• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ALLT med cykel är svindyrt.

Funktionströja - 300sek

Funktionströja till cykling - 1.300sek

Typ så. Det är lite det jag menar med att det snart inte blir kul då allt ska vara så jäkla perfekt in i detalj. Sätt dig på cykel, åk ut i skogen, trampa, njut! Där har du receptet till en lyckad och givande cykeltur och det kommer inte vara ett dugg roligare om du har flaskhållare i kolfiber istället för i stål.
Sånt skiter jag i, har träningskläder i drivor och mc-väska som vattenflaskan får plats i. Ska ”bara” köpa hoj och hjälm.
 

Bonumm

Panerai
ALLT med cykel är svindyrt.

Funktionströja - 300sek

Funktionströja till cykling - 1.300sek

Typ så. Det är lite det jag menar med att det snart inte blir kul då allt ska vara så jäkla perfekt in i detalj. Sätt dig på cykel, åk ut i skogen, trampa, njut! Där har du receptet till en lyckad och givande cykeltur och det kommer inte vara ett dugg roligare om du har flaskhållare i kolfiber istället för i stål.
Fick precis hem lite nya Rapha kläder. Kollade när jag beställde hur mycket jag köpt för de sista 3 åren och det blev 30k, hua. Men deras kläder är ju inte kända för att vara billiga heller, men de är jäkligt bra. Cykling är sjukt dyrt när man kommit igång på allvar.

Det blir alltid roligare med kolfiber på allt ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fick precis hem lite nya Rapha kläder. Kollade när jag beställde hur mycket jag köpt för de sista 3 åren och det blev 30k, hua. Men deras kläder är ju inte kända för att vara billiga heller, men de är jäkligt bra. Cykling är sjukt dyrt när man kommit igång på allvar.

Det blir alltid roligare med kolfiber på allt ;)

För en själv som tyckte att allt peakade på slutet av 90-talet med titanramar och XTR952 är inte kolfiber så viktigt :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Men du vet väl @yonsson att om du handlar cykel hos din LBC så bör man alltid få pedaler och hjälm på köpet. Handla till utsatt pris utan bonusar är som att gå till en AD och köpa tvåtons-Breitling till listpris.






;):D
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
@yonsson var precis i din sits förra sommaren.
Slutade med att jag köpte en vettigt klofiber HT med 29". Efter ett tag började det värka i gubbkroppen, bytte till fetare hjul 27,5+. Mellan augusti och oktober cyklade jag typ 60 mil skog, blev rätt biten.
Nu har jag beställt en fulldämpad :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nejnej, du får vettiga pedaler för under en femhundring om du letar lite.
T.ex Shimano Saint gr500.

Jag vet att jag är i minoritet, men jag föredrar Crankbrothers pedaler. Nu vet jag inte hur lätt/svårt det är att hitta deras produkter i Sverige längre, men om jag skulle ha plattformspedaler hade jag valt deras Candy.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men du vet väl @yonsson att om du handlar cykel hos din LBC så bör man alltid få pedaler och hjälm på köpet. Handla till utsatt pris utan bonusar är som att gå till en AD och köpa tvåtons-Breitling till listpris.
Typ den inställningen jag har. Kommer fråga vad man kan förvänta sig för rabatt.
-Behöver en MTB-hoj och hjälm.
-Budget?
-Beror på rabatt, snackar vi 20% eller 30% off? :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
product.jpg

Är väl nåt sånt här töntigt man ska ha gissar jag...?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson var precis i din sits förra sommaren.
Slutade med att jag köpte en vettigt klofiber HT med 29". Efter ett tag började det värka i gubbkroppen, bytte till fetare hjul 27,5+. Mellan augusti och oktober cyklade jag typ 60 mil skog, blev rätt biten.
Nu har jag beställt en fulldämpad :D
Det låter ju lovande. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp, och precis som när man köper mchjälm så köp en som sitter bra.
bell-super-3r-mips-matte-black.jpg

Ska jag vara ärlig så hade jag nog helst haft en sån här där man kan plocka av hakskyddet. Har alltid kört mc med integralhjälm, känns jävligt osexigt att tappa hakan. Ser man ut som en mupp med en sån här hjälm eller? Förutsatt att man plockar av hakpartiet när man inte är ute i skogen.
 

Häggvik

Omega
bell-super-3r-mips-matte-black.jpg

Ska jag vara ärlig så hade jag nog helst haft en sån här där man kan plocka av hakskyddet. Har alltid kört mc med integralhjälm, känns jävligt osexigt att tappa hakan. Ser man ut som en mupp med en sån här hjälm eller? Förutsatt att man plockar av hakpartiet när man inte är ute i skogen.
Kör på det som du känner dig bekväm med. Alltså, jag bryr mig inte om jag ser ut som en mupp längre, jag är för gammal för att vara nervös över andras åsikter. Jag var ute och red häst med min cykelhjälm tidigare idag. :woot:

Edit: Den där såg ju tuff ut, vad är det för hjälm?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
bell-super-3r-mips-matte-black.jpg

Ska jag vara ärlig så hade jag nog helst haft en sån här där man kan plocka av hakskyddet. Har alltid kört mc med integralhjälm, känns jävligt osexigt att tappa hakan. Ser man ut som en mupp med en sån här hjälm eller? Förutsatt att man plockar av hakpartiet när man inte är ute i skogen.

Har en polare, och KSare, som kör med den hjälmen. Funkar fint!

Kör själv med en från Sweet - gillar stor skräm som tar bort en del ’sol-flimmer’.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Är i samma sits som @yonsson och skall köpa en hardtail att köra ffa stigcykling med.
Jag tror jag kör plattpedaler framför klickpedaler, dock så säljs det mtb skor speciellt även för plattpedaler. Måste man ha det? Vad är det som är speciellt med dem? Om man kör andra skor, något man skall tänka på?
-JL-
 

Minuten

Cartier
Är i samma sits som @yonsson och skall köpa en hardtail att köra ffa stigcykling med.
Jag tror jag kör plattpedaler framför klickpedaler, dock så säljs det mtb skor speciellt även för plattpedaler. Måste man ha det? Vad är det som är speciellt med dem? Om man kör andra skor, något man skall tänka på?
-JL-
På min fatbike kör jag plattisar med låga vandrarskor, riktigt hård sula. Vanliga gympaskor är ingen höjdare, hård(stum) sula ska det va, kraften ska ner i backen, inte böja dina fötter! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är i samma sits som @yonsson och skall köpa en hardtail att köra ffa stigcykling med.
Jag tror jag kör plattpedaler framför klickpedaler, dock så säljs det mtb skor speciellt även för plattpedaler. Måste man ha det? Vad är det som är speciellt med dem? Om man kör andra skor, något man skall tänka på?
-JL-
Jag gissar att det är som med basket/sk8-board och allt annat, alltså att man ska ha stel sula och stabilitet för fotleden. Så jag kommer inte köpa nya skor, kommer köra med Nike SB, i alla fall till att börja med.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
På min fatbike kör jag plattisar med låga vandrarskor, riktigt hård sula. Vanliga gympaskor är ingen höjdare, hård(stum) sula ska det va, kraften ska ner i backen, inte böja dina fötter! :D
Jag gissar att det är som med basket/sk8-board och allt annat, alltså att man ska ha stel sula och stabilitet för fotleden. Så jag kommer inte köpa nya skor, kommer köra med Nike SB, i alla fall till att börja med.
Då kör jag gåmedhundeniskogen dojjorna :) tillräckligt mkt annat som skall köpas...
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Ja, fy! Kollar du hej vilt eller väljer du mellan några specifika modeller?
Jag har så gott som bestämt mig för "Trek Roscoe 8". Tittade på den och Kona.
Då jag är helt uppe på läktaren går jag näst intill blint på rekommendationer.
Map 29 vs 27.5 så tror jag dock att 27.5 med plusdäck passar bättre för stigcykling typ ängårdsbergen. De får ju samma ytterdiameter men mer gummi/luft dämpar bätre..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har så gott som bestämt mig för "Trek Roscoe 8". Tittade på den och Kona.
Då jag är helt uppe på läktaren går jag näst intill blint på rekommendationer.
Map 29 vs 27.5 så tror jag dock att 27.5 med plusdäck passar bättre för stigcykling typ ängårdsbergen. De får ju samma ytterdiameter men mer gummi/luft dämpar bätre..
Vi lär ju mötas på berget. :cool:
Däck har jag noll koll på men ja, eftersom ytterdiametern är samma så lär det ta ut varandra. 27.5+ är ju även bredare än 29”. Som jag fått det förklarat för mig är RockShox Judy Silver en instegsgaffel om man jämför med dämparna som exempelvis Kona Kahuna i samma prisklass (Recon RL).

N fördel med Roscoe är att man får deopper post, det är fan cool. Jag ska in och prova både Roscoe och Kona idag. :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Vi lär ju mötas på berget. :cool:
Däck har jag noll koll på men ja, eftersom ytterdiametern är samma så lär det ta ut varandra. 27.5+ är ju även bredare än 29”. Som jag fått det förklarat för mig är RockShox Judy Silver en instegsgaffel om man jämför med dämparna som exempelvis Kona Kahuna i samma prisklass (Recon RL).

N fördel med Roscoe är att man får deopper post, det är fan cool. Jag ska in och prova både Roscoe och Kona idag. :)
Kanske skall ta ett varv till och jämföra komponenter. Dropper post vill jag ha, fått förklarat för mig att det kan man fan inte vara utan ;), plus att det är ball...
Du får återkoppla erfarenheter om du provar o jämför.
Yes, vi ses på berget :)
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Vill ju lämna butiken med hojen. Vill ju fan inte gå hem med en cykel för att köpa pedaler efteråt. :D

Om du bestämt dig för att köpa nytt, kan du ju beställa pedalerna i valfri webshop i förväg. XXL brukar annars ha vettiga priser.

Själv köpte jag ett par Crescent Marathon 29” MTB när jag och frun började cykla. Valde föregående års modell, vilket gav ca 30% off jmf med listan.
 
Topp