• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Hur seriös vill du bli?
Bästa insteg tycker jag är en playseat challenge och en logitech G29.
Däremot om du känner att du vill lägga några tusen till så är det en sjuk skillnad med en Fanatec upssättning :)
Tänker nog vara ganska seriös när jag väl har tid att spela
Tack för tipsen.
Är dessa kompatibla med PS4?

Tänker nog vara ganska seriös när jag väl har tid att spela
Tack för tipsen.
Är dessa kompatibla med PS4?
Absolut, tror logitech ratten heter något annat när det är till Xbox, men till ps4/pc heter den G29 så det bör inte bli fel.

Playseat challenge är en bra stol som går att vika ihop väldigt enkelt om man vill få undan den.
Här är setet med fanatec som är väldigt trevligt:
https://fanatec.com/eu-en/bundles/c...aE9JCP7Hm8alxoBAjku364VhfnQjXkgxoCWjkQAvD_BwE

G29 är en ratt eller?
G29 ratt ja, med växelspak, den funkar till pc och ps4.
logitec-g29-ratt-pedaler-vaxelspak-gavleborg-gavle-soderhamn-hudiksvall-sandviken-9430847.jpg

Absolut, tror logitech ratten heter något annat när det är till Xbox, men till ps4/pc heter den G29 så det bör inte bli fel.

Playseat challenge är en bra stol som går att vika ihop väldigt enkelt om man vill få undan den.
Här är setet med fanatec som är väldigt trevligt:
https://fanatec.com/eu-en/bundles/c...aE9JCP7Hm8alxoBAjku364VhfnQjXkgxoCWjkQAvD_BwE

De där Fanatec-prylarna är väldigt trevliga men tänker man ’nog vara ganska seriös’ är det ännu trevligare om man hoppar upp ännu en nivå. Upplever att steget upp till Clubsport-prylar är ganska stort för inte så jätte-mycket mer pengar. Efter det känns det som att det finns andra saker att uppdatera innan man ger sig på DD-bas etc. som ger mer pang för pengen när det gäller immersion.

Edit: vi pratade iof Playstation, lite stökigare än Xbox då licenskostnaderna gör att det drar iväg i kostnad. Kanske enbart är Podium som funkar på PS och då är det ju typ dubbla pengen vilket man verkligen måste tänka igenom om det är värt...

De där Fanatec-prylarna är väldigt trevliga men tänker man ’nog vara ganska seriös’ är det ännu trevligare om man hoppar upp ännu en nivå. Upplever att steget upp till Clubsport-prylar är ganska stort för inte så jätte-mycket mer pengar. Efter det känns det som att det finns andra saker att uppdatera innan man ger sig på DD-bas etc. som ger mer pang för pengen när det gäller immersion.

Edit: vi pratade iof Playstation, lite stökigare än Xbox då licenskostnaderna gör att det drar iväg i kostnad. Kanske enbart är Podium som funkar på PS och då är det ju typ dubbla pengen vilket man verkligen måste tänka igenom om det är värt...
Sant med clubsport-prylarna faktiskt. Men jag tycker Klockers ska kliva på en dd2 bas och löpa linan ut istället. Slipper man oroa sig nå mer :D

Sant med clubsport-prylarna faktiskt. Men jag tycker Klockers ska kliva på en dd2 bas och löpa linan ut istället. Slipper man oroa sig nå mer :D

Du har helt rätt så klart!

Kliar själv i fingrarna... :p

Sen beror det på vad man menar med att ’bli seriös’ också - tänker man bli snabb, typ köra ligor etc. så behöver man inte ha overkill-prylar i form av ratt, skulle säga att pedaler är det absolut viktigaste.

Vill man bara åt känslan, och ha skoj en stund, då kan absolut en Direct Drive-bas vara intressant.

Tillbaka till trådens ämne. :)

Ja satan vilket race det var igår. Kul att det hände något utöver det vanliga. Ferrari borde skämmas. Bottas borde få sparken. Leclercs krasch är den enda anledningen att Gasly vann istället för Sainz, då det gjorde att Sainz fick jobba hårt för att ens nå Gasly. Ett varv till och han hade tagit honom in i första kurvan. Kul med en ny vinnare, och välförtjänt av Gasly som körde bra, men Sainz förlorade loppet lika mycket som Gasly vann det. Ska jag vara ärlig är jag bara glad att Stroll inte vann.

Nu är det officiellt att Perez lämnar och Vettel ansluter till Racing Point aka Aston Martin.
Oerhört kul för F1 att Vettel finns kvar då han ändå är en så pass stor profil och tidigare världsmästare.

Tråkigt för Perez men han kanske ansulter till Haas? Tänk Perez och Hulkenberg där, det hade varit en riktigt bra lineup.
Skulle han inte fortsätta i F1 så skulle jag dock inte gråta floder.. Han är duktig och snabb men det är inte så att han är en jättespännande förare och han är enligt mig lätt utbytbar mot någon annan nykomling eller i det här fallet Vettel.

Ska bli riktigt kul att följa Vettel i aston Martin nästa år och se vad han kan tänkas få för resultat :)

Alltså med tanke på att bilarna i stort kommer vara oförändrade nästa år och med tanke på att Vettel kommer köra i Mercedeskopian.. Vågar man drömma om att han varvar en Ferrari och kameran riktas mot Binotto i det ögonblicket? :woot:

Senast ändrad:
Själv tycker jag det är rätt trist....
Vettel har känts som han är på dekis rätt länge nu och sista året har han verkat rätt oengagerad/uppgiven. (Men i ärlighetens namn kan ju verkligheten vara helt annorlunda än hur jag uppfattat den genom media och från tävlingarna). Vi får väl hoppas att det blir en rejäl nytändning för honom och att han blir sitt gamla jag och får fylla på med lite nya segrar. För är det något som senare helgens race visade så är det att det behövs lite fler olika vinnare i F1. Får vi fler sånna race blir det ju sevärt, men återgår det till Mercedes dominans så blir det snart meningslöst att titta....
(Jag har t.o.m. reflekterat över att sponsorerna på Mercedes bilar nästan borde vara besvikna! I många race visas ju deras bilar nästan bara de första 5 och sista 2 varven. Övrig tid visas ju alla de bilar som i alla fall på något sätt är inbladade i någon form av dueller. Men inte Mercorna för de bara drar ifrån i ensamt majestät.... :hungover:)

Vad det gäller Perez får han gärna vara kvar i F1. Jag tycker han verkar kunna göra bra ifrån sig med halvdant material! (Men kanske har fel även där).

Själv tycker jag det är rätt trist....
Vettel har känts som han är på dekis rätt länge nu och sista året har han verkat rätt oengagerad/uppgiven. (Men i ärlighetens namn kan ju verkligheten vara helt annorlunda än hur jag uppfattat den genom media och från tävlingarna). Vi får väl hoppas att det blir en rejäl nytändning för honom och att han blir sitt gamla jag och får fylla på med lite nya segrar. För är det något som senare helgens race visade så är det att det behövs lite fler olika vinnare i F1. Får vi fler sånna race blir det ju sevärt, men återgår det till Mercedes dominans så blir det snart meningslöst att titta....
(Jag har t.o.m. reflekterat över att sponsorerna på Mercedes bilar nästan borde vara besvikna! I många race visas ju deras bilar nästan bara de första 5 och sista 2 varven. Övrig tid visas ju alla de bilar som i alla fall på något sätt är inbladade i någon form av dueller. Men inte Mercorna för de bara drar ifrån i ensamt majestät.... :hungover:)

Vad det gäller Perez får han gärna vara kvar i F1. Jag tycker han verkar kunna göra bra ifrån sig med halvdant material! (Men kanske har fel även där).
Förhoppningsvis så blir det mindre skillnaderna mellan teamen kommande år med budgetrestriktioner osv. Håller med gällande Vettel, känns som att han blev helt ur balans förra året när Leclerc levererade så pass bra. Sen är det såklart svårt för honom att motivera sig detta år, dels pga deras material men även då hans kontrakt löper ut efter denna säsong.

