• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Köp en klocka från en tillverkare där även designen på R:et, O:et, L:et, E:et och X:et är kopierat, de är ofta bäst på vad Steinhart redan gör (de stavar åtminstone rätt på namnet), innehåller många gånger ETA-verk och håller i övrigt samma kvalitet, standard och delar samma filosofi som Steinhart. Så får du en klocka som tillverkats i äkta Rolex anda.
Olagligheten en faktor? Försöker hålla en objektiv syn i frågan...på en SH står det ju iaf SH på tavlan klart och tydligt så borde ju inte misstolkas av någon med hyfsad koll. Inom lagen till bråkdelen av priset av en "bra" klon (med det sagt säger jag inte att det är ok).
Liksom många andra här tror jag inte du någonsin klämt och känt på en Steinhart? Jag tror faktiskt hela debatten hade sett lite annorlunda ut om så var fallet.

Olagligheten en faktor? Försöker hålla en objektiv syn i frågan...på en SH står det ju iaf SH på tavlan klart och tydligt så borde ju inte misstolkas av någon med hyfsad koll. Inom lagen till bråkdelen av priset av en "bra" klon (med det sagt säger jag inte att det är ok).
Liksom många andra här tror jag inte du någonsin klämt och känt på en Steinhart? Jag tror faktiskt hela debatten hade sett lite annorlunda ut om så var fallet.

Nu är vi väl inte här för att diskutera rättspolitiska aspekter. För din kännedom är det inte kriminaliserat att köpa replikor i Sverige. Men som du själv bekräftar finns det inte mycket mera till incitament som ger Steinhart något existensberättigande hos en konsument än vad en replika gör. Det är i princip en lagligt tillverkad kopia som i övrigt är samma skrot och korn som en vältillverkad replika.

Senast ändrad:
Nu är vi väl inte här för att diskutera rättspolitiska aspekter. För din kännedom är det inte olagligt att köpa replikor i Sverige. Men som du själv bekräftar finns det inte mycket mera till incitament som ger Steinhart något mer existensberättigande hos en konsument än vad en replika gör. Det är i princip en lagligt tillverkad kopia men som i övrigt är samma skrot och korn som en vältillverkad replika.
Din sista mening bekräftar vad jag eftersökte i frågeställningen så tror inte vi kommer så mycket längre. Nej, jag anser inte det är samma skrot och korn men hade förmodligen resonerat som dig om jag inte hade varit så nyfiken och testat själv.

Din sista mening bekräftar vad jag eftersökte i frågeställningen så tror inte vi kommer så mycket längre. Nej, jag anser inte det är samma skrot och korn men hade förmodligen resonerat som dig om jag inte hade varit så nyfiken och testat själv.

Har inte klämt på en Steinhart men får ge dig det att de ser påkostade ut. Detsamma kan sägas om en vältillverkad replika, varför denna bild är lika aktuell nu som den var för 35 sidor sedan :p

Drake-Hotline-Bling.jpg

SH?

MenIngen med forum är väl att man just ska få diskutera och ha olika åsikter. Jag är för en trevlig ton men när det dräller av åsiktspoliser med överlägsen attityd och att bli kallade ”smutsiga människor” är det svårt att inte bli förbannad.
Om jag t.ex. hävdar att Steinhart är 99% lika bra som en Rolex kommer ingen med sakargument, bara ”höhö, är du seriös eller”?
Det enda jag kan komma på är att Rolex nog har ett ännu bättre urverk, kanske skiljer 1 sekund per dag. Dock är 2824/2 otroligt Stabilt och varenda urmakare kan det väl om man skulle behöva hjälp.

Att kalla dem kopior är också språkligt fel så det enklaste är nog att alla använder det ord de vill och som de tror motparten kommer förstå. Det är ju trots allt så språket fungerar i alla andra sammanhang i hela världen genom alla tider. Vore larvigt att ha speciella regler bara för ett klockforum.
Fast att kalla tex @sahlback klocka för en ”hommage” och inte en kopia är ju bara skrattretande. Kom igen nu, det är en kopia.
B60CDAB1-3EEF-4660-8DA4-0B6EE23BDEE4.png

Fast att kalla tex @sahlback klocka för en ”hommage” och inte en kopia är ju bara skrattretande. Kom igen nu, det är en kopia.
Som sagt, enligt språklig och juridisk definition så är det inte det.
Men det står dig helt fritt att kalla den för det, ingen har motsatt sig det. Det jag motsatte mig var att du försökte diktera vilket ord andra ska använda.

Alltså för att vara jättetydlig. Du behöver inte posta bilder på klockor, är helt irrelevant för mig, jag pratade bara om definitionen.

Förstår inte riktigt varför kontroverserna kring Steinhart behöver bli så stora just här på KS?
Verkar inte som att diskussionerna är i närheten på andra forum. På Watchuseek t.ex så diskuterar Rolexfans sitt och Steinhartfans sitt och sen är det bra med det känns det som. Tycka olika kan man givetvis göra ändå. Vet faktiskt inte vad trådar som denna tillför överhuvudtaget mer än att respektive sida spyr lite galla över den andra sidan och inget händer på 45 sidor.
Tror definitivt att om det hade gällt något annat än Steinhart så hade tråden modererats eller låsts för länge sedan, pga att den inte kommer någon vart alls eller för att inget nytt och vettigt tillförs i diskussionen. Känn på det, 45 sidor med samma innehåll som kunde fått plats på 5 max.
Nästan lite komiskt men tydligen ok när det gäller Steinhart. Behöver det vara så undrar man.
Vill tillägga att jag själv gillar Rolex och kan köpa en om jag vill men tycker för min del det är för mycket pengar. Har en Steinhart bland annat i klocklådan som jag är nöjd med men skulle inte säga att det är därför jag inte har en Rolex.
Har haft fel förr och så kan det givetvis vara även med detta inlägget.

Jag kallar den inte Hommage, det låter bara fånigt. Jag köper Steinhart för att det är en sketbra klocka som till stora delar bygger på den kanske bästa modell som gjorts. Dock i en bättre storlek, lätttillgänglig och med ett grymt pris. Det borde väl inte vara så svårt att svälja? Det står ju inte Rolex på den och försöker inte lura någon.

Datum kl 6, ingen förstoringsbubbla, snyggare visare, 42mm, safirglas, kermamisk Bezel, exhibition back, 50 Atm,
grymt snygg färgkombination. Det är min favorit hos Steinhart och Rolex har mig veterligen inget som liknar den. Enda nackdelen är att den är i titan, jag hade föredragit stål.
o1ti500_1kx1k_16.1545380219.jpg

Datum kl 6, ingen förstoringsbubbla, snyggare visare, 42mm, safirglas, kermamisk Bezel, exhibition back, 50 Atm,
grymt snygg färgkombination. Det är min favorit hos Steinhart och Rolex har mig veterligen inget som liknar den. Enda nackdelen är att den är i titan, jag hade föredragit stål.
Här börjar det bli ok, synd bara att de har de övriga kopiorna i sin Line-up. Förstör hela känslan för modeller som ligger på rätt sida.

En av Steinharts bedre klokker. Hadde ikke kjöpt den selv da den er for stor med 42mm og en del andre saker jeg inte gillar (inkl märket), men det er som du sier, ikke en ren kopia og derfor en helt annen nivå en det meste annet Stainhart gjör.

MenIngen med forum är väl att man just ska få diskutera och ha olika åsikter. Jag är för en trevlig ton men när det dräller av åsiktspoliser med överlägsen attityd och att bli kallade ”smutsiga människor” är det svårt att inte bli förbannad.
Om jag t.ex. hävdar att Steinhart är 99% lika bra som en Rolex kommer ingen med sakargument, bara ”höhö, är du seriös eller”?
Det enda jag kan komma på är att Rolex nog har ett ännu bättre urverk, kanske skiljer 1 sekund per dag. Dock är 2824/2 otroligt Stabilt och varenda urmakare kan det väl om man skulle behöva hjälp.
Varför hänger du upp dig på ”smutsiga människor” han skrev det 2014. Släpp det och sluta trolla

Här börjar det bli ok, synd bara att de har de övriga kopiorna i sin Line-up. Förstör hela känslan för modeller som ligger på rätt sida.

Precis så känner jag med, hade denna modell varit det närmaste de kom Rolex (eller något annat märkes) design i kollektionen så hade det varit lugnt. Men vem vet, de kanske långsamt fasar ut kopiorna nu när de har blivit mer välkända, time will tell.

Själv föredrar jag Seiko i dessa prisklasser.

Den här är också trevlig. Regulator med ett Unitas 6498 (modifierat, givetvis).

667F95B3-9BCA-4222-9BAA-0971F6324EF5.jpeg

8BCCA7F2-9FD0-4F5A-9E86-D303CF58CCE7.jpeg

Mr. Steinhart hälsar att denna kommer inte att kopieras. Den får vara Rolex exclusive. Disney hotar dock med stämning.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp