• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Nu så! :) 2 veckor gjorde susen. Det blå bandet får sitta en vecka till. Struntar i insidan av bandet. Det bör ju rimligtvis inte blekas lika hårt som utsidan i naturliga förhållanden..
F0378B1D-B509-4F80-ADEF-FF217F7D409A.jpeg

C4C3EBD6-846E-42C8-AD43-844BF0B3323C.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nu så! :) 2 veckor gjorde susen. Det blå bandet får sitta en vecka till. Struntar i insidan av bandet. Det bör ju rimligtvis inte blekas lika hårt som utsidan i naturliga förhållanden..
F0378B1D-B509-4F80-ADEF-FF217F7D409A.jpeg

C4C3EBD6-846E-42C8-AD43-844BF0B3323C.jpeg
Riktigt bra resultat! :) Insidan spelar ingen roll, blir ju som du säger mer rätt att bara bleka den sidan som normal utsätts för sol.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Funderar om man skulle kunna tejpa fast dom med en transparent tejp på provplattan. Två risker - 1. Grejar tejpen hettan och fukten. 2. Lämnar tejpen limrester på visarna.

(Bild för att visa plattan)
322DA898-25D1-4DF0-9083-7BF70CC352BD.jpeg
Kan du inte lägga en tunn bit plast över och sen tejpa? Då lär de stanna men inte bli förstörda. Eller lägg en bit plast över och tejpa runtom, då kan du använda riktigt grov och tålig tejp. :)
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Kan du inte lägga en tunn bit plast över och sen tejpa? Då lär de stanna men inte bli förstörda. Eller lägg en bit plast över och tejpa runtom, då kan du använda riktigt grov och tålig tejp. :)
Ska höra med dom om det är lugnt att köra en grej till. Du kan ju vänta med att plocka isär din klocka tills jag fått Ok :)
 

Ostberg

Omega
Jag tror att en skx skulle överleva det... Det är dock bara min magkänsla! Men den skulle ju stanna var 36e timme och så skulle man ändå få problemet med "skuggor" på tavlan...
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Nu har @MaBr ’s Seiko tavla, visare och vridringsinlägg hängt i en Atlas Ci5000 Weather-Ometer på full kräm i över två veckor. Än så länge verkar de helt oberörda! Det verkar vara ha UV-testat sina grejer väl där borta i Japan.. men vi kör två på några veckor till. Något kommer hända förr eller senare. :cool:
AD3E9FBA-91D3-4B2D-AA4A-AB0A730B6947.png
E86818B1-B709-4B0D-B9CE-11AA8BF97217.jpeg
E67F8699-4591-4884-8C24-F222760E2222.jpeg
ECC6E563-7072-4E4A-BD56-1200BB488D70.jpeg
B7DDDA55-3122-4163-A40F-16D918C52182.jpeg
94FD69EB-3DD9-40AF-A70D-73A6665C63DD.jpeg
 

Kingesson

Omega
Nu har @MaBr ’s Seiko tavla, visare och vridringsinlägg hängt i en Atlas Ci5000 Weather-Ometer på full kräm i över två veckor. Än så länge verkar de helt oberörda! Det verkar vara ha UV-testat sina grejer väl där borta i Japan.. men vi kör två på några veckor till. Något kommer hända förr eller senare. :cool:
Kan det också handla om att plastpåsarna är tillräcklig för att bryta UV-strålarna? Vad säger ni som var uppmärksamma på fysiklektionerna?

Frågar också för att jag har funderat på att jag har funderat på att göra exakt den nu gör här att låta visare och urtavla hänga ute i vanliga solen i ett par år - men vill inte att de ska utsättas för fukt och har därför tänkt plasta in dem.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Kan det också handla om att plastpåsarna är tillräcklig för att bryta UV-strålarna? Vad säger ni som var uppmärksamma på fysiklektionerna?

Frågar också för att jag har funderat på att jag har funderat på att göra exakt den nu gör här att låta visare och urtavla hänga ute i vanliga solen i ett par år - men vill inte att de ska utsättas för fukt och har därför tänkt plasta in dem.

Vi har också funderat i dom banorna. Jag kan absolut tänka mig att det ger ett visst skydd men min magkänsla är att det borde vara ett ganska klent skydd. Har inte något belägg för det men eftersom det inte hänt något än så kanske påsarna filtrerar mer än man tror.
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Kan det också handla om att plastpåsarna är tillräcklig för att bryta UV-strålarna? Vad säger ni som var uppmärksamma på fysiklektionerna?

Frågar också för att jag har funderat på att jag har funderat på att göra exakt den nu gör här att låta visare och urtavla hänga ute i vanliga solen i ett par år - men vill inte att de ska utsättas för fukt och har därför tänkt plasta in dem.

Vi har också funderat i dom banorna. Jag kan absolut tänka mig att det ger ett visst skydd men min magkänsla är att det borde vara ett ganska klent skydd. Har inte något belägg för det men eftersom det inte hänt något än så kanske påsarna filtrerar mer än man tror.

Lite intressant om ämnet.
https://www.sydsvenskan.se/2002-05-08/det-gar-nastan-lika-bra-med-plastfolie
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Intressant. Så dom tunna ziplockpåsarna skyddar säkert ganska mycket. Å andra sidan så blir ju tavlor/visare uppenbarligen påverkade av solen genom både plexi och glas med tanke på hur äldre klockor kan se ut. Sen är dessa nya tavlor garanterat mer uv-resistenta än deras föregångare från förr. Bäst hade säkert varit att kräma på utan påse och stänga av regncykeln i maskinen, det kommer tyvärr inte hända då vi har riktiga prover som körs :)
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Å andra sidan så blir ju tavlor/visare uppenbarligen påverkade av solen genom både plexi och glas med tanke på hur äldre klockor kan se ut. Sen är dessa nya tavlor garanterat mer uv-resistenta än deras föregångare från förr.
Ja de äldre färgerna är säkerligen mer känsliga än moderna.
Jämför med gamla gitarrer lackerade med cellulosalack som bleks av solljus, medans moderna instrument med "plastfärger" inte gör det i samma omfattning. :pompus:
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Intressant. Så dom tunna ziplockpåsarna skyddar säkert ganska mycket. Å andra sidan så blir ju tavlor/visare uppenbarligen påverkade av solen genom både plexi och glas med tanke på hur äldre klockor kan se ut. Sen är dessa nya tavlor garanterat mer uv-resistenta än deras föregångare från förr. Bäst hade säkert varit att kräma på utan påse och stänga av regncykeln i maskinen, det kommer tyvärr inte hända då vi har riktiga prover som körs :)
Är det säkert att det är ljuset som gör det, och inte tex fukt? Eller syre?
 
Topp