• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergi premiumklockor

Bally

Cartier
Nickelhalten har väl inget med hur fint stålet är (stålets kostnad är oavsett minimal i jämförelse med klockans pris), nickelhalten är bara en beståndsdel i den legering som stålet har och förändrar stålets egenskaper. Har för mig att den högre nickelhalten ger ett hårdare stål?
Fast nån koppling verkar det finnas. Jag har reagerat mycket kraftigare mot billiga klockor än vad jag har mot den här.
Det kanske är fel ordval med premiumklockor här, det jag menar är väl klockor där det inte sparas in på materialvalen och man kör med kirurgiskt stål.
Kan inte själv vad de olika metallerna tillför för egenskaper, men det finns nog bra anledningar att tillverkare använder just 316L som verkar vanligast.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fast nån koppling verkar det finnas. Jag har reagerat mycket kraftigare mot billiga klockor än vad jag har mot den här.
Det kanske är fel ordval med premiumklockor här, det jag menar är väl klockor där det inte sparas in på materialvalen och man kör med kirurgiskt stål.
Kan inte själv vad de olika metallerna tillför för egenskaper, men det finns nog bra anledningar att tillverkare använder just 316L som verkar vanligast.
Quote från 1177 ang nickelallergi

"Risken för en allergisk reaktion påverkas inte av hur mycket nickel ett smycke eller en klocka innehåller. Det handlar istället om hur mycket nickeljoner, löst bundet nickel, som frigörs. "
 

Bally

Cartier
Quote från 1177 ang nickelallergi

"Risken för en allergisk reaktion påverkas inte av hur mycket nickel ett smycke eller en klocka innehåller. Det handlar istället om hur mycket nickeljoner, löst bundet nickel, som frigörs. "
Precis, men vad jag läst mig till ska det vara hårt bundet i kirurgiskt stål (jag gissar väl att en av anledningarna till att det används inom sjukvård är säkert minska risken för allergiska reaktioner).
Men tråden har ju gett lite svar i det hela och det verkar finnas folk som klarar vissa klockor i stål men inte andra. Jag hade nog bara otur att vara väldigt känslig.

Hade ju varit kul med lite insyn ifrån någon som jobbat med stål för till ex smycken och klockor som kanske kan detta.
 
Intressant, så Victorinox stål har mer nickel än 316L alltså, trodde ändå de skulle köpa ordentligt stål. Förstått det som att stål med mer nickel är billigare, men det kanske är fel.
Premiumhalter av nickel :cigar:

Är väl så att halten av nickel, krom, molybden etc i de olika stålkvaliteterna är mer en fråga om vilka egenskaper man vill ha av stålet. Olika korrosionsmotståndskraft, olika svåra att bearbeta etc. Inte nödvändigtvis att det ena är bättre eller sämre än det andra, de är bara bra på olika saker. :)
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Vad jag hört är 904L är ett mjukare stål än 316L men med högre nickel-halt så jag vet inte riktigt. Handlar det inte om kol-halt också?
Vad jag vet så är 904L mer korrosionsbeständigt än 316L vilket övervägande kanske beror på nickelhalten?....rätt stor skillnad i halten, 23-28%(904L) kontra 10-12%(316L). Kosmetiskt men kanske inte jättetydlig skillnad är tonen mellan dessa sorters stål där 904L ger en skarp fin lyster på polerade delar. Är väl ngt ljusare i tonen. Har precis som du också läst att 316L är hårdare mot repor och prioriterar man det stålet gäller det alla Rolex fram tills ca 2003(förutom ngn sea-dweller...)
 

Rivalen

Rolex
Dornblueth säger nickelfrei om sitt stål, men det skulle jag som allergiker utforska noggrant innan jag nappar. Sinns ubaatstahl är tegimenterat, vet inte hur det påverkar för dig. Jag har båda utan problem, men alla allergier är personliga och av olika grad.

Om du gillar Dornbluth så maila Dirk/Jana och fråga. Db gör ju din klocka personlig om du vill så färg på urtavla etc kan alltid diskuteras. De gör kanske 140 klockor per år. Kanske kan de skicka upp en tom boett baklock till dig så att du kan pröva. Men då gillar du klockan först naturligtvis.

Edit: https://www.steelex.se/rostfritt.html

32977159vl.jpg


32977155ow.jpg
 
Senast ändrad:

Rodret

Breitling
Intressant tråd då jag jobbar som leverantör till de svenska stålverken och kan lite grann. Det som förvånar mig är att parfymklockorna ger kraftigare reaktioner för en sak är jag nästan säker på, det är betydligt mindre nickel i de billigare klockornas stål. Det läggs massor med pengar på utveckling av rostfritt stål utan, eller iaf med minimalt med nickel, krom och molly. Kan det vara så att nickelallergi är ett ”samlingsbegrepp" och att det handlar om allergi mot flertalet olika metaller?
 

Bally

Cartier
Intressant tråd då jag jobbar som leverantör till de svenska stålverken och kan lite grann. Det som förvånar mig är att parfymklockorna ger kraftigare reaktioner för en sak är jag nästan säker på, det är betydligt mindre nickel i de billigare klockornas stål. Det läggs massor med pengar på utveckling av rostfritt stål utan, eller iaf med minimalt med nickel, krom och molly. Kan det vara så att nickelallergi är ett ”samlingsbegrepp" och att det handlar om allergi mot flertalet olika metaller?

Det kanske har att göra med hur hårt bundet nicklet är i legeringen?
 
316L stål "kirurgiskt stål" ska väl gå bra om man inte är superduper allergisk/känslig? Efter mina år inom tungindustrin är det vad jag fått lära mig iaf. Nicklet är så hårt bundet till stålet så det släpper inte ifrån sig något.
 
En har redan länkat, men kolla in CASIO OCEANUS OCW-S100-1AJF typ 4600 ny på ebay uk, titan, solar atom sync, får min snart, den verkar jäkligt najs. Gjord i samma fabrik som Grand Seiko, och samma polering. En evighetsklocka, behöver aldrig byta batteri eller eller servas som en automatisk klocka.

 
Senast ändrad:

HerrR

Omega
Trist när något sätter käppar i hjulet för något man vill ha. Varesig om det är allergi eller som i mitt fall, ekonomi. Hoppas du hittar något du gillar i ett annat material och slipper känslan av kompromiss.
 

Bally

Cartier
316L stål "kirurgiskt stål" ska väl gå bra om man inte är superduper allergisk/känslig? Efter mina år inom tungindustrin är det vad jag fått lära mig iaf. Nicklet är så hårt bundet till stålet så det släpper inte ifrån sig något.
Det är vad jag hade fått höra också, men det verkar tydligen som att jag är mycket allergisk tyvärr.

Trist när något sätter käppar i hjulet för något man vill ha. Varesig om det är allergi eller som i mitt fall, ekonomi. Hoppas du hittar något du gillar i ett annat material och slipper känslan av kompromiss.
Jo det är en lite tråkig känsla faktiskt, jag kommer kika runt lite och hoppas kunna hitta något med samma "vill ha" känsla igen fast i rätt material.
 
Det är vad jag hade fått höra också, men det verkar tydligen som att jag är mycket allergisk tyvärr.


Jo det är en lite tråkig känsla faktiskt, jag kommer kika runt lite och hoppas kunna hitta något med samma "vill ha" känsla igen fast i rätt material.

Tråkigt att höra! Kikat något på Rados keramiska klockor?
 

oystercase

Cartier
Det handlar om allt. ALLT.
Nickel, kol, järn, temperatur, härdning, anlöpning m.m
Allt I hela linjen är lika viktigt.
Fast just kol och härdningsprocesser påverkar ganska lite på autentiska stål som rostfritt stål oftast är, framförallt i klockor.

Korrosionsskyddet I rostfritt stål som 316 eller 304 bygger på att kromet oxiderat upp ett korrosionsskyyddande yttre skikt av kromoxid. I syrafasta stål som ex 316 stabiliseras skiktet ytterliggare av tillsatt molybden. Alla dessa stål har hög Nickel halt. Billigare rostfria stål kan vara nickelfria.

Troligen påverkars känsligheten för hur mycket fritt Nickel som kommer igenom kromoxidlagret snarare än Nickelhalten I stålet. Huden är en tuff miljö, det ser man ex på gropkorrosion på baksidan av gamla rolex innan de gick över till mer syrafasta stål. Då kan man mycket väl tänka sig att det frigörs lösa Nickel joner i samband med att den skyddande kromfilmen bryts ner och sedan nybildad. Syrafasta stål som 316 har troligtvis bättre skydd not genomträngning av Nickel än andra mindre korrosionskänsliga stål.
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Intressant tråd! Får bidra lite här känner jag. För min egen del så reagerar jag endast på stål-länkar som sitter tight/skaver, ej stål-boetter. Har fått mildare utslag/rodnad utav klockor i medel/högre prisklass som tex. nyare Sinn, Oris, Rolex mm. Dock har jag kunnat bära tex. Seiko SBDC053 på länk utan problem, även andra klockor också. Antar att det beror på hur pass känslig hy man har, sedan kan man givetvis reagera mot nickel eller andra kemikalier i plats/gummi också. Som flera tidigare har nämnt kan det vara värt att testa titanklockor, alternativt bära klockor på nato/läder/silikon med allergivänliga spännen tex. :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
En har redan länkat, men kolla in CASIO OCEANUS OCW-S100-1AJF typ 4600 ny på ebay uk, titan, solar atom sync, får min snart, den verkar jäkligt najs. Gjord i samma fabrik som Grand Seiko, och samma polering. En evighetsklocka, behöver aldrig byta batteri eller eller servas som en automatisk klocka.

Öhm, gjord i samma fabrik som grand seiko och samma polering?
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jeg har også merket skillnad på olika klokker.

Jeg reagerer ofte direkt jeg tar på meg et armband i metall eller billige modeklokker som t.eks Micheal Kors.
Reagerer også på visse nato spenner. Det som sitter på Tudor Orginal Nato var helt forferdelig.
Har aldri reagert på stålet i noen bedre klokker som Omega, Tudor, Rolex, Panerai, Seiko m.m.
 

nemour

Omega
Det kan ju va en del nickel i urverken med. Spelar det ens någon roll tro? Eller är det boett och baksida som ligger direkt mot huden som spelar roll?
 

Bally

Cartier
Jeg har også merket skillnad på olika klokker.

Jeg reagerer ofte direkt jeg tar på meg et armband i metall eller billige modeklokker som t.eks Micheal Kors.
Reagerer også på visse nato spenner. Det som sitter på Tudor Orginal Nato var helt forferdelig.
Har aldri reagert på stålet i noen bedre klokker som Omega, Tudor, Rolex, Panerai, Seiko m.m.
Intressant! Det verkar finnas något i det för vi är ju några som känt av samma grej.

Det kan ju va en del nickel i urverken med. Spelar det ens någon roll tro? Eller är det boett och baksida som ligger direkt mot huden som spelar roll?

Det är bara det som ligger mot huden som kommer påverka
 
Topp