• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

P-A

Sir Spamalot
Jag vill bära den i fickan utan att det ska störa eller vara klumpigt tänker jag.
Det man vill ha är kniv, tång och något mer. (Sax är bra)
Jag har en Squirt redan, men den är lite väl liten.
 

P-A

Sir Spamalot
Bor i mindre ort på landsbygd så för.
Jag har en squirt redan men den är lite liten.
Vill ha tång, kniv, någon skrivmejsel och gärna sax.
 

Hubbe

Omega
Bor i mindre ort på landsbygd så för.
Jag har en squirt redan men den är lite liten.
Vill ha tång, kniv, någon skrivmejsel och gärna sax.
Jag röstar oxå på skeletool, kanske världens bästa multitool. Sen har ju alla en victorinox classic i sin nyckelknippa och där har man ju en sax, måhända lite liten men ändå :)
 

Laplander

Rolex
Jag vill bära den i fickan utan att det ska störa eller vara klumpigt tänker jag.
Det man vill ha är kniv, tång och något mer. (Sax är bra)
Jag har en Squirt redan, men den är lite väl liten.

Ett både intressant, angenämt och intrikat problem här! Eftersom du inte nämner såg eller fil och att du vill bära den i fickan snarare än i bälteshölster så skulle jag rekommendera någon av dessa:

Leatherman Wingman: 15mm tunn, låsbart komboblad utfällbart med en hand, bra sax, fjädrande tång, clips som gör att du kan ha den hängade i fickan. Några andra praktiska verktyg, bla en öppnare för hårda plastförpackningar. Min egen är en special med svarta skänklar, det är någon form av svartkrom som inte svärtar av sej på händerna som de andra svarta Leatherman. Detta känns väl som det mest praktiska valet.

Leatherman Juice S2: 13mm tunn, ett riktigt smidigt fickverktyg, hyfsat ej låsbart knivblad, bra sax, riktigt skarpa skruvmejsar. Detta verktyg har utgått men borde finnas på ebay eller liknande. Det finns också en nyare version med lite annan form på kvivbladet.

Victorinox Deluxe Tinker: 22mm tjock, om du prioriterar ett bra knivblad före en större tång kan man ge Victorinox en chans. Denna har philipsmejseln istället för korkskruven. Många sågar fickknivar direkt för att de någongång i livet provat/haft en "Schweizerkniv med röda handtag". Eller satsat alldeles för högt på en klump till kniv (Swisschamp) som inte går ned i fickan... Ingen kopia kan mäta sej med en riktig Victorinox, kvaliteten och känslan är skyhögt över det billiga skräpet alla refererar till "Schweizerkniv med röda handtag".

Samling.JPG
 
Senast ändrad:
Ok.
Jag väger mellan wingman, sidekick och rev.
Vilken skulle ni havtagit av dem?
Jag är skitnöjd med min wingman! Det som avgjorde för mig var att saxen skulle vara tillgänglig utanpå. Använder den klart mest av alla funktioner. Smidigt med enhandsöppning också. :)
Storleken är precis lagom och den ligger bra i handen utan att kännas klumpig.
Att tången är fjädrad är också en skön feature.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Sitter o letar länkar till mitt LM Tread..
Har hittat i Polen men dom verkar inte få skicka bitarna pga nån skum vapenlag???!!! :oops:
Så nu ska dom mailas och frågas lite.. Annars får jag försöka smuggla hit bitarna via polska kontakter 😁
 

P-A

Sir Spamalot
Sitter o letar länkar till mitt LM Tread..
Har hittat i Polen men dom verkar inte få skicka bitarna pga nån skum vapenlag???!!! :oops:
Så nu ska dom mailas och frågas lite.. Annars får jag försöka smuggla hit bitarna via polska kontakter 😁
Låter knepigt. Vilken del ska du ha? Den med inbyggd eldkastare?
 

