• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Fast enligt Marcus så körde dom inte alls med lite bränsle och mjuka däck utan mer typ vanliga tester. Var mest andra team och media som påstog att dom laddade på dundervarv med lite bränsle osv.

Jag tror Sauber kommer plocka poäng i år och hoppas Marcus visar framfötterna. Magiskt förra året i Monaco.....

Fast nu är det ju ett faktum att Marcus körde med softs och Nasr körde med supersofts när han körde sin bästa tid. Vad som är "lite bränsle" är ju en tolkningsfråga men bränsle för 15 varv är inte supermkt. Sen försöker jag inte vara negativ, jag hoppas verkligen att det går bra för Sauber/Marcus i år. Oavsett vad deras set up var så ser det ändå bra ut för Sauber initialt och det är väldigt glädjande.

Fast nu är det ju ett faktum att Marcus körde med softs och Nasr körde med supersofts när han körde sin bästa tid. Vad som är "lite bränsle" är ju en tolkningsfråga men bränsle för 15 varv är inte supermkt. Sen försöker jag inte vara negativ, jag hoppas verkligen att det går bra för Sauber/Marcus i år. Oavsett vad deras set up var så ser det ändå bra ut för Sauber initialt och det är väldigt glädjande.

15 varv bensin är ganska mycket. Vet inte hur många liter/varv dom drar. Kan dom dra 5 liter/varv? 10 extraliter är i så fall 50 kg. Ingen kvalkörningslast åtminstone.

Intressant att Nasr körde supersofts. Trodde han och Marcus var på samma däckstyp.

15 varv bensin är ganska mycket. Vet inte hur många liter/varv dom drar. Kan dom dra 5 liter/varv? 10 extraliter är i så fall 50 kg. Ingen kvalkörningslast åtminstone.

Intressant att Nasr körde supersofts. Trodde han och Marcus var på samma däckstyp.

Max bränsle de kan ta är ju 100kg, Banan i Jerez är 4,2 km lång, jämförelsevis så är ju banan i Barcelona 4,6 km lång. Där kör de 66 varv i ett grand prix. Om de ska klara av att kör 66 varv på max 100kg bränsle så får de förbränna max ungefär 1.5 kg per varv.

Med största sannolikhet så klarar de sig på mindre bränsle än så men även om vi räknar högt så är 10 varvs bränsle ungefär 15 kg extra. 10 kg extra brukar resultera i ungefär 0.3 - 0.4 sekunder extra på random bana. På en så pass kort bana som Jerez skulle jag tro att 15 kg resulterar i ungefär 0.5 sekunder extra. Summa summarum så blir inte skillnaden ytterst stor även med bränsle för 15 varv.

Dock ska man komma ihåg att Sauber hade avsevärt bättre varvtider än deras närmsta konkurrenter vilket ändå är väldigt positivt.

Ja enligt Autosport.com så körde han med SS. Iaf enligt deras liveupdate på testerna.

Max bränsle de kan ta är ju 100kg, Banan i Jerez är 4,2 km lång, jämförelsevis så är ju banan i Barcelona 4,6 km lång. Där kör de 66 varv i ett grand prix. Om de ska klara av att kör 66 varv på max 100kg bränsle så får de förbränna max ungefär 1.5 kg per varv.

Med största sannolikhet så klarar de sig på mindre bränsle än så men även om vi räknar högt så är 10 varvs bränsle ungefär 15 kg extra. 10 kg extra brukar resultera i ungefär 0.3 - 0.4 sekunder extra på random bana. På en så pass kort bana som Jerez skulle jag tro att 15 kg resulterar i ungefär 0.5 sekunder extra. Summa summarum så blir inte skillnaden ytterst stor även med bränsle för 15 varv.

Dock ska man komma ihåg att Sauber hade avsevärt bättre varvtider än deras närmsta konkurrenter vilket ändå är väldigt positivt.

Ja enligt Autosport.com så körde han med SS. Iaf enligt deras liveupdate på testerna.

Bra analys! Knappt en vecka till nästa tester. Blir intressant att följa. Jag är lite orolig att Sauber har byggt en för "basic" bil som visar sig funka helt ok direkt men som inte har så mycket utvecklingspotential som en del mer avancerade bilar.

Det verkar som Force India kör med sin 2014 bil på Barcelonatestet.

Bra analys! Knappt en vecka till nästa tester. Blir intressant att följa. Jag är lite orolig att Sauber har byggt en för "basic" bil som visar sig funka helt ok direkt men som inte har så mycket utvecklingspotential som en del mer avancerade bilar.

Det verkar som Force India kör med sin 2014 bil på Barcelonatestet.
Allt handlar ju om pengarna. Utvecklingsbudgeten hos Sauber går inte att jämföra med den som Mercedes har. Därför vill team som Sauber ha en bil som fungerar helt okej direkt, och på det sättet kunna jobba på uppdateringar till Europa.

Ja ha, var har vi alla F1-fans på Klocksnack?:)

Ericsson och Naser startar knackigt, långt efter sina tider i träning 3, en klar besvikelse.

Skönt att säsongen är igång dock.

/gustav

Fler än jag som är uppe och följer premiären?
Vi får hoppas att Marcus fått ordning på inställningarna så det inte ser lika illa ut som i kvalet.

Fler än jag som är uppe och följer premiären?
Vi får hoppas att Marcus fått ordning på inställningarna så det inte ser lika illa ut som i kvalet.
Uppe, följer:)
Bra fart i starten
image.jpg

Också uppe och följer! Tråkigt med dåligt startfält.
Det positiva är att Ericsson har större chans till poängplats, kul med Nasr så högt upp, visar att bilen har potential.

Lite tråkigt att det var så många bilar som föll bort. Nu tyckte jag ändå att det blev ett spännande race iom Marcus poängjakt, som dessutom innehöll en snygg omkörning.:) 4 poäng, något som han säkert är nöjd med.
Intressant att notera är att Sauber var det enda (väl?) stall utöver överlägsna Mercedes som tog två bilar i mål.

Hehe vad duktig han är, Mackan.

Farsan fyller 60 och jag har tankar på att kanske bjuda med han på en F1 weekend. Vad kan nåt sånt landa på? Kan man komma undan med ett hyfsat pris?

Hehe vad duktig han är, Mackan.

Farsan fyller 60 och jag har tankar på att kanske bjuda med han på en F1 weekend. Vad kan nåt sånt landa på? Kan man komma undan med ett hyfsat pris?
Allt handlar om vart du vill åka och hur du vill bo. Du kan PMa mig om du har frågor, har varit på alla anläggningar som arrangerar GP i år i Europa. Så har lite koll.

Tillbaka
Topp