• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

wundlander

I know I look great in my Mustache
Här kommer min lärares svar. Hon är bland annat lärare i Textil Materiallära, det är alltså inte vem som helst.

image.jpg


Av egen erfarenhet är inte klorin heller bra mot olika tyg. Det är för starkt, det förstör natot. Försök hitta ett blekmedel just för textil istället!
Vad bra, då har vi ju gjort helt rätt - provat oss fram. :D
Kul att du kollade upp saken med ett pro.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Hahaha underbart. Jag har tänkt göra att liknande projekt i sommar. Jag ska köpa 5 natoband i olika färger för att sedan lägga ut banden på taket under hela sommaren. Jag hoppas på ett bra resultat. :D

Jag börjar undra om inte det där är det way to go. Kanske drar fram stegen i morgon.
 

jabla

Sarlacc
Känns som det enda som inte provats än är en ordentlig dos uv-ljus. Nu råkar det vara så att jag har två svarta perlon på ingång och en rätt stabil UV-lampa i källaren...


edit: kom på att Hans_Delsbo körde ju svetsvarianten... men va fan, värt att pröva igen
Bra tänkt, är det samma material i perlonbanden? kan du köra valfritt nato parallellt?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Idag gick jag över till kemivarianten av blekning. Ska åka till fjällen ikväll, och länk kyler så mycket då tycker jag.
Hjulhusbehandlingen har mest gett lort, men jag tänker att fibrerna i bandet kanske har luckrats upp litet och lättare tar emot blekningen?

Anyways, jag plockade bort natot från bilen.

image.jpg


Sedan tänkte jag så här, ni slit-bröder har provat med en uppsjö av sura blekmedel, så varför inte gå åt det basiska hållet?
Elakt rörmjölkningsdiskmedel (varningstext: utvecklar giftig gas vid kontakt med syra) blandades med vittvätt. Detta späddes med lacknafta.

image.jpg


Utifall jag skulle bli utsatt för en råttattack, eller vilja måla bandet, tillsattes råttgift och målarsoda. Sedan, inför beach 2014, späddes detta med avfettningsmedel.

image.jpg


Blandningen antog -tack vare råttgiftet- en trevlig blå färg. Detta ska nu få verka till runt fyra i eftermiddag, och sedan ska bandet saneras.
Jag återkommer med rapport.

image.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tänkte att man kunde bygga en trumma som man fyller med runda småsten och blekmedel och kopplar till en motor och låg utväxling, sen kör man nötning a la stentvättade jeans... Nåväl ska prova UV först!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bra att ni kör på. Jag har resignerat. :(
Hatar det där röda jävla natot. Lät det glida ner i lådan igen. Jag har slut på idéer...

Om mitt bleks av min häxbrygd så kan jag posta dig brygden!
Kanske ni andra också kan skicka lite blekmedel?
Tänk att skicka råttgift/lacknafta och få ättikssprit/maskmedel tillbaka!

Kul!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu kommer rapporten!

Häxbadet hade efter några timmar fått en läskig hinna.

image.jpg


Även bandet fick en märklig beläggning.

image.jpg


Efter att ha sköljt bandet i hett vatten och sedan tvättat det med handrengöring för extremt lortiga händer som innehåller slipmedel så var det dags för ett varv i tvättmaskinen, tillsammans med en massa vittvättmedel.

image.jpg


Efter det blev det ett varv i tumlaren, och efter det la jag det i skattefri sprit, för att få bort lukten.

image.jpg


Sedan sköljde jag det i vatten och torkade det i ugnen.

Vad tror ni resultatet blev?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Har det blivit mörkare? :nailbiting:
För övrigt är den där sörjan det äckligaste jag sett på KS. :dead:
Bra jobbat. :D
 
Topp