• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ok. Ska kika lite idag iaf så kanske det blir köp. Är lite sugen på att plocka en i butik o sätta igång nu. Mkt att sätta sig in i, termer jag aldrig hört. Skönt nördigt precis som med klockor :)
Det viktiga är väl cykeln som tar en ut och inte den man drömmer, googlar om som nån skrev i tråden
Nån vettig hoj borde jag väl fasen få in i spannet 20-30 tkr. Lite kul att du nämnde Tabergstopp...är typ uppvuxen inte alls långt därifrån. Jo tjena de backarna har man vandrat i ett par ggr...kanske ska testa att cykla i dem framöver.
Gillar att det inte ens tog 24h att öka budgeten med de dubbla :D

Fast med 20-30k i budget lär du väl hitta någonting fulldämpat och bra. Hör med @Pinsam, han skulle ju ev sälja sin Commencal fulldämpade.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Gillar att det inte ens tog 24h att öka budgeten med de dubbla :D

Fast med 20-30k i budget lär du väl hitta någonting fulldämpat och bra. Hör med @Pinsam, han skulle ju ev sälja sin Commencal fulldämpade.
Tar med cykelstället idag iaf. ska kika på lite butiker i Jönköping. Är nog inne på att köpa en ny cykel.Rätt mkt som är nedsatt och på rea. Finns väl dock inget hemma...alla ska cykla nu...även jag:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tar med cykelstället idag iaf. ska kika på lite butiker i Jönköping. Är nog inne på att köpa en ny cykel.Rätt mkt som är nedsatt och på rea. Finns väl dock inget hemma...alla ska cykla nu...även jag:)
Beskriv din planerade cykling VÄL för de i butiken så de inte säljer på dig något tråkigt. Det är bättre med en trailhoj till cross country än tvärt om.
 
Jag är ny på det här med cyklar och kan inte så mycket men för ett tag sen hörde jag snack om att Decathlons egna märke Rockrider är rätt bra i förhållande till pris.
Ni som kan cyklar, vad säger ni om exempelvis den här: https://www.decathlon.se/mtb-am-100-s-29-id_8586941.html
(Tog den som exempel, de har både billigare och dyrare.)

Edit: Bild
Screenshot_20200724-134639.png
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är ny på det här med cyklar och kan inte så mycket men för ett tag sen hörde jag snack om att Decathlons egna märke Rockrider är rätt bra i förhållande till pris.
Ni som kan cyklar, vad säger ni om exempelvis den här: https://www.decathlon.se/mtb-am-100-s-29-id_8586941.html
(Tog den som exempel, de har både billigare och dyrare.)

Edit: Bild
Screenshot_20200724-134639.png
Konstigt kort ram men komponenterna är ju schyssta för det priset. Udda bakdämpare men för under 20 papp är det väntat.
 

Frourez

Omega
Näe det blev inget köp idag. Va rätt sugen på denna https://www.spobik.se/produkt/super...MI4_vDibbm6gIVGQB7Ch3ZXgNlEAQYASABEgJdM_D_BwE
Testade även några andra med typ samma spec. Fick ingen feeling för någon cykel...Just de cyklarna jag testade är nog för avancerade för mig och min nivå. Kanske ska kika på nåt icke heldämpat som inte kostar som en ny BB58....
Finns inga för avancerade cyklar :) säljer dem Trek i närheten skulle jag provat en Fuel EX och en Top Fuel. Sen är det fruktansvärt svårt som "ny" att få en känsla när man trampar platt på en cykel jämfört med stigar.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Finns inga för avancerade cyklar :) säljer dem Trek i närheten skulle jag provat en Fuel EX och en Top Fuel. Sen är det fruktansvärt svårt som "ny" att få en känsla när man trampar platt på en cykel jämfört med stigar.
för min del har jag lagt ribban högre än den nivå, användning jag förmodligen kommer nyttja cykeln till. Ska jag lägga 30tkr ska jag vara ute minst 3ggr per vecka vilket nog inte kommer ske...
Ska testa lite enklare o inte heldämpat framöver
Men allt kan ändras o det blir ändå mer än jag behöver :)
 
Senast ändrad:

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
De flesta missar en extremt viktig faktor när det kommer till att välja cykel. Den måste vara snygg! En snygg cykel är en snabb cykel :) Framförallt är en snygg cykel en större njutning att cykla på och du kommer använda den oftare. Ergo, snygg - viktig egenskap.
Ahh...lite rätt ändå. Bästa hittills har ändå varit den Crescent jag prövade igår...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

frere

Audemars
2-Faktor
De flesta missar en extremt viktig faktor när det kommer till att välja cykel. Den måste vara snygg! En snygg cykel är en snabb cykel :) Framförallt är en snygg cykel en större njutning att cykla på och du kommer använda den oftare. Ergo, snygg - viktig egenskap.
Helt klart! Jag väljer lätt en snygg cykel och ett tufft märke före prisvärdast möjliga. En cykel är en identitetsskapande livsstilsmarkör på samma sätt som en klocka, att påstå annat är hyckleri:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Helt klart! Jag väljer lätt en snygg cykel och ett tufft märke före prisvärdast möjliga. En cykel är en identitetsskapande livsstilsmarkör på samma sätt som en klocka, att påstå annat är hyckleri:)
Så att köpa denna hårt använda FS som nybörjare är ungefär som att komma in i klockvärlden och köpa en skönt insliten femsiffrig gmt eller vadå?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=125978
Har sett lite för många cyklar idag och så kom @Hebbe dessutom och börjar länka massa FS.

Vad säger ni om den länkade annonsen? Cykeln är inom räckvidd räknat i km men inte kr. Tänkte försöka bjuda 12k.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt klart! Jag väljer lätt en snygg cykel och ett tufft märke före prisvärdast möjliga. En cykel är en identitetsskapande livsstilsmarkör på samma sätt som en klocka, att påstå annat är hyckleri:)
Stämmer ju ... för VISSA. Beror på hur prismedveten/känslig man är. Jag jämför komponent/pris när jag cyklar och klockor.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Stämmer ju ... för VISSA. Beror på hur prismedveten/känslig man är. Jag jämför komponent/pris när jag cyklar och klockor.
Så vad tycker du om den trek remedy 7 jag länkade ovan? Inte en cykel som stått mkt i förråd vad jag förstår men det är väl skitsamma sålänge den är schyst i dagsläget?

Lite anonym look utan klistermärken men de kan man ju ordna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så vad tycker du om den trek remedy 7 jag länkade ovan? Inte en cykel som stått mkt i förråd vad jag förstår men det är väl skitsamma sålänge den är schyst i dagsläget?

Lite anonym look utan klistermärken men de kan man ju ordna.
Vet inte hur repade gaffelben påverkar funktionen. Bucklad bakfälg är ju också lite tråkigt, man vill ju kunna köra slanglöst. Vet inte heller om den har boost fram och bak. Sedan kan man ju fundera på hur lagren mår. Säljaren verkar ju ärlig i alla fall. :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vet inte hur repade gaffelben påverkar funktionen. Bucklad bakfälg är ju också lite tråkigt, man vill ju kunna köra slanglöst. Vet inte heller om den har boost fram och bak. Sedan kan man ju fundera på hur lagren mår. Säljaren verkar ju ärlig i alla fall. :)
https://www.evanscycles.com/trek-remedy-7-2018-mountain-bike-EV311968

Enligt denna verkar det vara boost fram och bak. Antar att det även är genomgående axlar då. Fälgarna tänker jag bör gå att rikta? Än sålänge har jag inga problem med slang men de kanske ändras i framtiden.

Gaffelbenet vet jag inte om jag ska tolka som att han repade dom från dag 1 eller att han lagade dom från dag 1 de uppkom.

Får väl skriva och fråga lite. Lagren lär väl kunna vara lite slitna. Den verkar som sagt ha använts precis som en sån cykel ska :p

Tänker att den är rätt overkill just nu men blir jag hooked så har jag en bra grund att fixa upp på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
https://www.evanscycles.com/trek-remedy-7-2018-mountain-bike-EV311968

Enligt denna verkar det vara boost fram och bak. Antar att det även är genomgående axlar då. Fälgarna tänker jag bör gå att rikta? Än sålänge har jag inga problem med slang men de kanske ändras i framtiden.

Gaffelbenet vet jag inte om jag ska tolka som att han repade dom från dag 1 eller att han lagade dom från dag 1 de uppkom.

Får väl skriva och fråga lite. Lagren lär väl kunna vara lite slitna. Den verkar som sagt ha använts precis som en sån cykel ska :p

Tänker att den är rätt overkill just nu men blir jag hooked så har jag en bra grund att fixa upp på.
Bucklan i fälgen får du nog leva med.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Repade gaffelben beror ju lite på vart repan sitter. Hade vi pratat gaffel med olja så finns risk för läckage, antar att detsamma gäller luft?
 

Renadu

Cartier
Repade gaffelben beror ju lite på vart repan sitter. Hade vi pratat gaffel med olja så finns risk för läckage, antar att detsamma gäller luft?
Nedre gaffelbenen på en gaffel är inte trycksatt med luft. Inget bör alltså läka, något som kan hända är att avstrykarna och stödband blir slitna samt att gaffeln inte upplevs lika följsam och len! Detta är iallafall min uppfattning efter att skruvat på en Rockshox Bluto. :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nedre gaffelbenen på en gaffel är inte trycksatt med luft. Inget bör alltså läka, något som kan hända är att avstrykarna och stödband blir slitna samt att gaffeln inte upplevs lika följsam och len! Detta är iallafall min uppfattning efter att skruvat på en Rockshox Bluto. :)
Tack för info :)

Har dragit iväg lite frågor till honom så får vi se vad han svarar. Har tid att kika på den först om ett par dagar ändå och med mitt trackrecord på happy är den såld då ändå :p

Om den mot förmodan finns kvar när jag har tid att åka och kika och någon stockholmare här vill hjälpa mig så dra ett PM :)
 
Topp