• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergi premiumklockor

nöt

Vacheron
2-Faktor
En fabrik som tillverkat boetter till Seiko i 60 år, mao gör de rätt mycket boetter... Om Casiouren möter samma slipskivor som någon GS är väl oklart och ändå rätt irrelevant.
Låter helt omöjligt. Om så mycket kärlek läggs på polering som alla säger som besökt Grand Seiko. Klart dom kan göra boetterna men kostnaden måste ligga i all handslipning och polering tänker jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Låter helt omöjligt. Om så mycket kärlek läggs på polering som alla säger som besökt Grand Seiko. Klart dom kan göra boetterna men kostnaden måste ligga i all handslipning och polering tänker jag.
Nja, kan mycket väl vara bitvis samma verktyg. Handlar ju främst om lapping machine, och Casion hade rätt skarpa linjer. Men det är klart att det inte är så relevant då det läggs så många timmar på GS boett.
 

frasse

Cartier
Olika fibermaterial börjar ju bli lite poppia. Paneria gör ju kolfiberklockor. Breitling har breitlight(funkar kanon för mig och jag är känslig för metall)

Nya omega finns ju i keramik.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter helt omöjligt. Om så mycket kärlek läggs på polering som alla säger som besökt Grand Seiko. Klart dom kan göra boetterna men kostnaden måste ligga i all handslipning och polering tänker jag.
Nja, kan mycket väl vara bitvis samma verktyg. Handlar ju främst om lapping machine, och Casion hade rätt skarpa linjer. Men det är klart att det inte är så relevant då det läggs så många timmar på GS boett.
Boetterna till Casios Oceanus, MRG & MTG tillverkas i samma fabrik som tillverkar boetterna till GS mekaniska modeller samt en del Prospexmodeller. Poleringsmetoden är densamma och utförs på samma ställe. Nu är vi dock OT så jag tycker vi begraver denna diskussion långt långt ner i vårt omedvetna och aldrig någonsin nämner detta igen.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
J12
image.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
@Bally
Jag förstår att en AP RO behöver länken, men för många andra (flertalet) "premiumklockor" så fungerar det väl bra med vanligt band? Sätt sedan en rund tejpbit på baksidan av boetten (sådan som ofta sitter på sprillans ny klocka) och nagellack på spännet. Då får du ingen kontakt med metall.
 

Bally

Cartier
@Bally
Jag förstår att en AP RO behöver länken, men för många andra (flertalet) "premiumklockor" så fungerar det väl bra med vanligt band? Sätt sedan en rund tejpbit på baksidan av boetten (sådan som ofta sitter på sprillans ny klocka) och nagellack på spännet. Då får du ingen kontakt med metall.
Det är en bra idé jag ska ha med mig när jag letar ny klocka. Känns spontant som att det får bli på en begagnad eller billigare klocka då ifall det visar sig att det inte funkar och jag måste sälja den också.
Tack för tipset!
 

Steinbok

Omega
Kan bara svara för mig själv, hade en billig stålklocka innan vars namn jag glömt bort och fick lite utslag av allergi efter nån månad. Körde utan klocka ett tag efter det tills jag skaffade en rolox stålsub, har inte märkt någon allergi från den ännu. Haft den ett halvår ungefär.
 

Bally

Cartier
Hur gick det, har du prövat några olika material eller nagellack? :)
@Bally
Jag testade att sätta en plastbit på min 15400 på baksidan och insida länk, det vart helt klart bättre än innan och jag fick mindre besvär, men när det vart varmt och man svettas lite så lossnade plasten typ direkt samt att vid längre användning så märkte jag ändå av det.
Har ej testat något mer än det, har snarare riktat in mig på att hitta en titan eller guldklocka så jag har varit runt massor och testat olika klockor för att hitta något som kan ersätta min när jag säljer den.
 

Bally

Cartier
Kan bara svara för mig själv, hade en billig stålklocka innan vars namn jag glömt bort och fick lite utslag av allergi efter nån månad. Körde utan klocka ett tag efter det tills jag skaffade en rolox stålsub, har inte märkt någon allergi från den ännu. Haft den ett halvår ungefär.
Intressant, många verkar säga att Rolex stål ska vara bra för allergiker. Hade varit kul att testa, men är rätt mycket pengar för att testa något sånt bara.
 

Kalleball

Breitling
Både 904L och 316L är snälla stål för allergiker. Det är inte halten av krom och nickel som bruka ställa till det utan hur dom metallerna är bundna. Kan det vara så att vissa klockor är förnicklade eller förkromade för att slippa en dyr polering.
 

Bally

Cartier
Låna en några dagar och testa. Hur snabbt brukar du få utslag av nuvarande?
Känner ingen som har en att låna ut.
Beroende på hur varmt det varit etc. så allt från några timmar till någon dag.

Både 904L och 316L är snälla stål för allergiker. Det är inte halten av krom och nickel som bruka ställa till det utan hur dom metallerna är bundna. Kan det vara så att vissa klockor är förnicklade eller förkromade för att slippa en dyr polering.

Lite därav min fråga från början, ifall fler haft problem av "premium" klockor som kan antas använda en dyrare metall. Testat nån riktigt billig klocka när man var yngre och fick mycket problem direkt.
 

Isen

Breitling
Haft mycket problem med nickel sen många år tillbaka, byxknappar, billiga klockor osv när jag var yngre.
Dock inga problem med Omega Seamaster
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Ge mig alternativ! Krav:

  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

Haft många klockor men ingen som uppfyller denna kravspec tror jag.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ge mig alternativ! Krav:

  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

Haft många klockor men ingen som uppfyller denna kravspec tror jag.
Breitling Aerospace Evo saknar väl skruvad krona och har 100m wr men annars bockar den av det mesta, trevlig klocka :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade köpt en klocka i stål som jag verkligen gillade och kört den på nato. Sen hade jag kompletterat den med ett guldur och en klocka i titan.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Ok, Seiko chrono hade väl inte bästa lume, men alla andra kriterier var väl där? ;)

https://quartzimodo.com/seiko-sna141p-military-chronograph-review/

Helt klart! Hur kunde jag glömma? :)

Jag hade köpt en klocka i stål som jag verkligen gillade och kört den på nato. Sen hade jag kompletterat den med ett guldur och en klocka i titan.

Klockor i stål har jag haft hundratals. Vill ha förslag på klockor utifrån de angivna kraven :)
 
Topp