• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Andreförare? Pascal Wehrlein var vid 19 års ålder den yngste att vinna ett DTM-lopp och vid 20 års ålder den yngste mästaren i DTM någonsin. Dessutom är han med i världsmästarstallets juniorsatsning och har åtminstone tidigare inte setts som osannolik för en Mercedesstyrning inom några år. Han är definitivt inte en andreförare och Ericsson har kört jämnt med honom men tyvärr inte haft hundradelarna på sin sida i år.
Ja, ja......
Har man varit kvar i ett stall i 4 år och det kommer in en rookie i F1 så är det väl inte helt fel att betrakta den nya som "andreförare", eller??? Att han sedan presterar bättre än Marcus säger väl en del om vem som har framtiden för sig.
Att Marcus inte har hundradelarna på sin sida i år heller följer ju mönstret att han väldigt ofta haft "oflyt" första 3/4 av säsongerna för att sedan prestera helt ok i de avslutande loppen ....

Ja, ja......
Har man varit kvar i ett stall i 4 år och det kommer in en rookie i F1 så är det väl inte helt fel att betrakta den nya som "andreförare", eller??? Att han sedan presterar bättre än Marcus säger väl en del om vem som har framtiden för sig.
Att Marcus inte har hundradelarna på sin sida i år heller följer ju mönstret att han väldigt ofta haft "oflyt" första 3/4 av säsongerna för att sedan prestera helt ok i de avslutande loppen ....
Pascal är inte rookie. Han körde ju Manor förra året samt har kört tester åt Mercedes under flera säsonger.

"I år heller"? Förra året dominerade han ju Nasr. Du talar tyvärr som en som bara läser resultatlistor och poängsammandrag...

Ja, ja......
Har har alltså kört tre säsonger i DTM och vunnit serien och nu kör han sin andra säsong i F1, utöver att han varit reservförare för Mercedes ytterligare två säsonger och då testat för både Mercedes och Sauber. Nej, han är inte rookie.

Visst missade jag flera lopp förra året men kom igen nu....... Hur många poäng har killen tagit efter sina år i F1????
Visst sitter han i en kass bil, men varför blir han kvar i en kass bil år efter år?? Är det för att han är fantastisk förare men med för svaga sponsorer???? Hmmmm om vore en gudabenådad förare, varför lockar han då inte bättre sponsorer???
Visst körde han bättre än Nasr, åtminstone mot slutet av förra säsongen men med tanke på att han borde kunna stallet, borde kunna banorna, borde kunna bilarna efter att ha varit med i utvecklingen av dem under dessa år så tycker åtminstone jag att det är märkligt att han inte är snabbare än sin stallkamrat.....

Nu händer det grejer i Formel 1-cirkusen.

Tråkigt race igår. Synd på starten, med båda Ferraribilarna och Verstappen kvar hade det nog blivit en hel del roliga fighter. Racingincident signerad Vettel, som inte insåg att Kimi blev klämd utanför Verstappen. Både Rai och Ver var passagerare när Vet svängde in. Sånt som händer i alla fall.

Så vad tror ni om nästa säsong? McLaren byter till Renaultmotor, Toro Rosso kör Honda, Sainz till Renault, Palmer ute (äntligen?). Åsikter? Tankar?

Tråkigt race igår.
Det var ju kul och spännande med långsamt upptorkande. Man kan argumentera för att det var en racing incident men Vettel tenderar att vara inblandad i för många sådana. Han är förstås fantastiskt duktig men jag tror att han är för slarvig och för hänsynslös för sitt eget bästa. Igår skaffade han sig en rejäl uppförsbacke i titelstriden.

Så vad tror ni om nästa säsong? McLaren byter till Renaultmotor, Toro Rosso kör Honda, Sainz till Renault, Palmer ute (äntligen?). Åsikter? Tankar?
Alonso har ju en historia av att konsekvent fatta fel karriärbeslut sedan säsongen 2007. Han bommade en titel hos McLaren när han underskattade motståndet och lämnade dem på grund av alla konflikter. Då var McLaren var bra och Hamilton vann titeln 2008 och ett gäng andra segrar de kommande åren medan Alonso mest vann med Renault genom att fuska i Singapore. Därefter en sväng till Ferrari med ett gäng andraplatser i VM medan Vettel vann fyra titlar. Lagom tills Ferrari nu är i toppen igen har han bytt till McLaren och kämpar för att ens ta målflagg. När han nu tvingat bort Honda gissar jag att de kommer att få stil på den där motorn de jobbat med i tre år och att Toro Rosso har dragit en vinstlott.

Hoppas jag alltså. I verkligheten är det väl så att Red Bull inte hade något val. De kommer att vara tvingade att köra Honda 2019-2020 så då vill de åtminstone ge Honda en chans att få ordning på motorn till dess. Men kul för Sainz att vara utlånad till ett fabriksstall. Mycket stor sannolikhet att han kör Red Bull 2019, både Ricciardo och Verstappen lär vilja flytta på sig om Honda inte tar rätt stora kliv under nästa säsong och både Ferrari och Mercedes har lediga platser 2019.

Men kul för Sainz att vara utlånad till ett fabriksstall. Mycket stor sannolikhet att han kör Red Bull 2019, både Ricciardo och Verstappen lär vilja flytta på sig om Honda inte tar rätt stora kliv under nästa säsong och både Ferrari och Mercedes har lediga platser 2019.
Är Sainz verkligen "utlånad"? Har hört flera gånger att Red Bull ger de unga förarna 2-3 säsonger i Toro Rosso innan de går vidare till Red Bull eller tappar den typen av stöd. Buemi, Alguersuari, Vérgne och Verstappen är alla (några) exempel på det. Tveksamt på att Sainz hamnar i någon Red Bull, dessutom ännu mindre chans om RB byter till Honda i framtiden och Sainz sitter i en Renault.

Lite trist att Sauber är så jäkla dåliga. Frågan är vad som händer med Ericsson nästa år? Är ju extra kul om en svensk kan vara med och slåss om poäng.
Bilden visar ett utdrag från en SMS-konversation med en kompis angående att jag testade viaplays "track positioning view". Det värsta är att det inte är så långt ifrån sanningen.:D
f1-.jpg

Senast ändrad:
Är Sainz verkligen "utlånad"? Har hört flera gånger att Red Bull ger de unga förarna 2-3 säsonger i Toro Rosso innan de går vidare till Red Bull eller tappar den typen av stöd. Buemi, Alguersuari, Vérgne och Verstappen är alla (några) exempel på det. Tveksamt på att Sainz hamnar i någon Red Bull, dessutom ännu mindre chans om RB byter till Honda i framtiden och Sainz sitter i en Renault.
Ja, han är utlånad till Renault på ett år. Jag hörde det bekräftas i helgen av någon i Red Bull-sfären men minns inte om det var Tost eller Horner. Eftersom allt tyder på att minst en av Red Bull-förarna lämnar efter nästa säsong har han både kontrakt och en naturlig plats där, förutsatt att inte Gasly dominerar i Toro Rosso nästa år.
https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2017/9/sainz-to-join-renault--on-loan--in-2018.html

Var mycket prat om att Ericssons management pratar med Williams under helgens sändning. Det vore fantastiskt roligt att se honom i en bättre bil, så han åtminstone får regelbundna chanser på poäng och inte behöver göra tokchansningar i strategin varje race.

Var mycket prat om att Ericssons management pratar med Williams under helgens sändning. Det vore fantastiskt roligt att se honom i en bättre bil, så han åtminstone får regelbundna chanser på poäng och inte behöver göra tokchansningar i strategin varje race.
Förhoppningsvis och förmodligen är det Massas sista säsong. Hoppas Marcus kanske kan få chansen isåfall.

Vi kan väl hoppas. Samtidigt finns fler intresserade. Wehrlein har stöd från Mercedes och de har säkert ett intresse av att ha ett gäng reservalternativ inför 2019 när båda deras förares kontrakt går ut. Palmer känner sig nog inte klar med F1. Jag utgår från att de här båda behöver ha med sig finansiering, men det är knappast något problem för Wehrlein om Mercedes vill ha honom där. Däremot är jag inte säker på kombon Wehrlein och Stroll, eller egentligen kombin Wehrlein och någon annan alls. Williams bästa kandidat är kanske Di Resta som gjorde ett fantastiskt jobb vid sitt inhopp i Ungern och säkert är aktuell för en styrning på egna meriter.

