• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ni som äger "dyra"/klockor med högt pengavärde..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
helt enig, det er jo ikke noen verdenskrise om man förlorar en klokke uansett värde, men tror de fleste skulle merke det om man mistet en klokke även om den kostade 20k eller 100k.
Priset på forsikringen påvirkes jo også av värdet på klokken så om du har en billigere klokke dekker troligen hemforsikringen det meste og om du har en klokke til 100k borde det ikke koste mer en iaf 2-3k og det er det iaf verdt for min del når man leser om hvor mange som blir rånade rundt om nu. Selvfølgelig blir det dyrt å forsikre en patek for 500k, men det samma gjelder jo biler. Dyrere bil = dyrere forsikring. Jeg har aldri hørt noen som ikke har forsikret sin bil for at det blev for dyrt å kjøpe forsikring for at bilen kostade for mycket.
Jag skyr försäkringar då det är något som kostar pengar. Både på bil och klockor. Är och kommer bli väldigt svårt att sakförsäkra dyrare armbandsur framöver. Därför tänker jag på vad jag bär synligt ute på stan nuförtiden tyvärr. Som tur är har jag mest udda saker som ingen känner igen. Har som de flesta råd att bli av med en klocka men vill verkligen inte hamna i en situation där jag försöker göra motstånd vid hotfullt rån. Detta skulle ju teoretiskt kunna hända om jag har en väldigt ovanlig eller dyr klocka.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag skyr försäkringar då det är något som kostar pengar. Både på bil och klockor. Är och kommer bli väldigt svårt att sakförsäkra dyrare armbandsur framöver. Därför tänker jag på vad jag bär synligt ute på stan nuförtiden tyvärr. Som tur är har jag mest udda saker som ingen känner igen. Har som de flesta råd att bli av med en klocka men vill verkligen inte hamna i en situation där jag försöker göra motstånd vid hotfullt rån. Detta skulle ju teoretiskt kunna hända om jag har en väldigt ovanlig eller dyr klocka.
Da er jo det et valg du tar og det er jo opptil hver enkelt person.
Jeg betaler heller for en forsikring og synes det er verdt pengene for å slippe å tenke på risken at jeg skal tappa klockan, den skal bli stulen eller krockar bilen.

Det kanskje kommer av at jeg har hatt saker av värde som har blitt stulet tidligere og da var jeg iaf veldig glad for at jeg hadde forsikringer og fikk tilbake det meste av värdet. Da innser man at man ibland tjäner rett mycket på at ha forsikringer i lengden om noe skulle hende. Spesielt med dyre saker även om det koster å forsikre det.
 

Tim

Omega
Har haft som princip att inte äga klockor som inte ryms i lösöret på hemförsäkringen. Min senaste klocka gör inte det. Har behövt skaffa kassaskåp hem, börjat åka mer taxi och använder den inte när jag går ut. Det får mig absolut att fundera på hur kul det är med klockor utanför den principen.
Försäkrad, visst. Men endast till inköpspris. Och skulle jag bli av med den så är det svårt att få tag på en ny så det vore extremt trist att bli av med den.

Men den är så bra. Skit jag får ta, helt enkelt. :rolleyes:
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Man kan juh ha köpt en Nautilus för 250k som i din ägo ökat till 450k sedan köpet? Det är lite sådana situationer jag funderar på hur man ställer sig till klockan i fråga.

Mvh
Okej, sorry förstod inte det när jag läste igenom! Då blir mitt svar nog lite annorlunda... jag vill tro att jag hade använt klockan ändå. Har förhoppningsvis köpt klockan en gång i tiden för att jag gillar den. Då spelar det mindre roll om den sjunkit i värde till 25 000 kr eller om den stigit till 450 000 kr :)
 

rikkard

Breitling
Jag köper klockor jag vill använda.
Det är väl inte så vanligt att köpa dem för investering. Även om det kan bli det finns det kanske annat bättre att investera i då.
Sen kan det ju bli en bonus.

Därför förstår jag inte syftet med att köpa en klocka för att ha den inlåst. Men sen kanske man anpassar sig till när man använder den. Men det gör man väl med allt, jag tar inte på mig kostym när jag ska snickra. Likväl man kanske inte tar på sig sin dyraste klocka när man ska ta sig en rejäl fylla.

Men men, detta är bara mina tankar. Kommer nog aldrig ha en klocka över 100 000 så detta blir något jag kommer att ställas inför.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
helt enig, det er jo ikke noen verdenskrise om man förlorar en klokke uansett värde, men tror de fleste skulle merke det om man mistet en klokke även om den kostade 20k eller 100k.
Priset på forsikringen påvirkes jo også av värdet på klokken så om du har en billigere klokke dekker troligen hemforsikringen det meste og om du har en klokke til 100k borde det ikke koste mer en iaf 2-3k og det er det iaf verdt for min del når man leser om hvor mange som blir rånade rundt om nu. Selvfølgelig blir det dyrt å forsikre en patek for 500k, men det samma gjelder jo biler. Dyrere bil = dyrere forsikring. Jeg har aldri hørt noen som ikke har forsikret sin bil for at det blev for dyrt å kjøpe forsikring for at bilen kostade for mycket.
Om vi nu pratar om klockor kring halvmiljonen så är försäkringskostnaden flera tusen i månaden. Så roligt kan omöjligt någon tycka det är att bära en klocka. Kan man hosta upp den typen av pengar för en försäkring så utgår jag ufrån att man också har råd att eventuellt tappa klockan. Att man försäkrar en bil beror primärt inte på att man är rädd för att den ska bli stulen eller att man ska tappa bort den på IKEAs parkering. Det beror snarare på att du måste ha en viss försäkring till att börja med och för att det är rimligt att försäkra resten. Att slänga 30-50k/år för att du är orolig för att tappa bort klockan eller för att någon ska råna dig är något helt annat.

Den enda rimliga lösningen med väldigt dyra klockor är att använda dem försiktigt och riskminimera.

Det vore iofs roligt att höra om det finns någon på forumet som har sin 500k+ klocka försäkrad. Jag tvivlar.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Om vi nu pratar om klockor kring halvmiljonen så är försäkringskostnaden flera tusen i månaden. Så roligt kan omöjligt någon tycka det är att bära en klocka. Kan man hosta upp den typen av pengar för en försäkring så utgår jag ufrån att man också har råd att eventuellt tappa klockan. Att man försäkrar en bil beror primärt inte på att man är rädd för att den ska bli stulen eller att man ska tappa bort den på IKEAs parkering. Det beror snarare på att du måste ha en viss försäkring till att börja med och för att det är rimligt att försäkra resten. Att slänga 30-50k/år för att du är orolig för att tappa bort klockan eller för att någon ska råna dig är något helt annat.

Den enda rimliga lösningen med väldigt dyra klockor är att använda dem försiktigt och riskminimera.

Det vore iofs roligt att höra om det finns någon på forumet som har sin 500k+ klocka försäkrad. Jag tvivlar.

Holder ikke med dig alls. Det finns många anledninger til at forsäkra olika objekt og den gangen det hender en olycka og du inte har forsikring kommer du troligen tenke anorlunda. Jeg legger iaf heller noen tusenlapper i året på forsäkringer og slipper å tenke på eventuelle forluster og skader. Det er jo fort gjort å tappe en klocke i golvet hemma også även om man er forsiktig.
Har du en klokke til en halv million burde ikke noen tusenlapper i året på forsikring være noe problem. Har du ikke råd til å betale forsikringen så har du troligen kjøpt for dyr klokke. Iaf om du ikke våger använda den.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Holder ikke med dig alls. Det finns många anledninger til at forsäkra olika objekt og den gangen det hender en olycka og du inte har forsikring kommer du troligen tenke anorlunda. Jeg legger iaf heller noen tusenlapper i månaden på forsäkringer og slipper å tenke på eventuelle forluster og skader. Det er jo fort gjort å tappe en klocke i golvet hemma også även om man er forsiktig.
Har du en klokke til en halv million burde ikke noen tusenlapper i måneden på forsikring være noe problem. Har du ikke råd til å betale forsikringen så har du troligen kjøpt for dyr klokke. Iaf om du ikke våger använda den.
Jag förstår fullt tanken men du har fortfarande inte en klocka för 500k att försäkra. Väldigt enkelt att då säga hur man skulle göra.

