• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Några axplock på tal om att kopiera:
Myth : Rolex established the first testing centre to certify the accuracy of watches.
Myth : Rolex created the first water resistant watch.
Myth : Rolex never sourced movements from other manufacturers.
Myth : Rolex created the automatic winding mechanism.
Myth : Rolex developed the first two sided, winding rotor.
Myth : The alloy 904L was developed by Rolex.

Källa: https://www.montredo.com/en-gb/16-myths-and-misconceptions-about-rolex/

Några axplock på tal om att kopiera:
Myth : Rolex established the first testing centre to certify the accuracy of watches.
Myth : Rolex created the first water resistant watch.
Myth : Rolex never sourced movements from other manufacturers.
Myth : Rolex created the automatic winding mechanism.
Myth : Rolex developed the first two sided, winding rotor.
Myth : The alloy 904L was developed by Rolex.

Källa: https://www.montredo.com/en-gb/16-myths-and-misconceptions-about-rolex/
Du kan göra en hur lång lista som helst? Inte jätterelevant så länge ingen använder felaktig information? Det vi pratar om här handlar om företag som kopierar Rolex.

Du påstod att folk som köper steinhart inte vill premiera design och formgivning. Det är en ganska djärv slutsats, framförallt om man tittar snabbt i mikrotråden och ser vad många ägare där har i sina samlingar.
Väldigt logisk slutsats, man köper/stödjer inte det man ogillar.

Alla förstår redan att Steinhart har byggt sitt varumärke genom att återanvända andra klockmärkens innovationer och design. Alla förstår även att Steinhart kränger klockor med prisvärda specifikationer, liksom många andra. Alla förstår även att alla i industrin, i någon mening, återanvänder andras design och innovationer.

Det hade därför varit intressant att veta vad för egna innovationer och designkännetecken, som sedan har återanvänts av andra (vilket ändå får ses som ett slags mått på framgång), Steinhart har bidragit med till klockindustrin?

Rolex har inte kopierat något utmärkande designelement vad jag sett? Har de gjort det får du gärna dela med dig av informationen. Håll dig till trådens ämne.
Alla klockor är till stora delar kopior av tidigare klockor, även Rolex. Att mäta tid på olika sätt har pågått i tusentals år. Nya uppfinningar har lagts till, förädlingar har gjorts. Sedan är det upp till var och en om man älskar eller hatar vissa märken, sådana känslor får man även som man ha. Haha

Alla förstår redan att Steinhart har byggt sitt varumärke genom att återanvända andra klockmärkens innovationer och design. Alla förstår även att Steinhart kränger klockor med prisvärda specifikationer, liksom många andra. Alla förstår även att alla i industrin, i någon mening, återanvänder andras design och innovationer.

Det hade därför varit intressant att veta vad för egna innovationer och designkännetecken, som sedan har återanvänts av andra (vilket ändå får ses som ett slags mått på framgång), Steinhart har bidragit med till klockindustrin?
Jag håller bara delvis med dig om att det skulle vara ett mått på framgång att bli efterapad. Steinhart är prisledande men försöker nog inte ens ligga i närheten av någon framkant varken tekniskt eller designmässigt. Det kan vara riktigt riktigt bra grejer för det :)

Alla klockor är till stora delar kopior av tidigare klockor, även Rolex. Att mäta tid på olika sätt har pågått i tusentals år. Nya uppfinningar har lagts till, förädlingar har gjorts. Sedan är det upp till var och en om man älskar eller hatar vissa märken, sådana känslor får man även som man ha. Haha
Dvs Rolex har inte kopierat designelement, så du missade målet något. Åter till kopiorna!

o1ti500_1kx1k_16.1545380219.jpg

Den här tycker jag är jäkla snygg och långt ifrån Subbens design. Jag bara väntar på att de ska göra den i stål istället för titan. 2992 A-2 Premium med exhibition back och 50 ATM. Så visst gör de även egna designer som är kanon.

Dvs Rolex har inte kopierat designelement, så du missade målet något. Åter till kopiorna!
Sorry, du bestämmer inte målet. Alla klockor är i någon mån kopior. Varför kopierad design skulle vara mer fel än kopierad funktion är bara känslor. Du får känna så men du har fel i sak.

Nu citerade du fel inlägg igen, inte jag som tog upp det spåret. Jag upplyste dessutom att det var OT.

På tal om OT är du en av de som lyfter klassfråga och Rolexhat om och om igen.
Nej det gjorde jag inte. Du är minst lika mycket OT som på det inlägg du påpekade.

