Jag håller verkligen med dig. På det temat... jag läser just nu boken om Enicar och det slår en hur imponerande arbete och kvalitet ett märke av Enicars storlek levererade back in the days - i allt från design till marknadsföring och vision. Nivada känns som en relativt snarlik tillverkare iaf under sina glansdagar. Att hoppas på en nytillverkad Chronomaster med samma dimensioner som originalet men med uppdaterat urverk och bättre materialval är väl att hoppas på för mycket I guess.Man tänker att det idag finns betydligt bättre utrustning för både design och produktion av klockor än när det begav sig. Men lik förbannat lyckas man inte riktigt få till det. Boetten känns för tjock och mycket simplare än originalet som har trevlig fasning av luggarna. Och som sagt är ju bezeln alldeles för bred...
Nu låter jag hård vilket är lite orättvist. Men tycker det är märkligt att man idag inte kan hålla samma nivå som for 40-80 år sedan... Det blir för stort, för tjockt eller på annat sätt obalanserat när det görs nytt. Allt känns mer hafsigt och oarbetat.
![]()
![]()