• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ni som äger "dyra"/klockor med högt pengavärde..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha nu har jag fått mig en lektion i ekonomi bara genom att läsa dagens poster :D
Lite konstig trådstart @Roffe Persson då det känns som att syftet på något sätt ska avspegla ens personliga förhållanden (i all välmening detta, inte syrligt:)) men jag förstår frågeställningen per se.
Dock så tror jag att detta är ett beslutsunderlag man arbetar fram innan sitt köp. Tex så säljer man allt man äger och har och står tom på gatan med en 500k klocka så är det klart att man kommer bli lätt paranoid då det är det enda man har.
Men i övrigt tror jag det står i paritet till hur man betraktar sin ekonomi och saker värde, detta även om du gjort en lyckad investering och fått en värdestegring.
Med detta sagt så avslutar jag med ett klassiskt militärt bryderi "It's no fun to be secret if nobody knows that I am secret"
Kontentan är att är man överhuvudtaget involverad i dessa funderingar så bör man ju överväga att hålla sitt Internet avtryck lite mer low key eller så visar man allt och hang on to those balls :cigar:

Så avslutningsvis:
Livet är viktigt och det är viktigt att vi verkligen tar vara på det. Ägna mindre tid till oro och njut ansvarsfullt så mycket ni kan av era intressen :)
Jo jag vet att trådstart en blev spretig men jag tror de flesta förstår min frågeställning.
:)

Mvh.

Pengavärdet kan fortfarande vara litet på en Daytona PN i förhållande till personens nettovärde.
Förstår ditt resonemang och det går att vrida och vända på i alla riktningar.
Ok, vi tar en av dessa "kända" Clapton-klockor som exempel då, hehe. Säljvärde 3 milj $ :på

Jag tror du förstår min poäng, Alla dödliga kan ha (nästan alla) ett armbandsur som märks på deras ekonomi vid en förlust. :)

Mvh

Man ska bära klockan med stolthet ! Går du och små smyger med vad du har på armen så blir du större måltavla för just rån , Jag personligen och min familj har aldrig gömt våra klockor , visligen inga för 500k men endå ,
Man kan juh ha skjortmanchetten över klockan om man går förbi ett gäng knivviftandes tonåringar i hoodies och träningsbyxor, där bredast revär visar vem som "för befälet". Det var så jag.menade.
Eller om du är märkbart berusad, stoppa din guld rolex i fickan om du ska ta tunnelbanan hem mitt i natten ensam och är klädd i kortärmat. :)

Mvh

Jo jag vet att trådstart en blev spretig men jag tror de flesta förstår min frågeställning.
:)

Mvh.
Jag har läst frågeställningen i första posten men är fortfarande inte riktigt säker på vad du vill få fram exakt av den?
Det är ungefär som om jag skulle göra ett inlägg på ett miljonärsforum "Ni som har en miljard, hur använder ni den och förvarar den":)
Men skämt åsido.
Är det säkerhetsaspekten du är ute efter så tror jag faktiskt att du inte kommer få några direkt relevanta svar här, då den vill man gärna hålla för sig själv.
Eller är det "nojan" att bruka uret ur dess fysiska synpunkt? Det är ju också väldigt individuellt och beroende på vad man har för syfte. Det finns folk som samlar för att se på endast, fin användare och dagliga brukare. Det beror på vad man har för förhållande till materiella ting och till tid.
Om man bortser från dom riktiga hardcore mint condition samlarna så tror jag att dom som är väldigt rädda för att använda sina ur någorlunda kanske har sträckt sin ekonomi i det längsta för inköpet, särskilt om dom köpt en klocka av brukskaraktär (i dressmiljö eller valfri annan miljö)

Så om du är oroad för din säkerhet eller fysisk säkerhet för dina föremål så rekommenderar jag att anlita en säkerhetskonsult inom respektive område s kan göra en analys av ditt behov, kostar ca 5-10% av den där PPn. Så en värd investering för den orolige.

Allmän paranoia eller oro handlar mest om att gå till sig själv för en realitycheck eller söka stöttning i sitt fortsatta arbete eller beslutscykel professionellt.

Lycka till

Mvh
TT:)

Jag har läst frågeställningen i första posten men är fortfarande inte riktigt säker på vad du vill få fram exakt av den?
Det är ungefär som om jag skulle göra ett inlägg på ett miljonärsforum "Ni som har en miljard, hur använder ni den och förvarar den":)
Men skämt åsido.
Är det säkerhetsaspekten du är ute efter så tror jag faktiskt att du inte kommer få några direkt relevanta svar här, då den vill man gärna hålla för sig själv.
Eller är det "nojan" att bruka uret ur dess fysiska synpunkt? Det är ju också väldigt individuellt och beroende på vad man har för syfte. Det finns folk som samlar för att se på endast, fin användare och dagliga brukare. Det beror på vad man har för förhållande till materiella ting och till tid.
Om man bortser från dom riktiga hardcore mint condition samlarna så tror jag att dom som är väldigt rädda för att använda sina ur någorlunda kanske har sträckt sin ekonomi i det längsta för inköpet, särskilt om dom köpt en klocka av brukskaraktär (i dressmiljö eller valfri annan miljö)

Så om du är oroad för din säkerhet eller fysisk säkerhet för dina föremål så rekommenderar jag att anlita en säkerhetskonsult inom respektive område s kan göra en analys av ditt behov, kostar ca 5-10% av den där PPn. Så en värd investering för den orolige.

Allmän paranoia eller oro handlar mest om att gå till sig själv för en realitycheck eller söka stöttning i sitt fortsatta arbete eller beslutscykel professionellt.

Lycka till

Mvh
TT:)
Jag undrar överlag om folk som äger "dyra" klockor, eller exempelvis köpt en Nautilus för 250k för några år sedan som idag är värd det dubbla, använder man då sin nautilus på samma vis nu som när den var värd hälften så mycket? Eller är den NU plötsligt över gränsen för vad du är bekväm med så du säljer den och köper en annan för 250k och låter de återstående slantarna sitta på klockkontot, tex?

Ang "dyra" ur, många av oss entusiaster har klockor som egentligen är "för dyra", som vi är lite smått överförsiktiga med och inte vågar bruka som det är tänkt, klockan styr till stor del ditt liv och leverne när den sitter på armen och inte ligger inlåst på banken.

Jag funderar på tex om man har ett knegaryrke och sparar och till slut köper sin drömklocka för 250k, hur känner just DU över att använda den? Kommer du sluta åka tunnelbana på kvällen?
Slutar du använda kortärmat med den klockan på armen?
Bara använda klockan i hemmet/inte alls?
Skiter du kanske i smårepor och anser att saker ska användas när det nu var så inihellvitti dyrt?
Super du dig redlös oavsett om du har en daydate eller en sliten tag heuer på armen?
Etc etc. :)

Mvh

Ang "dyra" ur, många av oss entusiaster har klockor som egentligen är "för dyra", som vi är lite smått överförsiktiga med och inte vågar bruka som det är tänkt, klockan styr till stor del ditt liv och leverne när den sitter på armen och inte ligger inlåst på banken.
Om någon låter klockan styra ens liv bör man nog söka hjälp.
Att dra på sig 2000 kr-seikon när man ska ut och svänga sina lurviga är f.ö. precis det motsatta.
Sen är det ju inget konstigt om man är samlare (jfr brukare) att låta klockorna ligga.

Om någon låter klockan styra ens liv bör man nog söka hjälp.
Att dra på sig 2000 kr-seikon när man ska ut och svänga sina lurviga är f.ö. precis det motsatta.
Sen är det ju inget konstigt om man är samlare (jfr brukare) att låta klockorna ligga.
Har du aldrig valt att kavla ner ärmarna pga att du haft en klocka på dig när du tex närmat dig ett "gäng" i ett "skumt område?
Eller tagit taxi från krogen ist för t banan för att du känt dig uttittad pga din klocka?
Aldrig avstått någonting någonsin eller tagit en omväg etc pga att du haft en dyr klocka på dig? Isåfall har det juh påverkat ditt liv.

Jo det är skillnad på samlare och brukare, och det är lite det som intresserar mig, hur folk ser på sina klockor på olika sätt, brukar/nyttjar/icke nyttjar dem på olika vis och sätt.

Mvh

Har du aldrig valt att kavla ner ärmarna pga att du haft en klocka på dig när du tex närmat dig ett "gäng" i ett "skumt område?
Eller tagit taxi från krogen ist för t banan för att du känt dig uttittad pga din klocka?
Aldrig avstått någonting någonsin eller tagit en omväg etc pga att du haft en dyr klocka på dig? Isåfall har det juh påverkat ditt liv.

Jo det är skillnad på samlare och brukare, och det är lite det som intresserar mig, hur folk ser på sina klockor på olika sätt, brukar/nyttjar/icke nyttjar dem på olika vis och sätt.

Mvh
Hur många gäng finns det i ”Dalarnas djupa skogar”? Känns inte som du behöver vara orolig där uppe

Du tar juh på dig seiko, du väljer alltså att zvstå den fina klockan för att besöka vissa delar av staden, då påverkar det väl ditt liv? Om än kanske marginellt

Mvh

Det finns tillräckligt, nog lika mkt rövare som i GBG per capita.
Orolig är jag oavsett, jag är av naturen paranoid.
Just personrån av de slagen som sker i storstäderna finns inte i samma utsträckning. Jag skulle inte vara rädd för att gå med en dyr klocka där uppe. Det enda farliga i Dalarna är väl galningarna i Säter

Just personrån av de slagen som sker i storstäderna finns inte i samma utsträckning. Jag skulle inte vara rädd för att gå med en dyr klocka där uppe. Det enda farliga i Dalarna är väl galningarna i Säter
Just personrånen är väl inte så vanliga, och då är det oftast skitungar som rånar andra tonåringar. Och dessa har ingen aning om hur en exklusiv klocka ser ut utan är ute efter mobiler och onödigt våld, så just att bli RÅNAD är inget som oroar mig. Men däremot så kan jag juh fördärva en klocka rejält om jag ligger och vrider mig på backen efter att ha vägrat lämna ifrån mig vad som är mitt till nån kniv viftande skit unge. Vilket kan leda till att du får hela klanen över dig och klockan kan dras mot asfalt eller på annat sätt bli totalförstörd..
Därför undviker jag tex vissa situationer och platser. Så en dyr klocka påverkar juh mig, även om jag inte är speciellt rädd att bli rånad på just DEN, men de får hellre en knytnäve på hakan än min mobil i handen, vilket som sagt kan leda till div tråkigheter.

Mvh.

Just personrånen är väl inte så vanliga, och då är det oftast skitungar som rånar andra tonåringar. Och dessa har ingen aning om hur en exklusiv klocka ser ut utan är ute efter mobiler och onödigt våld, så just att bli RÅNAD är inget som oroar mig. Men däremot så kan jag juh fördärva en klocka rejält om jag ligger och vrider mig på backen efter att ha vägrat lämna ifrån mig vad som är mitt till nån kniv viftande skit unge. Vilket kan leda till att du får hela klanen över dig och klockan kan dras mot asfalt eller på annat sätt bli totalförstörd..
Därför undviker jag tex vissa situationer och platser. Så en dyr klocka påverkar juh mig, även om jag inte är speciellt rädd att bli rånad på just DEN, men de får hellre en knytnäve på hakan än min mobil i handen, vilket som sagt kan leda till div tråkigheter.

Mvh.
Känns inte som du ska äga någon dyrare klocka :)

Du tar juh på dig seiko, du väljer alltså att zvstå den fina klockan för att besöka vissa delar av staden, då påverkar det väl ditt liv? Om än kanske marginellt

Mvh
Nej jag valde ju bort den dyra klockan, precis som jag gör när jag gallrar och röjer på gården. Jag väljer inte andra vägar och tar taxi pga en viss klocka, jag går inte i gränder och pratar inte med fyllon även fast jag har seikon.

Känns inte som du ska äga någon dyrare klocka :)
Kanske inte, likväl är det typ det enda intresset jag faktiskt kan utöva. Sen att jag är paranoid betyder juh inte att de inte är ute efter mig, eller hur?
Annars så lever jag ett ganska lugnt liv utan utsvävningar på natten till skumma områden, men du har rätt. Jag skulle noja för mycket för att ha en klocka för en halvmiljon på armen. :)

Mvh

Har alltid burit de Rolex jag ägt överallt jag varit. Nog för att jag vet att det finns folk som vill plocka en, men jag är också väldigt uppmärksam och medveten om min omgivning. På krogen så behöver jag inte ha klockan framme vilandes på bordet när jag kör black jack och behöver inte vifta med den handen i baren, det har gått bra i åratal. Det finns alltid ett ''extra medvetande'' som gör att man är lite mer på alerten, och har tänket med sig.

Men man är inte odödlig. T. ex när man läser om folk som blir rånade i porten på Östermalm, det är fan vansinnigt! Eller storyn som många säkert kommer ihåg med husrånet på en av forumets medlemmar. Sådant får man ont i magen av att läsa och får en också att riskminimera mycket mer.

Håll koll där ute, gott folk!

Kanske inte, likväl är det typ det enda intresset jag faktiskt kan utöva. Sen att jag är paranoid betyder juh inte att de inte är ute efter mig, eller hur?
Annars så lever jag ett ganska lugnt liv utan utsvävningar på natten till skumma områden, men du har rätt. Jag skulle noja för mycket för att ha en klocka för en halvmiljon på armen. :)

Mvh

Det finns de som ”nojar” över en klocka för 20k också. Men beroende på hur mycket tillgångar (främst pengar på banken), kompetens och intresse du har så avgör det vart gränsen ligger.

Sen finns det människor som köper klockor för 500k+ som en del i en samling. Jag har en bekant som samlar på lego. Det ligger helt orört i kartong. Visst, lego är till för att byggas med, men det är inte därför han samlar på det.

Så det är skillnad på vad syftet med inköpet är. Men är syftet att använda klockan, men att du nojar över att använda den. Då har du köpt en för dyr klocka helt enkelt.

Jag äger inga klockor som är så dyra att risk finns att jag skulle "försvara mig" vid rån.

Smärtgränsen för varje enskild person är ju individuell och har säkert samband med individens totala förmögenhet. Men kom ihåg att ju dyrare modell och klocka, ju fler personer blir lockade till brott och ju mer våld är de beredda att använda - på grund av att vinsten från brottet är högre.

Jag satt och kikade i Patek tråden och såg en 5711.
Jag slogs av funderingen huruvida jag skulle vara bekväm med en sådan klocka i min ägo. Att äga den, visst. Men att BRUKA den? Har svårt att tro det..
Den skulle mest troligt få bo på banken och användas vid ytterst få speciella tillfällen.
Jag skulle säkerligen vara rädd att bli rånad, rädd att få inbrott, aldrig våga gå i kortärmat med klockan på armen etc etc..

Hur tänker och känner ni som har en (eller flera) "dyra", högt värderade klockor (och inte är kontantmiljonärer), säg ca en femhundring och uppåt. Ang att använda dessa?
Extra försiktighetsåtgärder?
Låter ni bli att använda dessa och ser dem som en ren investering?
Eller använder ni tex en Patek grand Complication för två millar till vardags och accepterar att en klocka "slits med tiden" och får märken?

Mest intressant tycker jag det vore att höra hur ni som äger en klocka som tex Patek Philippe Nautilus och köpt den för en tid sen när priset var mer rimligt/överkomligt, tänker och känner när värdet på klockan har fördubblats?

Naturligtvis känner varenda 16åring med kniv från förorterna med personrån som hobby till att tex nautilus med sitt karakteristiska utseende är nåt att "sikta på". Och med det i tankarna, påverkar det ditt "ägande" (brukande) av klockan eller klockorna?
Går du på krogen, stan, whatever i kortärmat med klockan på armen utan att fundera speciellt över det när du tex efter stängning på krogen glider mot t bana/buss/spårvagn/taxi eller vad du nu färdas hem i.
Och har tex DET ändrats sedan du köpte en relativt "okänd" klocka jämfört med nu, när alla med ett litet klockintresse känner till modellen och dess värde?

Till skillnad mot de lite dyrare och finare klockorna (med miljonvärden) som inte är lika karakteristiska och lätta att spota som tex (återigen) nautilus (ofta iaf), trots deras ofta betydligt högre pris/värde.

Det skulle vara väldigt intressant att höra hur ni ser på ert ägande och brukande av dessa lite dyrare /högt prissatta klockor jämfört med andra klockor som tex Sub, Datejust, Speedmaster etc, som de flesta anser vara dyra klockor, men som kan ses nästan som billiga i relation till de klockor jag tänker på här..

Ursäkta om inlägget är lite spretigt. Försök att ha överseende och inte lägga så stor vikt vid det..

Mvh Roffe Persson

Har försäkring på klockor över 200’. Känns lite tryggare då jag använder dem överallt. Betalar 10000kr/år för ett värde på 480’. Tycker det är en överkomlig summa för att ej tappa hela värdet om något skulle hända.
Det skyddar ju dock inte mot vad som skulle kunna hända min familj om det vill sig illa, det är min största oro och anledning till att man har funderingar på att göra sig av med en del klockor.

Problemet är att det snabbt blir väldigt dyrt stt försäkra klockor för flera hundra tusen. Det är snudd på orimligt skulle jag säga. Man bär hellre inte klockan alls alternativt att man riskminimerar och kör utan. Att betala 20k+/år för att bära en fin klocka är vansinne.
Varför är det annorlunda jämfört med en finare bil? Om värdet är den samma varför skall inte premien reflektera detta?

Har man klockor för 400-500k+ så bör inte 10-20k i försäkring vara ett problem.

Är väl som mycket annat oavsett hur det är finanserat, om en inte har råd så skall en inte exponera sig för risken.

Senast ändrad:
Varför är det annorlunda jämfört med en finare bil? Om värdet är den samma varför skall inte premien reflektera detta?

Har man klockor för 400-500k+ så bör inte 10-20k i försäkring vara ett problem.

Därför att om man t.ex krockar så blir det en svindyr kostnad. Egen bil + en totalkvaddad Bentley.
En massa andra saker också

Du behöver inte upp någon Bentely för att betala en sådan premie.

Tappa din överprisade 5711 i golvet....

Resonemanget var inte så mycket vad som driver premien utan mer har du en klocka för 500k så bör du ha råd med "driften" så att säga.

Därför att om man t.ex krockar så blir det en svindyr kostnad. Egen bil + en totalkvaddad Bentley.
En massa andra saker också

Man ser många rätt oklara personer med exklusiva klockor. Äkta eller kopior är ovidkommande. Ingen kan inbilla mig att en Patek Nautilus är diskret med tanke på att ovan nämnda individer bär dem. Samma sak med AP Royal Oak och exklusivare Rolex modeller. Vi talar om några av världens mest igenkänningsbara lyxmärken. Samma sak med LV väskor, jackor och dylikt. Människor från alla samhällets hörn bär dem.

Många springer runt som vandrande julgranar i tron att de har stil och diskretion.

Som svar på frågan om höga värden har fått en att tänka till en och två gånger i vilka sammanhang man använder en dyr klocka som överstiger ett antal månadslöner. Givetvis är så fallet. Vi lever i ett allt mer segregerat samhälle. En Rolex klocka är som att ha valuta på armen. När som helst, var som helst på jorden kan man få klockan konverterad till kontanter.

Kunde inte bry mig mindre om klockan är försäkrad eller inte om man har fått men för livet. Ett slag i huvudet bakifrån, rispad eller skuren med kniv etc. Ett slag i ansiktet som tar illa.

Tyvärr verkar inte kriminella bara be om klockan. Om det bara vore så.

• Like
Reactions: SGB
Har alltid burit de Rolex jag ägt överallt jag varit. Nog för att jag vet att det finns folk som vill plocka en, men jag är också väldigt uppmärksam och medveten om min omgivning. På krogen så behöver jag inte ha klockan framme vilandes på bordet när jag kör black jack och behöver inte vifta med den handen i baren, det har gått bra i åratal. Det finns alltid ett ''extra medvetande'' som gör att man är lite mer på alerten, och har tänket med sig.
Det går bara bra till det inte går bra. Hade inte lagt för mycket tanke/energi vid hur uppmärksam/medveten du är.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp