• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Perez borde nog börja fundera på att lägga av. Om nu inte RB kan göra slut på lidandet.
Jag undrar hur mycket mexikanska Carlos Slim miljoner RB får och om det kan kompensera skillnaden mellan 1 och 3 i märkesmästerskapet? Tror inte det. Dessutom tycker jag att det ger dålig PR för stall och sponsorer med en bil så långt bak.
 
Jag undrar hur mycket mexikanska Carlos Slim miljoner RB får och om det kan kompensera skillnaden mellan 1 och 3 i märkesmästerskapet? Tror inte det. Dessutom tycker jag att det ger dålig PR för stall och sponsorer med en bil så långt bak.
Finns en del rykten kopplat till det som ändå kan tyda på att RB gör sig lite redo att röra om i grytan.
Dels att Carlos Slim sägs vara intresserad av att sponsra Colapinto, men också att RB tycks utveckla samarbetet med en annan telecom-jätte.
 
Finns en del rykten kopplat till det som ändå kan tyda på att RB gör sig lite redo att röra om i grytan.
Dels att Carlos Slim sägs vara intresserad av att sponsra Colapinto, men också att RB tycks utveckla samarbetet med en annan telecom-jätte.
Så Colapinto skulle kunna ta steget upp till RB utan att passera Toro Rosso (det nya namnet är så fånigt). Ja, starka marknadskrafter råder.

Tycker Tsunuda kunde få chansen att starta i RB 2025, sista året med Honda, och sedan får de se vem som är bäst lämpad att fortsätta i RB. Inte helt säkert att Max blir kvar 2026.
 
Snackas om att Colapinto är klar för RBR 2025, sjukt om sant.
Horner ska ha synts till hos Williams under dagen. Knappast för att dricka kaffe som han själv svarar.

Egentligen inte dumt. Man har ju sett hur snabbt rookiesarna kan anpassa sig till bilen. Bearman i Singapore -23 var nog det tydligaste beviset för detta. Men även i år visar Colapinto/Lawson hur mycket stallen tappar när en förare inte hittar känslan. Både Williams och ”Toro Rosso” hade varit betydligt tuffare motstånd utan Sergeant och Ricciardo. Säkerligen varför Toto också direkt satsar på Antonelli.

RB testar Colapinto 4-5 race. Lär knappast blir sämre än med Per. Finns dessutom finansiellt stöd i trakterna som Perez är det ett givet test. Det blir en spännande avslutning på säsongen.
 
Vore snudd på magstarkt att plocka in en rookie i RBR när de aldrig låtit Lawson, Tsunoda eller Ricciardo ens få testa. Men Colapinto kanske är en supertalang bara att jag inte fattat det än (har ingen koll på hans CV).
 
Vore snudd på magstarkt att plocka in en rookie i RBR när de aldrig låtit Lawson, Tsunoda eller Ricciardo ens få testa. Men Colapinto kanske är en supertalang bara att jag inte fattat det än (har ingen koll på hans CV).
Lawson har ju inte kört mycket i F1 precis som Colapinto. Tsunoda har inte kört speciellt övertygande tidigare, är ju denna säsongen han vaknat till lite mer. Riccardo har redan haft styrningen förut och har väl varit i paritet med Tsunoda.

Lawson lär väl ta över Max bil vartefter så tycker nästa det är logiskt att plocka in någon utanför då jag inte tror de kommer ge Tsunoda chansen i RB.

Stallen har ju mycket mer data att gå på också, han kanske har det där lilla extra i sin körning. Det kan vara att han är mogen och tar sig an saker på ett bra sätt. Han kanske är mentalt stark. Finns mycket som vi inte ser men stallen har mer koll på.

Alla har nog kört bilen under tester och sådant men gissar att alla har presterat sämre än önskvärt. Bara för vi inte ser det på TV under tävlingar så har det ju inte hänt.

Handlar mycket om pengar med, annars hade Perez varit borta för länge sedan. Som andra skrivit så kan ju eventuellt Colapinto plocka med sig bra med kapital om de fimpar Perez.
 
Senast ändrad:
Lawson har ju inte kört mycket i F1 precis som Colapinto. Tsunoda har inte kört speciellt övertygande tidigare, är ju denna säsongen han vaknat till lite mer. Riccardo har redan haft styrningen förut och har väl varit i paritet med Tsunoda.

Lawson lär väl ta över Max bil vartefter så tycker nästa det är logiskt att plocka in någon utanför då jag inte tror de kommer ge Tsunoda chansen i RB.

Stallen har ju mycket mer data att gå på också, han kanske har det där lilla extra i sin körning. Det kan vara att han är mogen och tar sig an saker på ett bra sätt. Han kanske är mentalt stark. Finns mycket som vi inte ser men stallen har mer koll på.

