Laddar...

MTB-tråden

Diskussion i 'Lifestyle' startad av MrJazze, 24 juli 2017.

1. Nissenutz

Nissenutz Diamant Premium

Från:
    Södermanland
    Gillar att det inte ens tog 24h att öka budgeten med de dubbla :D

Fast med 20-30k i budget lär du väl hitta någonting fulldämpat och bra. Hör med @Pinsam, han skulle ju ev sälja sin Commencal fulldämpade.

Brutus, Frourez och Hebbe gillar detta.
  2. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

Tar med cykelstället idag iaf. ska kika på lite butiker i Jönköping. Är nog inne på att köpa en ny cykel.Rätt mkt som är nedsatt och på rea. Finns väl dock inget hemma...alla ska cykla nu...även jag:)

Nissenutz och Frourez gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

Från:
    Jymden
    Beskriv din planerade cykling VÄL för de i butiken så de inte säljer på dig något tråkigt. Det är bättre med en trailhoj till cross country än tvärt om.

Nissenutz och Hebbe gillar detta.
  4. Forsberg

Forsberg Brons

Från:
    Stockholm
    Jag är ny på det här med cyklar och kan inte så mycket men för ett tag sen hörde jag snack om att Decathlons egna märke Rockrider är rätt bra i förhållande till pris.
    Ni som kan cyklar, vad säger ni om exempelvis den här: https://www.decathlon.se/mtb-am-100-s-29-id_8586941.html
    (Tog den som exempel, de har både billigare och dyrare.)

Edit: Bild
    Screenshot_20200724-134639.

Senast ändrad: 24 juli 2020
  5. yonsson

Från:
    Jymden
    Konstigt kort ram men komponenterna är ju schyssta för det priset. Udda bakdämpare men för under 20 papp är det väntat.

6. Forsberg

Forsberg Brons

Från:
    Stockholm
    Ok, kanske inte så bra ändå då...

7. yonsson

Från:
    Jymden
    Inget fel på komponenterna men för att vara en ”all mountain” cykel så är ramen väldigt kort. Deras XL är mellan M och L-storlek hos de tillverkare som har modern geometri.

8. Forsberg

Forsberg Brons

Från:
    Stockholm
    Ok..

9. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

Nissenutz gillar detta.
  10. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

De flesta missar en extremt viktig faktor när det kommer till att välja cykel. Den måste vara snygg! En snygg cykel är en snabb cykel :) Framförallt är en snygg cykel en större njutning att cykla på och du kommer använda den oftare. Ergo, snygg - viktig egenskap.

frere, Forsberg, Hebbe och 1 annan gillar detta.
  11. Frourez

Frourez Titan

Finns inga för avancerade cyklar :) säljer dem Trek i närheten skulle jag provat en Fuel EX och en Top Fuel. Sen är det fruktansvärt svårt som "ny" att få en känsla när man trampar platt på en cykel jämfört med stigar.

12. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

för min del har jag lagt ribban högre än den nivå, användning jag förmodligen kommer nyttja cykeln till. Ska jag lägga 30tkr ska jag vara ute minst 3ggr per vecka vilket nog inte kommer ske...
    Ska testa lite enklare o inte heldämpat framöver
    Men allt kan ändras o det blir ändå mer än jag behöver :)

Senast ändrad: 24 juli 2020
    Nissenutz gillar detta.
  13. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

Ahh...lite rätt ändå. Bästa hittills har ändå varit den Crescent jag prövade igår...

Clark Kent gillar detta.
  14. Renadu

Renadu Tantal

Från:
    Hälsingland
    Snygg, förbannat rolig och som dessutom kräver mindre underhåll än en fulldämpad cykel! ;)
    D4CDE8FB-BF80-4233-8627-AD5D4946EFEF.

Scaramanga och Clark Kent gillar detta.
  15. yonsson

Från:
    Jymden
    Bra beslut att inte köpa den. :)

16. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Jag är förvånad att man begär 30k för en cykel och inte ens kan speca slag fram och bak? o_O när vi snackar den prisklassen ska allt finnas specat på nätet.

17. yonsson

Från:
    Jymden
    Hela hemsidan är ju bajs.

