• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Hawk100

Rolex
Hoppas bara att snacket om minskade budgetar så småningom kan ge lite jämnare startfält. Det är tyvärr på tok för få riktigt spännande lopp på en säsong tycker jag.....
Det känns nästan mer spännande hur ”förarkombinationerna ska kriga mot varandra” internt än hur kampen om VM-titeln ska sluta!!!
(Sorry, nu är jag lite väl gnällig...)
 

Mankebank

Cartier
- Vettel lämnar Ferrari efter årets säsong. Oklar framtid.
Om vi antar att varken Mercedes eller Red Bull är intresserade är Renault den enda ens avlägset möjliga platsen för Vettel men vad kan han hoppas uppnå där? Pensionering, möjligen med någon trevlig roll hos Ferrari är mitt tips. Och varför inte lite andra serier?

Personligen tycker jag att det är enormt kul att Sainz får chansen att visa vad han går för. Han är både snabb och smart i bilen, och kan i mina ögon vara jämn med Leclerc, förutsatt att han får rätt support från Ferrari.
Ferrari visade 2019 att tiderna när en av förarna får allt stöd är förbi, åtminstone för tillfället, och Sainz kommer säkert vinna lopp. Jag tror ändå att han blir Ferraris motsvarighet till Bottas, en stabil poängplockare som håller sig framme när stjärnan av någon anledning inte lyckas. Men det var förstås planen för Leclerc 2019 också.

Sen kommer ju den stora frågan: Vem tar den lediga platsen i Renault? I skrivande stund är det starka rykten om Alonso, och han spär på dessa rykten genom att twittra flitigt om och till Renaults F1-stall, som också verkar spela boll. Vad tror ni?
Jag hoppas de väljer vem som helst utom Alonso men för ett stall som måste maximera publicitet och resultat så snabbt som möjligt för att inte bli avvecklade är det givetvis ett logiskt val att kontraktera sin egen världsmästare. Hülkenberg borde också ligga skapligt till, han kan bilen och stallet och är säkert intresserad av chansen att slippa hålla rekordet för flest starter utan en pallplats.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Om vi antar att varken Mercedes eller Red Bull är intresserade är Renault den enda ens avlägset möjliga platsen för Vettel men vad kan han hoppas uppnå där? Pensionering, möjligen med någon trevlig roll hos Ferrari är mitt tips. Och varför inte lite andra serier?


Ferrari visade 2019 att tiderna när en av förarna får allt stöd är förbi, åtminstone för tillfället, och Sainz kommer säkert vinna lopp. Jag tror ändå att han blir Ferraris motsvarighet till Bottas, en stabil poängplockare som håller sig framme när stjärnan av någon anledning inte lyckas. Men det var förstås planen för Leclerc 2019 också.


Jag hoppas de väljer vem som helst utom Alonso men för ett stall som måste maximera publicitet och resultat så snabbt som möjligt för att inte bli avvecklade är det givetvis ett logiskt val att kontraktera sin egen världsmästare. Hülkenberg borde också ligga skapligt till, han kan bilen och stallet och är säkert intresserad av chansen att slippa hålla rekordet för flest starter utan en pallplats.
Intressant med balansen i Ferrari nästa år. Som du skriver så var det nog tänkt att Leclerc skulle vara andraförare förra säsongen men av olika anledningar så blev det inte så. I Mercedes är det tydlig hierarki och i Red Bull också efter Ricciardo stack. Tycker det är osäkert I Ferrari när Sainz kommer. Sen kanske jag är ensam om att tycka att Lerclerc verkar sjukt osympatisk.
 

Mankebank

Cartier
Intressant med balansen i Ferrari nästa år. Som du skriver så var det nog tänkt att Leclerc skulle vara andraförare förra säsongen men av olika anledningar så blev det inte så. I Mercedes är det tydlig hierarki och i Red Bull också efter Ricciardo stack. Tycker det är osäkert I Ferrari när Sainz kommer. Sen kanske jag är ensam om att tycka att Lerclerc verkar sjukt osympatisk.
Det var som sagt säkert tänkt att Leclerc skulle vara på tillväxt och en stabil poängplockare när Vettel misslyckades, men till skillnad från Schumachers stallkamrater i Ferrari och till exempel Ronnie Peterson i Lotus 1978 hade ingen av förarna kontrakt som förbjöd dem att konkurrera. Förhoppningsvis är den tiden förbi också i Ferrari.

Lite OT: För mig sänker favoriseringen i kontrakten klart värdet av Schumachers många titlar (och Andrettis titel). Hamilton har vunnit sina WDC-titlar i ärlig konkurrens med förare som haft samma förutsättningar.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Om vi antar att varken Mercedes eller Red Bull är intresserade är Renault den enda ens avlägset möjliga platsen för Vettel men vad kan han hoppas uppnå där? Pensionering, möjligen med någon trevlig roll hos Ferrari är mitt tips. Och varför inte lite andra serier?

Ferrari visade 2019 att tiderna när en av förarna får allt stöd är förbi, åtminstone för tillfället, och Sainz kommer säkert vinna lopp. Jag tror ändå att han blir Ferraris motsvarighet till Bottas, en stabil poängplockare som håller sig framme när stjärnan av någon anledning inte lyckas. Men det var förstås planen för Leclerc 2019 också.

Jag hoppas de väljer vem som helst utom Alonso men för ett stall som måste maximera publicitet och resultat så snabbt som möjligt för att inte bli avvecklade är det givetvis ett logiskt val att kontraktera sin egen världsmästare. Hülkenberg borde också ligga skapligt till, han kan bilen och stallet och är säkert intresserad av chansen att slippa hålla rekordet för flest starter utan en pallplats.
Tanken med inlägget var att öppna för diskussion. Jag är helt enig på alla punkter. Tror inte att Vettel är så intresserad av en B-teamskarriär likt Kimi. Känns inte omöjligt att han provar t.ex. Le Mans.

Även om jag gillar Alonso och värderar honom högt så hade jag hellre sett en yngre förmåga få chansen. Att bygga upp en yngre förare inom teamet som kan vara delaktig i utveckling av bilen och bli central i deras satsning känns logiskt. Precis som du säger är det ju dock inte säkert att teamet ens finns om fem år, eller ens nästa år med tanke på hur dåligt det går för fordonsbranschen i dagens situation. Dessutom går avtalen mellan teamen och F1 ut i slutet av året om jag minns rätt, vilket ger Renault en smidig utväg om de vill kapa utgifter.

Angående vem som tar platsen så hade det känts roligare att plocka in någon ur F2-paddocken än Hulk. I min åsikt var han den minst intressanta F1-föraren att följa de senaste åren. Varför inte Lundgaard liksom?
 

F32

Panerai
2-Faktor
Det var som sagt säkert tänkt att Leclerc skulle vara på tillväxt och en stabil poängplockare när Vettel misslyckades, men till skillnad från Schumachers stallkamrater i Ferrari och till exempel Ronnie Peterson i Lotus 1978 hade ingen av förarna kontrakt som förbjöd dem att konkurrera. Förhoppningsvis är den tiden förbi också i Ferrari.

Lite OT: För mig sänker favoriseringen i kontrakten klart värdet av Schumachers många titlar (och Andrettis titel). Hamilton har vunnit sina WDC-titlar i ärlig konkurrens med förare som haft samma förutsättningar.
Lite kluven kring det där, gillar mer lagsport än individuela sporter så i den bemärkelsen skulle jag säga att jag inte har något emot 1:a och 2:a förare. Sen går det till överdrift när de skickar ut "2:a föraren" för att köra på en konkurent till "1:a föraren" och åt andra hållet när man tittar på Grosjean och Magnussen.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Tanken med inlägget var att öppna för diskussion. Jag är helt enig på alla punkter. Tror inte att Vettel är så intresserad av en B-teamskarriär likt Kimi. Känns inte omöjligt att han provar t.ex. Le Mans.

Även om jag gillar Alonso och värderar honom högt så hade jag hellre sett en yngre förmåga få chansen. Att bygga upp en yngre förare inom teamet som kan vara delaktig i utveckling av bilen och bli central i deras satsning känns logiskt. Precis som du säger är det ju dock inte säkert att teamet ens finns om fem år, eller ens nästa år med tanke på hur dåligt det går för fordonsbranschen i dagens situation. Dessutom går avtalen mellan teamen och F1 ut i slutet av året om jag minns rätt, vilket ger Renault en smidig utväg om de vill kapa utgifter.

Angående vem som tar platsen så hade det känts roligare att plocka in någon ur F2-paddocken än Hulk. I min åsikt var han den minst intressanta F1-föraren att följa de senaste åren. Varför inte Lundgaard liksom?
För en oinsatt, finns det något spännande namn i F2 som är påväg upp?
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Jag ska givetvis titta på loppet imorgon. Blir riktigt kul att se hur det utspelar sig från plats 4-10 utifrån hur kvalet gick.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Imponerande fart på Norris idag. Även om man hade på känn att Ferrari var svaga så hade jag inte trott att de skulle vara så pass långsamma. Mercedes lär väl vinna men det blir spännande att se om Mclaren och Racing Point kan utmana där bakom.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Så var säsongen över innan den ens börjat. Tråkigt, även om respekten till Mercedes är stor som gör det år efter år.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vid 20 års ålder, en vanlig debutålder i F1, har han lyckats bli tolva i F2 trots massiv Ferraribackning. Tolfteplatsen kom dessutom i det stall där likaledes Ferraristödde Leclerc vann serien vid samma ålder ett par år tidigare.
Ja det imponerar inte, men ändå intressant att följa.

Ska man titta på talanger så blir det kul att se Ticktum försöka få fart på karriären igen. Illot och Ghiotto är också bra.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vid 20 års ålder, en vanlig debutålder i F1, har han lyckats bli tolva i F2 trots massiv Ferraribackning. Tolfteplatsen kom dessutom i det stall där likaledes Ferraristödde Leclerc vann serien vid samma ålder ett par år tidigare.

’Spännande’ och ’kompetent’ är iof inte nödvändigtvis samma sak. :)

Speciellt inte i en medie-cirkus som F1. Har ju visat sig gång på gång.
 

humlegarden

Cartier
Sjukt surt med Max. Hade börjat bra och hade blivit intressant att se utvecklingen med hans Medium kontra Bottas och övrigas soft. Sjukt svalt race nu med två Mercedes i topp.....
 

humlegarden

Cartier
Händelserikt race minst sagt. Kul för Bottas!
Otroligt tråkigt resultat för Red Bull och helt rätt att Lewis blir straffad.
Leclerc visar återigen att han är den klart bättre föraren i Ferrari.
Kan bli en spännande säsong helt klart!
 
Händelserikt race och otroligt tråkigt med Albon, igen! Känns inte som att Hamilton anammat Vettel's aggressivare stil. Ser fram emot nästa race iaf, förhoppningsvis utan strul från F1TV!
 
Topp