• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergi premiumklockor

Bally

Cartier
Har vi någon här på forumet som lider av nickelallergi och har haft problem med några premium klockor?

Anledningen att jag frågar är för att jag själv lider av nickelallergi och har hållit mig undan klockor med baksidor av stål hela mitt liv. Kört en keramisk Rado utan problem etc.
När suget för en lite finare klocka började så fick jag höra och sen läste mig till att stålet som används i finare klockor är av såpass hög kvalitet och att nicklet är så hårt bundet i metallen att det inte är några problem, så jag antog det var bara att köra på.

Vart till slut ett nyköp av en finare klocka i stål med länk och nu har jag haft den några månader, men tyvärr verkar det inte som att jag tål att använda den. Det är nog mycket små mängder nickel men då jag burit den flera dagar i rad blir det värre och värre, så jag testade att sluta använda den i någon vecka och symptomen försvann, sen när jag började använda den igen kom det tillbaka.

Googlar man om detta hittar jag att det kan uppstå problem om man är mycket känslig (vilket jag då tydligen är) trots bra stål.

Någon som har upplevt något liknande?
Får fundera på en klocka i titan eller något istället, så har ni roliga idéer där så uppskattas tips!
 

Bally

Cartier
Förstår inte hur prisklass ska kunna påverka nickelgrejen, 316L som 316L liksom. Jag hade kört titan.
Tänkte nog inte så mycket på just prisklassen, utan mer ifall folk har haft problem med klockor som är av dessa mer premiumstål?
Det jag testat innan är ju mer åt parfymklockor och annat krafs, där får jag en reaktion direkt och kan inte ha klockorna på mig mer än en dag, så gissar det är mycket mer nickel i det stålet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som ett tillägg däremot så har jag hört från ADs att Fossil Group har olika stål till olika marknader, det kan vara högre nickelhalt utanför EU. Det gäller ju dock billiga klockor som sagt, typ Mikael Kors, Armani och sådant.
 

Bally

Cartier
Som ett tillägg däremot så har jag hört från ADs att Fossil Group har olika stål till olika marknader, det kan vara högre nickelhalt utanför EU. Det gäller ju dock billiga klockor som sagt, typ Mikael Kors, Armani och sådant.
I det här fallet gäller det en AP RO, så tror väl inte de snålar med billigt stål där.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har vi någon här på forumet som lider av nickelallergi och har haft problem med några premium klockor?

Anledningen att jag frågar är för att jag själv lider av nickelallergi och har hållit mig undan klockor med baksidor av stål hela mitt liv. Kört en keramisk Rado utan problem etc.
När suget för en lite finare klocka började så fick jag höra och sen läste mig till att stålet som används i finare klockor är av såpass hög kvalitet och att nicklet är så hårt bundet i metallen att det inte är några problem, så jag antog det var bara att köra på.

Vart till slut ett nyköp av en finare klocka i stål med länk och nu har jag haft den några månader, men tyvärr verkar det inte som att jag tål att använda den. Det är nog mycket små mängder nickel men då jag burit den flera dagar i rad blir det värre och värre, så jag testade att sluta använda den i någon vecka och symptomen försvann, sen när jag började använda den igen kom det tillbaka.

Googlar man om detta hittar jag att det kan uppstå problem om man är mycket känslig (vilket jag då tydligen är) trots bra stål.

Någon som har upplevt något liknande?
Får fundera på en klocka i titan eller något istället, så har ni roliga idéer där så uppskattas tips!
Titan!

DSC02942.jpg
DSC_0039-2.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är inget premium stål och det finns ingenting som heter premiumstål.
Om något så är det en hög-legerad stål (vilket det faktiskt inte är) och det betyder just höga halter av legeringar, exempelvis nickel.
Läs igenom vilket stål som används och dess legeringar.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Har vi någon här på forumet som lider av nickelallergi och har haft problem med några premium klockor?

Anledningen att jag frågar är för att jag själv lider av nickelallergi och har hållit mig undan klockor med baksidor av stål hela mitt liv. Kört en keramisk Rado utan problem etc.
När suget för en lite finare klocka började så fick jag höra och sen läste mig till att stålet som används i finare klockor är av såpass hög kvalitet och att nicklet är så hårt bundet i metallen att det inte är några problem, så jag antog det var bara att köra på.

Vart till slut ett nyköp av en finare klocka i stål med länk och nu har jag haft den några månader, men tyvärr verkar det inte som att jag tål att använda den. Det är nog mycket små mängder nickel men då jag burit den flera dagar i rad blir det värre och värre, så jag testade att sluta använda den i någon vecka och symptomen försvann, sen när jag började använda den igen kom det tillbaka.

