• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Det var väl en omkörning under säkerhetsbil. Tror inte många hade låtit bli om de trott att det kunde påverka deras chans för wdc.
Produktionen har ju en enorm påverkan på hur man uppfattar förarna. Hamilton var ju extremt dryg och o-gillbar med sitt konstanta gnällande följt av snabbaste varv. Men det var ju för att man valde sända just dessa klipp. Nu är han ju riktigt sympatisk!
Gäller som sagt inte bara produktion, Norris är en liten brat, det är känt sen tidigare .
Oscar visar riktig mognad & varför han är nr 1 i ett stall där båda är nr 1 🫠

Alla som övertog under vsc fick bara en varning.
 
Vilket sömnpiller… Perez tveksam insats som alltid.
Tycker Riccardo fått så många chanser att jag verkligen hoppas det stämmer nu.

Colapinto gör det riktigt bra
Löjligt också att man mer eller mindre öppet tar avsked av RIC, men ingen säger det rakt ut. Men är ju så sporten funkar och inget nytt. Skön snubbe men som du säger har han verkligen fått sina chanser
 
Inte direkt breaking men nåväl.

f1-breaking-daniel-ricciardo-to-leave-rb-the-team-have-v0-x1oyccsqc6rd1.jpeg
 
Inte direkt breaking men nåväl.

f1-breaking-daniel-ricciardo-to-leave-rb-the-team-have-v0-x1oyccsqc6rd1.jpeg
Trist för honom, men inte oväntat. Nu får Lawson än en gång visa vad han går för och gör han bra ifrån sig kan han nog ratta en Red Bull redan nästa år. Perez verkar ju inte få tillbaks självförtroendet. Men samma sak där. Om Perez bara skulle sätta några riktigt bra körningar och resultat, så tror jag att han sitter i en Red Bull nästa år också. I varje fall till att börja med.
 
Äntligen race week! Efter 4v uppehåll så blir det en trippel-header, race i 3 helger - mycket efterlängtat.

Det är 3 sprint kvar på säsongen, första blir nu i helgen, sedan i Brasilien & Qatar.

Lawson sätter sig i AT:n, spännande att se. Helmut Marko rör om i grytan & säger att Norris inte är mentalt stark.


formula-1-the-triple-header-will-take-us-on-a-journey-v0-huu2e5uetnud1.jpeg


pirelli-preview-for-2024-united-states-grand-prix-v0-0zmp4mz2nqud1.jpeg


Tider för USA's GPCOTA nedan.


Fredag, FP1 kl 19:30. Sprint-kval kl 23:30
Lördag, Sprint-race kl 20. Kval kl 00.
Söndag, Grand Prix kl 21.


USA_Circuit
 
Varv 33, Perez på nya däck och Colapinto på 33 varv gamla. Trotts DRS är inte ens Perez nära en omkörning. Vad gör han i F1 ens?
Det är ingen som förstår det, de får ju betala priset med en förmodad 3:e plats i VM för det som tur är. Han lär aldrig få sitta kvar i bilen nästa säsong.
 
Någon som har bättre koll på reglerna kring vad som hände med Norris/Max mer precist.

Jag tolkade det nästan som att de gav Lando 5s för upprepade förseelser med att gå utanför banmarkering snarare än att han körde om utanför.
Anledningen till att jag är osäker är för att Max också var utanför med hela bilen också. Känns ju orimligt att den som försvarar ska få gå utanför men inte den som attackerar.

Men som sagt, jag är inte nämnvärt insatt i reglerna så det är ju mer spekulation från min sida.

Spännande var det i alla fall!
 
Det är ingen som förstår det, de får ju betala priset med en förmodad 3:e plats i VM för det som tur är. Han lär aldrig få sitta kvar i bilen nästa säsong.
Säker på det? Det finns gott om spekulationer kring varför de inte redan gjort sig av med Perez. (Vilket de såklart borde ha gjort) Det kan vara så illa som att de inte har råd att göra sig av med honom. Det är väl ingen större hemlighet att de enorma summor Perez sponsorer har med sig till teamet betalar Verstappens lön.
 
Någon som har bättre koll på reglerna kring vad som hände med Norris/Max mer precist.

Jag tolkade det nästan som att de gav Lando 5s för upprepade förseelser med att gå utanför banmarkering snarare än att han körde om utanför.
Anledningen till att jag är osäker är för att Max också var utanför med hela bilen också. Känns ju orimligt att den som försvarar ska få gå utanför men inte den som attackerar.

Men som sagt, jag är inte nämnvärt insatt i reglerna så det är ju mer spekulation från min sida.

Spännande var det i alla fall!
Norris var bakom vid apex i kurvan och passerade sedan Max utanför banan. Därav bestraffningen. Han kunde sluppit straffet om han lämnat tillbaka placeringen direkt efter.
 
Säker på det? Det finns gott om spekulationer kring varför de inte redan gjort sig av med Perez. (Vilket de såklart borde ha gjort) Det kan vara så illa som att de inte har råd att göra sig av med honom. Det är väl ingen större hemlighet att de enorma summor Perez sponsorer har med sig till teamet betalar Verstappens lön.
Well, de går ju miste om en skaplig säck med pengar med att komma 3:a (förmodligen) i år. Vet inte vad Perez har med sig ekonomiskt men det vore fan tragiskt om han får köra nästa år med.
 
Well, de går ju miste om en skaplig säck med pengar med att komma 3:a (förmodligen) i år. Vet inte vad Perez har med sig ekonomiskt men det vore fan tragiskt om han får köra nästa år med.
Perez pengar kan nog kompensera för det. Förarmästerskapet ses nog som det viktigaste för Red Bull.

Samtidigt så finns det såklart en gräns för hur kass Perez kan vara. Att han fick bli kvar efter sommaren berodde väl mest på att det nu kommer en radda lopp där han brukar prestera hyggligt, samtidigt som de inte har nån reserv som de tror mer på.
 
Perez pengar kan nog kompensera för det. Förarmästerskapet ses nog som det viktigaste för Red Bull.

Samtidigt så finns det såklart en gräns för hur kass Perez kan vara. Att han fick bli kvar efter sommaren berodde väl mest på att det nu kommer en radda lopp där han brukar prestera hyggligt, samtidigt som de inte har nån reserv som de tror mer på.
Jo men då betalar ju inte det Max lön längre med sina pengar han tar med sig som det varit förut. Det används som kompensation för han gör så de kommer 3:a i VM.

Förar VM är säkert prio, men det är svårare att vinna det när man aldrig kan få hjälp av bil nr 2 som det är nu. Nästa säsong lär nog Max behöva lite hjälp för att klara av det.
 
Senast ändrad:
Härligt med en röd dubbel! 🇮🇹
Dom lär vara fortsatt konkurrenskraftiga i Mexiko & Brasilien. 🤞
Tyvärr så blir man återigen besviken på FIA.. men men.
 
Norris var bakom vid apex i kurvan och passerade sedan Max utanför banan. Därav bestraffningen. Han kunde sluppit straffet om han lämnat tillbaka placeringen direkt efter.
Man får alltså försvara utanför banan?
Max är ju före men kan inte hålla bilen innanför vilket han också tjänar på.

Det är det jag inte fattar. Att en får vara utanför och troligtvis dra fördel i försvar men inte den attackerande som är bakom.
 
Race week!

Knappt så man hunnit återhämta sig, men är det dags så är det. Tackar ödmjukast för påminnelsen @jerka2.0, var ju tvungen att se om ni är med i matchen.. :)


Lawson sägs hota Perez säte, ryktas om att Colapinto är intressant för Vcarb.

Nya däck ska testas under FP.

Max lär köra till Max, mtp hans historik här.

f1-multiple-grand-prix-winners-in-mexico-v0-ygarirzujkwd1.jpeg


Williams kör ett speciellt livery.

williams-special-livery-leak-v0-olnljcnhylwd1.jpeg



1920_20-mx24-preview-en


Tider för Mexico's GP.

Fredag
, FP1 kl 20:30. FP2 kl 00.
Lördag, FP3 kl 19:30. Kval kl 23.
Söndag, Grand Prix kl 21.

Mexico_Circuit
 
Två intressanta inlägg jag hittade på Reddit, gällande reglementet och som ändrats tack vare både Max & Lewis. Lite kul läsning.

Regeländringar sedan 2016, tack vare Max.

1. Minimum Age Requirement for F1 Super Licence

Race: -

Incident: Max Verstappen was signed by Toro Rosso for the 2015 season at just 16 years old, making his F1 debut at 17 years and 166 days—the youngest driver in Formula 1 history.

Rule Change: The FIA introduced new Super Licence requirements effective from the 2016 season. Drivers must be at least 18 years old to be eligible, have accumulated at least 40 points over the previous three seasons in specified lower categories, and have completed a minimum number of kilometers in testing, along with holding a valid road driver's licence.

2. The "Verstappen Rule" – Moving Under Braking

Race: 2016 Japanese Grand Prix

Incident: Verstappen aggressively defended against Lewis Hamilton by moving under braking into the chicane, forcing Hamilton to take evasive action.

Rule Change: The FIA prohibited drivers from changing direction under braking in a way that could cause an avoidable collision. Drivers must not move unpredictably or change direction under braking when defending, and must leave at least one car's width between their own car and the edge of the track when defending.

3. Expansion of the "Verstappen Rule" – Dangerous Defensive Maneuvers

Race: 2016 Belgian Grand Prix

Incident: Verstappen made aggressive defensive moves against Kimi Räikkönen, including moving under braking and weaving on straights, leading to safety concerns.

Rule Change: The FIA expanded the rule to penalize any dangerous defensive maneuvers. Drivers are not allowed to make more than one change of direction to defend a position. Any movement that impedes another driver in a dangerous manner is prohibited, and stewards were given increased authority to penalize unsportsmanlike conduct.

4. Use of Alternate Lines and Track Limits

Race: 2017 United States Grand Prix

Incident: Verstappen overtook Kimi Räikkönen for third place on the final lap by going off-track and cutting inside the track limits at Turn 17.

Rule Clarification: The FIA provided clarifying definitions of track limits and enforced consistent penalties. The track is defined by the white lines; drivers must keep at least one wheel within these lines at all times. Overtaking or gaining a lasting advantage by leaving the track is prohibited. Stewards were instructed to apply penalties uniformly for track limit violations.

5. Driver Conduct and Physical Altercations

Race: 2018 Brazilian Grand Prix

Incident: After a collision with Esteban Ocon, Verstappen confronted and physically pushed Ocon multiple times in the FIA weigh-in area.

Rule Change: The FIA strengthened regulations against unsportsmanlike conduct off the track. Drivers must conduct themselves professionally and with respect. Physical altercations can result in penalties such as community service, fines, or suspension, emphasizing the importance of maintaining the sport's integrity.

6. Formation Lap Overtaking Clarification

Race: 2021 Emilia Romagna Grand Prix

Incident: Verstappen overtook Lewis Hamilton during the formation lap before the race start.

Rule Clarification: The FIA clarified rules regarding formation lap conduct. Drivers must maintain their grid positions during the formation lap unless a car is delayed leaving the grid. Overtaking is only permitted if a car is delayed and others cannot avoid passing it without unduly delaying the remainder of the field. Procedures were clarified to ensure all drivers understand acceptable behavior before the race start.

7. Clarification on Forcing a Driver Off-Track

Race: 2021 Brazilian Grand Prix

Incident: Verstappen defended his position by pushing Lewis Hamilton wide at Turn 4, causing both cars to leave the track.

Rule Clarification: The FIA issued clearer guidelines on overtaking and defending. If an overtaking car is significantly alongside, the defending driver must leave at least one car's width of space. Drivers must not deliberately force another driver off the track. Detailed criteria were provided for stewards to assess incidents consistently.

8. Technical Regulations on Rear Wings and Parc Fermé

Race: 2021 Brazilian Grand Prix

Incident: After qualifying, Verstappen touched and inspected Hamilton's rear wing in parc fermé conditions.

Rule Clarification: The FIA reinforced rules regarding parc fermé conditions. Drivers and team personnel are prohibited from touching or examining rival cars during parc fermé. Strict penalties, including fines and sporting penalties, can be applied for violations. Security measures were enhanced, with increased monitoring and enforcement.

9. Double Yellow Flag Compliance

Race: 2021 Qatar Grand Prix

Incident: Verstappen failed to sufficiently slow down for double-waved yellow flags during qualifying.

Rule Clarification: The FIA reinforced the importance of yellow flag compliance. Stricter penalties were introduced for Verstappen's failing to respect yellow flags.

10. Brake Testing and Sudden Deceleration

Race: 2021 Saudi Arabian Grand Prix

Incident: Verstappen braked suddenly in front of Hamilton while attempting to let him pass, leading to a collision.

Rule Clarification: The FIA reinforced rules against dangerous driving behaviors. Sudden deceleration or "brake testing" that endangers other drivers is strictly prohibited. Procedures for safely yielding positions were clarified, including proper communication protocols between teams and race control. Stricter penalties were introduced to deter such actions.

11. Restrictions on Post-Race Celebrations and dangerous driving over the Finish Line

(edit - suggested by u/SomewhereAlarmed9985)

Race: 2021 Styrian Grand Prix

Incident: Verstappen slowed down and performed burnouts or drifted over the finish line to celebrate his victory, which was deemed potentially dangerous.

Rule Clarification: The FIA reinforced regulations prohibiting dangerous driving after the chequered flag, including burnouts and drifting over the finish line. Drivers are required to proceed safely to parc fermé after finishing the race. Post-race celebrations must not endanger other drivers, marshals, or spectators.

12. Safety Car Restart Procedure Change

Race: 2021 Abu Dhabi Grand Prix

Incident: Verstappen often drew alongside the car ahead during safety car restarts, notably during the controversial 2021 Abu Dhabi Grand Prix where he pulled alongside Lewis Hamilton before the restart.

