• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

Acos

Audemars
Efter att ha hittat till denna tråden kunde jag ju inget annat än att förskaffa mig ett multi-tool! Blev en wave+ som jag nu frenetiskt torkat av det svarta som släpper och färgar 😆
20210308_182249.jpg
Amen vafan..Leatherman ska väl kanske inte vara Bentley men iallafall Mercedes inom multiverktygen? Tur man inte valde svart även om det lär lugna ner sig när de värsta är borta😅
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Amen vafan..Leatherman ska väl kanske inte vara Bentley men iallafall Mercedes inom multiverktygen? Tur man inte valde svart även om det lär lugna ner sig när de värsta är borta😅
Haha ja, jag hade faktiskt läst om det innan, men den passar ju perfekt till min benchmade bugout så jag körde på den ändå😎 Skulle bara bli å torka av den. Men det lär nog ta ett litet tag innan det mesta som färgar av är borta helt, men vafan 😄
 

Acos

Audemars
Haha ja, jag hade faktiskt läst om det innan, men den passar ju perfekt till min benchmade bugout så jag körde på den ändå😎 Skulle bara bli å torka av den. Men det lär nog ta ett litet tag innan det mesta som färgar av är borta helt, men vafan 😄
Vad gör man inte för matchningen😎, Du får låta den ligga löst i fickan på ett par byxor du inte är rädd om så har nog allt släppt efter en dag
 

Laplander

Rolex
Haha ja, jag hade faktiskt läst om det innan, men den passar ju perfekt till min benchmade bugout så jag körde på den ändå😎 Skulle bara bli å torka av den. Men det lär nog ta ett litet tag innan det mesta som färgar av är borta helt, men vafan 😄

Jag har bara två svarta Leatherman, det räcker. Planen var att skaffa fler, men eftersom de fortfarande svärtar ner mina händer så mycket har jag gett upp...
 

oystercase

Cartier
Och ibland är man sjukt glad att man har med sig sin Leatherman multitool. Utan den hade Landcruisern nog än idag stått kvar ute i djungeln 2 dagsresor från Monrovia i Liberia. Övrig toolkit att tillgå när hjulet helt plötsligt lossnade och tog med sig halva bromsen var det som ligger på marken.

FB_IMG_1616265152238.jpg
FB_IMG_1616265168523.jpg
 

Bilagor

  • FB_IMG_1616265152238.jpg
    FB_IMG_1616265152238.jpg
    38 KB · Visningar: 16
  • FB_IMG_1616265238982.jpg
    FB_IMG_1616265238982.jpg
    22 KB · Visningar: 13
  • FB_IMG_1616265270263.jpg
    FB_IMG_1616265270263.jpg
    38.3 KB · Visningar: 12
  • FB_IMG_1616265283029.jpg
    FB_IMG_1616265283029.jpg
    34.9 KB · Visningar: 13
  • FB_IMG_1616265249801.jpg
    FB_IMG_1616265249801.jpg
    32.8 KB · Visningar: 15
  • FB_IMG_1616265298717.jpg
    FB_IMG_1616265298717.jpg
    29.7 KB · Visningar: 19

roosterman

G-shock
2-Faktor
Skeletool.JPG


Min Skeletool CX, knivbladet är 154CM och riktigt skarpt. En liten remsa kolfiber i ena skänkeln. Det var en dyr rackare trots sitt lilla format när jag köpte den.
Det där är två riktigt fina pjäser ju 👍 Både Skeletoolen och GWM-Bn:D
Har en "vanlig" Skeletool jag haft som brukstool under flera år. Enkel men väldigt kompetent:)
 

Laplander

Rolex
Någon som kör nya Leatherman Free P2/P4 ännu? Har ännu inte tryckt på avtryckaren, har svårt för den flata philipsmejseln samt "filen"... Ett verktyg som verkligen räntar med längd gör man 4cm? Dessutom är alla skruvmejslar kombiverktyg och därför koniska vilket betyder att man inte kommer ner i en kopplingsplint med dom. Gillar inte heller att sågen och vågtandade bladet fått någon form av tanto-spets, föredrar fårfot som på Super Tool 300. Nåja, tids nog ska de väl in i samlingen men jag känner ingen panik med det just nu...
 

Laplander

Rolex
Signal.JPG


Jag kommer ihåg hur man väntade på den här, ballare Leatherman förutom MUT fanns inte då, detta var ju en "nästan" MUT...
Så kom den till slut då, ball absolut men jag har inte riktigt fått grepp på den ännu. Har provat kniven någongång på den men gillar inte combobladet. Visselpipan och eldstålet är väl kul att fippla med framför TV:n ibland, men njaeee... Den har sin plats i samlingen men inget mer, mera ball än praktisk.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Signal.JPG


Jag kommer ihåg hur man väntade på den här, ballare Leatherman förutom MUT fanns inte då, detta var ju en "nästan" MUT...
Så kom den till slut då, ball absolut men jag har inte riktigt fått grepp på den ännu. Har provat kniven någongång på den men gillar inte combobladet. Visselpipan och eldstålet är väl kul att fippla med framför TV:n ibland, men njaeee... Den har sin plats i samlingen men inget mer, mera ball än praktisk.
Vad säger HSBn om att du sitter i soffan och visslar o gör upp eld då? 😉
Den ligger på att-handla-listan vid rätt tillfälle👍
 

Laplander

Rolex
Crunch är en liten elaking när det gäller nypkraft🙂 Lite mer omständig än et vanligt multitool att fälla ut.
Gerber motsvarighet Grappler och en liten Knipex Cobra i jämförelse👍
Jag skulle bräcka polarna på en fisketur med min då nya Crunch.
Fällde ut kniven, nöp fast en krok i käften och körde ner bladet i en stubbe, det blev ett improviserat flugbindningsstäd. De tappade hakan helt... :cool:
Jo Knipex är riktigt bra grejer, kör mycket Knipex på jobbet.
 

P-A

Sir Spamalot
Jag letar ett mångfaciterat men ändå tunt multitool. Vilket ska jag då titta på?
 

Laplander

Rolex
Jag letar ett mångfaciterat men ändå tunt multitool. Vilket ska jag då titta på?
Användningsområde: kontor, stad, friluft, överlevnad eller yrkesmässigt? Vad är viktigt för dej, en bra tång eller ett bra knivblad? Är sax nödvändigt? Finns det några verktyg som du direkt kan säga att du behöver?
 
Topp