Googlar man om detta hittar jag att det kan uppstå problem om man är mycket känslig (vilket jag då tydligen är) trots bra stål.

Någon som har upplevt något liknande?
Får fundera på en klocka i titan eller något istället, så har ni roliga idéer där så uppskattas tips!

Ja, det är lite tråkigt kan jag tänka mig.
Som folk skrivit tidigare, titan, guld, platina, keramisk, kolfiber och allt annat som existerar.
Annars kan det fungera med gummistrap och "klarlack" på boett. Länk blir nog lite knepigare även om det säkert går med "lackering".

Går man på en premiumklocka och sedan dessutom på ädelmetall, så skjuter ju priset ofta upp i det dubbla, från ett redan ganska högt pris.
Titan finns det dock en hel del till ok priser
 
Kunde tidigare inte ha stål klockor utan endast titan, fick utslag av polarens Victorinox. Valde trots detta att testa Rolex och det funkade utan problem. Har efter det haft allsköns klockor i 316L stål utan några issues alls. Prova om du kan låna någons stålklocka under några dagar. Lycka till!
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Kunde tidigare inte ha stål klockor utan endast titan, fick utslag av polarens Victorinox. Valde trots detta att testa Rolex och det funkade utan problem. Har efter det haft allsköns klockor i 316L stål utan några issues alls. Prova om du kan låna någons stålklocka under några dagar. Lycka till!
Rolex har 904L stål i sina klockor, kanske det hade betydelse?
 

Wheelie

Cartier
Du borde nog läst på lite mer innan du valde en stålklocka, det finns såpass många andra material som är garanterat nickelfria att jag blir förvånad över att du en övervägde en i stål pga tesen att "läste mig till att stålet som används i finare klockor är av såpass hög kvalitet ". Det finns inget samband mellan en klockas pris och stålets kvalitet överhuvudtaget anser jag, 316L är 316L oavsett vad klockan kostar i inköp !

316L och 904L är en kvalitetsklassning på stål, och de innehåller tyvärr nickel. Du skulle köpt en klocka i titan eller guld.
 
Senast ändrad:

Bally

Cartier
Vissa penslar klockan / länken med genomskinligt nagellack för att motverka detta. Om det är varmt och fuktigt, så kan jag få utslag av mina stålklockor. Rockar därför hellre guld på sommaren :)
Tanken har slagit mig, men jag känner jag vill inte börja måla nagellack på en AP RO länk, känns som det kan få ett dåligt slut.
Tanken något i guld har slagit mig, men vi får se..

Det är inget premium stål och det finns ingenting som heter premiumstål.
Om något så är det en hög-legerad stål (vilket det faktiskt inte är) och det betyder just höga halter av legeringar, exempelvis nickel.
Läs igenom vilket stål som används och dess legeringar.
Vad jag får fram verkar det vara 316L, så jag gissar jag är körd från att ha SS klockor i framtiden bara tyvärr.

Ja, det är lite tråkigt kan jag tänka mig.
Som folk skrivit tidigare, titan, guld, platina, keramisk, kolfiber och allt annat som existerar.
Annars kan det fungera med gummistrap och "klarlack" på boett. Länk blir nog lite knepigare även om det säkert går med "lackering".

Går man på en premiumklocka och sedan dessutom på ädelmetall, så skjuter ju priset ofta upp i det dubbla, från ett redan ganska högt pris.
Titan finns det dock en hel del till ok priser
Tyvärr ingen lust att varken sätta på gummi eller måla länken då det är en så stor del av klockan, men det lutar nog åt att försöka hitta något i titan. Platina är ju jävligt coolt också!

Kunde tidigare inte ha stål klockor utan endast titan, fick utslag av polarens Victorinox. Valde trots detta att testa Rolex och det funkade utan problem. Har efter det haft allsköns klockor i 316L stål utan några issues alls. Prova om du kan låna någons stålklocka under några dagar. Lycka till!
Intressant, så Victorinox stål har mer nickel än 316L alltså, trodde ändå de skulle köpa ordentligt stål. Förstått det som att stål med mer nickel är billigare, men det kanske är fel.



Tack alla för tips på klockor också!
 
Jag hade endast natoband pga nickelalergi under många år. Sen testade jag en ordentlig klocka med rostfritt och det funkar fint. Inga besvär ens med länk. Så tyvärr är du nog extra känslig.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har vi någon här på forumet som lider av nickelallergi och har haft problem med några premium klockor?

