• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som hunnit få elräkningen för December

Så jävla nöjd med att jag installerade en vedpanna på värmesystemet i november. Förra vintern låg el och uppvärmning (m. Bergvärme) på ca 2400kwh/dec. I år på strax över 800kwh. Mindre kul med tesla som pendlarbil åt frugan bara. Ca 50% av den totala förbrukningen har gått till elbilsladdning. Jag hade för övrigt säkert kunna spara ca 100kwh till. Men valde att köra bergvärme några dagar när elpriset var riktigt lågt. Dels av bekvämlighet men även för att jag rekommenderats att köra den någon/några dagar per månad för att den inte ska ”kärva ihop”
Huset är för övrigt på ca 330kvm
6E4F5FE2-1FC1-4D14-BF7D-1330500E2975.jpeg
Som flera påtalat redan blir det skevt och missvisande om man inte redovisar kostnaden likvärdigt. Det intressanta för mig (och gissningsvis de flesta andra) är den faktiska, totala, nettokostnaden. I mitt fall med timdebitering från Tibber landade fakturan därifrån på 3994:- ink, moms etc. Detta genom 1628 kWh = 2,45:-/kWh. Sedan har vi vattenfalls faktura med elöverföring, energiskatt, abonnemang m.m på 1812:- för samma period. När vi summerar dessa har vi en faktisk nettokost per kWh på 3,56:- i elområde 3.

Villa från -49 i elområde 3. Ca 200 uppvärmda kvm, förbrukade 1403kwh, 6700:-. Även om det är dyrt så hade jag ändå förväntat mig en ännu högre faktura.

Liten villa på 110m2, Stockholms norra förorter med vattenburen värme och ingen luftvärmepump tyvärr. 2333 kWh i Dec, har bara fått Eon fakturan (elskatt, abb, etc) landar på 1901 kr, inväntar fakturan på förbrukningen från Godel (rörlig) med spänning...

Villa från 2018 på drygt 180kvm med frånluftsvärmepump i elområde 3. Främst golvvärme med några radiatorer på övervåningen. 55kvm garage som håller 6 grader med en oljefylld elradiator. 1853kWh i december. 6100kr för rörliga och 1400kr för nätavgiften med avgifter. Ingen alternativ värmekälla och vi är fem i familjen.

Tycker jag borde förbrukat mindre, speciellt om man jämför med andra i tråden. Slutat basta, ladda hybriden och torktumla. Har 19 grader nere och 17 uppe.

Angående laddning av förmånsbil så bör jag inte sluta med det klimatmässigt men firman betalar soppan men inte elladdning. Ämne för en annan tråd.

Senast ändrad:
Villa från 1932 på 125m2 boyta SE4. Kopplade tvåglasfönster, oisolerad råvind.
17 grader i källaren (ej boyta), 21 grader i resten.
Bytt gas + luft/vatten mot ny luft/vatten + innedel och halverat förbrukningen. Landade på ganska exakt 1900kWh. Ingen faktura än, men har rörligt.

Yes, fjärrvärme, måste vara bland de billigaste uppvärmningssätten för tillfället. Utöver det bara led-lampor i hela huset och inga bastubad denna december.
Absolut. Men med elbil, fristående garage som värms med elradiatorer, diskmaskin, tre cirkulationspumpar, disk, tvätt etc landar ändå elräkningen på ca 800 kWh.

Plus närmare 4000 kWh till fjärrvärmebolaget (SE3, 20-talshus, 320 m2 atemp).

Område 3. Villa från 2011 - 200m2 (lvp), Garage 45m2 (el), tre badrum + hall med golvvärme (el).
Typ 23c inne och 20 garage.

Två vuxna två barn.
3877 kWh varav 750 kWh avser elbilsladdning.

Totalt ink alla skatter avgifter moms osv osv 6061kr.

Bundet avtal till november 2023.

4F1CD7C9-A6ED-4E62-8E7C-D179E30D206D.png

140kvm, elområde 3, ca 2400kWh under December.
60-talshus i lättbetong, luft/vatten värmepump. Ingen elbil, 2 vuxna, två mindre barn, 20 grader inomhus.

Månadsbundet-rörligt avtal men har inte fått fakturan ännu. Får återkomma om det men räknar med ca 5K för bara elen.. sen kommer nätavgifterna men gissar att kalaset landar på 7-8K.
Januari tror jag blir dyrare, kanske 12-13.

Jag återkommer som sagt :)

70-talsvilla 250 kvm se3.
luft-luft på båda våningarna och vedkamin

2215kwh snittpris 360,34 öre tot 8000 med greenley timpris. Ytterligare 2000kr i överföring mm.
Ner 11% sedan december 2021

7500:- i 3rok med kallhyra och direktverkande elelement i elområde 3.
Kommer nog inte bo kvar här nästa vinter, haha! Har nog köpt hus eller bostadsrätt då med fjärrvärme :) Betalar hellre amortering än el för lönen.

Villa ca130m2 från-57. Original "välventilerad" tvåglasfönster🥶
Pellets för uppvärmning/varmvatten. Badtunna (el) 38grader konstant.
Elavtal EnklaEl Relaxa , nätavgift från Eon tillkommer, omr 4.... Inväntar decemberpriset.
Screenshot_20230108_094033.jpg

Screenshot_20230108_094304.jpg

Det kanske ska ligga i någon annan tråd men vore det inte lämpligare att rörligt avtal ska vara baserat per dygn istället för snittet per månad?
Tex nu den 8 i månaden så går det ju inte att gissa sig till vad snittpriset på elen kommer landa på och man kan då inte anpassa förbrukningen efter det.

Hade man dock betalat för snittet varje dygn istället som man kan se dagen innan kan alla enkelt anpassa förbrukningen efter de dygn som har låg/hög kostnad (och även större efterfrågan på el).

Radhus ifrån 1956 på 120kvm med tre våningar som läcker värme som ett såll eftersom jag inte brytt mig byta ut fönster som är original.
Fjärrvärme 1500kr och el 400kr. Så 1900kr totalt. De höjde fjärrvärmen med 10,8% inför vinter men fortfarande billigt. Ska nog ta och byta fönster till sommaren.

Bor i SE4 och låg på ca 5500kW december 2022 men lyckades komma ner till 3000kW i år. Har inte fått räkningen ännu men ligger rörligt så runt 15k kommer det landa på.

Ett hus från början av 1900-talet på 240kvm+källare med jordvärme, kakelugn och öppen spis samt ett hus från 1700-talet (givetvis tilläggsisolerat sedan dess) på ca 100 kvm med luft/luft och direktverkande, uthyrt med varmhyra. Har tjatat som en tok på hyresgästen under de senaste månaderna och det har gett visst resultat men förbrukningen har trots det varit högre i det uthyrda huset än i vårt eftersom del av uppvärmningen där varit med ved.

Hade räknat med att räkningen skulle gå jämt ut med lönen men både förbrukningen och priset per kWh blev betydligt lägre än mitt worst case scenario.

Förbrukning 3213 kWh (4383 i fjol)
Elområde 3; parhus på 176 m2 med byggår 1965.
Förväntat belopp på fakturan som skapas i morgon cirka 15k.

Tillbaka
Topp