• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

Gelmax

Cartier
En liten del av min samling (de ligger utspridda över hela huset, samt i båten, samt i sommarstugan)

100% Victorinox
100% reklamprodukter från olika schweiziska bolag... har inte köpt en enda!

29FF7692-B286-4D22-ABA5-F534BCC8F3CF.jpeg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
En liten del av min samling (de ligger utspridda över hela huset, samt i båten, samt i sommarstugan)

100% Victorinox
100% reklamprodukter från olika schweiziska bolag... har inte köpt en enda!

29FF7692-B286-4D22-ABA5-F534BCC8F3CF.jpeg
Det var med en victorinoxkniv allt började ... Sen gick man över till tyngre grejer ;)
Och sen spårade det ur fullkomligt😁
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Finns det någon bra multitool utan knivblad eller där man kan montera av och på knivbladet på ett smidigt sätt? Skulle nog föredra avtagbart knivblad om det finns.
 

P-A

Sir Spamalot
Jag har haft min Wingman i några veckor nu.
Jag är inte helt förtjust i combibladet och funderar på en till.
Min Wingman kan jag ha i larmstället på brandkåren.

Jag har kikat på en Leatherman Free P4.
Har ni någon erfarenhet av den?

Och är det någon som sitter på en rabattkod på progear? ;)
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Finns det någon bra multitool utan knivblad eller där man kan montera av och på knivbladet på ett smidigt sätt? Skulle nog föredra avtagbart knivblad om det finns.
Precis som @P-A säger så finns tex Leatherman Rebar Bladeless
Rebar bl.jpg

Och sen finns även Gerber MP600 Bladeless.
20180524-Gerber-MP600-Bladeless-600x573.jpg

På Gerbern kan du byta ut Sågbladet mot lite olika andra blad, vet inte om knivblad finns som option däremot.
 
Jag har haft min Wingman i några veckor nu.
Jag är inte helt förtjust i combibladet och funderar på en till.
Min Wingman kan jag ha i larmstället på brandkåren.

Jag har kikat på en Leatherman Free P4.
Har ni någon erfarenhet av den?

Och är det någon som sitter på en rabattkod på progear? ;)
Kör också wingman i larmstället! :) Har ingen kod på progear, men widforss har 20% på ett helt köp i helgen med koden ”BRÅDIS”
 
  • Like
Reactions: P-A

Laplander

Rolex
Jag har kikat på en Leatherman Free P4.
Har ni någon erfarenhet av den?

Free serien har någon form av polymerbussningar mellan tånghuvudet och skänklarna, det ger skänklarna ett sidledes flex.
I klipp på YouTube finns detta förklarat lite bättre. Jag är personligen lite tveksam till Free serien, och de är ju ganska dyra också.
Filen är bara tre-fyra cm lång, helt förkastligt på en typ av verktyg som bygger på att man jobbar fram och åter med det...
På multiverktyg är varje cm på sågen och filen väldigt välkomna.
 

P-A

Sir Spamalot
Free serien har någon form av polymerbussningar mellan tånghuvudet och skänklarna, det ger skänklarna ett sidledes flex.
I klipp på YouTube finns detta förklarat lite bättre. Jag är personligen lite tveksam till Free serien, och de är ju ganska dyra också.
Filen är bara tre-fyra cm lång, helt förkastligt på en typ av verktyg som bygger på att man jobbar fram och åter med det...
På multiverktyg är varje cm på sågen och filen väldigt välkomna.

Ok, det jag gillar är tanken på att ha verktygen externt och möjligheten till att använda med en hand.
Samt att den har de verktyg jag kan tänkas behöva lättillgängligt.

Sen så är den snygg också :)
 

Laplander

Rolex
Blast black.JPG


Min Blast Black med Mollehölster, köpte den på ebay från USA.
Blast var faktiskt ett riktigt kompetent verktyg med både sax, mikroskruvmejsel och riktig phillipsmejsel, men den hamnade väl i skuggan av Wave.
Den har nästan allt som Wave har, men mycket kompaktare. Min egen får givetvis inte användas 😁
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

snajgel

Panerai
Ni som har Wingman hur är saxen?
Fick hem en wingman i veckan men fjädern fastnar i infällt läge och saxskären delar sig när jag ska klippa tunnare snöre/lina.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Igår gick tången på min Squirt av. Vad ska man köpa om man vill ha nästa steg i storlek? Hade helst köpt en Juice S2 men den är ju inte i produktion längre.
Sånt där är ju inte kul.. Hur gammal är tången?
Kan vara värt att kolla hur LM ställer sig till att fixa på garanti.. Läge att höra med stället du köpte den.

Skeletool är en av mina favoriter om man vill ha ett enklare verktyg.
REV är vettig oxå. :)
 

Häggvik

Omega
Sånt där är ju inte kul.. Hur gammal är tången?
Kan vara värt att kolla hur LM ställer sig till att fixa på garanti.. Läge att höra med stället du köpte den.

Skeletool är en av mina favoriter om man vill ha ett enklare verktyg.
REV är vettig oxå. :)
den är bara ett par månader gammal.
Jag har mailat milrab som jag köpte den från, vi får se vad dom säger.
Som @mlundstrom säger så ska ju Leatherman ha grym garanti. Jag vill fortfarande ha en snäppet större också, jag har en Wave men den är lite klumpig att ha i fickan så den hänger med i väskan.
 
Topp