• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Bumpar denna sköna tråd med en bild på min Scubapro500
nLALYfj.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nytt på mögelfronten.

Helvetia Waterstar cal H863 (Eta 2622) 37mm

En Helvetia som verkligen behöver vård...
Jag har fixat det kosmetiska med tvätt och ett snyggt originaltropic, men mycket kvar att göra.
Dem fel jag har hittat är, skruvad krona med gängpaj, trasigt kullager i rotorn, trasig uppdragsfjäder och trasig fjäder i datummekanismen. :meh:

Det blir till att försöka få tag i delar och riva verket...

Före
2ABcMi1.jpg


Efter
SAM_5408.JPG


WR
SAM_5413.JPG


Med sin knubbiga kompis.
SAM_5423.JPG
 
En Timex som jag hoppas få fart på ordentligt, om det nu går. Funderar på om bezeln kan vara original? Det som får mig att tveka är de lätt lila siffrorna tillsammans med en tavla som skiftar mellan svart och mörkblå. Någon som vet något av modellen så får de gärna skriva i tråden eller i ett meddelande. Köpte den lite av en slump kan man säga :)

Timex.jpg

Obs bilden är lånad men det är min klocka på bilden.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Nivada Grenchen Depthomatic
Supercompressor med djupmätare i form av en liten gummislang på insidan av glasringen. Den lilla slangen betingar typ klockans halva värde då de flesta fått den bortpillad.

En riktig bit om 43 mm ...


..men bär ändå inte så stort då den bara är 45 mm över bandhornen.


Den väldigt vanliga sättningen på kronorna för superkompressorboetter.


Fan, nu är man så där kär igen som man aldrig varit förrut… ;)
 

Noami

Cartier
Hur badvänlig är den genomsnittlige mögeldykaren? Funderar på att börja min jakt men jag vill kunna ha den i vatten utan oro.
 

Gummo

Joker
2-Faktor

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur badvänlig är den genomsnittlige mögeldykaren? Funderar på att börja min jakt men jag vill kunna ha den i vatten utan oro.
Jag är på din linje, och vill ha badtäta klockor generellt. Min erfarenhet i mögeldykarträsket, är att de med skruvad krona har störst chans att vara, och oftast enklast att få, täta. Tyvärr blir utbudet begränsat av det, men det är så jag kör efter en del hopplösa projekt :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ni som trycktestar och/eller badar med era vintageklockor (typ theargonaut ), hur vanligt är det att det är boettlocket eller glaset inte är täta? Är det oftast kronan som är otät och att det är lite mer förlåtande på övriga ställen, t.ex. med ett äldre glas eller en gammal boettlockspackning?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ni som trycktestar och/eller badar med era vintageklockor (typ theargonaut ), hur vanligt är det att det är boettlocket eller glaset inte är täta? Är det oftast kronan som är otät och att det är lite mer förlåtande på övriga ställen, t.ex. med ett äldre glas eller en gammal boettlockspackning?
Min erfarenhet är att om man får kronan tät, vilket en skruvad oftare blir, så är resten oftast enklare, även om glassidan ibland kan vara svårt att få tät också. Baklocket kräver oftast bara en fungerande packning. Så summasummarum är att de flesta är otäta, oftast pga gamla kronpackningar och oskruvad krona. Skruvad krona och nya packningar, kan räcka långt... Ungefär 50 % chans att eventuellt få den tät med lite ansträngning, och utan att det ska kosta skjortan :) Oysterboetterna är nog säkrast att få ordning på, men då kostar de ju framförallt oftast mer i inköp.
 
Topp