Jag hatar inte Rolexklockor eller tycker att det är en klassfråga, nu har du drömt ihop något igen. Klassfrågan kommer från andra sidan med kommentarer som ”har man inte råd så...”

o1ti500_1kx1k_16.1545380219.jpg

Den här tycker jag är jäkla snygg och långt ifrån Subbens design. Jag bara väntar på att de ska göra den i stål istället för titan. 2992 A-2 Premium med exhibition back och 50 ATM. Så visst gör de även egna designer som är kanon.
Beror på vem du frågar. Jag håller helt och fullt med men enligt vissa har GMT 500 kopierat, citat, ”Typ allt” så då räknar dem nog ditt exempel som en blåkopia på en Sub också :p

5E0BF2B5-0E1A-406F-825E-6ABEF1C18E88.jpeg
15D4C0F6-F9C8-40AD-8BCE-97FB05C2F284.jpeg

Datum kl 6 utan förstoringsbubbla är faktiskt snyggare. Undra när Rolex kommer att härma Steinhart på det? De har ju härmat Steinharts 42 mm i sin nya Yachtmaster. ;)
Seriöst tycker jag Rolex har snyggare Bezel och länk medan Steinhart har snyggare visare och datum på just de två modellerna.
Edit: Mercedes logo är från 1909, tjyvad på visare av Rolex på -50-talet. Ajabaja.

Senast redigerad av en moderator:
Vid närmre eftertanke, varför är det ens intressant att lyfta fram Steinharts "egna" skapelser när deras affärsidé ligger i att erbjuda andras design till ett mer förmånligt pris? Man går väl inte till sunkhaket för att äta de lokalmicrade nachochipsen som stället måste erbjuda för att få behålla sitt serveringstillstånd.

Ska man ge sig in i den matchen får man börja i rätt ände.

Senast ändrad:
Steinhart är för den som inte har något emot kopior. De som inte vill premiera designers och och företag som satsar på formgivning. Inte svårare än så.
Hur länge och varför ska man premiera oskyddad design tycker du?
Tycker du att valmöjligheter för oss konsumenter är dåligt? Är fri företagsamhet dåligt?

Hur kan man inte tycka att det är bra att det går att köpa denna för 7000kr när originalet slutade tillverkas på 60talet och en beggad kostar typ en miljon.
Screenshot_20190823-151527_Instagram.jpg

Tycker du att valmöjligheter för oss konsumenter är dåligt? Är fri företagsamhet dåligt?

Hur kan man inte tycka att det är bra att det går att köpa denna för 7000kr när originalet slutade tillverkas på 60talet och en beggad kostar typ en miljon.

Då köper man den för att man inte kan få tag i ett originalexemplar, antingen för att utbudet är dåligt eller för att man inte har råd. Med andra ord, man köper en kopia för att man, av olika skäl, inte kan köpa originalet. Vissa vill ha originalet, andra nöjer sig med kopian. Tycker du att det är en kontroversiell åsikt att kalla något för vad det är? Är fakta dåligt?

Sorry, du bestämmer inte målet. Alla klockor är i någon mån kopior. Varför kopierad design skulle vara mer fel än kopierad funktion är bara känslor. Du får känna så men du har fel i sak.
Vi diskuterar just kopiering av design och det du svarade på. Folk ogillar steinhart för att de medvetet kopierar designelement för att tjäna pengar. Annat folk gillar kopior. Har ingen aning om vad det är för funktioner du menar rolex kopierat? Dock stor skillnad på funktioner och design. Vad man sedan själv anser om respektive kopiering är individuellt.

Går utmärkt att göra klockor utan att kopiera utmärkande designelement.

Eller inte:
  • EN 1.4404 med ca 18 % krom, 11 % nickel och 2,1 % molybden. Detta rostfria stål benämns ofta ”syrafast” och används ofta i kustmiljöer och i förorenade stads- och industrimiljöer. Även badanläggningar, med klorföreningar i kombination med hög luftfuktighet och värme, kräver denna typ av rostfritt stål.
    AISI 316L är den amerikanska benämningen.

Steinhart och flera andra tillverkare har liksom många bilmärken tagit design och funktion som funnits i mångt dyrare klockor och erbjudit motsvarande funktioner till ett lägre pris. Jämför med tiden då bilmärken som Toyota, Kia, Skoda tog sig in på den internationella marknaden. De gick i bräschen för att normalisera det som tidigare kanske ansågs som lyx.

Jag ser detta dom något positivt då det inte finns något intresse från min sida att betala mer än jag behöver.

Det här är ju bra för de som vill köpa t ex Rolex för om fler köper de billiga helt lagliga alternativen minskar efterfrågan på Rolex och då går deras priser ner.

Det kallas för konkurrens och händer ofta.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp