• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Utan tvekan årets märkligaste race. Väldigt, väldigt underhållande. Synd på Albon som blev utan en pallplats, desto roligare för Gasly och Sainz. När var senaste gången varken en Ferrari eller Mercedes stod på pallen? 2013?

Kollade upp det - USAs GP 2013 är senaste gången varken Ferrari eller Mercedes nått en pallplats. Alltså sex år sedan!
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
Utan tvekan årets märkligaste race. Väldigt, väldigt underhållande. Synd på Albon som blev utan en pallplats, desto roligare för Gasly och Sainz. När var senaste gången varken en Ferrari eller Mercedes stod på pallen? 2013?

Kollade upp det - USAs GP 2013 är senaste gången varken Ferrari eller Mercedes nått en pallplats. Alltså sex år sedan!
Ja helt plötsligt blev det ju riktigt spännande, ovisst och kul med F1 igen......
Nästan som på den gaaaaaamla goda tiden när 30-40 % av bilarna packade ihop innan målgång av olika anledningar!!! :D
 

Mankebank

Cartier
Vad tror ni om Vettel? 2019 börjar se ut som 2014 för honom. Efter ett antal år av dominans i sitt stall som uttalad försteförare tillsammans med en mindre snabb stallkamrat ställs han plötsligt mot starkare motstånd i form av en ung och snabb förare. I Red Bull 2014 ersattes Webber med Ricciardo som klart besegrade Vettel som sedan valde att lämna stallet. Till årets säsong har Räikkönen äntligen ersatts av en konkurrenskraftig förare trots Vettels mångåriga kamp för att han ska få stanna. Visst, Vettel ligger fortfarande aningen före sin mindre rutinerade stallkamrat i tabellen (det gjorde han lika långt in i säsongen 2014 också) men det beror helt på tillförlitlighet och stallorder. Leclerc har varit klart snabbare än Vettel.

Jag sticker ut hakan lite och tror att Leclerc kommer att besegra en allt mer frustrerad Vettel, speciellt mot slutet av säsongen. Inledningsvis blir det antagligen fler stallorder som håller kampen jämn men sedan inser Ferrari att de måste maximera stallets chanser mot Mercedes och att det är Leclerc som är den bättre föraren.

https://www.formula1.com/en/results.html/2019/races/1003/azerbaijan/practice-2.html
Så blev det.

Vettel har kontrakt för 2020 så nästa år kör han väl kvar men tror ni att han får förlängt? Jag är tveksam. Han är långsammare än Leclerc och det gör honom frustrerad vilket leder till att de inte samarbetar särskilt bra. Ferrari vill traditionellt ha en stark försteförare och en andreförare som kan ge backup och jag kan inte se Vettel i den rollen. Leclerc är det självklara valet som framtid för Ferrari. Jag tror att nästa säsong blir Vettels sista i Ferrari, och jag är inte säker på att det blir något särskilt harmoniskt samarbete.

När det kommer till ersättare tror jag inte att de kommer att anse att Giovinazzi är redo. Ricciardo och Bottas är säkert båda intresserade.

Möjligheten finns naturligtvis att Hamilton tror att Ferrari är den bästa chansen att fortsätta vinna VM 2021 och framåt. Det skulle ändra alla förutsättningar, men jag tror inte att det kommer att hända.
 

Frourez

Omega
Så blev det.

Vettel har kontrakt för 2020 så nästa år kör han väl kvar men tror ni att han får förlängt? Jag är tveksam. Han är långsammare än Leclerc och det gör honom frustrerad vilket leder till att de inte samarbetar särskilt bra. Ferrari vill traditionellt ha en stark försteförare och en andreförare som kan ge backup och jag kan inte se Vettel i den rollen. Leclerc är det självklara valet som framtid för Ferrari. Jag tror att nästa säsong blir Vettels sista i Ferrari, och jag är inte säker på att det blir något särskilt harmoniskt samarbete.

När det kommer till ersättare tror jag inte att de kommer att anse att Giovinazzi är redo. Ricciardo och Bottas är säkert båda intresserade.

Möjligheten finns naturligtvis att Hamilton tror att Ferrari är den bästa chansen att fortsätta vinna VM 2021 och framåt. Det skulle ändra alla förutsättningar, men jag tror inte att det kommer att hända.
Ja Leclerc är snabbare. Men hur hade tabellen sett ut om man tagit bort alla felbeslut från Ferrari och Vettel spins? Bottas var bättre än HAM inledningsvis och tog lika många pole. Det jag menar är att även om Leclerc är bättre så spelar ju omständigheterna roll och det med alla felbeslut som Ferrari gör blir jag osäker hur mycket snabbare Leclerc verkligen är. Kan Vettel göra en Rosberg t.ex.?

Jag tror inte HAM går 2021. Tror han vill ta 8 i Mercedes för att sedan kanske Ferrari.
 

