• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Cool, blev sugen på en likadan!!
Tidigare hade jag Trailforks uppe på telefonen men det blir ju ett jäkla meckande med telefonen för att hitta rätt. Denna funkar klockrent. Om du avviker från din planerade rutt till ett annat spår så säger den vilket spår du är på och visar Trailforks-spåret på kartan, jäkligt smidigt. Om man har förinställt det så lägger den upp rundan till både Trailforks och Strava när man synkar Har inte lärt mig den riktigt bra än dock, finns massa inställningar jag inte gett mig på än. Typ som hur man gör att kartan roterar sig automatiskt istället för att pilen som är jag roterar. Och det blir ett jäkla pipande, ska nog stänga av ljudet. :D
 
Senast ändrad:
C82A72C2-914E-45AA-9E4B-4AA8A76851A3.jpeg
9E5C169B-322B-4CEB-AAD0-98CAC29A5CF8.jpeg

Ruddalen + rentvättad Kona Honzo (2019). :)
 
Tidigare hade jag Trailforks uppe på telefonen men det blir ju ett jäkla meckande med telefonen för att hitta rätt. Denna funkar klockrent. Om du avviker från din planerade rutt till ett annat spår så säger den vilket spår du är på och visar Trailforks-spåret på kartan, jäkligt smidigt. Om man har förinställd det så lägger den upp rundan till både Trailforks och Strava när man synkar Har inte lärt mig den riktigt bra än dock, finns massa inställningar jag inte gett mig på än. Typ som hur man gör att kartan roterar sig automatiskt istället för att pilen som är jag roterar. Och det blir ett jäkla pipande, ska nog stänga av ljudet. :D
Tack för recension, det minskar ju inte ha-begäret....
 
Någon som har kolla på vilka lekcyklar/dirt det är Som gäller nu för tiden? Tänkte om. Man skulle komplettera med en sådan för enbart hoppande ochlek i betongpark. Såg trek ticket, men det känns lite overkill. Haha

Kan även tänka mig bättre begagnat
 
Döende... Efter en heldag i yxbacken.. Men fysatan så kul. Note to self. Lär banta ned lite vikt, jobba lite på kondition och hoppa högre/längre. Men vilken dag och vilket väder... Lagom nivå för mig och @JooS. Vsr även joos första gång i en park och på en hoj...


Följdfrågor... Jag bottnade mina dämpare vid flertalet tillfällen.. Inte bra.. Hur mkt. Luft kan man pumpa i? Kan annat göras?
Fråga 2. @yonsson vilken kamera och bröst/hskfäste kör du.. Lär fan börja filma..

Snapchat-1191738639.jpg
 
Följdfrågor... Jag bottnade mina dämpare vid flertalet tillfällen.. Inte bra.. Hur mkt. Luft kan man pumpa i? Kan annat göras?
Fråga 2. @yonsson vilken kamera och bröst/hskfäste kör du.. Lär fan börja filma..
Snapchat-1191738639.jpg
Säkerligen askul! Vill själv testa!
Mät ”sag”, alltså hur mycket gaffeln drar ihop sig när du bara sitter på den. Gunga rejält när du sitter på den innan du mäter. Jag kör med 20% sag, du kan ju sikta på 20-25%, utgå från vad du har nu, det är ju bevisligen för mycket sag.
% är alltså av totala längen, har du 150mm gaffel så är alltså 30mm sag = 20%.

Kameran är en Yi Lite, kostar typ 800kr på Amazon. Vanligt billigt bröstfäste från Amazon. Hakmojängen har jag knåpat ihop med delarna som kom med bröstfästet. Ska nog gå över till hakfäste igen, tycker det blev bättre.
 
Säkerligen askul! Vill själv testa!
Mät ”sag”, alltså hur mycket gaffeln drar ihop sig när du bara sitter på den. Gunga rejält när du sitter på den innan du mäter. Jag kör med 20% sag, du kan ju sikta på 20-25%, utgå från vad du har nu, det är ju bevisligen för mycket sag.
% är alltså av totala längen, har du 150mm gaffel så är alltså 30mm sag = 20%.

Kameran är en Yi Lite, kostar typ 800kr på Amazon. Vanligt billigt bröstfäste från Amazon. Hakmojängen har jag knåpat ihop med delarna som kom med bröstfästet. Ska nog gå över till hakfäste igen, tycker det blev bättre.


Får kolla på det, tack för råd..


Aha ok, bilden var ju riktigt bra. Trodde det var en gopro eller liknande, men då kanske man int ebehöver gå all in där direkt :D

Bikepark är snuuuuskigt kulm. Du måste prova
 
Döende... Efter en heldag i yxbacken.. Men fysatan så kul. Note to self. Lär banta ned lite vikt, jobba lite på kondition och hoppa högre/längre. Men vilken dag och vilket väder... Lagom nivå för mig och @JooS. Vsr även joos första gång i en park och på en hoj...


Följdfrågor... Jag bottnade mina dämpare vid flertalet tillfällen.. Inte bra.. Hur mkt. Luft kan man pumpa i? Kan annat göras?
Fråga 2. @yonsson vilken kamera och bröst/hskfäste kör du.. Lär fan börja filma..

Snapchat-1191738639.jpg

Innan vi börjar snöa in på dämpningsbiten (enkelt uttryckt - det som oljan gör, förutom att smörja) och bara håller oss på fjädringen har @yonsson rätt i att du ska börja med att ställa in rätt häng på gaffel och ev bakdämpare. För enkelhetens skull kan du tömma luftkammaren (och mäta din verkliga slaglängd) för att därefter beräkna hur mycket häng (i mm) du ska ställa in. Kom ihåg att du ska göra dina inställningar med den utrustning och de kläder du normalt sett bär (och glöm inte vätskan!). En bra utgångspunkt är som sagt runt 25%. Upplever du att du är på rätt nivå med ditt häng (följer spåret bra, vettig följsamhet på småstök) men ändå går igenom slaglängden för lätt på stora grejor är det progressiviteten som måste höjas. I de flesta moderna luftgafflar finns det specifika klossar ("tokens") som ska monteras i luftkammaren för att minska volymen (vilket höjer progressiviteten). Där får du prova dig fram (och komma ihåg att justera hänget utifrån de nya förutsättningarna) till du får rätt kombination av följsamhet och stöd.

Dämpningsbiten är rätt mycket mer komplicerad, så den lämnar vi sålänge.
 
Innan vi börjar snöa in på dämpningsbiten (enkelt uttryckt - det som oljan gör, förutom att smörja) och bara håller oss på fjädringen har @yonsson rätt i att du ska börja med att ställa in rätt häng på gaffel och ev bakdämpare. För enkelhetens skull kan du tömma luftkammaren (och mäta din verkliga slaglängd) för att därefter beräkna hur mycket häng (i mm) du ska ställa in. Kom ihåg att du ska göra dina inställningar med den utrustning och de kläder du normalt sett bär (och glöm inte vätskan!). En bra utgångspunkt är som sagt runt 25%. Upplever du att du är på rätt nivå med ditt häng (följer spåret bra, vettig följsamhet på småstök) men ändå går igenom slaglängden för lätt på stora grejor är det progressiviteten som måste höjas. I de flesta moderna luftgafflar finns det specifika klossar ("tokens") som ska monteras i luftkammaren för att minska volymen (vilket höjer progressiviteten). Där får du prova dig fram (och komma ihåg att justera hänget utifrån de nya förutsättningarna) till du får rätt kombination av följsamhet och stöd.

Dämpningsbiten är rätt mycket mer komplicerad, så den lämnar vi sålänge.


Låter advanced. Men ska försöka mig på detta. Tror att sagen är rätt bra. Men det bottnar främst bak alldeles för ofta när jag när jag kör.. Fram bättre..
 
Tillbaka
Topp