Racing point har ju fint material detta år, och tycker att Perez är betydligt roligare att titta på än Stroll, så hade gärna sett att det var Stroll som fick flytta på sig. Var ju dock givet att Stroll skulle vara kvar givet hans pappas engagemang i teamet.

Tror att nästa år även det blir ett år med tydlig mercedes-dominans men förhoppningsvis efter det kan det bli jämnare (när nya regler slår in).

Jag är så jävla besviken och arg på Racing Point/Aston Martin. Vettel har många års erfarenhet och kommer nog bli värdefull för utvecklingen av deras bil framöver, det köper jag. Men Perez har varit teamets viktigaste tillgång i många år, och han räddade dem från konkurs 2018. Att sparka Perez och behålla snorungen är inte oväntat på något sätt, men det visar tydligt att pappa Stroll bryr sig mer om sin son än om teamets bästa.

Perez borde kunna hitta en styrning, t.ex. i Haas. Dock är det bittert att se honom utanför Aston Martin.

Vettel har ju inte varit så formstark under senare år. Hoppas han kan få en nytändning.

Synd om Perez, men Sauber och Haas är nog intresserade av honom. Det spekuleras om att Toto Wolf ska ta över som stallchef hos Aston Martin. Då kan han ta med fler ritningar. Han äger ju aktier i stallet och verkar tajt med Lawrence Stroll.

Verkligen intressant race måste jag hålla med om även fast jag såg replay. Håller med kommentaren innan att det ska bli kul att se Vettel i en mercedes-kopia nästa säsong. Undra vilka tankar som går i Sainz huvud gällande bytet till Ferrari som verkar ha mycket att figure out till nästa år om bilarna i mångt och mycket kommer att vara detsamma som i år som nämndes tidigare.

Verkligen intressant race måste jag hålla med om även fast jag såg replay. Håller med kommentaren innan att det ska bli kul att se Vettel i en mercedes-kopia nästa säsong. Undra vilka tankar som går i Sainz huvud gällande bytet till Ferrari som verkar ha mycket att figure out till nästa år om bilarna i mångt och mycket kommer att vara detsamma som i år som nämndes tidigare.

52A6F03B-F892-4918-8977-3CE7F0FE84ED.png

Tror att det på längre sikt säkert är rätt val för honom dock.

Vet att bilarna i stort kommer vara oförändrade nästa år men är tanken långsiktigt att Aston Martin ska utveckla egna motorer eller kommer det vara Mercedesmotorer även i förlängningen?

Vet att bilarna i stort kommer vara oförändrade nästa år men är tanken långsiktigt att Aston Martin ska utveckla egna motorer eller kommer det vara Mercedesmotorer även i förlängningen?
Med tanke på att Mercedes och Aston Martin samarbetar med motorer även i gatbilar tvivlar jag på att Aston kommer bryta det samarbetet för F1-motorer.

...Men du tycker att Stroll håller måttet?
Nu är jag inget större fan av Stroll och jag tror att de flesta kan hålla med om att Perez i grund och botten är en bättre förare än Stroll.
Men med det sagt så är det inte helt orimligt att förstå varför man skulle vilja behålla Stroll (om man bortser från det självklara)..
Strolls största problem har tidigare varit kvalet då han helt enkelt haft svårt att hamna på en tillräckligt bra placering för att kunna plocka vettiga poäng i racet. I år tycker jag dock han har skärpt till sig rätt ordentligt och han har dessutom presterat bättre än Perez sett totalt över säsongen.

Han ligger 4:a i mästerskapet med 57 poäng medan Perez ligger 11:a med 34 poäng.. Sedan så missade Perez två race men Stroll hade även en DNF där han inte fick några poäng. Det är ju inte direkt så att Perez har utklassat Stroll, snarare tvärtom.

https://www.racing-statistics.com/en/drivers/compare/sergio-perez/lance-stroll/seasons/2020

Är det någon som underpresterar är det väl Vettel. Kan inte låta bli att hoppas litegrann att han blir totalt avhängd 2021.

Tillbaka
Topp