Rule Change: The FIA updated the safety car restart procedures: Drivers must remain in a single line without overlapping until the race resumes. Overtaking or drawing alongside another car before crossing the start/finish line after the safety car has pulled into the pits is prohibited. Drivers cannot gain an advantage by positioning themselves alongside the car ahead during a restart.

13. Clarification of Pitlane Exit Rules

Race: 2023 Monaco Grand Prix

Incident: During the race, Max Verstappen appeared to cross the pit exit line when rejoining the track, leading to controversy over whether he violated the rules.

Rule Clarification: The FIA tweaked the pitlane exit rules to clarify that drivers must not cross any part of their car over the pit exit line when rejoining the track. The updated rule specifies that touching or crossing the line with any part of the car constitutes a violation.


Regeländringar sedan 2007, tack vare Lewis.

1. Gaining an Advantage Off-Track Clarification

Race: 2008 Belgian Grand Prix

Incident: Hamilton cut the chicane while battling Kimi Räikkönen, allowing him to overtake. He let Räikkönen back past but immediately overtook him again at the next corner.

Rule Clarification: The FIA clarified that if a driver gains an advantage by leaving the track, they must not only give back the position but also ensure they do not retain any lasting advantage. Immediate re-overtaking or benefiting from a better position due to going off-track is prohibited. This clarification aimed to ensure fairness in racing duels.

2. Emphasis on Honesty with Officials

Race: 2009 Australian Grand Prix

Incident: Hamilton and his McLaren team were found to have provided misleading information to the stewards regarding an incident under the safety car involving Jarno Trulli. Initially, Hamilton told the stewards he did not deliberately let Trulli pass, leading to Trulli's penalty. Later, radio transmissions revealed that Hamilton had been instructed to let Trulli pass.

Rule Clarification: The FIA reinforced the requirement for absolute honesty in all communications with the stewards. Providing misleading information resulted in more severe penalties, including disqualification.

3. Ban on Excessive Weaving to Defend Position

Race: 2010 Malaysian Grand Prix

Incident: Hamilton weaved multiple times on the straight to break the tow from Vitaly Petrov, who was attempting to overtake. This was deemed dangerous and unsportsmanlike.

Rule Change: The FIA expanded the rules on defensive driving, stating that drivers are allowed only one move to defend their position per straight and prohibiting excessive weaving to impede another car. This was introduced to enhance safety and ensure fair competition during overtaking maneuvers.


5. Reinforcement of Pit Entry and Exit Regulations

Race: 2018 German Grand Prix

Incident: Hamilton aborted a pit stop entry by cutting across the grass to rejoin the track, crossing the pit entry line, which was against the rules.

Rule Clarification: The FIA reinforced existing rules prohibiting crossing the pit entry and exit lines, emphasizing safety concerns. Drivers must commit to the pit entry once they cross the commitment line and cannot rejoin the track. This clarification ensured consistent enforcement of pit lane regulations.

6. Podium Attire Regulations and Political Messaging

Race: 2020 Tuscan Grand Prix

Incident: Hamilton wore a T-shirt on the podium that read "Arrest the cops who killed Breonna Taylor," highlighting social justice issues.

Rule Change: The FIA updated podium and pre-race regulations to prohibit drivers from wearing clothing with political or personal statements during official activities. Drivers must wear their race suits fully zipped up during podium ceremonies and official interviews. The aim was to maintain political neutrality during official events.

7. Jewelry Ban Enforcement

Race: 2022 Miami Grand Prix

Incident: Hamilton wore jewelry, including piercings and necklaces, while driving, despite existing regulations prohibiting jewelry for safety reasons.

Rule Enforcement: The FIA decided to strictly enforce the existing ban on wearing jewelry during competition, requiring drivers to remove all jewelry before sessions. This emphasized safety concerns, as jewelry can hinder medical procedures or pose additional risks during accidents.

8. External Assistance Rule Change

Race: 2007 European Grand Prix

Incident: During the race, Lewis Hamilton crashed and required assistance to be lifted back onto the track using a tractor.

Rule Change: Following this incident, the FIA changed the rules regarding external assistance during races. Drivers are prohibited from receiving outside help (such as tractors or other vehicles) to get back onto the track after a crash. Any external assistance provided during a race would result in penalties, emphasizing that drivers must recover on their own or with help from their team within the pit lane.
 
Skönt att det är fler än jag som är otåliga på att få helgens hålltider.
Har varit inne och kikat flera gånger men ville inte vara den som tjatade 😂

Blir en riktigt spännande avslutning på säsongen nu nästan oavsett vilket team man håller på. 🏎️
 
Tillbaka
Topp