Mankebank

Cartier
Ja Leclerc är snabbare. Men hur hade tabellen sett ut om man tagit bort alla felbeslut från Ferrari och Vettel spins? Bottas var bättre än HAM inledningsvis och tog lika många pole. Det jag menar är att även om Leclerc är bättre så spelar ju omständigheterna roll och det med alla felbeslut som Ferrari gör blir jag osäker hur mycket snabbare Leclerc verkligen är. Kan Vettel göra en Rosberg t.ex.?
Jag tror snarare att skillnaden varit ännu större om inte teamet åtminstone inledningsvis hade gynnat Vettel. Alla hans egna misstag under press är hans svaghet. När Vettel har prioritet hos stallet och den snabbaste bilen är han extremt bra vilket syns på fyra raka titlar och nio raka segrar 2013. Det har inte ens Hamilton klarat (än).

Man skulle kunna säga att det är raka motsatsen till Rosberg. Vettel vet att han är snabb men påverkas av saker som han inte kan kontrollera och underpresterar då. Rosberg visste att han var långsammare än Hamilton men också att han - om han gjorde allt rätt och gav sig själv perfekta förutsättningar - faktiskt hade en liten chans att slå ur underläge.
 

Frourez

Omega
Jag tror snarare att skillnaden varit ännu större om inte teamet åtminstone inledningsvis hade gynnat Vettel. Alla hans egna misstag under press är hans svaghet. När Vettel har prioritet hos stallet och den snabbaste bilen är han extremt bra vilket syns på fyra raka titlar och nio raka segrar 2013. Det har inte ens Hamilton klarat (än).

Man skulle kunna säga att det är raka motsatsen till Rosberg. Vettel vet att han är snabb men påverkas av saker som han inte kan kontrollera och underpresterar då. Rosberg visste att han var långsammare än Hamilton men också att han - om han gjorde allt rätt och gav sig själv perfekta förutsättningar - faktiskt hade en liten chans att slå ur underläge.
Intentionen är ju att gynna Vettel men resultaten av det har ju inte speglats tycker jag?
Jag tänker på att antingen har det varit egna missar eller stallets missar. Vi vet ju inte hur resultaten blir om båda sakerna förbättras. Så att det blir lite mer "rättvis" jämförelse likt Ham vs Bot, där Bottas själv ansvarar för om han vinner VM eller inte.

Nja. Jag håller inte med. Ros gjorde vad som förväntas och vann pga HAMs problem med bilen. Då menar jag om VET kan slå Leclerc nästa år om Ferrari gör taktiska missar åt Leclerc osv. Slår Vettel inte Leclerc då är det kört. Men nu tycker jag det finns för många brister totalt sett hos Ferrari och Vettel vilket gör det svårt att bedöma om Leclerc är så pass mycket bättre eller om det är omständigheter som avgör vem som vinner.
 
D

Deleted member 26382

Guest
Hej
Håller på att återuppta intresset för formel 1.
Är det ngn som har erfarenhet omkring hur bra F1.coms streamingtjänst är?
 

POO

Panerai
Hej
Håller på att återuppta intresset för formel 1.
Är det ngn som har erfarenhet omkring hur bra F1.coms streamingtjänst är?

Har funkat 100% för mig större delen av förra säsongen. Hoppade på trotts allt negativa skriverier eftersom jag ville ha något billigt utan bindningstid. Kanske löste de problemen för jag märkte som sagt inget. Har heller ingen begränsning i antalet streams vad jag märkt så man kan titta på racet på en skärm och växla mellan de olika kamerorna på en annan.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Har funkat 100% för mig större delen av förra säsongen. Hoppade på trotts allt negativa skriverier eftersom jag ville ha något billigt utan bindningstid. Kanske löste de problemen för jag märkte som sagt inget. Har heller ingen begränsning i antalet streams vad jag märkt så man kan titta på racet på en skärm och växla mellan de olika kamerorna på en annan.
Hur mycket får man ge för det i månaden? Jag är jättenöjd med Viaplays F1 men då eftersom jag delar med en kompis och gillar även att kolla fotboll. Det är mycket pengar med Viaplay-abonnemang men ingen bindningstid.

Kul att det drar igång snart!
 

Mankebank

Cartier
Hej
Håller på att återuppta intresset för formel 1.
Är det ngn som har erfarenhet omkring hur bra F1.coms streamingtjänst är?
Den var lite skakig några lopp under 2019 men under andra halvan av säsongen fungerade den utan anmärkning. Det är synd att man inte får Sky F1:s buildups utan bara träning, kval och lopp men kommentatorerna är av en helt annan klass och med en helt annan budget än våra lokala förmågor. De har alltid koll på vad som händer genom att flera olika insatta personer, oftast före detta förare, bevakar olika saker och ofta har direkt tillgång till stallen under loppet. Det är svårt att hitta en svensk motsvarighet till kommentatorsteamet Martin Brundle, Damon Hill, Karun Chandhok, Paul di Resta, Anthony Davidson, Johnny Herbert och Nico Rosberg. Sky F1 fick för bara några år sedan stuva om i sin planering för att Paul di Resta inte kunde kommentera. Det berodde på att han som tredjeförare skulle köra en av Williams bilar under helgen. Det händer sällan Viaplays kommentatorer.

