Kul med så mycket svar och åsikter!
Hoppas det kan fortsätta att utvecklas
Jag själv har idag bara en klocka som jag känner mig "begränsad" av när jag bär.
En speedy skulle jag kanske lämna ifrån mig om jag utsattes för rånförsök, min daydate 118238 däremot, den skulle jag slåss för, på riktigt. dels pga priset på närmare 300k på listan och dels (mestadels) för att det var en gåva från någon som valde att köpa mig den klocka som i nästan 20 år varit en dröm, även långt innan klockintresset tog fart så var det juh en daydate i gulguld "man" drömde om, även om det finns vackrare klockor.
Iaf, DEN och den Aquanaut jag funderar på (mest troligt) på att inhandla när rätt objekt till rätt pris dyker upp, är väl vad jag vet kommer göra mig lite extra uppmärksam. Kanske skulle jag även välja andra om jag gick ut för att festa, om det inte var någon form av familjefest, begravning, bröllop eller annat "klanfirande" etc.
Stål rolex som Sub, Explorer eller omegas speedy eller andra relativt dyra/kostsamma klockor (30 - 90k kanske) gör mig inte speciellt nervös att bära till vardags, oavsett dag, kväll eller natt.
Jag tar nog inga särskilda säkerhetsåtgärder pga just klockan på armen. Dock undviker jag i allmänhet vissa områden kvällstid tex.
Jag går sällan på krogen oavsett med eller utan klocka.
Jag klär mig nog heller inte som om jag skulle bära så exklusiva klockor som Rolex eller Patek.
Men om jag köpte en klocka idag för 90k, tex den nya Pepsin, sen visade det sig att de slutar tillverka den efter 1 år och priset skjuter i höjden till nautilus nivåer, då skulle jag känna att även om klockan är fin så är den NU för dyr/värdefull för att gå runt med som jag gjorde när den kostade/var värd 90 - 150k.. Därför skulle den få lämna, tyvärr.
Jag är heller inte riktigt bekväm med DYRA (för mig) ur, tex ~150k och uppåt. Där någonstans kan jag känna att bärandet av klockan nog kan få mig att se mig omkring lite extra. Även om det väger tyngre att äga/bära den där "drömklockan", än det lilla obehag det medför att riskera att bli av med det pga att jag just ANVÄNDER det. Gjorde jag inte det så kunde jag juh lika bra ha en printscreen på kontot med ett par hundringar i fickan och plocka fram och titta på ibland.
Å andra sidan är jag som jag nämnde i början av tråden lite lätt paranoid av naturen. (Bara för att jag är paranoid betyder det inte att de inte är ute efter mig.)
Så jag "behöver" kanske inte ta till ytterligare säkerhetsåtgärder..? (Ta i trä)
@Stingray nämnde att det kan vara mer ledsamt/jobbigt att förlora en lite billigare klocka med ett högt affektivt värde än att alltid se till det ekonomiska värdet.
Och det är juh också en tanke..
Någon nämnde i början av tråden att han gott kan köpa väldigt exklusiva klockor utan att ens använda dem, bara för "känslan av att äga dem", att ha dem hemma och ta fram att titta på ibland.
DET har jag själv väldigt svårt att förstå, men det kanske beror på hur mycket slantar man har på kontot?
Eller så kanske just hans klocksamlande går att jämföra med tex en frimärksamlare och hans frimärksalbum värda 2 miljoner?
Hur som helst är det väldigt intressant tycker jag, att se hur olika människor ser på "samma saker" (klockor) på så olika sätt.
Någon anser att "har man nu lagt 400k på en jävla klocka så ska den jävlar nyttjas också", en annan tycker att det är värt 400k för att kunna sätta sig ner en kväll, slå på en trevlig jazzskiva, slå upp en cognac och spänna på sig samma klocka för ett par timmars beundran i favoritfåtöljen innan den åker in i skåpet igen tills nästa gång och en tredje, fjärde och femte använder den, men med olika grad av försiktighet. Från att bara använda den dagtid ute i villaförorten till att se till att inte flasha den när man tex sitter på krogen och vet att det blir t banan hem sen..
Väldigt intressant faktiskt.
Och även "lärorikt". Nyttigt att läsa att saker (även vackra klockor med höga priser) har ett syfte. Och dessas syfte är att visa tiden, för att de ska kunna fylla sin funktion så krävs det att du faktiskt bär den/dem.
Och att smårepor INTE ÄR HELA VÄRLDEN, de kan poleras bort. Så tack
@snoozarn för tipset att starta tråden!
Mvh Roffe