roosterman

G-shock
2-Faktor

Bilagor

  • Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-19-DLC-Black-832354-strona-wewnetrzna.jpg
    Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-19-DLC-Black-832354-strona-wewnetrzna.jpg
    64 KB · Visningar: 3
  • Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-16-DLC-Black-832351-druga-strona.jpg
    Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-16-DLC-Black-832351-druga-strona.jpg
    77.5 KB · Visningar: 3
  • Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-17-DLC-Black-832352-strona-wewnetrzna.jpg
    Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-17-DLC-Black-832352-strona-wewnetrzna.jpg
    75.3 KB · Visningar: 5
  • Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-18-DLC-Black-832353-strona-wewnetrzna.jpg
    Ogniwo-Leatherman-Tread-Link-18-DLC-Black-832353-strona-wewnetrzna.jpg
    80.4 KB · Visningar: 15

roosterman

G-shock
2-Faktor
Självklart, och den med elektriska piskan 😁
Jagar svarta metriska delarna 16, 17, 18 och 19.

Borde inte vara mer än en vecka 👍
Svarar mitt egna inlägg ;)

Fick svar från militaria.pl nyss.
Det var tydligen så att dom inte fick sälja LM-grejer utomlands enligt något avtal dom har med LM just.
Så nu fick jag dra i sina polska kontakter istället😁
 

Laplander

Rolex
Display.JPG


Jag fick ärva den här diskmontern från en handlare för länge sedan. Den var maffig men tog en massa plats, en nackdel var också att den bara rymde åtta vertyg varav fyra synliga... En annan samlare fick ta över denna.
En väggmonter hade varit mera praktiskt för mej.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tänkte få arslet ur och köpa mig mitt första multitool. Helt novis på detta bortsett från att man känner igen märken som leatherman, gerber osv.
Lite krav/önskemål från min sida: litet och smidigt så jag kan ha det i fickan utan att störas av närvaron. Bra om det kostar max runt 300:- så jag får känna på det här lite. Har kollat på Gerber Dime och kan vara beredd att trycka på köpknappen. Men innan jag gör det: Finns det något annat i liknande storlek och pris jag bör kika på? Eller är gerber dime mest bang for the buck i den Sizen/ekonomi?
 

P-A

Sir Spamalot
Tänkte få arslet ur och köpa mig mitt första multitool. Helt novis på detta bortsett från att man känner igen märken som leatherman, gerber osv.
Lite krav/önskemål från min sida: litet och smidigt så jag kan ha det i fickan utan att störas av närvaron. Bra om det kostar max runt 300:- så jag får känna på det här lite. Har kollat på Gerber Dime och kan vara beredd att trycka på köpknappen. Men innan jag gör det: Finns det något annat i liknande storlek och pris jag bör kika på? Eller är gerber dime mest bang for the buck i den Sizen/ekonomi?

Jag har en Leatherman Squirt PS4 som jag har haft på nyckrlknippan många år. Riktigt bra! Grym kvalitet :)
 

Laplander

Rolex
EDC.JPG


Min EDC som alltid finns med i ryggsäcken, Leatherman Sidekick. Den hänger perfekt med clipset i laptopfacket. Sidekick och Wingman var ganska billiga när dom kom, och jag tänkte att en av dom kan man med gott samvete lämna i ryggan. Eftersom jag rör mej ganska mycket i naturen blev det Sidekick med sågen och det vanliga knivbladet.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Blev det något kul litet verktyg inhandlat sen ? 🙂
Just fan. Glömt att posta här 😬
Självfallet. Valet föll in på en smidig liten gerber dime! Känns som en helt ok start gällande multitools och verkar täcka mycket av mina behov. Men den var något mindre än jag trodde den skulle vara faktiskt. Men än så länge är jag mycket nöjd med den
4EF4627E-320F-4C95-BA61-D8F6C3F38CB9.jpeg
9A640D8A-CC16-4347-8A4A-458B45B66741.jpeg
 
Topp