• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergi premiumklockor

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Helt klart! Hur kunde jag glömma? :)



Klockor i stål har jag haft hundratals. Vill ha förslag på klockor utifrån de angivna kraven :)
Jag skrev bara vad jag skulle gjort. För att hitta rätt i djungeln och med dina önskemål är Google din vän. Du får oxå säkert ett och annat tips av andra här i tråden... Lycka till.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Breitling Aerospace Evo saknar väl skruvad krona och har 100m wr men annars bockar den av det mesta, trevlig klocka :)

Haft flera av den med men somsagt, uppfyller inte kraven. Men bra klocka, absolut!

Seiko SNA137/139/379 kan ju inte vara dom enda som uppfyller mina krav! Denna Traser Commander var 43mm annars var den också rätt nära.

100308-2.jpg
 
Senast ändrad:

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Ge mig alternativ! Krav:

  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

Haft många klockor men ingen som uppfyller denna kravspec tror jag.

OK. Citerar mig själv. Hittade ytterligare en kandidat. Citizen Tough finns ju i flera utföranden. Matchar specen. Men, rätt tråkigt. Finns det något mer premium?

BN0118-12LCatalogue.jpg
 

cycleMagnus

Panerai
Ge mig alternativ! Krav:

  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

Haft många klockor men ingen som uppfyller denna kravspec tror jag.
Premium, titan och quartz, då blir det väl Seiko eller kanske någon annan japanare, kanske idé att skicka in en blänkare i Seiko-tråden också?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ge mig alternativ! Krav:

  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

Haft många klockor men ingen som uppfyller denna kravspec tror jag.

Denna fyller väl kriterierna. ”Så tunn som möjligt” är väl tveksamt. Men hittar ingen tunnare som uppfyller kraven och dessutom kanske är vettig.

2BA6BC2C-7DF0-42CF-A71F-0E8544A55CDB.png
 
C

Coach

Guest
Har vi någon här på forumet som lider av nickelallergi och har haft problem med några premium klockor?

Anledningen att jag frågar är för att jag själv lider av nickelallergi och har hållit mig undan klockor med baksidor av stål hela mitt liv. Kört en keramisk Rado utan problem etc.
När suget för en lite finare klocka började så fick jag höra och sen läste mig till att stålet som används i finare klockor är av såpass hög kvalitet och att nicklet är så hårt bundet i metallen att det inte är några problem, så jag antog det var bara att köra på.

Vart till slut ett nyköp av en finare klocka i stål med länk och nu har jag haft den några månader, men tyvärr verkar det inte som att jag tål att använda den. Det är nog mycket små mängder nickel men då jag burit den flera dagar i rad blir det värre och värre, så jag testade att sluta använda den i någon vecka och symptomen försvann, sen när jag började använda den igen kom det tillbaka.

Googlar man om detta hittar jag att det kan uppstå problem om man är mycket känslig (vilket jag då tydligen är) trots bra stål.

Någon som har upplevt något liknande?
Får fundera på en klocka i titan eller något istället, så har ni roliga idéer där så uppskattas tips!
Har fått hudirritation av ståldinkor så jag kan varmt rekommendera Aerospace i titan.
69EA4D5F-7BDB-499A-A9D6-07C8A5750FDA.jpeg
 

cycleMagnus

Panerai
Återupplivar tråden, skall snart testa en I stål ifrån Seiko, med Diashield. Återkommer med rapport.
Sen har jag faktiskt börjat testa enklare Casio i plast men med bakboett i tunn stålplåt, funkar om jag bara har den på ett par timmar.

@Jaggis hur går det för dig, hittat några nya kandidater enligt specen ovan?
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Återupplivar tråden, skall snart testa en I stål ifrån Seiko, med Diashield. Återkommer med rapport.
Sen har jag faktiskt börjat testa enklare Casio i plast men med bakboett i tunn stålplåt, funkar om jag bara har den på ett par timmar.

@Jaggis hur går det för dig, hittat några nya kandidater enligt specen ovan?
  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

    Det är väl Traser Commander som ändå varit bäst tycker jag. Bertuccin måste jag säga levererade extremt väl med tanke på dess låga pris. Enda minuset är väl lumen. Den är okej men långt ifrån extrem. Vi kan väl bara konstatera att det fortfarande finns en lucka att fylla avseende denna marknad :)
 

cycleMagnus

Panerai
  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

    Det är väl Traser Commander som ändå varit bäst tycker jag. Bertuccin måste jag säga levererade extremt väl med tanke på dess låga pris. Enda minuset är väl lumen. Den är okej men långt ifrån extrem. Vi kan väl bara konstatera att det fortfarande finns en lucka att fylla avseende denna marknad :)
Seiko'n vet du ju om men även Casio'n är kandidat, förutom 200m och kraftig lume. Å andra sidan får du exakt tid.
Oceanus ocw-S100-1ajf heter den..
 

nept

Panerai
  • Titan
  • WR >200m
  • Skruvad krona
  • Ca 38-42mm diameter exkl. krona
  • Så tunn som möjligt
  • Quartz
  • Bra lume

    Det är väl Traser Commander som ändå varit bäst tycker jag. Bertuccin måste jag säga levererade extremt väl med tanke på dess låga pris. Enda minuset är väl lumen. Den är okej men långt ifrån extrem. Vi kan väl bara konstatera att det fortfarande finns en lucka att fylla avseende denna marknad :)

Tycker det låter som att det borde finnas en Citizen Chronomaster som passar dig
 

nept

Panerai
Förslag på någon ref? Hur är det med lume och skruvad krona?

Tex AQ4030 har lume, osäker på kronan

4c1bd5_ce9c3ca920f74d019dbfa4b282dbea2d~mv2.jpg


Gjorde ett mastodontinlägg i Chronomaster-tråden som kan vara kul som referens :)



Här är ett smakprov:

5-lkzcsqk-png.1439218
4-wkqiw9w-png.1439217
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Tex AQ4030 har lume, osäker på kronan

4c1bd5_ce9c3ca920f74d019dbfa4b282dbea2d~mv2.jpg


Gjorde ett mastodontinlägg i Chronomaster-tråden som kan vara kul som referens :)


Har skruvkrona. Snygg! Rena GS-priset också :)👍
Dock bara 100mr WR och jag misstänker att lumen är okej men inte exceptionell.
 

nept

Panerai
Har skruvkrona. Snygg! Rena GS-priset också :)👍

Hara bara haft en The Citizen/Chronomaster själv (dock i stål) men den var riktigt fin, helt i klass med GS.

Dock så är det JDM alltihopa så det är lite knepigt att testa dem utan att köpa. Lite som Grand Seiko var för några år sen innan de slog igenom alltså :p
 
Topp