• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Ja, F1 sitter i en obekväm situation. Kör man inte ett GP i Ryssland kommer pappa Mazepin och Uralkali med största sannolikhet dra sig ur. Utan dem tror jag Gene Haas kommer dra sig ur, för att slippa betala hela teamets budget ur egen ficka. I dessa tider kan det nog vara svårt att hitta en ny titelsponsor också, för de flesta har nog sitt fokus någon annanstans.

F1 vill verkligen inte bli av med ett team, så att säga nej till Rysslands GP innebär nog att det bara finns 18 bilar på gridden. Andretti har ju gjort det tydligt att de vill komma in i sporten, men isåfall 2024, för att hinna utveckla en bil tills dess.

Med det sagt: Fjuttig diskussion, med tanke på omständigheterna.

Nikita Mazepins pappa är ju en oligark, kanske hans möjligheter att röra sig och sina pengar begränsas nu?
Jag kan ju hoppas det iaf!

Nikita Mazepins pappa är ju en oligark, kanske hans möjligheter att röra sig och sina pengar begränsas nu?
Jag kan ju hoppas det iaf!
Tänkte också på det, men jag tycker att Mazepin(som förare) förtjänar att iaf få chansen två säsonger innan man dömer han.

Att köra mot en poster-boy som Mick får mig att bli lite konspiratorisk och tro att de inte riktigt kör med samma förutsättningar oavsett hur många slantar han kommer med!

1FB07FCB-CDA2-4765-8728-FF5F47D5EE1B.jpeg

Tänkte också på det, men jag tycker att Mazepin(som förare) förtjänar att iaf få chansen två säsonger innan man dömer han.

Att köra mot en poster-boy som Mick får mig att bli lite konspiratorisk och tro att de inte riktigt kör med samma förutsättningar oavsett hur många slantar han kommer med!
Jag har inget alls emot Nikita. Självklart ska han få köra för ingen dålig förare kommer in i F1, pengar eller ej. Vill oxå se hur han utvecklas.

Senast ändrad:
Fan va vasst av Haas att skippa Putinfärgerna: https://www.instagram.com/p/CaZN-mOs8Cg/?utm_medium=copy_link

Edit: verkar också som att Uralkali-loggorna är borta.

Edit2: Bye-bye ryska oljepengar:

Är det bara jag eller gjorde sig bilen mycket bättre med en svart framvinge? 🤔

Jag har inget alls emot Nikita. Självklart ska han få köra för ingen dålig förare kommer in i F1, pengar eller ej. Vill oxå se hur han utvecklas.
Det var inte menat till dig, blir bara trött på alla sågar första års förare, speciellt när de ställs mot en blivande poster-boy(Lex-Eriksson VS Leclerc(Näe, jag påstår inte att Eriksson besitter samma potential som Charles som är Världsmästarmaterial.))

Är det bara jag eller gjorde sig bilen mycket bättre med en svart framvinge? 🤔

Jo, den ser ut som en riktig racebil !

1645784127251.png

Ganska onödig tweet. Inte direkt Nikita som står vid rodret i Ryssland. Herr Clarkson har sina stunder, men sympatisk är han inte.
Det är ju ett svar på mazepins fullständigt respekt/empati/intelligent -lösa svar när han förklarar att han tycker det är roligt att vara i barca och att man ska skilja på politik och sport så han får ha kul och köra racerbil ifred.
Inte ett enda ord mer om situationen.

Jag vet ju iaf vad jag tycker om mazepin numera.

Det är ju ett svar på mazepins fullständigt respekt/empati/intelligent -lösa svar när han förklarar att han tycker det är roligt att vara i barca och att man ska skilja på politik och sport så han får ha kul och köra racerbil ifred.

Kom ihåg att han sa detta innan invasionen och det har helt tagits ur sin kontext.

Ähh, Nikitas pengar kommer förmodligen från år av förtryck och rån av folket.

Ska vi bojkotta IWC/Panerai som levererat klockor till krig också samt andra tillverkare av dylikt?

Nikita är ung och har uppenbarligen ändå försökt svara på frågorna till skillnad från de ryska NHL stjärnor som helt gått under jord.

Om man sett Putin få sin spionchef att skita ner sig i parlamentet så gissar jag att dessa killar oavsett deras ståndpunkt är rädda om sina nära och kära som är kvar i Ryssland. Deras svar kan få konsekvenser om de inte svarar rätt skulle jag tro, då är det inte lika lätt som att sitta på nätet och ta ställning.

Man önskar dock att man skulle vakna upp imorgon och att det var över, tänker på alla stackare som får lida över detta krig, så sorgligt 😔

Ska vi bojkotta IWC/Panerai som levererat klockor till krig också samt andra tillverkare av dylikt?

Nikita är ung och har uppenbarligen ändå försökt svara på frågorna till skillnad från de ryska NHL stjärnor som helt gått under jord.

