• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Och Schumacher nära poäng :)
De hade varit något! Men tror inte Haas klagar på det här!

Underhållande race! Snöpligt slut för RBR och jag tyckte faktiskt Max såg riktigt bra ut, höll sig i skinnet och gjorde det han skulle. Till skillnad från den Max jag ”känner” sen innan.

Forza Ferrari! Som gammalt Ferrari-fan och supporter av Sainz sitter jag bara och myser! :cigar:
 
4B3DEAC2-E950-4980-8973-F02DBD707DBD.jpeg
E9BAD604-ECD8-4C54-AC4F-618269418BBF.jpeg
För de som missat och inte orkar googla resultat.
 
Så RB tror att Max styrning havera pga sista droppet i depå när de släpper iväg bilen. Varför motorn på bägge bilarna la av har de ingen aning om än dock
 
Så RB tror att Max styrning havera pga sista droppet i depå när de släpper iväg bilen. Varför motorn på bägge bilarna la av har de ingen aning om än dock

Ja det är lite oroande att just tre Hondamotorer lägger av i första loppet 🤔
Kommer säkert komma någon form av redogörelse på det sen. Men man kan ju spekulera i att Gasly råkade ut för hydraulikläckage som tog eld, Verstappen någon form av hydraulik även där (men inte den avgörande delen) utan mer för styrningen han klagade över.
Perez han började ju tappa fart sen kom kurvan där motorn tvärdog och låste bakhjulen vilket resulterade i att bilen vände runt.

Så jaa.. mycket och fundera på inför kommande helg
 
Hur mycket ändrar de på motor och chassi inför varje säsong? Tycker alltid det är något som strular i början av säsongerna.
 
Hur mycket ändrar de på motor och chassi inför varje säsong? Tycker alltid det är något som strular i början av säsongerna.

Själva förbränningsmotorn är väl fryst och i stort sett densamma. Det är högre procent etanol i blandningen inför årets säsong än i fjol så viss justering har gjorts pga. det.
Batteripacket/motor tror jag är vidareutvecklad och kommer bli mer och mer kraftfull fram tills 2025. (Miljötänk)
 
Själva förbränningsmotorn är väl fryst och i stort sett densamma. Det är högre procent etanol i blandningen inför årets säsong än i fjol så viss justering har gjorts pga. det.
Batteripacket/motor tror jag är vidareutvecklad och kommer bli mer och mer kraftfull fram tills 2025. (Miljötänk)
Och 2026 går alla över till el. 😉😂
Långa ladd-pit stopps lär det bli.
 
Ja det är lite oroande att just tre Hondamotorer lägger av i första loppet 🤔
Kommer säkert komma någon form av redogörelse på det sen. Men man kan ju spekulera i att Gasly råkade ut för hydraulikläckage som tog eld, Verstappen någon form av hydraulik även där (men inte den avgörande delen) utan mer för styrningen han klagade över.
Perez han började ju tappa fart sen kom kurvan där motorn tvärdog och låste bakhjulen vilket resulterade i att bilen vände runt.

Så jaa.. mycket och fundera på inför kommande helg
Enligt Autosport så misstänker RBR att det var bränslepumpen som gav upp för både Ver och Perez.
 
Och 2026 går alla över till el. 😉😂
Långa ladd-pit stopps lär det bli.
Flera tyska tillverkare satsar oerhörda summor på forskning och utveckling av alternativa/syntetiska bränslen. Tekniken existerar men att få den kostnadseffektivt även mot dagens höga priser är det svåra. Målet är att netto-utsläppen ska vara nära noll även vid storskalig produktion och distribution.

Av denna anledning tror jag inte att förbränningsmotorn kommer lämna F1 de närmaste 15 åren. F1 har ett stort egenintresse av att framstå och verka som en testbänk för bilbranchens finaste teknikutveckling. Det är ingen högoddsare att batterikapaciteten sannolikt kommer öka efter fryset i 2025.
 
Enligt Autosport så misstänker RBR att det var bränslepumpen som gav upp för både Ver och Perez.
En svaghet i motorn borde nog RB få ordning på. Lite värre för Mercedes som inte riktigt har kraften, vilket blev allra mest tydligt för McLaren, Williams och Aston Martin.

Otroligt tråkigt att McLaren som man ändå vill se vara med och kämpa om pallplatser var helt chanslösa.
 
Verstappen var ju sjukt nära att vinna, kunde lika gärna gått igenom.
Nja, värst nära var det aldrig. Deras undercut fungerade inte och Leclerc lyckades hålla honom bakom sig och dra ifrån 3 varv i rad. Att Leclerc hade 3 varv fräschare däck när säkerhetsbilen gick in hjälpte inte stappen. Också extremt snyggt av Leclerc att ligga till vänster i omstarten och på så sätt tjäna extra tid och fart Ut ur kurvan
Hur mycket ändrar de på motor och chassi inför varje säsong? Tycker alltid det är något som strular i början av säsongerna.
Till denna säsong är hela chassiet nytt, ingenting medflyttat från förra säsongen, ny typ av downforce med större effekt av golvet, samt nya 18” hjul och nya lågprofilsdäck. Vad jag förstått ang motorpaketet har mercedes, RB samt Renaultmotorerna numera separerar kompressor och turbinhus men Ferrari fortsätter med samma som förra året med allt enhet. Väldigt dålig koll på motorbiten dock måste jag dock erkänna.

här kan du läsa mer https://www.formula1.com/en/latest/...s-for-this-season.1SrJj7fQgv4Iw2IxCTnb1l.html
Flera tyska tillverkare satsar oerhörda summor på forskning och utveckling av alternativa/syntetiska bränslen. Tekniken existerar men att få den kostnadseffektivt även mot dagens höga priser är det svåra. Målet är att netto-utsläppen ska vara nära noll även vid storskalig produktion och distribution.

Av denna anledning tror jag inte att förbränningsmotorn kommer lämna F1 de närmaste 15 åren. F1 har ett stort egenintresse av att framstå och verka som en testbänk för bilbranchens finaste teknikutveckling. Det är ingen högoddsare att batterikapaciteten sannolikt kommer öka efter fryset i 2025.
Som du säger, Batterikapaciteten kommer öka och elmotorn kommer dubblas till 320hk
 
FF135AA9-04C7-4916-BB70-6658CF1143F3.jpeg


Ska bli intressant att se hur lång tid det tar för framförallt Aston Martin och Mclaren att anpassa nya bilarna och få upp farten. Och hoppas verkligen att Williams hittar ut ur eländet dom gått igenom senaste säsongerna. Blir såklart skillnad när samtliga team vidareutvecklar bilarna jämfört med 2021
 
FF135AA9-04C7-4916-BB70-6658CF1143F3.jpeg


Ska bli intressant att se hur lång tid det tar för framförallt Aston Martin och Mclaren att anpassa nya bilarna och få upp farten. Och hoppas verkligen att Williams hittar ut ur eländet dom gått igenom senaste säsongerna. Blir såklart skillnad när samtliga team vidareutvecklar bilarna jämfört med 2021

Spännande gemensamma faktor som dessa team delar 😎
8192D52C-39A6-4C1D-B529-1083F9A55C5F.jpeg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp