Det har varit svettiga dagar i Barcelona! Fruktansvärt kul att vara på plats. Första reflektionen är hur jävla mycket fart bilarna får upp på kort tid, och hur omöjligt snabbt de kan ta svängarna. Nästa reflektion är hur olika motorerna låter. Mercedes motor låter arg, spottar och vrålar. Definitivt högst volym på den. På halvgas puttrar den, låter nästan som anti-lag. Hondamotorn (eller?) låter silkeslen i jämförelse, men är nästan lika högljudd. Alpine låter minst, och låter lika lent som Hondan. Ferrarin låter coolast av alla, då den öppnar dumpventilen när rätt turbotryck är uppnått. Resultatet är som en explosion av ljud. Länkar en video på det, filmat av någon snubbe i Australien.
Det som är kul är frustrerande är att man inte hänger med fullt ut i vad som händer. I FP3 satt jag och kikade i ingången T9, och kunde höra hur Gaslys motor misstände. Tyvärr kunde jag inte se någon storbildsskärm, så jag visste inte hur FP3 hade slutat förrän jag kom hem igår kväll och fick täckning på telefonen. Under kvalet fick jag trängas med holländska gubbar framför en storbildsskärm för att hänga med, men kunde då inte se bilarna på attack.
Mercedes uppgradering verkar fungera ganska bra. I FP3 var de tidigast på gas av alla i T9. De flesta puttrar lite halvt genom svängen, båda mercedesbilarna var på gas innan de nådde apex. Red Bull var närmst därefter.
Nästa gång jag går på F1 kommer det bli läktarplats.