Alla har nog kört bilen under tester och sådant men gissar att alla har presterat sämre än önskvärt. Bara för vi inte ser det på TV under tävlingar så har det ju inte hänt.

Handlar mycket om pengar med, annars hade Perez varit borta för länge sedan. Som andra skrivit så kan ju eventuellt Colapinto plocka med sig bra med kapital om de fimpar Perez.
Tsunoda är för ojämn och hetsig, platsar inte bredvid Max.
Colapinto och Lawson verkar ha talang!
Perez är en sopa! Det har jag alltid tyckt, men han har MASSA pengar med sig. Är hela orsaken till att han kom in till F1
 
McLaren växlar positioner i sprinten för att ge 1p extra till Norris… återstår att se om Piastris vinst i Ungern blir avgörande när Norris kunde haft 7p extra om man växlat då.
 
Bra sprint. Klart vsc kommer ut efter Mclaren bytt ordning trots att man har en promenerande Hulkenberg på banan, under all kritik.

Max får 5s straff pga vsc infringement, flyttas till p4 och Leclerc får p3.
 
Vad hade Max gjort? Var det då han gasade efter Safety car för tidigt?
iw7knzp2niyd1.jpeg
 
Jag tror inte att man ska räkna bort Sainz möjligheter att få gå till Red Bull än. Visst har han signat med Williams, men de flesta antar väl att det finns klausuler som gör att han kan lämna om ett topteam behöver hans tjänster.

Jag tvivlar lite på att Red Bull verkligen vill ge vare sig Lawson, Colapinto eller Tsunoda en styrning i moderteamet redan nästa år. Perez måste såklart bort och en lösning som borde göra alla utom far och son Verstappen nöjda är väl att Colapinto som har imponerat blir kvar med Albon i Williams. De släpper Sainz till Red Bull och Lawson får lite mer tid på sig att visa vad han går för tillsammans med Tsunoda i VCARB.

Det är verkligen svårt att förstå att en förare som Sainz ska behöva harva runt i en Williams nästa år.
 
Regnade bort

Kval imorgonbitti
Lägg till detta och Sao Paolo kan bli otroligt avgörande i VM:

Enligt prognosen ska det regna även under söndagen och om kvalet inte kan genomföras kommer resultatet från den första tärningen FP1 att användas som startuppställning.

Det skulle ge Lando Norris en fantastisk möjlighet i kampen om VM-titeln.

Han var nämligen snabbast på träningen före George Russell, Mercedes och Oliver Bearman, Haas.

VM-ledaren Max Verstappen var däremot 15:e man och med tanke på att han har bytt sin förbränningsmotor och flyttas tillbaka fem platser i starten startar ha i sådant fall sist. Skulle Norris vinna loppet och Verstappen bli utan poäng tar britten in ytterligare 25 poäng i kampen om VM-titeln, vid ett snabbaste varv blir det 26 poäng.

Inför F1 i Brasilien är skillnaden mellan Verstappen och Norris 44 poäng.
 
Lägg till detta och Sao Paolo kan bli otroligt avgörande i VM:

Enligt prognosen ska det regna även under söndagen och om kvalet inte kan genomföras kommer resultatet från den första tärningen FP1 att användas som startuppställning.

Det skulle ge Lando Norris en fantastisk möjlighet i kampen om VM-titeln.

Han var nämligen snabbast på träningen före George Russell, Mercedes och Oliver Bearman, Haas.

VM-ledaren Max Verstappen var däremot 15:e man och med tanke på att han har bytt sin förbränningsmotor och flyttas tillbaka fem platser i starten startar ha i sådant fall sist. Skulle Norris vinna loppet och Verstappen bli utan poäng tar britten in ytterligare 25 poäng i kampen om VM-titeln, vid ett snabbaste varv blir det 26 poäng.

Inför F1 i Brasilien är skillnaden mellan Verstappen och Norris 44 poäng.
Detta stämmer inte riktigt. Det finns ingen regel som reglerar vad som händer när kval inte genomförs.

Det lämnar oss med fyra alternativ, men det ankommer på domarna att välja något av alternativen.

(Enligt -subjektiv- logisk ordning)

1. FP1 resultat
2. Sprintkval resultat
3. Sprintrace resultat
4. WDC-ordning

Återstår att se vad som händer om det skulle nu bli aktuellt.

Det som vore ännu mer galet är ju om racet ställs in helt och hållet. Det skulle kröna Max till världsmästare.
 
Haha, sicket kval! VCARB vet vad dem ska göra, Yuki tar ut Norris i första kurvorna 😅

Max får köra som 2016, legendariskt race.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp