Hur är det möjligt? Vad har du för lösning för uppvärmning och varmvatten? 394 kWh kan ju bara vara lampor och annat.Villa från 40-talet på ca 200m2, Elområde 3, 394 kWh, 1431 kr, (el från vattenfall).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur är det möjligt? Vad har du för lösning för uppvärmning och varmvatten? 394 kWh kan ju bara vara lampor och annat.Villa från 40-talet på ca 200m2, Elområde 3, 394 kWh, 1431 kr, (el från vattenfall).
Ved, fjärrvärme, pellets?Hur är det möjligt? Vad har du för lösning för uppvärmning och varmvatten? 394 kWh kan ju bara vara lampor och annat.
Därav min fråga.. Det är ju inget ”sport” om man har den typen av uppvärmning. Smart i dessa dagar men nästan lite som doping om du förstår vad jag menar …:-DVed, fjärrvärme, pellets?
Som flera påtalat redan blir det skevt och missvisande om man inte redovisar kostnaden likvärdigt. Det intressanta för mig (och gissningsvis de flesta andra) är den faktiska, totala, nettokostnaden. I mitt fall med timdebitering från Tibber landade fakturan därifrån på 3994:- ink, moms etc. Detta genom 1628 kWh = 2,45:-/kWh. Sedan har vi vattenfalls faktura med elöverföring, energiskatt, abonnemang m.m på 1812:- för samma period. När vi summerar dessa har vi en faktisk nettokost per kWh på 3,56:- i elområde 3.Så jävla nöjd med att jag installerade en vedpanna på värmesystemet i november. Förra vintern låg el och uppvärmning (m. Bergvärme) på ca 2400kwh/dec. I år på strax över 800kwh. Mindre kul med tesla som pendlarbil åt frugan bara. Ca 50% av den totala förbrukningen har gått till elbilsladdning. Jag hade för övrigt säkert kunna spara ca 100kwh till. Men valde att köra bergvärme några dagar när elpriset var riktigt lågt. Dels av bekvämlighet men även för att jag rekommenderats att köra den någon/några dagar per månad för att den inte ska ”kärva ihop”
Huset är för övrigt på ca 330kvm
Hur är det möjligt? Vad har du för lösning för uppvärmning och varmvatten? 394 kWh kan ju bara vara lampor och annat.
Yes, fjärrvärme, måste vara bland de billigaste uppvärmningssätten för tillfället. Utöver det bara led-lampor i hela huset och inga bastubad denna december.Ved, fjärrvärme, pellets?
Absolut. Men med elbil, fristående garage som värms med elradiatorer, diskmaskin, tre cirkulationspumpar, disk, tvätt etc landar ändå elräkningen på ca 800 kWh.Yes, fjärrvärme, måste vara bland de billigaste uppvärmningssätten för tillfället. Utöver det bara led-lampor i hela huset och inga bastubad denna december.
Quee ?? Nästan 5 kr/kwhVilla från -49 i elområde 3. Ca 200 uppvärmda kvm, förbrukade 1403kwh, 6700:-. Även om det är dyrt så hade jag ändå förväntat mig en ännu högre faktura.
Yes, 297 öre/kwh plus alla avgifter...Quee ?? Nästan 5 kr/kwh
Yes. 4700 för sommarhuset - ett par övernattningar i december - kör 16 grader som underhållsvärme. Inte så farligt. 1000 lapp i stan - bor i lägenhet.Väntar med spänning på elräkningen för December, någon som hunnit få ?
Jaha, du räknade med allt annat ocksåYes, 297 öre/kwh plus alla avgifter...