Om man sett Putin få sin spionchef att skita ner sig i parlamentet så gissar jag att dessa killar oavsett deras ståndpunkt är rädda om sina nära och kära som är kvar i Ryssland. Deras svar kan få konsekvenser om de inte svarar rätt skulle jag tro, då är det inte lika lätt som att sitta på nätet och ta ställning.

Man önskar dock att man skulle vakna upp imorgon och att det var över, tänker på alla stackare som får lida över detta krig, så sorgligt 😔
Va, var det inte i Torsdags. 🤷‍♂️

Yesterday, after Russia had begun its assault on Ukraine, a smiling Mazepin told reporters he hoped the Russian Grand Prix would go ahead in 2022, regardless.

“Of course, from the understanding that we’ve had with Formula One, the race is going ahead and you will surely see me there,” he said.

This drew the ire of Sunday Times columnist Jeremy Clarkson, who wrote on Twitter: “Nikita Mazepin. You f***ing r***rd. Go and race in Russia on your own. You’d still lose.”

Senast ändrad:
Va, var det inte i Torsdags. 🤷‍♂️

Yesterday, after Russia had begun its assault on Ukraine, a smiling Mazepin told reporters he hoped the Russian Grand Prix would go ahead in 2022, regardless.

“Of course, from the understanding that we’ve had with Formula One, the race is going ahead and you will surely see me there,” he said.

This drew the ire of Sunday Times columnist Jeremy Clarkson, who wrote on Twitter: “Nikita Mazepin. You f***ing r***rd. Go and race in Russia on your own. You’d still lose.”
Det jag hittar om intervjun i fråga verkar då ha varit innan Ryssland attackerade men då Putin erkänt de två utbrytar republikerna.

Tolkar även hans uttalande att han inte är någon krigshetsare:
Screenshot_20220225_220215_com.instagram.android_edit_1073488608067446.jpg

Låt oss bara hoppas det är över det här snart, men att man ska bojkotta att hålla idrottsevenemang i Ryssland den kommande tiden är väl självklart, F1 håller på med nog "sportwashing".

FMb9s6HXMAgPtrn.jpeg

Här är ett roligare citat från Pierre Gasly:

“The car seems to work really well in the high speed and that's where we get usually the most excited. So really looking forward to Silverstone, Suzuka, all these tracks. So, if we are able to be a lot closer to each other in racing that could make a lot of adrenaline, which is always what we are looking for so excited for that.”

Men Mercedes högst upp, så taggad på nästa test och att det ska börja tävlas igen!
image.jpg

Hur många varv fick Bottas? Blev det 30 varv på 3 dagar?
Kändes jäkligt trist måste jag säga!
54 minst av alla... 😑

Edit: (förutom Kubica då) Här kommer listan.

Lap count by driver

DriverTeamTotal LapsTotal km
Carlos SainzFerrari2361,124.54
Daniel RicciardoMcLaren2121,010.18
George RussellMercedes209995.89
Alexander AlbonWilliams207986.36
Max VerstappenRed Bull206981.59
Charles LeclercFerrari203967.30
Pierre GaslyAlphaTauri187891.06
Lewis HamiltonMercedes184876.76
Sebastian VettelAston Martin174829.11
Lando NorrisMcLaren155738.58
Sergio PerezRed Bull152724.28
Esteban OconAlpine144686.16
Nicholas LatifiWilliams140667.10
Fernando AlonsoAlpine139662.34
Lance StrollAston Martin122581.33
Yuki TsunodaAlphaTauri121576.57
Guanyu ZhouAlfa Romeo112533.68
Mick SchumacherHaas89424.09
Nikita MazepinHaas71338.32
Valtteri BottasAlfa Romeo54257.31
Robert KubicaAlfa Romeo942.89

Tack för listan!
Ja, känns jävligt trist att han knappt fick köra.
Men han kommer nog igen, iaf hoppas jag teamet kommer igen till nästa test!
Hade de bekymmer med porpoising? Har inte läst så mycket om dem under testet.

Senast ändrad:
Snabbaste varvtiderna per däck, med procentuell diff från Mercedes som körde på alla däck.

1646234991324.png

Om man tar genomsnittet per lag över alla däck (lite vanskligt men kom igen, det blir kul) från detta så får man följande.

1646235074051.png

Snabbaste varvtiderna per däck, med procentuell diff från Mercedes som körde på alla däck.

1646234991324.png

Om man tar genomsnittet per lag över alla däck (lite vanskligt men kom igen, det blir kul) från detta så får man följande.

1646235074051.png

Spännande siffror! Tyvärr så har ju Mercedes varit världsmästare i sandbaging sedan 2014. Så återstå och se hur siffrorna ser ut efter nästa testomgång i Bahrain. :)
Ryktades väl om att Mercedes & Red Bull skulle plocka med sig stora uppdateringar till det testet

Tillbaka
Topp