• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En Rolex Submariner skulle funka bra i mitt båtliv med mycket mekande, bad, fiske mm, bor minst 50 nätter per år i båten. Problemet är bara att jag nog ändå skulle ta av den ofta av rädsla för repor och slitage. En Ocean One klarar 300 meter, hårdare stål, är lika snygg och jag törs använda den, inte bara på kvällens restaurangbesök på Marstrand.
Faktiskt tycker jag Steinhart premium som inte är subkopia är snyggare med modernare visare, datum kl 6 mm.
Rolex idag tror jag de flesta köper som investering istället för att de är bra vilket är rätt trist.
Jag har vänner som köpt felkrolex, personligen hade jag inte gillat känslan men en Homage luras inte. Det står klart vad den heter och bryter inga patent. Sedan tycker jag 42 mm passar mig klart bättre.
Jag har råd att köpa ett gäng Rolex om jag vill men det lockar inte.
Är man rädd för att använda en klocka, så har man inte råd med klockan.
Eller så ser du dem också som en investering eftersom du inte vågar använda den, på grund av värdetappet.

Rolex gör tool klockor. De ska slitas och användas.

Och hårdare stål, va?

Senast ändrad:
En Rolex Submariner skulle funka bra i mitt båtliv med mycket mekande, bad, fiske mm, bor minst 50 nätter per år i båten. Problemet är bara att jag nog ändå skulle ta av den ofta av rädsla för repor och slitage. En Ocean One klarar 300 meter, hårdare stål, är lika snygg och jag törs använda den, inte bara på kvällens restaurangbesök på Marstrand.
Faktiskt tycker jag Steinhart premium som inte är subkopia är snyggare med modernare visare, datum kl 6 mm.
Rolex idag tror jag de flesta köper som investering istället för att de är bra vilket är rätt trist.
Jag har vänner som köpt felkrolex, personligen hade jag inte gillat känslan men en Homage luras inte. Det står klart vad den heter och bryter inga patent. Sedan tycker jag 42 mm passar mig klart bättre.
Jag har råd att köpa ett gäng Rolex om jag vill men det lockar inte.
Hårdare stål är väl Rolex som har. Dock finns det ju Steinharts i titan men det är ju ett material som oftast är mjukare än stål. Sedan är ju beater jämförelsen sådär eftersom det finns väldigt många trevliga(re) tåliga klockor med quartz verk som verkligen tål att slängas runt med. Så av precis det skälet behöver man ju inte köpa just Steinhart.

Bara en rättelse. Nej, Rolex stål är inte hårdare. Tvärt om, det är mjukare. Vilket är varför det blir lättare att formge, och sedan blir det också lättare att polera och få ett bra resultat gentemot något hårdare. Om det är bättre eller ej är personligt.

Är man rädd för att använda en klocka, så har man inte råd med klockan.
Eller så ser du dem också som en investering eftersom du inte vågar använda den, på grund av värdetappet.

Rolex gör tool klockor. De ska slitas och användas.

Och hårdare stål, va?

Det är ju bara ett löjligt påstående. Visst fan är man mer rädd om saker och ting om de är dyra oavsett om man har råd eller inte. Fasligt trött på att det alltid dyker upp att folk insinuerar att folk är alldeles för ”fattiga”. Det var länge sedan Rolex slutade att vara toolklockor. Tror att Wilsdorf skulle vrida sig i graven om han visste vilken riktning märket tagit och att kundkretsen har gått från högpresterande arbetande människor som vill ha ”high quality Swiss timepieces at a fair and honest price” till ... ja dem som köper dem idag

Nej, Rolex är mjukare med sitt 904L än 316L som är hårdare.

Hårdare stål är väl Rolex som har. Dock finns det ju Steinharts i titan men det är ju ett material som oftast är mjukare än stål. Sedan är ju beater jämförelsen sådär eftersom det finns väldigt många trevliga(re) tåliga klockor med quartz verk som verkligen tål att slängas runt med. Så av precis det skälet behöver man ju inte köpa just Steinhart.

Både steinharts stålisar och titanklockor är hårdare är alla moderna Rolex.

EDIT: tvåa på bollen :p

Senast ändrad:
Edit: jag får nog rätta mig själv vad gäller hårdhetsgrad den är nog i stort samma. Men korrosionsbestöndigheten är betydligt bättre hos 904 stål så glömmer du klockan på båten så rostar den inte :)

Det är ju bara ett löjligt påstående. Visst fan är man mer rädd om saker och ting om de är dyra oavsett om man har råd eller inte. Fasligt trött på att det alltid dyker upp att folk insinuerar att folk är alldeles för ”fattiga”. Fy fan!

Nej, Rolex är mjukare med sitt 904L än 316L som är hårdare.

Både steinharts stålisar och titanklockor är hårdare är alla moderna Rolex.

EDIT: tvåa på bollen :p
Lite motsägelsefullt att säga att man har råd med ditten och datten, och sedan säga att man inte vågar använda den på grund av slitage, eller?

Vissa ser dem fortfarande som tool klockor, men du har bestämt att ingen nutida Rolex bärare gör det?