Nissenutz gillar detta.
  18. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

Tyvärr även säljarna. Fick ”hjälp” av 3 olika idag..alla oengagerade och inte speciellt ”på” att göra sin behovsanalys eller sälja. Har själv jobbat som säljare samt som FC i över 15 år. Gjorde lite ont att uppleva detta i en butik på 2 våningar smockfull med cyklar och kunder...

Nissenutz och yonsson gillar detta.
  19. frere

frere Guld

Helt klart! Jag väljer lätt en snygg cykel och ett tufft märke före prisvärdast möjliga. En cykel är en identitetsskapande livsstilsmarkör på samma sätt som en klocka, att påstå annat är hyckleri:)

Frourez och Clark Kent gillar detta.
  20. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Så att köpa denna hårt använda FS som nybörjare är ungefär som att komma in i klockvärlden och köpa en skönt insliten femsiffrig gmt eller vadå?
    https://happyride.se/annonser/ad.php?id=125978
    Har sett lite för många cyklar idag och så kom @Hebbe dessutom och börjar länka massa FS.

Vad säger ni om den länkade annonsen? Cykeln är inom räckvidd räknat i km men inte kr. Tänkte försöka bjuda 12k.

21. yonsson

Från:
    Jymden
    Stämmer ju ... för VISSA. Beror på hur prismedveten/känslig man är. Jag jämför komponent/pris när jag cyklar och klockor.

22. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Så vad tycker du om den trek remedy 7 jag länkade ovan? Inte en cykel som stått mkt i förråd vad jag förstår men det är väl skitsamma sålänge den är schyst i dagsläget?

Lite anonym look utan klistermärken men de kan man ju ordna.

23. yonsson

Från:
    Jymden
    Vet inte hur repade gaffelben påverkar funktionen. Bucklad bakfälg är ju också lite tråkigt, man vill ju kunna köra slanglöst. Vet inte heller om den har boost fram och bak. Sedan kan man ju fundera på hur lagren mår. Säljaren verkar ju ärlig i alla fall. :)

Nissenutz gillar detta.
  24. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    https://www.evanscycles.com/trek-remedy-7-2018-mountain-bike-EV311968

Enligt denna verkar det vara boost fram och bak. Antar att det även är genomgående axlar då. Fälgarna tänker jag bör gå att rikta? Än sålänge har jag inga problem med slang men de kanske ändras i framtiden.

Gaffelbenet vet jag inte om jag ska tolka som att han repade dom från dag 1 eller att han lagade dom från dag 1 de uppkom.

Får väl skriva och fråga lite. Lagren lär väl kunna vara lite slitna. Den verkar som sagt ha använts precis som en sån cykel ska :p

Tänker att den är rätt overkill just nu men blir jag hooked så har jag en bra grund att fixa upp på.

25. yonsson

Från:
    Jymden
    Bucklan i fälgen får du nog leva med.

Nissenutz gillar detta.
  26. herr_raev

herr_raev Titan

Från:
    Stockholm
    Repade gaffelben beror ju lite på vart repan sitter. Hade vi pratat gaffel med olja så finns risk för läckage, antar att detsamma gäller luft?

Nissenutz gillar detta.
  27. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Jag får skriva och fråga lite under dagen till han. Möjligt att den är lite för hårt använd för mig men vi får se

28. Renadu

Renadu Tantal

Från:
    Hälsingland
    Nedre gaffelbenen på en gaffel är inte trycksatt med luft. Inget bör alltså läka, något som kan hända är att avstrykarna och stödband blir slitna samt att gaffeln inte upplevs lika följsam och len! Detta är iallafall min uppfattning efter att skruvat på en Rockshox Bluto. :)

herr_raev och Nissenutz gillar detta.
  29. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Tack för info :)

Har dragit iväg lite frågor till honom så får vi se vad han svarar. Har tid att kika på den först om ett par dagar ändå och med mitt trackrecord på happy är den såld då ändå :p

Om den mot förmodan finns kvar när jag har tid att åka och kika och någon stockholmare här vill hjälpa mig så dra ett PM :)

30. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

Klart roligast hittills!
    4301BFF9-77B3-4A70-A50E-07872FEEBCA9.

Nissenutz gillar detta.