• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NATO - och en rem av klass :)

paradis

Audemars
Omega Seamaster ock Speedmaster passat rätt så bra på Nato band , ock andra inte så stora , tunga Dom kraftiga tjocka Rolex , absolut inte ,då måste den spännas fast riktigt mycket . Smaksak som allt annat .
 

Singular

Rolex
2-Faktor

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Oj, ser fruktansvärt tjockt ut. Tycker själv att Phoenix är dom enda som håller en riktigt hög kvalitet.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Oj, ser fruktansvärt tjockt ut. Tycker själv att Phoenix är dom enda som håller en riktigt hög kvalitet.
Söker du samma design så släppte jag igår en linje i regimentalsortimentet kallad "Apollo" som är svart och har kantning i en av fem olika färger (rött, orange, oliv, sand eller grått). De är klart tunnare/smidigare än TimeFactors variant;
DSC_0035.jpg
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Söker du samma design så släppte jag igår en linje i regimentalsortimentet kallad "Apollo" som är svart och har kantning i en av fem olika färger (rött, orange, oliv, sand eller grått). De är klart tunnare/smidigare än TimeFactors variant;
DSC_0035.jpg

Det finns inga i 18mm ?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Forumvänner !

Jag tillhör den skara medlemmar som älskar Nato-remmar. Skälet är enkelt; ingen annanstans har jag funnit en sådan komfort, mångsidighet och säkerhet. Remmarna sitter som gjutna vid handleden och att byta rem, och därmed få ett helt nytt utseende och helhetsintryck av sin klocka, går på några sekunder och kräver inga verktyg. Och så säkerheten; skulle ett bandstift gå av stannar klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden. När dom blir smutsiga är det bara att kasta in dom i tvättmaskinen och så åldras dom ju vackert - med en ofta skönt sliten patina efter några år. En vanlig läderrem kommer inte i närheten av samma slitstyrka och livslängd.

Det stora bekymret med nylonremmarna är att de flesta är rätt uselt gjorda. Det finns förstås undantag, som Dievas (som säljs av Gnomon) och vår egen Singular. Men den stora merparten är tunna och simpelt tillverkade. Det är störande; lägger man 50k på en klocka finns det ingen poäng i att spara en hundralapp på att få en så billig nylonrem som möjligt. Tvärtom är vi nog många som skulle betala både en och två hundralappar extra för lite kvalitet - och det är just vad Omega levererar. Jag brukar ju säga att Omega gör världens bästa klockor. Och det gör dom. Så då kommer det ju inte heller som någon större överraskning att dom gör världens bästa Nato-remmar, för det gör dom också. Men lika villiga som många av oss är att slanta upp stora belopp för en Omega-klocka, lika ovillig är i varje fall jag att slanta upp flera tusenlappar för en av varumärkets Nato-remmar. De må vara bäst, men till syvende och sist är det bara en några decimeter lång nylonbit vi talar om och att betala ett fyrsiffrigt belopp för en sådan är skrattretande. Det känns uteslutet på en rent principiell grund.

Och det är här Eddie Platts kommer in i bilden. Idag damp ett tunnt kuvert från Timefactors ner på vardagsrumsbordet hemma i Växjö och i det fanns två remmar av en kvalitet jag aldrig tidigare upplevt i prisklassen. Aningen dyrare än en vanlig Nato-rem förvisso, men prismässigt ändå långt från OEM Omega. Men kvalitetsmässigt - kanske inte fullt on a par med Omega men verkligen inte långt ifrån. Det här är en otroligt välgjord Nato-rem ! :)

Ett litet tips till forumvänner som också längtar efter nylonremmar i världsklass; pröva gärna Timefactors nya sortiment. Samma färgsättning som Omegas varianter, sandblästrad hårdvara i rostfritt stål och en om inte lika tät väv så i varje fall nästintill. Det är lätt att bli lyrisk över detta och nu är det bara att hoppas på ett bredare sortiment och att fler leverantörer hakar på framöver.

Vänligen
Forumets undersköterska

10h4ygh.jpg
Sorry men det ser inte alls bra ut. Tjockt och klumpigt är min åsikt.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Eftersom jag fick mitt band från @Singular igår tar jag mig friheten att skriva en liten minirecension.

Över lag hög kvalitet, både själva bandet och hårdvaran. Hårdvaran har en annan, i mitt tycke snyggare, finish än Timefactors. Däremot ser sprinten i spännet inte lika gedigen ut i Singulars band vilket känns lite oroande. Bandet är något längre än TF vilket med mina smala handleder gör att den överskjutande flärpen blir lite för lång, något som inte borde var omöjligt att fixa med en skalpell och en tändare. Hålen mycket välgjorda, keepers är sydda, inte limmade.

Kostnaden och leveranstiden inberäknat är jag mer än nöjd och kan rekommendera andra Nato-frälsta, ping @Undersköterskan, att beställa ett! :)
 

Starship

Cartier
image.jpeg

Mkt nöjd med premium varianten från singularstraps
Jag har också börjat använda ett premium-nato från @Singular . Jag gillar det mycket bättre än timefactor eftersom det är tunnare. En sak som tyvärr inte riktigt är bra med singular-bandet är att att spännet inte är helgjutet och fastsytt, det sitter med ett bandstift istället så där blir det en singel point of failure.
 
Topp