Ok, 904 stålet verkar faktiskt inte lika tuff som 316 stålet när det kommer till reptåliget.

Bara en rättelse. Nej, Rolex stål är inte hårdare. Tvärt om, det är mjukare. Vilket är varför det blir lättare att formge, och sedan blir det också lättare att polera och få ett bra resultat gentemot något hårdare. Om det är bättre eller ej är personligt.
Jag har läst att stålet är jobbigare att arbeta med. Att Rolex fick ta fram egna maskiner som kunde hantera stålet

Edit: jag får nog rätta mig själv vad gäller hårdhetsgrad den är nog i stort samma. Men korrosionsbestöndigheten är betydligt bättre hos 904 stål så glömmer du klockan på båten så rostar den inte :)
Äh, rost är nog inte ett större problem på rostfria klockor. De säger att de använder 904L för att poleringen ger bättre lyster men i själva verket är det för att lura deras redan lurade kunder på ännu mer pengar genom att kränga polering när den får lite hairlines på sig. Ett bevis på att en sub absolut inte är en ”toolklocka” utan enbart en statuspryl.

Jag dök ned lite i det för jag insåg att jag hade fel. Men det verkar som båda stålsorterna kan variera runt i stora drag samma hårdhetsgrader. Din slutsats är nog helt korrekt. Skitsamma vilken sort man använt, det påverkar knappast tåligheten i nämnvärd grad.

Lite motsägelsefullt att säga att man har råd med ditten och datten, och sedan säga att man inte vågar använda den på grund av slitage, eller?

Vissa ser dem fortfarande som tool klockor, men du har bestämt att ingen nutida Rolex bärare gör det?

Ok, 904 stålet verkar faktiskt inte lika tuff som 316 stålet när det kommer till reptåliget.
Tycker att det är mer motsägelsefullt att påstå att man är fattig bara för att man inte har en Rolex...

Visst finns det Rolexbärare som absolut använder sin klocka som en toolklocka men är tämligen övertygad om de flesta subar ligger på en samhetskudde och blir avtorkad med putsduk varje kväll.

Äh, rost är nog inte ett större problem på rostfria klockor. De säger att de använder 904L för att poleringen ger bättre lyster men i själva verket är det för att lura deras redan lurade kunder på ännu mer pengar genom att kränga polering när den får lite hairlines på sig. Ett bevis på att en sub absolut inte är en ”toolklocka” utan enbart en statuspryl.
Dina svar och inlägg genomsyrar en bitterhet mot Rolex användare. Säger rätt mycket om dig själv

Självklart håller jag med dig avseende rost. Precis som 300wr kontra 200 är bedövande likgiltigt. OM man behöver en Steinhart av dom skälen och ändå har råd med flera rolexar som inlägget ovan kan man ju med fördel välja en Sinn UX tex. Då får man både en skillnad i tålighet på riktigt o egen design. (Sedan kan man ju tycka dom är skitfula) men det finns ju rätt många tåliga OCH egendesignade klockor. Jag argumenterar inte mot Steinhart per se utan mot de ibland lite konstruerade argumenten. Helt OK att gilla dom även om jag själv inte riktigt gör det.

Självklart håller jag med dig avseende rost. Precis som 300wr kontra 200 är bedövande likgiltigt. OM man behöver en Steinhart av dom skälen och ändå har råd med flera rolexar som inlägget ovan kan man ju med fördel välja en Sinn UX tex. Då får man både en skillnad i tålighet på riktigt o egen design. (Sedan kan man ju tycka dom är skitfula) men det finns ju rätt många tåliga OCH egendesignade klockor. Jag argumenterar inte mot Steinhart per se utan mot de ibland lite konstruerade argumenten. Helt OK att gilla dom även om jag själv inte riktigt gör det.

Håller helt och fullt med. Sen beror det också på vad man tycker är rimligt rent prismässigt också. Jag kan absolut ha fel men jag har inte hittat någon annan tillverkare som erbjuder samma specifikationer till ett lägre pris oavsett designen på själva klockan.

Så pass rädd att man inte ens vågar använda den?
Det är skillnad på att inte använda alls och att vara rädd om den.

Jag skulle nog argumentera också att väldigt många som köper nya stål rolexar har dels råd med dem men sen inte använder dem alls utan låter dem ligga för att sen kränga dem för över listpris till folk som precis fått råd med en Rolex men som inte orkar vänta på dem för att tjäna ytterligare en hacka.

Det är skillnad på att inte använda alls och att vara rädd om den.

Jag skulle nog argumentera också att väldigt många som köper nya stål rolexar har dels råd med dem men sen inte använder dem alls utan låter dem ligga för att sen kränga dem för över listpris till folk som precis fått råd med en Rolex men som inte orkar vänta på dem för att tjäna ytterligare en hacka.
Ja. Det är skillnad. Reagerade mest på man säger att man kan köpa flera, men samtidigt inte våga använda klockan i sitt "rätta" element.