Att det dessutom är mycket billigare än Viasat gör det till en självklarhet för oss som inte är intresserade av övrigt sportutbud.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Den var lite skakig några lopp under 2019 men under andra halvan av säsongen fungerade den utan anmärkning. Det är synd att man inte får Sky F1:s buildups utan bara träning, kval och lopp men kommentatorerna är av en helt annan klass och med en helt annan budget än våra lokala förmågor. De har alltid koll på vad som händer genom att flera olika insatta personer, oftast före detta förare, bevakar olika saker och ofta har direkt tillgång till stallen under loppet. Det är svårt att hitta en svensk motsvarighet till kommentatorsteamet Martin Brundle, Damon Hill, Karun Chandhok, Paul di Resta, Anthony Davidson, Johnny Herbert och Nico Rosberg. Sky F1 fick för bara några år sedan stuva om i sin planering för att Paul di Resta inte kunde kommentera. Det berodde på att han som tredjeförare skulle köra en av Williams bilar under helgen. Det händer sällan Viaplays kommentatorer.

Att det dessutom är mycket billigare än Viasat gör det till en självklarhet för oss som inte är intresserade av övrigt sportutbud.
Kan man även se loppen i efterhand? Hur länge är dom tillgängliga i så fall?
 
Jag stämmer in i kören, jag körde årsbetalning och kommer fortsätta detta året. Var lite ostabil i början men sedan försvann problemen. Minns att GP USA inte funkade alls. Väldigt prisvärt med tanke på Viasat samt repriser. Kommer bara bli bättre tror jag då intresset för F1 ökar.
 

Frele

Cartier
Tycker också att F1.coms tjänst totalt sätt varit mycket bra. Det är som natt och dag om man jämför kommentatorerna. Minns att sändningen svajade vid något lopp men då dök det också upp en återbetalning som kompensation :)
 
D

Deleted member 26382

Guest
Ja, får se. Ni som har testat vilken variant har ni köpt? Är det pro versionen eller accsess?
 

Mankebank

Cartier
Ja, får se. Ni som har testat vilken variant har ni köpt? Är det pro versionen eller accsess?
Läs på själv, men access är väl fulversionen som säljs där de har sålt exklusiva rättigheter till direktsändningarna, alltså bara eftersändningar. Det var, har jag för mig, den versionen som erbjöds det första året i Sverige.

Det riktiga abonnemanget kostar väl inte mycket mer än en tusenlapp om året, en femtiolapp per helg. Det tycker jag är billigt.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Läs på själv, men access är väl fulversionen som säljs där de har sålt exklusiva rättigheter till direktsändningarna, alltså bara eftersändningar. Det var, har jag för mig, den versionen som erbjöds det första året i Sverige.

Det riktiga abonnemanget kostar väl inte mycket mer än en tusenlapp om året, en femtiolapp per helg. Det tycker jag är billigt.
Håller med om att det inte är så dyrt men vad jag kan läsa mig till finns ingen app till Apple TV eller AirPlay stöd i iOS-appen. Går tyvärr bort för mig då. Jag tänker inte sitta och titta på en telefon, dator eller surfplatta och titta på ett helt F1 lopp och hålla på med massa kablar känns inte så kul. Det kanske kommer bättre stöd i appen tills säsongen börjar.
Är jag fel informerad blir ingen gladare än jag.
 
D

Deleted member 26382

Guest
Jo, jag vet detaljerna. Undrade vilken tjänst folket här använder.
Jag håller med dig. 50kr/helg är inte mkt och i och med att man kan kolla tidigare lopp och jmf fr år till år så är det bra.

Minns tiderna när jag skrev ut varvtider fr fg år.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Jo, jag vet detaljerna. Undrade vilken tjänst folket här använder.
Jag håller med dig. 50kr/helg är inte mkt och i och med att man kan kolla tidigare lopp och jmf fr år till år så är det bra.

Minns tiderna när jag skrev ut varvtider fr fg år.
Ja allt va inte bättre förr. Jag kommer ihåg för en massa år sedan när jag jobbade på Statoil och tog med mig en tv-box som jag kopplade in på tv:n där man skulle se biltvätten när jag va tvungen att jobba på race-helger.
 

Mankebank

Cartier
Håller med om att det inte är så dyrt men vad jag kan läsa mig till finns ingen app till Apple TV eller AirPlay stöd i iOS-appen. Går tyvärr bort för mig då. Jag tänker inte sitta och titta på en telefon, dator eller surfplatta och titta på ett helt F1 lopp och hålla på med massa kablar känns inte så kul. Det kanske kommer bättre stöd i appen tills säsongen börjar.
Är jag fel informerad blir ingen gladare än jag.
Förra året fanns det inte, det stämmer.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Håller med om att det inte är så dyrt men vad jag kan läsa mig till finns ingen app till Apple TV eller AirPlay stöd i iOS-appen. Går tyvärr bort för mig då. Jag tänker inte sitta och titta på en telefon, dator eller surfplatta och titta på ett helt F1 lopp och hålla på med massa kablar känns inte så kul. Det kanske kommer bättre stöd i appen tills säsongen börjar.
Är jag fel informerad blir ingen gladare än jag.
Går att se via tvns webbläsare tex, eller om Apple TV har safari.
 
Topp