• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Dessa är superfina .
Jag ser att där ligger en på ebay:
http://www.chrono24.com/eterna/super-kontiki--id6281835.htm
Hur känner du med priser?
IMG_0912.PNG
Ashärliga:) Fel insert ser det ut som och de är inte lätta att hitta. Men priset är väl satt därefter + c24 premium. Har sett en handfull på eBay norr om 20 buy now. Verkar vara såld så nån ryckte den var prisvärd.

En upptäckt jag gjorde idag, har alltid trott att alla mrpsa (monnin) boetter har samma mått, iaf alla med automat respektive quartzverk. Idag upptäckte jag dock att min city är lite tunnare och med klenare bandhorn än min nadexo. Någon som gjort liknande iakttagelser?

(Ursäkta dåliga bilder såhär på kvällskvisten)

IMG_20170810_203222.jpg
IMG_20170810_203247.jpg

IMG_20170810_203922.jpg
IMG_20170810_203934.jpg

En upptäckt jag gjorde idag, har alltid trott att alla mrpsa (monnin) boetter har samma mått, iaf alla med automat respektive quartzverk. Idag upptäckte jag dock att min city är lite tunnare och med klenare bandhorn än min nadexo. Någon som gjort liknande iakttagelser?

IMG_20170810_203222.jpg
IMG_20170810_203247.jpg

IMG_20170810_203922.jpg
IMG_20170810_203934.jpg
Yes, stor skillnad mellan den med plastglas jag köpte till en vän och min Olma med mineralglas. Olman har klart högre boettsidor och tät till 30 atm. Dina märkta med täthet?

IMG_20170810_203222.jpg
IMG_20170810_203247.jpg

IMG_20170810_203922.jpg
IMG_20170810_203934.jpg
Usch, du får sälja cityn till mig ....

Yes, stor skillnad mellan den med plastglas jag köpte till en vän och min Olma med mineralglas. Olman har klart högre boettsidor och tät till 30 atm. Dina märkta med täthet?
Yepp, båda märkta med 20 atm på boettlocket.
Men lite udda att inte höra om det förut. Har du nämnt det tidigare?

Yepp, båda märkta med 20 atm på boettlocket.
Men lite udda att inte höra om det förut. Har du nämnt det tidigare?
Kanske någonstans, kommer inte ihåg. Inte så konstigt med en produktion under flera åt till olika företag? Kommer iofs ihåg att jag blev lite förvånad att den med plastglas var så vek. Olika vridringar, glas, boetter och boettlock.

Kanske någonstans, kommer inte ihåg. Inte så konstigt med en produktion under flera åt till olika företag? Kommer iofs ihåg att jag blev lite förvånad att den med plastglas var så vek. Olika vridringar, glas, boetter och boettlock.
Nej kanske inte så konstigt. Möjligt att min kraftigare började sitt liv med mineralglas.

IMG_20170810_203222.jpg
IMG_20170810_203247.jpg

IMG_20170810_203922.jpg
IMG_20170810_203934.jpg
De boetterna är väl inte direkt uttalat identiska? Tänker på kronskydden ffa.

Jag har väl aldrig tittat riktigt närmare, utan enbart tänkt att det finns två mrpsa boetter, den knubbiga och den som delar boett med heuer monin. Även att det kanske skulle vara små skillnader mellan quartz och automat.
Heuerarna finns med både tjock och tunn boett också för att göra det lite extra klurigt. Tidiga quartzare har tjock boett tex. Sen finns det en del olika profiler på dykringen också och med lite olika höjd på spåret för låsringen, mao kan man inte vara säker på att de är rakt av utbytbara.

Tack nej har inte lyckats hitta ngn mer. Har en spännande gravering också. Någon som har en ide.
IMG_20170815_192737_738.jpg
Har stött på äldre dykarur från Seiko med liknande gravering. Vad Google sa var att Japaner (kanske inte exklusivt dem) brukade gravera batteribyten när batteribyteskalan hade passerat, fem bokstäver och så ett B bakom eller framför vanligtvis. 1/10 1983? Sen såg jag spekulationer om militär historia men det var ingen som kunde bekräfta något om jag minns rätt.

Har stött på äldre dykarur från Seiko med liknande gravering. Vad Google sa var att Japaner (kanske inte exklusivt dem) brukade gravera batteribyten när batteribyteskalan hade passerat, fem bokstäver och så ett B bakom eller framför vanligtvis. 1/10 1983? Sen såg jag spekulationer om militär historia men det var ingen som kunde bekräfta något om jag minns rätt.
Har sett att japsen brukar stansa in ett B med datum efter för batteri. kanske är ngt liknande. Jag gissar att det är en prototyp då det finns en (ovanlig) liknande 300 meters fast med mercedes visare.
till vänster på bild.
IMG_90891.jpg

Tillbaka
Topp