Anledningen att jag frågar är för att jag själv lider av nickelallergi och har hållit mig undan klockor med baksidor av stål hela mitt liv. Kört en keramisk Rado utan problem etc.
När suget för en lite finare klocka började så fick jag höra och sen läste mig till att stålet som används i finare klockor är av såpass hög kvalitet och att nicklet är så hårt bundet i metallen att det inte är några problem, så jag antog det var bara att köra på.

Vart till slut ett nyköp av en finare klocka i stål med länk och nu har jag haft den några månader, men tyvärr verkar det inte som att jag tål att använda den. Det är nog mycket små mängder nickel men då jag burit den flera dagar i rad blir det värre och värre, så jag testade att sluta använda den i någon vecka och symptomen försvann, sen när jag började använda den igen kom det tillbaka.

Googlar man om detta hittar jag att det kan uppstå problem om man är mycket känslig (vilket jag då tydligen är) trots bra stål.

Någon som har upplevt något liknande?
Får fundera på en klocka i titan eller något istället, så har ni roliga idéer där så uppskattas tips!
Jobbigt för dig.
Min mor har provat diverse stålklockor under åren men kan endast bära dem någon dag innan problem uppstår. Hennes lösning blev guld.
 

Bally

Cartier
Du borde nog läst på lite mer innan du valde en stålklocka, det finns såpass många andra material som är garanterat nickelfria att jag blir förvånad över att du en övervägde en i stål pga tesen att "dyra klockor har högre kvalitet på stålet". Det finns inget samband mellan en klockas pris och stålets kvalitet överhuvudtaget anser jag, 316L är 316L oavsett vad klocka kostar i inköp !

316L och 904L är en kvalitetsklassning på stål, och de innehåller tyvärr nickel. Du skulle köpt en klocka i titan eller guld.

Gjorde researchen online innan om stålklockor, och det jag fick fram var att premiumklockor (premiumklocka i den här bemärkelse är ett väldigt löst begrepp, men som generell term för annat än parfymklockor där det kanske sparas in på materialval) kör med kirurgiskt stål och att det är väldigt ovanligt att få reaktioner ifrån det, vilket ju verkar stämma då flera här haft problem med vissa klockor men inte med klockor som kör ett finare stål.

Nickel i detta stål ska tydligen vara så hårt bundet att det är mycket ovanligt med reaktioner ifrån det.
 

Wheelie

Cartier
Gjorde researchen online innan om stålklockor, och det jag fick fram var att premiumklockor (premiumklocka i den här bemärkelse är ett väldigt löst begrepp, men som generell term för annat än parfymklockor där det kanske sparas in på materialval) kör med kirurgiskt stål och att det är väldigt ovanligt att få reaktioner ifrån det, vilket ju verkar stämma då flera här haft problem med vissa klockor men inte med klockor som kör ett finare stål.

Nickel i detta stål ska tydligen vara så hårt bundet att det är mycket ovanligt med reaktioner ifrån det.

Det stämmer säkert att det är ovanligt (ej nickelallergiker själv) men hade du valt en i titan så hade du varit helt hundra. Menar mest att det är tråkigt att du köpt en fantastisk klocka som du inte kan använda.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tanken har slagit mig, men jag känner jag vill inte börja måla nagellack på en AP RO länk, känns som det kan få ett dåligt slut.
Tanken något i guld har slagit mig, men vi får se..


Vad jag får fram verkar det vara 316L, så jag gissar jag är körd från att ha SS klockor i framtiden bara tyvärr.


Tyvärr ingen lust att varken sätta på gummi eller måla länken då det är en så stor del av klockan, men det lutar nog åt att försöka hitta något i titan. Platina är ju jävligt coolt också!


Intressant, så Victorinox stål har mer nickel än 316L alltså, trodde ändå de skulle köpa ordentligt stål. Förstått det som att stål med mer nickel är billigare, men det kanske är fel.



Tack alla för tips på klockor också!
Nickelhalten har väl inget med hur fint stålet är (stålets kostnad är oavsett minimal i jämförelse med klockans pris), nickelhalten är bara en beståndsdel i den legering som stålet har och förändrar stålets egenskaper. Har för mig att den högre nickelhalten ger ett hårdare stål?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nickelhalten har väl inget med hur fint stålet är (stålets kostnad är oavsett minimal i jämförelse med klockans pris), nickelhalten är bara en beståndsdel i den legering som stålet har och förändrar stålets egenskaper. Har för mig att den högre nickelhalten ger ett hårdare stål?
Vad jag hört är 904L är ett mjukare stål än 316L men med högre nickel-halt så jag vet inte riktigt. Handlar det inte om kol-halt också?
 
Topp