• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nivada Grenchen gör återkomst

DrDre

Patek
Från intervjun jag länkade till.

”When you look at the competition for swiss made chronographs you find mostly automatic models so that’s why we first chose to go automatic. But as we wanted to stick the more we can to the originals we had to propose a manual version, that’s what the aficionados really wanted”

Det är nog en klok plan. Enl ritningarna ser det ut som att det bara är baksidan som behöver ändras, resten av klockan är likadan, så det är ett smidigt och billigt sätt att bli mer kundanpassad.

Jag skulle valt den manuella varianten, både pga måtten och för att jag tycker att det passar bättre på den typen av klocka.
 
Senast ändrad:

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
PacMan-reissue coming up! Ska bli spännande att se hur de lyckas med den modellen.
A36AC258-CAAF-42BC-9F70-2B704971B497.png
 

DrDre

Patek
Den här är inte så dum. Från deras Instagram (från en gif så bilden blev lite suddig). Är det någon som vet varifrån klockorna skickas? Mao, tillkommer det moms och tull?
F59E1538-8B54-43E9-B1E5-0E49249E939E.jpeg
 
Den här är inte så dum. Från deras Instagram (från en gif så bilden blev lite suddig). Är det någon som vet varifrån klockorna skickas? Mao, tillkommer det moms och tull?
F59E1538-8B54-43E9-B1E5-0E49249E939E.jpeg
Fick mejl idag från dem. Den 15 juli startsr tydligen preorderarna. Tycker de ser bra ut! De håller sig inom bra storlekar. Vet ej varifrån de skickad, vore ju smidigt om Europa.
 

DrDre

Patek
De ska tydligen ha uppdaterat ytterligare en version som ska ha dessa mått, det börjar se riktigt lovande tycker jag :)
91295E65-DA97-4CC8-9564-24EFF793B140.jpeg

Uppdateringen tror jag blir väldigt bra. Mtp att det är en retromodell är det smart att försöka göra den så tunn som möjligt och även låta glaset sticka upp lite över vridringen för att reducera den "klossiga" känslan. De verkar vara väldigt lyhörda för folks feedback.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Snygga kronografer och bra storlek! Men jag tycker de är för dyra. Tex MAEN gör ju en superfin kronograf för typ halva priset.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Snygga kronografer och bra storlek! Men jag tycker de är för dyra. Tex MAEN gör ju en superfin kronograf för typ halva priset.
Nu kan jag inget om Maen men gissar att de inte har någon nämnvärd historia kopplat till sina modeller. Tycker inte priset på chronomastern är särskilt dyrt om den håller så hög kvalite som jag får känslan av att den kommer att göra.

Andra ”anrika” märken med historia begär långt högre priser för likande kronografer som blivit reissued!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu kan jag inget om Maen men gissar att de inte har någon nämnvärd historia kopplat till sina modeller. Tycker inte priset på chronomastern är särskilt dyrt om den håller så hög kvalite som jag får känslan av att den kommer att göra.

Andra ”anrika” märken med historia begär långt högre priser för likande kronografer som blivit reissued!
Historia köpt av ett konkursbo som rena immateriella tillgångar räknar inte jag som historia, snarare som rätt klen corporate storytelling. Ska bli intressant att se hur produkterna ser ut.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Historia köpt av ett konkursbo som rena immateriella tillgångar räknar inte jag som historia, snarare som rätt klen corporate storytelling. Ska bli intressant att se hur produkterna ser ut.
Visst är det inte samma märke som det en gång var men den som köpt rättigheterna har iallafall valt att återuppföda en populär klassisk modell med designen som tillhör märket.

Tycker inte det kan jämföras helt med ett nystartat micro-märke utan egen design.

Ska du jämföra denna reissue tycker jag snarare du ska jämföra den med de stora märken som också under senare år valt att återlansera gamla modeller.

Tex Omega, Longines
 

Ola G

Cartier
Det skiljer 2,5 mm på den manuella och dem automatiska CASD, hade hoppats på lite mer
Mvh
Ola G
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tycker att projektet är jätteroligt och tycker att man verkar lyckas över förväntan när det kommer till Chronomastern. Däremot är Antarctic förvånansvärt svag om man ser till hur sann den nya Chronomastern är till originalet. Vet faktiskt inte vad det är man utgått från när man tagit fram designen till Antarctic. Hade jag haft intresse för annat än vintage så hade jag lätt köpt en Chronomaster. Tycker priset känns som rimligt i förhållande till satsningen.
 

DrDre

Patek
Tycker att projektet är jätteroligt och tycker att man verkar lyckas över förväntan när det kommer till Chronomastern. Däremot är Antarctic förvånansvärt svag om man ser till hur sann den nya Chronomastern är till originalet. Vet faktiskt inte vad det är man utgått från när man tagit fram designen till Antarctic. Hade jag haft intresse för annat än vintage så hade jag lätt köpt en Chronomaster. Tycker priset känns som rimligt i förhållande till satsningen.

Det är nog denna varianten av Antarctic man utgått ifrån.
EA918836-DDF2-401D-97C0-7E54DF3FB045.jpeg

5A4B056C-7D8D-422A-8611-064B01499FEB.jpeg
 
Mycket möjligt. Tråkigt val i så fall. Det som är kännetecknande för modellen är ju strukturen i tavlan (den varianten var ifs mindre vanligt), den vågade designen på index kl. 3, 6, 9 och 12 och formen på luggarna.
Jag tycker att det ser intressant ut. Visst ett "köpt" varumärke, men finns ju historia att bygga på. Och man kan ju som sagt jämföra med andra märken som också hämtat en del inspiration från arkivet. Sedan kan jag också tycka att Antarctic är lite platt och slätstruken. Priserna är väl de väntade, får se om jag också "behöver" en ny Chromaster...
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att det ser intressant ut. Visst ett "köpt" varumärke, men finns ju historia att bygga på. Och man kan ju som sagt jämföra med andra märken som också hämtat en del inspiration från arkivet. Sedan kan jag också tycka att Antarctic är lite platt och slätstruken. Priserna är väl de väntade, får se om jag också "behöver" en ny Chromaster...
Håller med dig. Jag tycker också att satsningen är intressant, därför jag startade tråden. Det enda jag vänder mig emot det är utformningen av Antarctic. Blir f.ö. spännande att se hur Dephtmastern blir.
 
Topp