Någon som vet om Ericsson har finansiering som han kan ta med sig från Sauber eller om den är bunden dit?

Vi kan väl hoppas. Samtidigt finns fler intresserade. Wehrlein har stöd från Mercedes och de har säkert ett intresse av att ha ett gäng reservalternativ inför 2019 när båda deras förares kontrakt går ut. Palmer känner sig nog inte klar med F1. Jag utgår från att de här båda behöver ha med sig finansiering, men det är knappast något problem för Wehrlein om Mercedes vill ha honom där. Däremot är jag inte säker på kombon Wehrlein och Stroll, eller egentligen kombin Wehrlein och någon annan alls. Williams bästa kandidat är kanske Di Resta som gjorde ett fantastiskt jobb vid sitt inhopp i Ungern och säkert är aktuell för en styrning på egna meriter.

Någon som vet om Ericsson har finansiering som han kan ta med sig från Sauber eller om den är bunden dit?

Marcus finansiering är inte bundna till Sauber, enligt uppgift från bl a Janne Blomqvist. Köpet av Sauber är en annan affär. Alltid kul att äga ett F1 stall ;)

Jag hoppas starkt på att han ska få chansen i Williams. Är så trött på Saubers kräftgång. Williams behöver en förare med backning har jag förstått. Ekonomin är inte så stark. Som du skriver så är det väl Marcus, Palmer och Wehrlein (iofs för ung för Martini) som är mest aktuella. Men är Wehrlein tillräckligt bra för att Mercedes ska fortsätta satsa på honom? Tycker inte det.

Lite tråkigt att förare som ansågs som löften, typ Nasr och Wehrlein, får problem med karriären när de blir stallkompisar med Marcus. Marcus står ju inte så högt i kurs utomlands, så när de inte utklassar honom så ar deras F1 karriär slut. Marcus är ju oftast klart starkare i racen än Pascal och detsamma gällde Nasr under förra året. Men Marcus stallkompisar har tagit poängen när tillfället har funnits.

Lite tråkigt att förare som ansågs som löften, typ Nasr och Wehrlein, får problem med karriären när de blir stallkompisar med Marcus. Marcus står ju inte så högt i kurs utomlands, så när de inte utklassar honom så ar deras F1 karriär slut. Marcus är ju oftast klart starkare i racen än Pascal och detsamma gällde Nasr under förra året. Men Marcus stallkompisar har tagit poängen när tillfället har funnits.
Ett annat skäl till att Nasrs och Wehrleins karriärer går lite knackigt är antagligen också att de båda visat sig vara riktigt dåliga lagspelare. Jag har full förståelse för att toppstallen är måttligt intresserade av att ta in en junior som vid varje enskild valmöjlighet sätter sitt eget kortsiktiga intresse framför stallets bästa.

Missade: Men nog har Wehrlein med god marginal åldern inne för att ta en stänkare.

Senast ändrad:
Ett annat skäl till att Nasrs och Wehrleins karriärer går lite knackigt är antagligen också att de båda visat sig vara riktigt dåliga lagspelare. Jag har full förståelse för att toppstallen är måttligt intresserade av att ta in en junior som vid varje enskild valmöjlighet sätter sitt eget kortsiktiga intresse framför stallets bästa.

Missade: Men nog har Wehrlein med god marginal åldern inne för att ta en stänkare.
Jag förstod det som att de har en policy att inte någon under 25 ska göra reklam för dem. Marcus är över 25, Wehrlein är inte. Som @Criss Cross säger så har Marcus hyfsat stark backning från sina sponsorer, så inget är omöjligt. Det känns nästan för bra för att vara sant men man vet aldrig...

Jag förstod det som att de har en policy att inte någon under 25 ska göra reklam för dem. Marcus är över 25, Wehrlein är inte. Som @Criss Cross säger så har Marcus hyfsat stark backning från sina sponsorer, så inget är omöjligt. Det känns nästan för bra för att vara sant men man vet aldrig...
Ja, de vill åtminstone ha en förare som är över 25 år som kan användas i marknadsföring. Detsamma gäller Force India som har sponsring från Smirnoff.

