• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Helt novis på detta...sugen dock.
Provade denna Crescent Stark S40 idag
5A05767C-C046-41AF-B29B-E57768BDF5E1.jpeg

gillade den. Om man vill lägga lite mindre men ändå få mkt för pengen vilka alternativ finns? Tänk 10-15tkr.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Helt novis på detta...sugen dock.
Provade denna Crescent Stark S40 idag
5A05767C-C046-41AF-B29B-E57768BDF5E1.jpeg

gillade den. Om man vill lägga lite mindre men ändå få mkt för pengen vilka alternativ finns? Tänk 10-15tkr.
Standardtipset brukar vara att hellre köpa en bra hardtail än en tråkig fulldämpad, vilket man i regel får <15k! Vet du hur och var du vill cykla?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Stigar, löparstråk, leder etc ...vill hitta nåt nytt kul o gärna som träning o lite kul
Jag skulle isf hoppa över bakdämparen, i synnerhet som cykeln du testat ligger klart åt XC-hållet. Och det finns hur många fina XC-hardtails som helst inom den budgeten i fysisk butik - jag skulle åka runt provcykla lite allt möjligt men se till att få med en trek x-caliber. Vill du istället ha något i mer trail-stuk (vilket många i den här tråden gillar) har nissenutz en pågående jakt i samma prisklass som sträcker sig några sidor bakåt i tråden. Helt beroende på om du gillar fart+mjölksyra eller stök+adrenalin.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag skulle isf hoppa över bakdämparen, i synnerhet som cykeln du testat ligger klart åt XC-hållet. Och det finns hur många fina XC-hardtails som helst inom den budgeten i fysisk butik - jag skulle åka runt provcykla lite allt möjligt men se till att få med en trek x-caliber. Vill du istället ha något i mer trail-stuk (vilket många i den här tråden gillar) har nissenutz en pågående jakt i samma prisklass som sträcker sig några sidor bakåt i tråden. Helt beroende på om du gillar fart+mjölksyra eller stök+adrenalin.
Om man skippar bakdämpare då blir det inte hel dämpat?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Trail hojar jag har span på.

Cube reaction tm 27,5" storlek 22"
Kona Honzo 29" storlek Large
Vitus sentier 29" storlek Large
Commencal meta HT AM 29" Large
Ok! Äldsta grabben behöver en ny cykel oxå så tänker köpa 2 när jag ändå är i farten. Bör gå pruta lite i butik tänker jag.
Insnöad på heldämpat...oklart varför :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Om man skippar bakdämpare då blir det inte hel dämpat?
Precis, heldämpat/fulldämpat ("FS") betyder att det som på crescenten du visar är dämpat både fram och bak, hardtail ("HT") betyder endast dämpning fram. Hur cykelns geometri ser ut (inte minst längd och gaffelvinkel) och hur stor slaglängd gaffeln har är dock minst lika viktigt som valet mellan FS och HT. Typiskt för en snabb (men i svår terräng obekväm) XC är brantare gaffelvinkel och liten dämpning (som på crescenten), typiskt för en trailcykel som är tryggare utför och i stök är flack geometri och generös dämpning (som cyklarna i listan ovan!).

Edit: Barn-MTB? Ständigt ett stort ämne hemma hos oss med en 11-årig entusiast som pådrivande...
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Precis, heldämpat/fulldämpat ("FS") betyder att det som på crescenten du visar är dämpat både fram och bak, hardtail ("HT") betyder endast dämpning fram. Hur cykelns geometri ser ut (inte minst längd och gaffelvinkel) och hur stor slaglängd gaffeln har är dock minst lika viktigt som valet mellan FS och HT. Typiskt för en snabb (men i svår terräng obekväm) XC är brantare gaffelvinkel och liten dämpning (som på crescenten), typiskt för en trailcykel som är tryggare utför och i stök är flack geometri och generös dämpning (som cyklarna i listan ovan!).

Edit: Barn-MTB? Ständigt ett stort ämne hemma hos oss med en 11-årig entusiast som pådrivande...

Heldämpat för under 15k blir nog svårt.
Denna är fräck för strax över 15k men som med allt annat från vitus är det slutsålt.
https://vitusbikes.com/products/mythique-29-vrx-bike-sx-eagle-1x12
Tack för svar o tips.
Åsikter om denna? https://www.xxl.se/merida-big-nine-sl-20-terrangcykel-unisex-svart/p/1171508_1_style
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok..tack. Men ok nivå ändå med 6.0 i de småländska skogarna , stigar o grus
Stigar kan skilja sig lika mycket som olika personer som heter Stig.

Ska du köra längdskidor, slalom eller störtlopp?
För längdskidor; kanon men lite tung.
För slalom och störtlopp hade jag rekommenderat något med mer aggressiv geometri.
 

Frourez

Omega
Ok..tack. Men ok nivå ändå med 6.0 i de småländska skogarna , stigar o grus
Köp inte Canyon :) supporta din lokala cykelbutik, hitta en du tycker om. Pris går alltid att lösa. En bra butik fixar lättare service(gratis) när du vill. Så du slipper oroa dig för växlar, bromsar osv. Eller den värsta, cykeln knakar någonstans.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Köp inte Canyon :) supporta din lokala cykelbutik, hitta en du tycker om. Pris går alltid att lösa. En bra butik fixar lättare service(gratis) när du vill. Så du slipper oroa dig för växlar, bromsar osv. Eller den värsta, cykeln knakar någonstans.


Canyon är ju dock otroligt prisvärt. Kolla spectral al 6.0
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp inte Canyon :) supporta din lokala cykelbutik, hitta en du tycker om. Pris går alltid att lösa. En bra butik fixar lättare service(gratis) när du vill. Så du slipper oroa dig för växlar, bromsar osv. Eller den värsta, cykeln knakar någonstans.
De fixar typ växeljustering. Resten av det på listan brukar kosta.
 

Frourez

Omega
De fixar typ växeljustering. Resten av det på listan brukar kosta.
Ja hos XXL eller motsvarande. Jag menar att du köper och säg efter några rundor tycker du att cykeln börjar knaka och bromsarna kanske förlorat kraft. Då kollar en "riktig" butik det åt en. För att de vet hur sakerna ska fungera och tycker det är viktigt att kunderna har fungerande saker. Såklart finns det ju en gräns över vad som ingår, men sen vid rent slitage så lär du får mycket bättre pris och korrekt utfört arbete.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nu messade handlaren där jag prövade Crescent S40 o erbjöd 1500kr i rabatt.
Utsatt pris 18 995kr.
Vettigt? @frere ?
Jag skulle hellre välja den canyon du länkar, som är mer för pengarna och nog ett av de vettigaste valen där ute om man vill ha fulldämpat och hyggligt allround. Meridan är bra för pengen men ännu mer av klassisk xc, tror det är den som brukar säljas som ”vasaloppscykeln” så längdskideliknelsen passar bra här.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Jag är inne på min 2:a Neuron och är supernöjd, skulle dock lägga till en liten peng och få minst en AL 7.0, håll koll på outleten på hemsidan om det ev finns nåt.
@yonsson är lite insnöad ( ;)) på flacka gaffelvinklar och lång reach, en Neuron klarar mer stök o bök än vad de flesta amatörer kör men bjuder nog på rappare körning på de flesta stigar! Är ju inte direkt plana fina stigar i tex XCO och de kör ju inte med Enduro-hojjar :)
Så om du inte är ute efter att hänga i bike park så säger jag Köp!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inne på min 2:a Neuron och är supernöjd, skulle dock lägga till en liten peng och få minst en AL 7.0, håll koll på outleten på hemsidan om det ev finns nåt.
@yonsson är lite insnöad ( ;)) på flacka gaffelvinklar och lång reach, en Neuron klarar mer stök o bök än vad de flesta amatörer kör men bjuder nog på rappare körning på de flesta stigar! Är ju inte direkt plana fina stigar i tex XCO och de kör ju inte med Enduro-hojjar :)
Så om du inte är ute efter att hänga i bike park så säger jag Köp!
Beror ju som sagt på hur man ska cykla. Det är därför jag frågar om han ska köra längd eller slalom.

Ska man bränna grus eller platt stig som i Halmstad så klarar man sig till och med utan dämpning. Ska man köra brantare skog och gillar när det går fort så är en brant gaffelvinkel och kort cykel med lång stam ingen höjdare.

Småland är ju bergigt som fan. Gränna, Ulricehamn, Hestra, Tabergstoppen. Låter som GODA möjligheter att köra enduro.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Scotten är extremt dyr i förhållande till vad du får. Den gaffeln är ett skämt i den prisklassen. Sitter på hardtails som kostar 8000kr.
Ok. Ska kika lite idag iaf så kanske det blir köp. Är lite sugen på att plocka en i butik o sätta igång nu. Mkt att sätta sig in i, termer jag aldrig hört. Skönt nördigt precis som med klockor :)
Det viktiga är väl cykeln som tar en ut och inte den man drömmer, googlar om som nån skrev i tråden
Nån vettig hoj borde jag väl fasen få in i spannet 20-30 tkr. Lite kul att du nämnde Tabergstopp...är typ uppvuxen inte alls långt därifrån. Jo tjena de backarna har man vandrat i ett par ggr...kanske ska testa att cykla i dem framöver.
 
Topp