• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som hunnit få elräkningen för December

Blev en dyr månad... 40% högre förbrukning jämfört med november.

Screenshot_20230108-204341__01.jpg
Screenshot_20230108-204302__01.jpg

Oavsett fastprisavtal eller ej så verkar iallafall de flesta av oss ha gjort ordentliga besparingar på förbrukningen jämfört med föregående år.
Och det i sig är positivt 👍
Fast är det så uteslutande positivt verkligen?! Jag har sänkt min förbrukning med ca 1600kwh dec-22 gentemot dec-21. Hur gjorde jag? Jo jag eldar lite lagom sur ved genom en gammal panna från 90-talets första hälft, där verkningsgraden (killgissar) kanske är på 60-70%. Nu är inte jag någon expert på området, men om man ser till miljövänligheten osv så borde väl min bergvärmeanläggning vara skonsammare för miljön än allt ofiltrerat eldande,
där veden tagits ned med skotare, fraktats med timmerbil till min granne och där kapat och klyvts för att sedan fraktas med hans törstiga dieselbil ned till mig?

Jag raljerar absolut inte nu utan är genuint nyfiken på vad som faktiskt är bäst ur en miljösynpunkt.

Tjuvar du el av grannen? 😁
Eller är du aldrig hemma?
Fjärrvärme för uppvärmning, så det är bara hushållsel. Det i kombination med mycket tjänsteresor gör att förbrukningen inte blir så hög. Enligt leverantören förbrukar jag dock mer än genomsnittet men känner mig högst tveksam till att det stämmer. Vet inte riktigt hur man skulle komma ner till mindre förbrukning, då får jag stänga av kyl/frys och annat som står på standby, typ router.

Screenshot_20230108-213904.jpg

Fjärrvärme för uppvärmning, så det är bara hushållsel. Det i kombination med mycket tjänsteresor gör att förbrukningen inte blir så hög. Enligt leverantören förbrukar jag dock mer än genomsnittet men känner mig högst tveksam till att det stämmer. Vet inte riktigt hur man skulle komma ner till mindre förbrukning, då får jag stänga av kyl/frys och annat som står på standby, typ router.

Imponerande. Bara min cirkulationspump till fjärrvärmeanläggningen drar 30 kWh/mån.

Dra ner på förbrukningen, vilket slöseri alltså 🤣

Fast är det så uteslutande positivt verkligen?! Jag har sänkt min förbrukning med ca 1600kwh dec-22 gentemot dec-21. Hur gjorde jag? Jo jag eldar lite lagom sur ved genom en gammal panna från 90-talets första hälft, där verkningsgraden (killgissar) kanske är på 60-70%. Nu är inte jag någon expert på området, men om man ser till miljövänligheten osv så borde väl min bergvärmeanläggning vara skonsammare för miljön än allt ofiltrerat eldande,
där veden tagits ned med skotare, fraktats med timmerbil till min granne och där kapat och klyvts för att sedan fraktas med hans törstiga dieselbil ned till mig?

Jag raljerar absolut inte nu utan är genuint nyfiken på vad som faktiskt är bäst ur en miljösynpunkt.
Tänkte mest på att om vi sänker vår förbrukning så sänks även efterfrågan och med det ett lägre elpris.
Miljöaspekten lägger jag mig inte i.

204kvm 2-plans(20grader i alla utrymmen)+ 23kvm (fristående garage(17 grader) egen lvp, bvp till huset. Två vuxna samt två barn, vi jobbar mestadels hemifrån.

Det blå är elbilsladdning
FC62D3EB-2AA0-40AB-9B25-1AE85D6D2A30.jpeg
Svarar mig själv

Nu kom fakturorna, landade totalt på 8146kr ink alla avgifter, moms etc

Senast ändrad:
140kvm, elområde 3, ca 2400kWh under December.
60-talshus i lättbetong, luft/vatten värmepump. Ingen elbil, 2 vuxna, två mindre barn, 20 grader inomhus.

Månadsbundet-rörligt avtal men har inte fått fakturan ännu. Får återkomma om det men räknar med ca 5K för bara elen.. sen kommer nätavgifterna men gissar att kalaset landar på 7-8K.
Januari tror jag blir dyrare, kanske 12-13.

Jag återkommer som sagt :)

Fakturan landade på 9000:- för December månad, jag hade räknat med ett lägre pris per kWh men det är lite klurigt att hålla koll när sambon står på avtalet.

2394kWh
3kr / kWh

Ligger på 2900 Kwh.
Har ej fått räkningen ännu
Område 3...
Hade 3400 förra året så är ändå nöjd

BVP
Ca 230 kvm att värma

Ja, att elda ved är varken bra för hälsan eller miljön.

/Uppväxt i ett iskallt stenhus, från början av 1800-talet, där vi eldade majoriteten av året.

Ja, att elda ved är varken bra för hälsan eller miljön.

/Uppväxt i ett iskallt stenhus, från början av 1800-talet, där vi eldade majoriteten av året.
Nää det är väl så. Men med dagens elpriser känner man sig ju ”tvingad” till det. Sparade ju som sagt 1600kwh bara i dec. Så vi pratar ju kanske runt 5000kwh de 3 kallaste vintermånaderna.

• Like
Reactions: iko
Liten villa på 110m2, Stockholms norra förorter med vattenburen värme och ingen luftvärmepump tyvärr. 2333 kWh i Dec, har bara fått Eon fakturan (elskatt, abb, etc) landar på 1901 kr, inväntar fakturan på förbrukningen från Godel (rörlig) med spänning...
Idag kom fakturan på förbrukningen, 3 kr kWh ger en totalkostnad på 10 714 kr. Nästan dubbelt så mycket som all time high förra året ...

Förra året hade vi över 3000kwh i december. Visade sig att luft/vattenpumpen hade gett upp så den mesta värmen gick på elpatronen. Bytte till bergvärme så i år blev det 1100kwh i december.

Tillbaka
Topp