejer så jag försökte kränga av framdäcket från fälgen idag. Gick inte över huvud taget, däcket satt stenhårt i fälgens ytterkanter, ville/vågade inte ta i för mycket. Ska ge mig på det på måndag igen.
Fint. Antar att du har däckavtagare/däckjärn att jobba med vid på och av med däcken? Du kan ta i mer än vad du tror. om inte köp en handfull du kommer att behöva det.
 
CCF97B6E-3516-4B09-97F6-B261FA9A026B.jpeg

Fint. Antar att du har däckavtagare/däckjärn att jobba med vid på och av med däcken? Du kan ta i mer än vad du tror. om inte köp en handfull du kommer att behöva det.
Har köpt det också men var lite halvrädd att jag skulle slita sönder däcket. Ska ge mig på det igen och ta i rejält.
 
Har köpt det också men var lite halvrädd att jag skulle slita sönder däcket. Ska ge mig på det igen och ta i rejält.
Börja med att få in däcket mot mitten av fälgen (alltså ner i "diket"/kanalen i fälgprofilen) innan du börjar häva på med däckavtagare. Det kan funka med att trycka hjulet mot marken med ex foten.
 
Tillbaka
Topp