• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

På tal om 🤣
00DAAFB8-1FB5-4C83-9CC4-5876B85B08B6.jpeg
 
Det är såå uppenbart idag att om du inte har den bästa bilen så vinner du inte titeln. Och så är det bara, det är en materialsport.
Fast det skiljer ju sig åt mellan stallkamrater också. Sainz har ju samma bil som Leclerc. Det klart att i varje sport där det finns material och R&D kommer det skilja mellan stallen det är ju oundvikligt. I så fall ska man köra identiska bilar? Det skulle vara enormt tråkigt om du frågar mig iaf. Budgettaket inför i år är ju tänkt att mindska gapen. Men skillnad kommer det ju alltid att vara. Och får man en snabb bil att hålla då kan man vinna race. Det kommer jämna ut sig i under året.
 
Fast det skiljer ju sig åt mellan stallkamrater också. Sainz har ju samma bil som Leclerc. Det klart att i varje sport där det finns material och R&D kommer det skilja mellan stallen det är ju oundvikligt. I så fall ska man köra identiska bilar? Det skulle vara enormt tråkigt om du frågar mig iaf. Budgettaket inför i år är ju tänkt att mindska gapen. Men skillnad kommer det ju alltid att vara. Och får man en snabb bil att hålla då kan man vinna race. Det kommer jämna ut sig i under året.

Indycar har ganska identiska bilar.
 
Vi ska först och främst komma ihåg att George Russell är en riktigt bra förare som klassats som en framtida världsmästare inom F1. Men kan mycket väl vara så att ”yngre” förare har enklare att anpassa sig till nya bilarna. Men det är ju lite motsägelsefullt eftersom Sergio Perez verkligen gjort ett lyft i år jämfört med fjolåret.
Jag börjar fundera hur pass motiverad Hamilton är. Jag tror hans önskescenario var att ta titeln förra året och sen pensionera sig med 8 titlar.

Skillnaden på bilarna inom teamet tror jag mestadels består av inställningar på vingar, mindre chassidetaljer.
Klart det vore önskescenariot att vinna 2021 men även om Lewis går i pension med 7 titlar är han en GOAT det går inte att komma ifrån. Russell är duktig men lite ung ännu
 
Fast det skiljer ju sig åt mellan stallkamrater också. Sainz har ju samma bil som Leclerc. Det klart att i varje sport där det finns material och R&D kommer det skilja mellan stallen det är ju oundvikligt. I så fall ska man köra identiska bilar? Det skulle vara enormt tråkigt om du frågar mig iaf. Budgettaket inför i år är ju tänkt att mindska gapen. Men skillnad kommer det ju alltid att vara. Och får man en snabb bil att hålla då kan man vinna race. Det kommer jämna ut sig i under året.

Fast Sainz är ju inte heller av Leclerc’s kaliber eller hur? :)
Jag tror du missuppfattade mig för jag skulle aldrig promota att alla ska köra likadana bilar. Det är för sterilt för mig.
Det jag ville poängtera var bara att Hamilton vinner inte race just nu för att han inte sitter i den bästa bilen och inte ens den näst bästa.
Budgettaket gör att man behöver vara smart med utvecklingen då man inte har det ekonomiska svängrummet. Det är också där Haas gjort framsteg då de anställt många av mekanikerna etc. Som Ferrari fick släppa inför budgettaket
 
Fast Sainz är ju inte heller av Leclerc’s kaliber eller hur? :)
Jag tror du missuppfattade mig för jag skulle aldrig promota att alla ska köra likadana bilar. Det är för sterilt för mig.
Det jag ville poängtera var bara att Hamilton vinner inte race just nu för att han inte sitter i den bästa bilen och inte ens den näst bästa.
Budgettaket gör att man behöver vara smart med utvecklingen då man inte har det ekonomiska svängrummet. Det är också där Haas gjort framsteg då de anställt många av mekanikerna etc. Som Ferrari fick släppa inför budgettaket
Ändå hamna han före Leclerc förra året i tabellen. Jag kan hålla med om att Hamilton borde presterat bättre i saudi, annars har han ju kört jämnt med russell. Såklart spelar bilen roll, precis som stallorder har sin roll och depåstrategi. Vi får se om han hittar in i bilen. Viljan har han o vinna iaf.
 
Spännande start men jag lider med Hamilton som onekligen är vår tids bästa förare och nu fast i en dålig bil som håller tillbaks honom. Sainz är en besvikelse än så länge tyvärr.

Sluta nu. Så synd är det inte om honom 😀 @das_heuer
Det är väl uppfriskande att han inte har bäst bil i år. Mercedes dominans har varit lång.
Synd är det inte om honom. Bilen är inte bäst men den är inte direkt dålig. Motorns prestanda lämnar en del att önska men Mercedes designkoncept gick inte hem och de får jobba hårt för att fixa till det. Även intressant intern fight i Mercedes med Russ som jag tror kan utmana Ham på allvar (vilket Bottas egentligen inte gjorde under hela hans tid i stallet). Den fighten är nästan lika spännande som topp-placeringarna i racen.
 
Ändå hamna han före Leclerc förra året i tabellen. Jag kan hålla med om att Hamilton borde presterat bättre i saudi, annars har han ju kört jämnt med russell. Såklart spelar bilen roll, precis som stallorder har sin roll och depåstrategi. Vi får se om han hittar in i bilen. Viljan har han o vinna iaf.
Rent poängmässigt så hamnade han före Leclerc men jag tycker det är lite missvisande. Leclerc hade fler DNF och tog kanske lite mer risker. Det känns som att Ferrari generellt använde Leclerc för svårare strategier där de chansade lite mer för att kunna utmana om högre positioner.
Ser man på kvalstatistik och även positioner i race så ser man tydligt att Lec presterade bättre.
Hur många poäng tappade han inte i Abu Dhabi, Ungern, Monaco och Ryssland? kanske 40-50?

Sainz är jätteduktig men jag har svårt att se honom utmana toppskiktet av förare, som exempelvis Leclerc och Verstappen.


jHErv1rZvWQ0OeXO2SEUcFZGLQ8VIhYQls7Sjc5idBk.jpg
 
Rent poängmässigt så hamnade han före Leclerc men jag tycker det är lite missvisande. Leclerc hade fler DNF och tog kanske lite mer risker. Det känns som att Ferrari generellt använde Leclerc för svårare strategier där de chansade lite mer för att kunna utmana om högre positioner.
Ser man på kvalstatistik och även positioner i race så ser man tydligt att Lec presterade bättre.
Hur många poäng tappade han inte i Abu Dhabi, Ungern, Monaco och Ryssland? kanske 40-50?

Sainz är jätteduktig men jag har svårt att se honom utmana toppskiktet av förare, som exempelvis Leclerc och Verstappen.


jHErv1rZvWQ0OeXO2SEUcFZGLQ8VIhYQls7Sjc5idBk.jpg

Guldstjärna i kanten 👏🏻⭐
 
Senast ändrad:
Vad säger vi om kommande racehelg då (alltså nästa på Imola)? Upplagt för spänning/skrällar? 🤔
Är iaf lite fan av just sprintracen för det blir mer racing under hela helgen än att ha tre träningspass vilket känns lite over the top.
 
Jag fattade aldrig vad han syftade på.
Question:- what did Lewis mean when he said he'd been put in a 'difficult situation'?

James Vowles:- "That was all about engine cooling and keeping the PU cool throughout the course of the race. We push everything to the limit, as you would imagine, and one of those is engine cooling, and you do that by closing up the body work, or changing the louver design at the back of the car.

That decision is made on Saturday, but obviously we are racing on Sunday, 24 hours later, and in this particular circumstance, the ambient was 1, maybe 2 degrees warmer than we had expected, and as a result of that ourselves, and not just ourselves, we heard from teams up and down the grid, were right on the limit of what the engine and the PU can take in terms of cooling requirements, and during the course of the race when you are following a car, it meant that Lewis had to compromise with what he was doing, he had to move out of the dirty air of the car in front of him and make sure we got cool clean air through the radiators to drop the PU temperatures down.

But doing that meant racing the car in front incredibly difficult, and that's why his message came out."
 
Ferrari mosar resten. Kmag fyra. :cigar:

Uc1ZQW7DKNiK5rOEaH5QbH79VcmijMJHkoOJpYlMx8k.jpg
De som kritiserat likheterna mellan Ferrari och Haas har fått vatten på sin kvarn. Utan att gå igenom alla detaljer så anklagas Haas för att vara en kopia av 2022 års Ferrari. Argumentationen för detta påstående är kopplade till budgettaket som fått Ferrari att starta ett "F1 Engineering"-bolag med alla övertaliga resurser, och som till mångt och mycket bistår Haas med aerodynamisk utveckling. Utöver det kommer vitala delar från Ferraris fabrik, såsom motor, växellåda och bakre hjulupphängning (om jag inte misstar mig).
 
Ser inte jättebra ut för Mercedes den här helgen heller.

Fick äntligen tummen ur och bytte bort alphatauri i fantasyligan, känns som att det var ett bra beslut.
 
Surt för Sains!

någon annan som också kör dubbla skärmar för att hålla koll på alla tider? :)
60EE1B8F-B3F7-445B-BCD0-0879B361DEC1.jpeg
Väldigt surt, men han får kanske starta p10 imorgon och kan köra sig upp. Nu när det börjar regna har jag svårt att se att han åker ur i q2. Fördel för honom att det är sprint också.
 
Jobbig utveckling för Sainz såhär i början av säsongen. Hoppas han hittar balansen snart för Ferrari har inte råd med denna trend.
 
Senast ändrad:
Kul sprint, bra med spänning. Tv-produktionen lämnar en del att önska dock.
Tänker du på att de inte visade tex Perez omkörning av Norris, utan istället något annat där det inte hände något spännande alls? Håller med isf 😅.

För övrigt otroligt vad dåligt det går för Mercedes nu. T.o.m McLaren tar ju poäng. Hamilton lyckas inte ens hålla en 13e-plats...
 
Tänker du på att de inte visade tex Perez omkörning av Norris, utan istället något annat där det inte hände något spännande alls? Håller med isf 😅.

För övrigt otroligt vad dåligt det går för Mercedes nu. T.o.m McLaren tar ju poäng. Hamilton lyckas inte ens hålla en 13e-plats...

Ja dagens sprint var verkligen ett totalt magplask. Hittills har de trots allt presterat rätt bra trots problemen med bilen, men nu verkar det snarare gå åt fel håll för dem.
 
Tillbaka
Topp