Nu har Force India ju bekräftat att de kör samma förarpar nästa år. Synd att Ericsson missade platsen där, enligt ryktet var han ganska nära förra året.

Det stod mellan honom och Ocon för platsen.
Tyvärr pekar ju mycket på att det mesta står still även till nästa år. Det krävs att någon från toppstallen slutar för att det ska börja röra på sig ordentligt. Bottas flytt kom för sent inför denna säsong.

Palmer får nog ingen styrning till nästa år. För dåliga resultat, helt enkelt. Han är ju redan ersatt inför nästa år som tidigare sagt.
Det som talar för Marcus gällande platsen i Williams är att han bevisligen har kraftig ekonomisk backning eftersom han haft en styrning så pass länge.
Massa har redan fått kicken en gång från Williams, även om han gärna själv skulle fortsätta. Däremot så är han nog en bra mentor till Stroll.
Men Ericsson har ändå skapligt med rutin nu efter sina säsonger, så låt oss hoppas på att hans paket är mer intressant än Massa erfarenhet eller Wehrleins rabattkoder för Mercamotorer. ;)

Toro Rosso meddelade just att Gasly kommer att få Kvyats plats för ett antal lopp. Just nu kanske Toro Rosso planerar att låta honom köra Super Formula-finalen som krockar med Austin men jag gissar att det beror på vilka resultat han gör och vilka resultat mittfältskonkurrenterna presterar under de två kommande loppen. Femteplatsen i konstruktörsmästerskapet är rimligen mycket viktigare för stallet än att Gasly får chansen att ta en titel i japan. Får han inte köra finalen har Rosenqvist ett jätteläge.

Suck, det var den säsongen. Kul fram till Singapore, sen utför. Roligt race i Austin, roligt race Mexico, synd att det redan är avgjort bara.

Värt att notera var hur Ericsson återigen gjorde ett kanonrace men inte hade turen på sin sida. Han låg länge 9a med Vandoorne och Alonso jagandes bakom sig. Efter hans depåstopp blev det VSC, McLarenbilarna kunde i lugn och ro gå i depå och komma ut framför. Att bilen sedan brann upp gjorde inte saken bättre.

Finns det något program som man kan typ simulera en start? Tänker på om Vettel hade släppt VER(bromsat tidigare) så hade HAM tagit VET ändå på nästa raksträcka?

Dvs VET hade legat precis framför HAM men inte haft samma fart.

Antingen genom att ta innern ut på raksträckan(kört till höger och upp till insidan på högerkurvan, med VET jämnsides eller hade HAM bara kunnat köra lite till höger och dragit en snävare sväng för att sedan ha mer fart ut ur svängen till rakan och tagit honom i slip?

Enklare förklarat: Hade HAM passerat VET som Bottas gjorde om VET hade släppt VER eller hade han kunnat försvara sig? Hade VET haft bättre linje och mer fart för att inte bli passerad på rakan?

Finns det något program som man kan typ simulera en start? Tänker på om Vettel hade släppt VER(bromsat tidigare) så hade HAM tagit VET ändå på nästa raksträcka?

Dvs VET hade legat precis framför HAM men inte haft samma fart.

Antingen genom att ta innern ut på raksträckan(kört till höger och upp till insidan på högerkurvan, med VET jämnsides eller hade HAM bara kunnat köra lite till höger och dragit en snävare sväng för att sedan ha mer fart ut ur svängen till rakan och tagit honom i slip?

Enklare förklarat: Hade HAM passerat VET som Bottas gjorde om VET hade släppt VER eller hade han kunnat försvara sig? Hade VET haft bättre linje och mer fart för att inte bli passerad på rakan?
Sannolikt. Om du tittar hur mycket Verstappen tjänade på Vettels slipstream mot kurva ett ser du hur mycket det hjälper. Jag tror att Vettel nästan kunde attackerat tillbaka in i kurva 4 på Verstappen om han inte trängt Verstappen så mycket i kurva 1 utan istället fokuserat på att få en bra utgång. Grejen var att, Vettel kunde inte göra mer än att vinna. När han då blev omkörd av både Verstappen och Hamilton så kanske det inte gjorde så mycket om han ”råkade” styra in lite i Hamiltons bakdäck. Hans vinge var ju redan skadad efter kontakt med Verstappen, så han hade ju i princip redan förlorat racet.

(Jag påstår alltså inte att Vettel krockade medvetet med Hamilton. Jag säger att det inte är osannolikt)

Jag är inte säker på att jag förstår den enklare förklaringen heller, men anledningen till att gårdagens lopp blev som det blev var ju att Vettel avsiktligt körde på Hamilton. Halva planen fungerade, Hamilton fick förstås punktering. Tråkigt nog för Vettel gick hans framvinge samtidigt sönder så att han också hamnade längst bak i fältet. Hade det inte varit titelavgörande hade rimligen Vettel åkt på en Causing a collision, men jag förstår att ingen gärna vill ta på sig att avgöra VM med att utdela ett straff. Men väldigt fult av Vettel, han var nästan en hel billängd bakom och kan inte ta ytterspåret när någon annan redan är där.

Jag är inte säker på att jag förstår den enklare förklaringen heller, men anledningen till att gårdagens lopp blev som det blev var ju att Vettel avsiktligt körde på Hamilton. Halva planen fungerade, Hamilton fick förstås punktering. Tråkigt nog för Vettel gick hans framvinge samtidigt sönder så att han också hamnade längst bak i fältet. Hade det inte varit titelavgörande hade rimligen Vettel åkt på en Causing a collision, men jag förstår att ingen gärna vill ta på sig att avgöra VM med att utdela ett straff. Men väldigt fult av Vettel, han var nästan en hel billängd bakom och kan inte ta ytterspåret när någon annan redan är där.
Redan trasig framvinge —> mindre downforce fram —> understyrning —> mer gas för att få runt bakändan —> för mycket gas —> korrigerar vänster —> Hamiltons bakdäck.

De sista fyra stegen ovan kanske med flit.

Jag undrar om VET hade kunnat försvara sig mot HAM om han gett upp kampen mot VER i kurva 1. Dvs bromsat tidigare och åkt mer i racing linje. Eller hade HAM för mycket fart med sig från kurva 1 så att han hade kört om honom ändå. Antingen i kurva 2,3 eller på rakan?

Redan trasig framvinge —> mindre downforce fram —> understyrning —> mer gas för att få runt bakändan —> för mycket gas —> korrigerar vänster —> Hamiltons bakdäck.

De sista fyra stegen ovan kanske med flit.
Eller uttryckt på annat sätt: Av misstag kört på just den förare som absolut inte fick komma före i mål för att man inte skulle förlora VM. Som när Senna körde på Prost 1990 eller när Schumacher körde på Hill 1994. Dessutom när man just skadat sin bil och samtidigt blivit omkörd av just den föraren, precis som i incidenten med Schumacher och Hill. Och dessutom en påkörning på just det sätt som ofta gör att den påkörande klarar sig fint medan den påkörda får punktering och tvingas köra sakta ett helt varv till depån och under tiden skadar golvet och annan aerodynamik. Det låter som ett ganska gynnsamt misstag.

Eller uttryckt på annat sätt: Av misstag kört på just den förare som absolut inte fick komma före i mål för att man inte skulle förlora VM. Som när Senna körde på Prost 1990 eller när Schumacher körde på Hill 1994. Dessutom när man just skadat sin bil och samtidigt blivit omkörd av just den föraren, precis som i incidenten med Schumacher och Hill. Och dessutom en påkörning på just det sätt som ofta gör att den påkörande klarar sig fint medan den påkörda får punktering och tvingas köra sakta ett helt varv till depån och under tiden skadar golvet och annan aerodynamik. Det låter som ett ganska gynnsamt misstag.
Jag är helt enig.

Skrattade också ganska gott åt antal förare med Renaultmotorer som fick bryta. Båda Toro Rosso, Ricciardo, båda Renault.

Tillbaka
Topp