• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Racinggudarna hade egna viljor idag. Rättvist? Kanske inte men bra för sporten att få olika vinnare.

Gällande beslutet på slutet förstår jag det som att tävlingsledaren bestämmer vad som ska ske enligt reglerna?
 
Enligt artikel 48.12 i regelboken (som ingen bryr sig om) skulle säkerhetsbilen vara kvar på banan till slutet av varv 58 och Lewis hade nog rätteligen vunnit.

Gissar på att inget kommer ändras i mästerskapet men blir nog en domstolsprocess av det hela.

739716F5-7194-4C72-8477-D48CF518E524.jpeg
 
Jag blir rent ut sagt så j*vla besviken på det här. Inför dagens race var jag riktigt likgiltig med idén att båda kan vinna och det blir bra oavsett vem, BARA det inte handlar om ett domslut.

Och vad får vi, troligtvis ett av de mest kontroversiella domslut jag någonsin sett och jag har över 20 år som insatt i sporten bakom mig.

Jag tycker 110% Ham förtjänade att vinna idag, han var den bättre föraren och det som avgjorde känns mer som att de tittade på vad som leder till mest pengar för sporten än något annat. Det fanns absolut ingenting Mercedes kunde göra för att stoppa det heller, hade de pittat under gulflagg hade inte RB gjort det och då hade det troligtvis också varit förlorat för de KAN inte räkna med en gulflagg (Jag tittar på dig Red Bull). För att inte nämna att det som skedde under sista varvet troligen bryter mot hur man får och inte får köra om varvade bilar.

Kortfattat, jag är riktigt ledsen över vad F1 har blivit de senaste åren. Det tar tyvärr bort all fokus från de fantastiska förarna och riktar mer och mer fokus på allt runtomkring.
 
Enligt artikel 48.12 i regelboken (som ingen bryr sig om) skulle säkerhetsbilen vara kvar på banan till slutet av varv 58 och Lewis hade nog rätteligen vunnit.

Gissar på att inget kommer ändras i mästerskapet men blir nog en domstolsprocess av det hela.

739716F5-7194-4C72-8477-D48CF518E524.jpeg
Är väl inget nytt att domarna frångår regelboken. Det såg vi redan på första varvet och ett flertal tidigare gånger under säsongen
 
Jag blir rent ut sagt så j*vla besviken på det här. Inför dagens race var jag riktigt likgiltig med idén att båda kan vinna och det blir bra oavsett vem, BARA det inte handlar om ett domslut.

Och vad får vi, troligtvis ett av de mest kontroversiella domslut jag någonsin sett och jag har över 20 år som insatt i sporten bakom mig.

Jag tycker 110% Ham förtjänade att vinna idag, han var den bättre föraren och det som avgjorde känns mer som att de tittade på vad som leder till mest pengar för sporten än något annat. Det fanns absolut ingenting Mercedes kunde göra för att stoppa det heller, hade de pittat under gulflagg hade inte RB gjort det och då hade det troligtvis också varit förlorat för de KAN inte räkna med en gulflagg (Jag tittar på dig Red Bull). För att inte nämna att det som skedde under sista varvet troligen bryter mot hur man får och inte får köra om varvade bilar.

Kortfattat, jag är riktigt ledsen över vad F1 har blivit de senaste åren. Det tar tyvärr bort all fokus från de fantastiska förarna och riktar mer och mer fokus på allt runtomkring.
Red Bull har haft otur hela säsongen och för första gången på länge vände det. Tänk på att VER blivit avkörd en gång, fått punktering och smällt vid en klar ledning, blivit påkörd av Bottas. Ändå är han med på slutet och RB har turen med säkerhetsbilen.
 
Red Bull har haft otur hela säsongen och för första gången på länge vände det. Tänk på att VER blivit avkörd en gång, fått punktering och smällt vid en klar ledning, blivit påkörd av Bottas. Ändå är han med på slutet och RB har turen med säkerhetsbilen.
Absolut, Man kan diskutera vem som haft mest otur under säsongen etc. men om man bara tittar till hur stor del domsluten styrt säsongen blir jag riktigt besviken och ur mina ögon förstör det F1 totalt!
 
Absolut, Man kan diskutera vem som haft mest otur under säsongen etc. men om man bara tittar till hur stor del domsluten styrt säsongen blir jag riktigt besviken och ur mina ögon förstör det F1 totalt!
Problemen är att det inte är svarta-vita regler och domarna är inte konsekventa.
 
Wow vilket race!!! Den där avlutningen kunde man nog inte ens ha drömt upp. Inför sista varvet så hade jag en puls på 180, det var helt ofattbart och jag är glad att racet avslutades utan säkerhetsbil. Mercedes kan ju klaga allt de vill men i slutändan så var de väldigt konservativa och de tog inte chansen att gå i depå eller försöka sig på en två-stoppare när väl Ver gick in för att byta till hard igen. Det hade kanske kunnat avgöra racet men istället så verkade de bara hoppas på att det inte kommer komma en säkerhetsbil och det känns oerhört naivt.

Att inte Hamilton fick ge tillbaka platsen är helt sjukt.. Ver låg framför honom och han höll racinglinjen, redan där så trodde man ju att det var över men skönt att Max till slut fick lite tur.
Checo Perez, vilken insats han gör och att han lyckas hålla undan Hamilton på soft-däck som var totalslut är nog racets största bedrift.

Jag lider lite med Hamilton måste jag säga, han gör det sjukt bra och det måste kännas slopet att tappa det på slutet sådär.

Om man ska sammanfatta säsongen så måste jag ändå säga att Verstappen är en värdigare vinnare än Ham. Det känns som att många här glömmer Hamiltons påkörning i Silverstone och Bottas galna påkörning i Ungern. Hade det inte skett så hade Verstappen vunnit VM för flera veckor sedan.

Edit: Måste bara kommentera en sak till. Jag är så otroligt glad att Toto Wolff förlorar. Finns det någon som är mer osportslig? Han säger alltså till Masi att de inte ska ta ut en säkerhetsbil. Han struntar i förarnas säkerhet och försöker påverka domarna för egna egoistiska motiv. Han minns inte vad som hände med Bianchi när race control valde att inte ta ut säkerhetsbil?? Det är så respektlöst och lågt gjort. Att han sedan är på radion och klagar på allt annat är ju inte heller vidare sportsligt men just med säkerhetsbilen, herregud vad pinsamt gjort.
 
Grattis till Max! Ska bli intressant att se hur det blir med alla protester. Framför allt iom att Max åkte med nosen en bit framför Lewis bakom safety car. Redbull kommer nog att vilja debattera lite mer om att Lewis inte behövde ge tillbaka P1 efter Max omkörning i början också.
 
.... Mercedes kan ju klaga allt de vill men i slutändan så var de väldigt konservativa och de tog inte chansen att gå i depå eller försöka sig på en två-stoppare när väl Ver gick in för att byta till hard igen. Det hade kanske kunnat avgöra racet men istället så verkade de bara hoppas på att det inte kommer komma en säkerhetsbil och det känns oerhört naivt.
Riktigt så fungerar det inte. Hade Ham gått i depå hade de förlorat förstaplatsen till Ver och då hade Mercedes varit teamet som ligger bakom och "håller timmarna för ett mirakel". Sporten går inte ut på att hoppas på en säkerhetsbil.
 
Riktigt så fungerar det inte. Hade Ham gått i depå hade de förlorat förstaplatsen till Ver och då hade Mercedes varit teamet som ligger bakom och "håller timmarna för ett mirakel". Sporten går inte ut på att hoppas på en säkerhetsbil.
Jag syftar på när Max gick i depå för andra gången, då kunde de ha gjort en overcut och bytt däck på Hamilton igen. Han hade inte haft helt fräscha däck inför säkerhetsbilen men han hade iaf kanske haft halvfräscha hårda däck istället för 40+ varv gamla däck.
 
Är väl inget nytt att domarna frångår regelboken. Det såg vi redan på första varvet och ett flertal tidigare gånger under säsongen
Hamilton ligger i barriären om han svänger in. Dvs andra gången på back2back race ligger Hamilton i barriären. Båda gånger kör Verstappen full broms. Jämfört med Silverstone där Hamilton ligger jämnsides utan att ha behövt vara sen på bromsen. Stor skillnad.
 
Hamilton ligger i barriären om han svänger in. Dvs andra gången på back2back race ligger Hamilton i barriären. Båda gånger kör Verstappen full broms. Jämfört med Silverstone där Hamilton ligger jämnsides utan att ha behövt vara sen på bromsen. Stor skillnad.
Tror du citerade fel. Alternativt saknar du kompetensen att framföra din åsikt i skrift för jag förstår inte vad du vill få sagt.

Edit: menar inget illa, förstår inte vad du syftar på. Pratar du om incidenten på första varvet (som du citerade) skulle Hamilton smällt med Verstappen om han svänger in. När skulle han träffa barriären menar du??
 
Senast ändrad:
Hamilton ligger i barriären om han svänger in. Dvs andra gången på back2back race ligger Hamilton i barriären. Båda gånger kör Verstappen full broms. Jämfört med Silverstone där Hamilton ligger jämnsides utan att ha behövt vara sen på bromsen. Stor skillnad.
Ligger Hamilton jämnsides när de kör ihop på Silverstone? Är du rolig eller?
 
Tror du citerade fel. Alternativt saknar du kompetensen att framföra din åsikt i skrift för jag förstår inte vad du vill få sagt.

Edit: menar inget illa, förstår inte vad du syftar på. Pratar vi om incidenten på första varvet smäller Ham med Ver om han svänger in. När skulle han träffa barriären??
På första varvet hade Verstappen smällt rakt in i sidan på Hamilton om Hamilton hade kört normalt. Hamilton hade fått en flygtur, kanske även legat upp och ned. Hade det gått lite fortare likt Jeddah hade han suttit i barriären.

Ligger Hamilton jämnsides när de kör ihop på Silverstone? Är du rolig eller?
Ja om han hade kört som Verstappen, gasa på och köra sen inbromsning och missa linjerna på banan.
 
Tillbaka
Topp