• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

jabla

Sarlacc
Forsatte mina försök idag, först 1 timme i 35%ig väteperoxid.
Hittade ingen 50%ig men det hade nog inte gjort någon skillnad.
Peroxiden reagerade inte överhuvudtaget på bandet, ingen tendens till sönderfall.

WP_20140327_004.jpg


Därefter blev det en timme i svavelsyra med samma nedslående resultat. :(

WP_20140327_006.jpg


Skall se om jag hittar någon saltsyra.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Forsatte mina försök idag, först 1 timme i 35%ig väteperoxid.
Hittade ingen 50%ig men det hade nog inte gjort någon skillnad.
Peroxiden reagerade inte överhuvudtaget på bandet, ingen tendens till sönderfall.

BILD

Därefter blev det en timme i svavelsyra med samma nedslående resultat. :(

BILD

Skall se om jag hittar någon saltsyra.

Haha! Det är helt otroligt vad motståndskraftiga dom är.
När slutet har kommit så kommer världen att bestå av natoband och kackerlackor.
 

KMS

Rolex
Vilket antiklimax. Kan vara bästa tråden på KS! Å så sluter det med ett löjligt orange nato...

Men det klart det känns lite som du blir mindfuckad av natobandet. :)
Efter så lång tid så byter det bara färg till orange för att visa vem det är som bestämmer!

Nu blev det ju kul igen!:D
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Vilket antiklimax. Kan vara bästa tråden på KS! Å så sluter det med ett löjligt orange nato...

Men det klart det känns lite som du blir mindfuckad av natobandet. :)
Efter så lång tid så byter det bara färg till orange för att visa vem det är som bestämmer!

Nu blev det ju kul igen!:D
Ja, det satt inte som en fläskläpp. Men tråden har börjat självsvänga. Det finns fortfarande hopp! :woot:

Men jag ska vinna över natosatan. Textilfärg here I come!
 

Hmpson

Cartier
Vad tror ni om totalfusk? Ta ett vitt nato, färga det och nöt sedan bort färgen med valfri metod. Det lär ju inte bli lika genomfärgat om man färgar det själv och därmed lär väl färgen slitas betydligt snabbare. Det är ju lite som att ge upp, men...
 
Jag är rädd för att ni använder natos av för god kvalitet.Jag kommer därför att ofreda det nato som sitter på Seagull 1963. Det är ju av erkänt dålig kvalitet och borde kunna reagera på något kul sätt!
Det är visserligen inte rött men ändå.

Jag har en förkärlek för kaustiksoda så jag provar det.


En försvarlig mängd används.


Härlig reaktion!


Återkommer med resultatet i eftermiddag.
 

Hmpson

Cartier
Förutom att jag lovprisar er alla som ger er på detta så vill jag ödmjuk påminna om att fixa en referensbit/band så att vi får se skillnader tydligt.
 
Resultatdags!

Jag anser att jag lyckats. Jämförelsebandet är ett nytt och obrukat nato tillhörigt min andra SeaGull 1963. Experimentet torde kunna upprepas, om ni följer mina bildanvisningar, och jag anser det vara vetenskapligt bevisat att ett guldbruntgrönt nato från SeaGull kan blekas/nötas med Bluesmanmetoden.

Som ni ser. Det obrukade överst.

Tråden måste vara av ett mycket undermåligt material då den antagit en blågrå ton.

Hårt arbete var det. Man får belöna sig lite!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Resultatdags!

Jag anser att jag lyckats. Jämförelsebandet är ett nytt och obrukat nato tillhörigt min andra SeaGull 1963. Experimentet torde kunna upprepas, om ni följer mina bildanvisningar, och jag anser det vara vetenskapligt bevisat att ett guldbruntgrönt nato från SeaGull kan blekas/nötas med Bluesmanmetoden.

Som ni ser. Det obrukade överst.

Tråden måste vara av ett mycket undermåligt material då den antagit en blågrå ton.

Hårt arbete var det. Man får belöna sig lite!
Bra jobbat. En udda metod men det gav resultat. Hatten av!
 

rogart-63

Patek
Dränkte in det i 10%ig saltsyra och torkade det i mikron men det enda som hände var att metalldelarna blev mattare och så varma att de brände hål i remmen.

WP_20140327_007.jpg

´Saltsyra och svavelsyra blirinte det kungsvatten .Löser t.o.m guld . Luktar stark vet jag så det är inte lämplig annat än i dragskåp .
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Ok. Natobandet har tillbringat 18h, varav ca 8 i direkt solsken, i ett bad av koncentrerad målartvätt. Lösningen som var klar för 18h sen såg exceptionellt grumlig ut när jag hällde ut den. Natobandet ser ut att delvis ha lösts upp.
Modell instant patina. Färghelvetet på de kvarvarande resterna av bandet ser dock ut att bestå. Återkommer efter tvätt och tork.
 
Topp