• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nivada Grenchen gör återkomst

Tror att den kan bli riktigt bra. Missade en vintage med den tavlan ganska nyligen, svider fortfarande.

Jag fömodar att det är denna Antarctic (de två översta bilderna) nysläppet bygger på. Den nuvarande (bilden längst ner) är inte heller dum, men det här nya släppet är ju lite rivigare.

DFB35C11-7EA9-42F7-B7DA-4E641EC06C92.jpeg

74173400-D966-4777-9678-68382373AEFF.jpeg

729EEA65-92B4-4D7D-ABF8-F11E55111641.jpeg

Jag fömodar att det är denna Antarctic (de två översta bilderna) nysläppet bygger på. Den nuvarande (bilden längst ner) är inte heller dum, men det här nya släppet är ju lite rivigare.

DFB35C11-7EA9-42F7-B7DA-4E641EC06C92.jpeg

74173400-D966-4777-9678-68382373AEFF.jpeg

729EEA65-92B4-4D7D-ABF8-F11E55111641.jpeg
Det stämmer. Tycker att den tavlan är den bästa till Antarctic. Ovanlig så rolig att dom gör en reissue av just den. Den boetten är ju dessutom mycket trevligare än den varianten som nuvarande reissuen av Antarctic bygger på.

Förorder öppen nu. Men leverans i januari! Nej, det är alldeles för dåligt om man inte är världens minsta micromärke.

Skärmavbild 2021-08-27 kl. 07.34.58.png

Dock en väldigt rolig design. Det är inte så lätt att skoja till det på den där typen av klocka (allround vardagsklocka a’la Datejust) men denna tycker jag har fått karaktär. Ngt som sticker ut.

Dock en väldigt rolig design. Det är inte så lätt att skoja till det på den där typen av klocka (allround vardagsklocka a’la Datejust) men denna tycker jag har fått karaktär. Ngt som sticker ut.

Ja, riktigt fin med mycket bra mått. Men om jag ska lämna ifrån mig mina pengar vill jag ha klockan tidigare än om 4-5 månader :)

Hmmm fråga, jag har möjlighet att köpa en av 50 reissue’s av Chronomaster Bigeye
15914458-A579-43FA-967E-8AB0416A1F1A.png

Frågan är om det är värt det, inkl moms mm så landar vi på ca 65 papp.

Det är en riktigt fin klocka men…

Vad tycker ni, ska jag slå till?

OBS: har pengarna men frågan är om jag ska äga sånt här.

Låter väldigt dyrt.
ja, det är i stort sett bara där skon klämmer. Priset är 4900 euros, ska läsa på lite mer noggrant om det är ett pris inkl VAT i Sverige. Det skulle vara mer rimligt. Påslag med tullavgift och 25 % moms på det så blir det för dyrt.

Edit: i den sitter en restaurerad Valjoux 23 VZ.

Tack för svar!

Hmmm fråga, jag har möjlighet att köpa en av 50 reissue’s av Chronomaster Bigeye

Jag håller med Aurum ovan. Det är lite för dyrt.

Rolig klocka och ett kul projekt, men deras "vanliga" Chronomaster ligger väl en bit under 20, så det är ganska mycket extra man betalar för ett lite skojigare urverk (Valoux 23 om jag minns rätt).

Mer nytt från Nivada, Super Antarctic. Kommer dessutom med tre nivåer av "patina" i form av vitt, gult och grönt. Kul med alternativ för puristerna!
Samma boett som Spider. Måste säga att 11mm tjocklek för en äventyrsklocka med 20atm WR är rätt bra. Denna skulle kunna vara ett bra alternativ till Rolex Explorer. Skulle nog komplettera min Seiko Alpinist fint...
32025A02.png
32024A02.png
32026A02.png

Edit: Inte riktigt samma boett som Spider, visst. Den är 10atm, denna är 20. Denna har dessutom en flashig guldmedaljong på baklocket:
NivadaGrenchen_SuperAntarctic16_ea38fb77-2a3f-44aa-9e4b-a1ea5ffd61d7.jpg

Mer nytt från Nivada, Super Antarctic. Kommer dessutom med tre nivåer av "patina" i form av vitt, gult och grönt. Kul med alternativ för puristerna!
Samma boett som Spider. Måste säga att 11mm tjocklek för en äventyrsklocka med 20atm WR är rätt bra. Denna skulle kunna vara ett bra alternativ till Rolex Explorer. Skulle nog komplettera min Seiko Alpinist fint...
32025A02.png
32024A02.png
32026A02.png

Edit: Inte riktigt samma boett som Spider, visst. Den är 10atm, denna är 20. Denna har dessutom en flashig guldmedaljong på baklocket:
Fulpolerad boett bara...

Håller med om vad som tidigare skrivits om att priset är dyrt. Hade köpt en nytillverkad Chronomaster som inte är limiterad om jag varit ute efter nytt eller gått för en vintage med broadarrow-visare, då får du valjoux-verk för en bråkdel av priset.

32025A02.png
32024A02.png
32026A02.png

Gillar allt förutom boettens polering och att jag stör mig lite på att den boetten från början inte tillverkades till Super Antarctic (såvitt jag vet). Men ändå kul!

Gillar allt förutom boettens polering och att jag stör mig lite på att den boetten från början inte tillverkades till Super Antarctic (såvitt jag vet). Men ändå kul!
Vad med poleringen är det du inte gillar? Tycker den ser helt okej ut. Boettformen i sig är ju lite roligare än originalet, som var rätt basic. Lite kreativ frihet är tillåtet i det fallet, tycker jag!

Vad med poleringen är det du inte gillar? Tycker den ser helt okej ut. Boettformen i sig är ju lite roligare än originalet, som var rätt basic. Lite kreativ frihet är tillåtet i det fallet, tycker jag!
Håller med, just boettformen är den störst bidragande orsaken till att jag gillar den. I övrigt ganska ordinär.

Känner precis som @Aurum skrev. Jämfört med originalet så ser reissuen inte bra ut. Upplevs rund och blankpolerad.

De har ju kopierat formen från tidigare men rundpolerat sönder skärpan. Ser ju helt fulpolerad ut.

Man kommer alltså att släppa den patinerade varianten. Jag fick intrycket ovan att det mest var på skoj för att få igång lite diskussion, men den kommer alltså inom kort.

4B93277F-5CDA-4334-B529-976683FA9649.jpeg

Tillbaka
Topp