I verkligheten så vill knappt ens något försäkringsbolag försäkra den typen av objekt med tanke på dess värde och den faktiska risken att åka på en skada. Trygg-Hansa har vad jag vet helt slutat att försäkra objekt över 200k och jag tror inte att de är ensamma. Det är ingen vettig business att ha.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om vi nu pratar om klockor kring halvmiljonen så är försäkringskostnaden flera tusen i månaden. Så roligt kan omöjligt någon tycka det är att bära en klocka. Kan man hosta upp den typen av pengar för en försäkring så utgår jag ufrån att man också har råd att eventuellt tappa klockan. Att man försäkrar en bil beror primärt inte på att man är rädd för att den ska bli stulen eller att man ska tappa bort den på IKEAs parkering. Det beror snarare på att du måste ha en viss försäkring till att börja med och för att det är rimligt att försäkra resten. Att slänga 30-50k/år för att du är orolig för att tappa bort klockan eller för att någon ska råna dig är något helt annat.

Den enda rimliga lösningen med väldigt dyra klockor är att använda dem försiktigt och riskminimera.

Det vore iofs roligt att höra om det finns någon på forumet som har sin 500k+ klocka försäkrad. Jag tvivlar.
Och i många fall så är bilförsäkringen till för att skydda en mot skador som man har åsamkat den andra bilen i en olycka
 
Jag förstår fullt tanken men du har fortfarande inte en klocka för 500k att försäkra. Väldigt enkelt att då säga hur man skulle göra.

I verkligheten så vill knappt ens något försäkringsbolag försäkra den typen av objekt med tanke på dess värde och den faktiska risken att åka på en skada. Trygg-Hansa har vad jag vet helt slutat att försäkra objekt över 200k och jag tror inte att de är ensamma. Det är ingen vettig business att ha.
Agreed. Och som du redan påpekat så handlar det inte om några tusenlappar om året, utan några tusenlappar i månaden.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Helt klart skönare att inte ha något dyrt på armen när man är ute och rör sig i stan kvällstid osv.

Brukar ta Omegan...då kan man både fly och fäkta.

OnT så har jag inga klockor som är så pass dyra som i TS exempel, men om jag ändå ska försöka svara så gör jag en skillnad i om det går att ersätta klockan med en likadan eller inte. För att ta ett exempel så skulle jag vara mer rädd om en vintage GMT Rolex där man aldrig skulle kunna hitta en likadan än en 5711 förutsatt att de hade samma ekonomiska värde. Jag ser heller inget problem med att äga saker och njuta av dem i hemmets trygga vrå, så argumentet att man har köpt sig en för dyr klocka om man inte vågar använda den i alla situationer tycker jag inte är riktigt relevant eller genomtänkt :)

giphy.gif

NuRr.gif
 
Funderade ett tag på att växla upp och ha färre men dyrare klockor. Alltså samma klockpeng men fördelat på ett betydlig mindre antal. Bestämde mig till sist för att inte göra det av flera orsaker, bla det som tagits upp i tråden.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag ser heller inget problem med att äga saker och njuta av dem i hemmets trygga vrå, så argumentet att man har köpt sig en för dyr klocka om man inte vågar använda den i alla situationer tycker jag inte är riktigt relevant eller genomtänkt :)
Så är det. Tyvärr så tvingas man också planera sitt nördande då man inte vill ha dyra klockor hemma längre perioder. Det ska dock inte underskattas att sitta som en idiot och klämma på sina klockor. Få förstår vad man sysslar med men det är totally worth it!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Da er jo det et valg du tar og det er jo opptil hver enkelt person.
Jeg betaler heller for en forsikring og synes det er verdt pengene for å slippe å tenke på risken at jeg skal tappa klockan, den skal bli stulen eller krockar bilen.

Det kanskje kommer av at jeg har hatt saker av värde som har blitt stulet tidligere og da var jeg iaf veldig glad for at jeg hadde forsikringer og fikk tilbake det meste av värdet. Da innser man at man ibland tjäner rett mycket på at ha forsikringer i lengden om noe skulle hende. Spesielt med dyre saker även om det koster å forsikre det.
Fast du missar helt poängen, det är dyrare i längden att försäkra än att inte göra det. Sedan är det knappast bra/kul/billigt att bli rånad på sin klocka även om den är försäkrad.
 

Baywatch

Omega
Problemet att använda en dyr/exlusiv klocka är väl snarare det omvända!
Tror att jag skulle ha på mig den jätteofta jag vet ju att den på sikt stannar ev. Stiger i värde!
Min gamla chef brukade komma till mig i kassadisken och be mig ta hand om hans Nautilus medans han bytte bromsklossar på nån gammal rostig passat!
I övrigt går den ju ganska lätt under radarn då den inte har karaktäristiska så som Rolex med bubblan.

Nja... Sanningshalt?
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Fast du missar helt poängen, det är dyrare i längden att försäkra än att inte göra det. Sedan är det knappast bra/kul/billigt att bli rånad på sin klocka även om den är försäkrad.
Hur får du ihop det?
På en daytona for ca 200k får du en forsäkring for ca 2000kr/år så det er det iaf for min del värdt om den skulle bli stulen.

Det er jo aldri lönsamt at forsäkra nåt om det inte händer en olycka eller rån, men om det skulle hända nåt er det oftast veldig lönsamt. Det er jo så försäkringar funkar allmänt. Det er en riskvurdering utifrån vad det kostar och objektets värde.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur får du ihop det?
På en daytona for ca 200k får du en forsäkring for ca 2000kr/år så det er det iaf for min del värdt om den skulle bli stulen.

Det er jo aldri lönsamt at forsäkra nåt om det inte händer en olycka eller rån, men om det skulle hända nåt er det oftast veldig lönsamt. Det er jo så försäkringar funkar allmänt. Det er en riskvurdering utifrån vad det kostar och objektets värde.
Tror du försäkringsbolagen lever på luft? Ideella inrättningar?

Bra bolag som erbjuder 2' kr per år för en 200' kr klocka.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Tror du försäkringsbolagen lever på luft? Ideella inrättningar?

Bra bolag som erbjuder 2' kr per år för en 200' kr klocka.

Nei, det er jo det jag säjer. Det er lönsamt om det händar nåt, men inte lönsamt om det inte händer nåt. Det er en risiko vurdering utifrån sannolikheten for at nåt skal hända eller inte. Ganske enkelt å forstå och så det alltid fungerer.

Om du tycker det er verdt å betala eller inte er en annan fråga og noe hver enkelt måste vurdera själva så vi kanskje skal gå tilbaks til topic?

Ja, et stort försäkringsbolag. Tror exakt belop var 2450kr.
Edit: Tog fel angående pris per år. Priset var 3450kr
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nei, det er jo det jag säjer. Det er lönsamt om det händar nåt, men inte lönsamt om det inte händer nåt. Det er en risiko vurdering utifrån sannolikheten for at nåt skal hända eller inte. Ganske enkelt å forstå och så det alltid fungerer.

Om du tycker det er verdt å betala eller inte er en annan fråga og noe hver enkelt måste vurdera själva så vi kanskje skal gå tilbaks til topic?

Ja, et stort försäkringsbolag. Tror exakt belop var 2450kr.
Edit: Tog fel angående pris per år. Priset var 3450kr
Låter sjukt billigt! Vilket bolag? Kollade min 116600 hos flera bolag och det skulle kosta 750kr/mån, försäkringsvärdet på klockan sattes då till under 100’. Då bor jag ändå i ett väldigt tryggt område och är halvtråkigt gammal.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Låter sjukt billigt! Vilket bolag? Kollade min 116600 hos flera bolag och det skulle kosta 750kr/mån, försäkringsvärdet på klockan sattes då till under 100’. Då bor jag ändå i ett väldigt tryggt område och är halvtråkigt gammal.

IF eller Länsförsäkringar. Kan dubbelkolla til veckan när jag pratar med ägaren av klockan igen.

750kr månaden låter veldig dyrt.
Jag har aldri fått et högre pris en 2500-3000kr/år som dyrast när jag har kollat för en klocka på ca 100k själv och är relativt ung och bor ganske centralt i Stockholm.
 

Buckshot

Panerai
Värdet på klockan är helt klart en begränsade faktor när jag köper:(Jag vill inte hamna i en situation där jag eller min familj riskerar att skadas. Därför håller jag mig till relativt billiga klockor. Men som tur är finns det många intressanta klockor som flyger under radarn.:D Om jag skulle köpa en Rolex så kommer jag inte att skriva om det här.
 

joca

Patek
2-Faktor
Låter sjukt billigt! Vilket bolag? Kollade min 116600 hos flera bolag och det skulle kosta 750kr/mån, försäkringsvärdet på klockan sattes då till under 100’. Då bor jag ändå i ett väldigt tryggt område och är halvtråkigt gammal.
Extremt dyrt.
Hade en 5167r värderad och försäkrad till 329k, betalade drygt 12k/år.
Betalade runt 750/månad för en AP i rosé värderad till strax under 200k.
Skiljer ju såklart men detta boende i Stockholm :)

OnT: har inte haft någon klocka för 500k+ men jag var inte rädd för att använda min 5167r, hade hellre valt en annan klocka isf än att ha en klocka jag är rädd för att använda.
 

Trulli

Cartier
Tror generellt att personer med dyra klockor inte rör sig lika ofta på högriskplatser nattetid och framför allt inte med klockan.
Det gäller att vara uppmärksam och inte ta onödiga risker. Har rånaren pinpointat dig så rånar han troligtvis inte dig på gågatan en fredagskväll. Dessa rån är mer en slump och en följd av oaktsamt brukande.
Jag vill nog påstå att dyra bilar, som är irreterande enkla att få fram adress på, är den störst risken till att dra till sig oönskad uppmärksamhet och som kan resultera i hembesök. Även internetforum är en bidragande riskfaktor för hembesök.
Det är viktigt att man tänker några steg längre kring säkerheten.
 
  • Like
Reactions: Rey

ante_77

Cartier
2-Faktor
Inte alls, om personen i fråga tjänar miljoner varje år och bär t.ex. en nautilus är den inte värd mycket alls i förhållande till personens nettovärde.

Nja, folk som tjänar gott om pengar är mycket väl medvetna om pengarnas värde.
Vad den är värd i förhållande till inkomst är inte alltid relevant.
Tror du även att dolk är slarvigare med sina klockor p.g.a ekonomin dom besitter?
Hade dom alltid varit så obrydda, så hade dom aldrig haft några pengar.

Mina kollegor tjänar ungefär det samma som jag.
De flesta går runt med någonting för 200kr på armen.
Själv har jag ingen dyrgrip direkt, men jag går med den även ute i ”fält” och det har hänt att jag gjort något fysiskt jobb med klockan.
Kollegorna tycker att jag är vansinnig.
Vi har samma lön, men olika meningar.

Tror du att någon med herrejösses massa stålar på kontot skulle köpa 10l mjölk och kasta 5l ut genom fönstret, bara för att det utgör 0,01‰ av hans förmögenhet eller inkomst?
Nej, knappast. Han är nog mer medveten än medelsvensson på den punkten, annars hade han aldrig nått dit han är.

Min mening är egentligen att man bör köpa så pass dyrt så att man har vett att ta vara på prylarna, men samtidigt inte är rädd att använda dom.
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Nja, folk som tjänar gott om pengar är mycket väl medvetna om pengarnas värde.
Vad den är värd i förhållande till inkomst är inte alltid relevant.
Tror du även att dolk är slarvigare med sina klockor p.g.a ekonomin dom besitter?
Hade dom alltid varit så obrydda, så hade dom aldrig haft några pengar.

Mina kollegor tjänar ungefär det samma som jag.
De flesta går runt med någonting för 200kr på armen.
Själv har jag ingen dyrgrip direkt, men jag går med den även ute i ”fält” och det har hänt att jag gjort något fysiskt jobb med klockan.
Kollegorna tycker att jag är vansinnig.
Vi har samma lön, men olika meningar.

Tror du att någon med herrejösses massa stålar på kontot skulle köpa 10l mjölk och kasta 5l ut genom fönstret, bara för att det utgör 0,01‰ av hans förmögenhet eller inkomst?
Nej, knappast. Han är nog mer medveten än medelsvensson på den punkten, annars hade han aldrig nått dit han är.

Min mening är egentligen att man bör köpa så pass dyrt så att man har vett att ta vara på prylarna, men samtidigt inte är rädd att använda dom.
Tror ingenting om folk som tjänar mycket pengar, alla är vi olika oavsett inkomst. Däremot är det en mindre ekonomisk förlust att bli av med ett dyrt föremål för en med mycket pengar jämfört med en som inte har många nollor på kontot. Därav mitt argument.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp