• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som hunnit få elräkningen för December

Jag kan bara utgå från mig själv, men som media haussade upp detta så trodde jag att det skulle vara ännu dyrare än vad det blev.
Givetvis är det fortfarande otroligt motvilligt man betalar 5-6000 kr i elräkning
Håller med, som december började trodde man kwh-priset skulle bli helt galet, men landade på 297 öre/kwh för december för min del. Absolut dyrt, men hade kalkylerat för närmare det dubbla...

Toppnoteringen sattes i Augusti 2022.
Hade fel kollade på område 3 och trodde de varit ungefär samma som 4 men 4 hade högst i Augusti men då spelar ju elpriset lite roll iof.
Jag kan bara utgå från mig själv, men som media haussade upp detta så trodde jag att det skulle vara ännu dyrare än vad det blev.
Givetvis är det fortfarande otroligt motvilligt man betalar 5-6000 kr i elräkning
Jo visst är det så men det är fortfarande dubbelt mot förra vintern och 3-4gånger högre än ”vanliga” priser som det varit i modern tid.
Tycker det är fruktansvärt att betala 5kr / kWh även fast jag själv inte blir särskilt drabbad pga låg förbrukning.

Och då är väl hälften skatt och moms typ?

Jo visst är det så men det är fortfarande dubbelt mot förra vintern och 3-4gånger högre än ”vanliga” priser som det varit i modern tid.
Tycker det är fruktansvärt att betala 5kr / kWh även fast jag själv inte blir särskilt drabbad pga låg förbrukning.

Och då är väl hälften skatt och moms typ?
Ja, att det är höga priser är hela landet rörande överens om. Att det är skit är vi också alla rörande överens om. Men här hemma hade vi stålsatt oss på nästan dubbla summan, då det såg så ut i början av december och då får man försöka se det ”positiva” i att den ”bara” (😂) landade på 6000:-

8CBBA55A-F022-4B90-BA8D-78C5E168E085.jpeg

Saftig och äckligt. Denna, och nästkommande skickas till Ebba Busch.

Känns som att ni har energieffektiva hus.. stugan (Sörmland) på ca 80 kvm uppvärmd med direktverkande el drog 820 kWh i december med 12 graders inomhus i 26 dagar och använd över två helger (5 dagar) med ca 20 grader inomhus. Kanske dags att komplettera med luft/luft pump och byta ut ytterdörren. Lägenheten hade 336 kWh i förbrukning.

Har en värmepump i stugan på västkusten, 306 kWh i december i elområde 3. Förhoppningsvis inte så blodigt, men det blir ju en extra kostnad. Testat köra sk behovsstyrning på den i vinter på 17 grader.

Jag hade inte tänkt att bråka men, i och med att du redan börjat ;) 0,3 inkl. avgifter... (till 2025-01)

Bor i lägenhet, dyraste fakturan någonsin har varit 75kr.
30 öre inkl avgifter, dvs bundet avtal på ca 12-13 öre/kWh ? Ursäkta men: Hur f*an är det möjligt?

Jag har bundet avtal på ca 55 öre/kWh till Juni 2024.
Avtalet innan dess var 52 öre/kWh.

624:- i lgh. Ingen sport som sagt. Förbrukar inte mer än 120kwh själv. Kollegan i normalstor villa hade fått sin på närmare 11k 😵‍💫

Japp men lite missvisande vad vissa här inne menar när de skriver sitt pris, gissar att de som presenterat priser på 6kr /kWh inkluderar elnätspriserna också?
Vore bra om man inte försökte försköna sin elräkning. Det som är intressant är ju den faktiska kostnaden på sista raden. Ljuga kan man göra för sig själv.

Vore bra om man inte försökte försköna sin elräkning. Det som är intressant är ju den faktiska kostnaden på sista raden. Ljuga kan man göra för sig själv.

Japp men lite missvisande vad vissa här inne menar när de skriver sitt pris, gissar att de som presenterat priser på 6kr /kWh inkluderar elnätspriserna också?

Vi pratade elavtal och inte elräkning. Vill passa på att framhålla att jag inte kommenterade era inlägg, det var enkom en skämtsam passning till Yonsson. Men jag ber om ursäkt i den mån ni blev kränkta av mitt fantastiska elHANDELSAVTAL (OBS. EXKLUDERAR ELNÄT!).

Vi pratade elavtal och inte elräkning. Vill passa på att framhålla att jag inte kommenterade era inlägg, det var enkom en skämtsam passning till Yonsson. Men jag ber om ursäkt i den mån ni blev kränkta av mitt fantastiska elHANDELSAVTAL (OBS. EXKLUDERAR ELNÄT!).
Äh, lugn å fin nu 😊 Dock blir det lätt förvirrande när man slänger sig med olika siffror. Jag utgår från att folk här är privatpersoner med elavtal därefter där vi betalar moms, skatt, elöverföringsavgifter och elnätavgift utöver kilowattimmarna och då är det väl rimligt att vi pratar om siffror utifrån det.

Tillbaka
Topp