• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nivada Grenchen gör återkomst

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Man tänker att det idag finns betydligt bättre utrustning för både design och produktion av klockor än när det begav sig. Men lik förbannat lyckas man inte riktigt få till det. Boetten känns för tjock och mycket simplare än originalet som har trevlig fasning av luggarna. Och som sagt är ju bezeln alldeles för bred...

Nu låter jag hård vilket är lite orättvist. Men tycker det är märkligt att man idag inte kan hålla samma nivå som for 40-80 år sedan... Det blir för stort, för tjockt eller på annat sätt obalanserat när det görs nytt. Allt känns mer hafsigt och oarbetat.
Screenshot_20200410_192557.jpg
Screenshot_20200410_192627.jpg
Jag håller verkligen med dig. På det temat... jag läser just nu boken om Enicar och det slår en hur imponerande arbete och kvalitet ett märke av Enicars storlek levererade back in the days - i allt från design till marknadsföring och vision. Nivada känns som en relativt snarlik tillverkare iaf under sina glansdagar. Att hoppas på en nytillverkad Chronomaster med samma dimensioner som originalet men med uppdaterat urverk och bättre materialval är väl att hoppas på för mycket I guess.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Känns rätt trist ja.
När man jämför med din vintage Antarctic blir den stendöd.
Man har som sagt tappat känslan idag. Det mesta är mellanmjölk och känns som att det är samma företag som tillverkar allt. Den där kunde lika gärna varit en Tissot eller precis vad som helst.
Screenshot_20200415_121827.jpg
Håller helt med. Klockan har få likheter med originalet. Antar att det inte är något kronometer-klassat urverk? Isf känns bakstycket inte heller särskilt kul.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Känns rätt trist ja.
När man jämför med din vintage Antarctic blir den stendöd.
Man har som sagt tappat känslan idag. Det mesta är mellanmjölk och känns som att det är samma företag som tillverkar allt. Den där kunde lika gärna varit en Tissot eller precis vad som helst.
Screenshot_20200415_121827.jpg
Tror man måste jämföra äpplen och äpplen här först....den ny Nivada är ju en kasst renderad skiss och inte ett riktigt foto på en färdig klocka.
Ur det perspektivet tycker jag den ser helt ok ut faktiskt...kommer dock aldrig att kunna jämföras med det vackra originalet!
Tycker även att det är synd att de inte återgår helt och bara använder ”Nivada”, så mycket stiligare än alla nödlösningarna....:(
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Håller helt med. Klockan har få likheter med originalet. Antar att det inte är något kronometer-klassat urverk? Isf känns bakstycket inte heller särskilt kul.
Ingen aning om verk. Men tycker klockor, Bilar och det mesta annat blir mer slätstruken med åren. Man vågar inte satsa på egen design utan kör på säkra kort. Kolla på Rolex, patek, Porsche eller vad som. Jämför man gamla ex är de nästan alltid kaxigare och mer intressanta. Inte för patina etc utan främst för att de var mer vågade och mindre generiska.

Sedan gillar jag vissa moderna pjäser (tex Elegante 48) där man vågar göra lite annat och inte bara en sämre variant av ngt gammalt
 

DrDre

Patek
Tror man måste jämföra äpplen och äpplen här först....den ny Nivada är ju en kasst renderad skiss och inte ett riktigt foto på en färdig klocka.
Ur det perspektivet tycker jag den ser helt ok ut faktiskt...kommer dock aldrig att kunna jämföras med det vackra originalet!
Tycker även att det är synd att de inte återgår helt och bara använder ”Nivada”, så mycket stiligare än alla nödlösningarna....:(

Jag håller med. Man ska nog inte dömma den för hårt baserat bara på den där "konstgjorda" bilden. Finish, lyster i urtavlan etc går inte riktigt att uppskatta.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Man ska klämma in ett COTS-verk i en legotillverkad boett och nå en prispunkt. Man ska dessutom göra den i Schweiz och sen dista ut den till kunderna, någonstans ska man ha marginal också. Till slut blir det rätt trist och yxigt om inte priset ska springa iväg IOM att jag gissar att första serien kommer vara rätt liten.

Överlag känns det som att de flesta zombie-märken brottas med ovan problematik. Det görs liksom inte slimmade manuella schweiziska kronografebauchéer till rimliga prispunkter längre. Då landar man med ett 7750/SW500, man får göra boetten tjockare, man får då göra bezeln tjockare för att det inte ska se galet ut, man får då göra luggarna tjockare etcetc.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns rätt trist ja.
När man jämför med din vintage Antarctic blir den stendöd.
Man har som sagt tappat känslan idag. Det mesta är mellanmjölk och känns som att det är samma företag som tillverkar allt. Den där kunde lika gärna varit en Tissot eller precis vad som helst.
Screenshot_20200415_121827.jpg
Glöm inte heller bort att man verkar ha glömt bort att plana ytor bör vara plana. Avancerade renderingar ser bra ut sedan kommer slutprodukten som är fulpolerad...
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Luktar zombie-brand av den mindre spännande sorten så här långt. Man kan ju hoppas att första intrycket är fel.
 

Fritz1

Omega
Gillade dom här bättre :)




skämt åsido, svårt att avgöra från renderingar men charmiga var modellerna inte från vad jag kunde se...
 
Senast ändrad:

Baramats

Audemars
2-Faktor
Förbeställning öppnar i juni, 500 ex i första numrerade upplagan, 1600 Eur el USD kommer jag ej ihåg men det blir en manuell variant för att minimera höjden.
Bok ingår till de första 500.
Info från Instagram.
Jag är sugen men inte helt säker på att jag gillar visarna.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Nu finns Antarctic med datum och länk också.

4A70D15C-2892-4679-99D2-E578492D32C9.jpeg
Personligen tycker jag att Chronomastern ser ut att bli förvånansvärt bra, även om den ifs lär vara rätt tjock, men Antarctic är en besvikelse. Boetten hade gärna fått likna originalet och finishen på tavlan ser trist ut. Vad tycker ni andra?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag att Chronomastern ser ut att bli förvånansvärt bra, även om den ifs lär vara rätt tjock, men Antarctic är en besvikelse. Boetten hade gärna fått likna originalet och finishen på tavlan ser trist ut. Vad tycker ni andra?
Samma som dig, hoppsan även att chronomaster inte bli så tjock om de går för manuellt verk istället som inte bör bygga lika mycket på höjden!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tycker dom var rätt så coola allihop! :) Men varför gör de både manuella och automatiska? Var det så även förr att de kom med två olika verk?
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 21.57.20.png
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 21.57.39.png


Edit: Automataren verkar bygga 2mm på tjockleken (16.25mm vs 14.25mm).
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 22.01.16.png

Skärmavbild 2020-05-04 kl. 22.01.33.png
 
Senast ändrad:

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tycker dom var rätt så coola allihop! :) Men varför gör de både manuella och automatiska? Var det så även förr att de kom med två olika verk?
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 21.57.20.png
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 21.57.39.png


Edit: Automataren verkar bygga 2mm på tjockleken (16.25mm vs 14.25mm).
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 22.01.16.png

Skärmavbild 2020-05-04 kl. 22.01.33.png
Från intervjun jag länkade till.

”When you look at the competition for swiss made chronographs you find mostly automatic models so that’s why we first chose to go automatic. But as we wanted to stick the more we can to the originals we had to propose a manual version, that’s what the aficionados really wanted”
 

Schantzer

Omega
2-Faktor
Jag måste säga att jag tycker Antarctic skulle kunna bli en riktig hit, 200 meter vattentät och 38mm. Verkligen en klocka man kan ha till allt.
 
Topp