Flipparna är en helt annan kategori. Att de inte använder klockan är ju för att de vill maxa

Jag har läst att stålet är jobbigare att arbeta med. Att Rolex fick ta fram egna maskiner som kunde hantera stålet
Ja det är svårare att "maskinera" med konventionella maskiner. Kräver andra verktyg då så klart. Nästan alla stora industriföretag tar fram egna maskiner för sitt arbete, dels för att effektivisera, och dels för att få ner kostnaden i slutändan. Med hjälp av egna maskiner kanske man kan skippa ett steg i tillverkningsprocessen exempelvis. Att Rolex, jätten som de är gör det är inget extraordinärt. Men coolt! Kan tänka mig att Omega och Seiko håller på mycket med sådant också, alltså att ta fram eget maskineri för sina tillverkningsprocesser.
Jag dök ned lite i det för jag insåg att jag hade fel. Men det verkar som båda stålsorterna kan variera runt i stora drag samma hårdhetsgrader. Din slutsats är nog helt korrekt. Skitsamma vilken sort man använt, det påverkar knappast tåligheten i nämnvärd grad.
Nej det påverkar egentligen inte så mycket. En liten grej värd att nämna så folk inte missuppfattar det dock.

Kul note, Ball har precis släppt en klocka i 904L stainless steel. Är det första icke-rolex:en som använder 904L? Vet någon annan?

Jag undrar ändå hur många som dyker i salta bad med sin dykarRolex eller ens törs ha den när de ligger och solar på klippor som så lätt ger skrap. Det känns lite snett med att ha ett fantastiskt bygge liggande i en låda och bara tas fram försiktigt som om den var gjord av porslin och tålde 1 meters djup. Jag fattar att folk ser det som ert lyckat värdpapper men folk som älskar klockor vill väl använda dom.

Ja. Det är skillnad. Reagerade mest på man säger att man kan köpa flera, men samtidigt inte våga använda klockan i sitt "rätta" element.

Flipparna är en helt annan kategori. Att de inte använder klockan är ju för att de vill maxa
Nu har jag inte påstått det visserligen men ändå :)

Flippandet och att man vill ”maxa” kan man ju tycka vad man vill om men i slutändan så är det ju girighet som gör att man tvingas till att betala ännu mer för något vars värde är artificiellt satt. Då är det ju klart att när man väl sitter med en t.ex. en Batman på armen för 175k att man vill försvara sitt köp och värdet på klockan. Sen skall vi inte glömma att den från början var en toolklocka och att den var tänkt att användas som en så all heder åt dig som faktiskt dyker och meckar bilar med din på armen.

Senast ändrad:
Jag undrar ändå hur många som dyker i salta bad med sin dykarRolex eller ens törs ha den när de ligger och solar på klippor som så lätt ger skrap. Det känns lite snett med att ha ett fantastiskt bygge liggande i en låda och bara tas fram försiktigt som om den var gjord av porslin och tålde 1 meters djup. Jag fattar att folk ser det som ert lyckat värdpapper men folk som älskar klockor vill väl använda dom.
Sen inte att förglömma stressen att den kan bli stulen eller att bli rånad med den på armen... allt pga ett upphypat värde.

Nu har jag inte påstått det visserligen men ändå :)

Flippandet och att man vill ”maxa” kan man ju tycka vad man vill om men i slutändan så är det ju girighet som gör att man tvingas till att betala ännu mer för något vars värde är artificiellt satt. Då är det ju klart att när man väl sitter med en t.ex. en Batman på armen för 175k att man vill försvara sitt köp och värdet på klockan. Sen skall vi inte glömma att det är en toolklocka och att den skall användas som en så all heder åt dig som faktiskt dyker och meckar bilar med din på armen.
Mja. Det var du som blev upprörd när du trodde att jag kallade folk för fattiga.

Som sagt. Tycker bara att det är motsägelsefullt.
Och jag tycker att det är motsägelsefullt att ha råd att köpa en toolklocka för 100k och sedan sälja den för 150k utan att ha använt den när man har råd att använda den. Så jag hållet absolut med dig, om man köper vad man tror är en toolklocka så är det självklart att det är så man skall använda den också... det drabbar ju t.ex. dem stackars röjdykarna och ytbärgarna som måste betala överpris för sina subar. Får de inte tag i någon så kan dem ju inte köpa en Steinhart istället då den inte skulle tåla dem påfrestningarna som den skulle utsättas för under sådant arbete.

Du verkar ju vara en av dem som inte vågar, med tanke på det du skrev...

Det är ju tvärtom. Folk som köper Steinhart har sina pengar kvar, den som köper Rolex är fattig för han har ju gjort åt sina.
(skojar bara lite)

Och jag tycker att det är motsägelsefullt att ha råd att köpa en toolklocka för 100k och sedan sälja den för 150k utan att ha använt den när man har råd att använda den. Så jag hållet absolut med dig, om man köper vad man tror är en toolklocka så är det självklart att det är så man skall använda den också... det drabbar ju t.ex. dem stackar röjdykarna och ytbärgarna som måste betala överpris för sina subar
Du får gärna hata dem som gör det. Det har också gett mig mycket huvudvärk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp